Gå til innhold

Kjæreste har eksamensperiode - normal oppførsel?

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Hjelper det om jeg sier at jeg har venner med barn som er blant topp 10 % av kullet sitt på medisin? Jeg har også venner som har doktorgrad i realfag som aldri har oppført seg overfor sin kjæreste som det TS sin kjæreste gjør overfor henne. De jeg kjenner som er ferdig med turnus og nå jobber som leger eller holder på med videreutdanning sier at mye av det de møter i arbeidslivet og i turnus er veldig mye mer stressende og altoppslukende enn eksamensperioden noen gang var. Hvis man ikke takler å ha eksamen uten å neglisjere kjæresten sin, hvordan skal man da som par og etter hvert familie komme seg gjennom stressende perioder på jobben?

Anonym poster: c5bd6c3fd4387d425ab2f63d4a861237

Nei, det hjelper ikke. Jeg har venner som studerer andre ting enn medisin som velger å stenge seg inne i eksamensperioden. Folk er forskjellige. Kjæresten til TS er åpenbart en av de som trenger fred i eksamensperioden, og da synes jeg han skal få det. Jeg tror heller ikke det sier noen ting om forholdet mellom TS og kjæresten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svar.

Og takk "Gjesten" for din oppmuntring. Det fikk meg beroliget :)

Nå skal jeg få i meg masse kaffe og hive meg over bøkene mine. Skal prøve legge kjæresten til side en periode. Når han klarer å sette forholdet på pause, så skal jeg også klare det :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt dårlig gjort at han ikke sender en melding for å si at han trenger ro og fred da.

Anonym poster: 30c5dae982b8816c7bcbcfb06cd01356

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Send ham en sms i ny og ne på at du tenker på ham og savner ham. Si at du stresser med egen eksamen og ikke har så mye tid å prate, men om han trenger å prate må han bare ringe, for du har alltid ti minutter til ham og det er godt å høre stemmen hans og å få tenke på noe annet enn bøkene av og til :)

da har du ihvertfall eliminert at han tenker at du kanskje også trenger tiden for deg selv, og kanskje du er heldig og han slår på tråden til deg :)

Dere er i samme situasjon, men takler allikevel eksamenstiden forskjellig. Helt normalt!

Anonym poster: 1b4322ac6e8ded4253b582bad6566b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er normalt. Så nå kan du konsentrere deg om eksamene mine. Både jeg og samboeren min er studenter, og når det står på som verst isolerer vi hverandre nærmest fra hverandre. Pleier kun å snakke sammen når vi legger oss. Det passer dårlig å ha noen som klenger og maser når man har viktigere(for utdanning er jo i bunn og grunn viktigere i våre dager, dessverre) å gjøre. Gled deg heller til det er over :) Da kommer han nok tilbake for fullt.

Kan jo hende at han prøver å jobbe ekstra hardt siden han strøyk på en eksamen. Vet det hadde stressa meg ihvertfall.

Anonym poster: 356a4c859f53bae045306b93d9658c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eksamene dine*. Ikke mine, hehe.

Anonym poster: 356a4c859f53bae045306b93d9658c3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nikee

Vi har vært sammen i et år. Han har hatt en del eksamener de siste 2 ukene, og det igjen har medført at vi har hatt veldig lite kontakt. Kanskje veldig kort samtale hver 3-4 dag. Vi bor ikke sammen, og vi ee i avstandsforhold.

Jeg er så deprimert fordi han ikke prioriterer meg. Den siste perioden er det jeg som har tatt intiativ til kontakt.

Nå er det en uke vi snakket ordentlig sammen ( jeg sendte lykke til- melding for 3 dager siden, men det er alt).

Han strøyk på ene eksamen for noen dager tilbake, etter det har vi ikke snaket sammen.

Er det vanlig at man ikke prater så ofte, og at han blir så kald og fraværende? Har han ikke ett minutt til meg engang? :(

Jeg har også eksamen snart, men jeg kan allikevel gi han tid.

Er dette normal oppførsel? Vi har pleid å snakke hver dag ellee annenhvee dag.

Eller prøver han å unngå meg og er lei av firholder?

Jeg er så lei meg, og det går utover min eksamenslesing.

Noen tips eller erfaringee? Gjerne utifra hvordan gutter takler stress og deprisjon..

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men kjære deg TS. Det er eksamenstid! Noen av oss synker i jorden i disse ukene og har knapt kontakt med omverden, med unntak av kantinepersonale, butikken og lesesalen. Er du ikke i min lesesal, eller tar samme vei som meg til og fra universitetet så ser du meg ikke. Jeg er knapt på facebook, snakker ikke med foreldre med mindre de ringer (og da tar jeg sjeldent tlf, ringer heller tilbake senere) og når jeg hadde samboer så..vel, vi så hverandre kun om natten.

Noen av oss, tar eksamenstiden veldig seriøst. Det er ikke noe personlig, det er kun det at det er eksamenstid, det er mye å lese og du vil prestere godt. I og med at man som oftest har en kjæreste som også studerer, pleier det ikke å være et problem.

Likevel du kan nok gi, på en pen måte, beskjed om at du savner å høre litt fra ham, en melding eller en kort telefonsamtale et par ganger i uken. Men du kan virkelig ikke kreve at han skal prioritere deg hele tiden fremfor studiene.

Jeg så kjæresten min kun på kvelden når vi begge kom hjem slitne fra lesesalen, kanskje ikke da en gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, søte TS - jeg kan fortelle deg at jeg bor med min kjære, og til tross for at jeg leser hjemme, så sees vi jo nesten knapt :) Jeg leser mye, og ofte er hjernen min ganske ødelagt, så noen ganger har jeg ikke lyst til å ha en samtale med ham - heller en film der vi slipper å prate. Vi har et helt fantastisk forhold, og han er verdens beste (slik alle kjærester er)! Men jeg kan virkelig bite av ham hodet uten å mene det når jeg er stressa, og jeg er ellers veldig snill og tåler mye :)

Stress gjør noe med en, og for min del vil jeg helst lukke meg inn i meg selv. Så ikke bli bekymret for kjæresten din, det er tydelig at dere reagerer litt forskjellig på eksamensstress - det er knallcreds for at du klarer å prioritere ham når du er midt oppe i din eksamensperiode, men det virker som om han trenger litt space for å fokusere.

Lykke til med eksamen! :klem:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke om det spiller rolle, men vi begge er medisinstudenter på siste året. Så det er ikke snakk om "enkle" studier

TS

alt anna er "enkelt"? Kom deg ned frå din høge hest! Respekter hans ønske om tid til eksamen. Herlighet! Ein depresjon er langt meir alvorleg enn å ikkje snakka med kjærasten på fire dagar. SKjerp deg!!

Anonym poster: 5c3e705cb277a72ffa2ab9a270eb5b5b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt anna er "enkelt"? Kom deg ned frå din høge hest! Respekter hans ønske om tid til eksamen. Herlighet! Ein depresjon er langt meir alvorleg enn å ikkje snakka med kjærasten på fire dagar. SKjerp deg!!

Anonym poster: 5c3e705cb277a72ffa2ab9a270eb5b5b

Du Jeezes, slapp av! Hun spurte om råd i forhold til om dette var vanlig eksamensoppførsel - det var ikke en tråd hun lagde for at mennesker som gjemmer seg bak AB-knappen kan være forbanna uforskammet og rakke ned på henne. Jeg er helt enig i at legestudiet er et vanskelig studie. Hvorfor må du late som om du ikke forstår hva hun mener og kverulere?

Skjerp deg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart hvor mange som syns at dette er helt normalt. Jeg studerer selv, og jeg veit at eksamenstiden er tung. Men én telefonsamtale (trenger jo ikke vare i flere timer, ti minutter kan være nok det), eller en sms til kjæresten innimellom har man da alltids tid til?

Trenger jo ikke å være hver dag, selv om han tar gir lyd fra seg et par-tre ganger i uka.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skjønner TS, så er folk ulike, og vi takler utfordringer på ulike måter. Noen finner det greit å sende sms osv, men kjæresten din er ikke noe annet menneske enn den han er, med sitt reaksjonsmønster. Kast deg over bøkene, se at det er lys i tunnellen ett sted, og når dette er over kan dere være skikkelige kjærester igjen. Utdanning er viktig, og mye må settes på vent.

Selv om andre har taklet eksamener på andre måter enn din kjæreste gjør, så er det ikke mer normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo prøve å ta det opp med han ts? Han veit jo tydeligvis ingenting om at dette er et problem for deg.

Anonym poster: 5757b1d59e93dbee567189cc8f2b4744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nefertiti.

Både jeg og min kjære har en hard eksamensperiode nå siden vi begge går på harde studier. Ingen av oss har tid til noe annet enn lesing om dagen.. Har vel ikke sett hverandre på 4-5 uker.. Men egentlig like greit, fordi vi begge må konse nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er litt rart. Uansett har man tid til en 15min tlf samtale på kvelden. Men det kan hende han er litt lei seg og i dårlig humør siden eksamene kanskje ikke har gått veldig bra.

Anonym poster: 7539e0eebcbe504ad96f8d9c252c0a5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en liten periode, og han vil sette utrolig stor pris på hvis du er forståelsesfull nå.

Kjæresten min blir også helt fjern i eksamensperioder. En gang var han så fjern og sliten at han såvidt så meg når vi møttes tilfeldig på gata :fnise:

Det er snart over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svarene. Det er beroligende å vite at det er flere som er som min kjære. Jeg vil selvfølgelig at han skal gjøredet bra på sine eksamener. Derfor respekterer jeg hans behov for å være alene.

Jeg får håpe alt ordner seg når eksamenaperioden vår er over. Jeg savner min kjære <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rart at du er medisinstudent på siste året og likevel kaster ordet "deprimert" rundt deg i hytt og gevær, som "deprimert for egen eksamen".

Anonym poster: 19e46b4894842996c7245b05413a62df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dette

Noen tips eller erfaringee? Gjerne utifra hvordan gutter takler stress og deprisjon..

Det kan være han er deprimert fordi han strøyk, og stressa pga eksamenene. Under depresjon kan både jenter og gutter bli mer innadvendte og stenge seg inne, og unngå kontakt med andre. Kanskje han er redd du skal synes noe dårlig om han fordi han strøyk. Jeg har opplevd at en kjæreste brukte å bli stille når han var lei seg / deprimert. Om jeg var deg, ville jeg ventet til begges eksamener var over, og deretter se om ting gikk vanlig. Omvendt psykologi kan også hjelpe, altså at du ikke tar kontakt, sånn at han begynner å savne deg ekstra mye, og derfor ringer deg. Skulle ønske jeg kunne si noe sikrere, for usikkerhet er ikke lett. Jeg håper du klarer å konsentrere deg om eksamenene dine inntil videre :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige, og studier er forskjellige. Jeg tok nettopp en 60-poengseksamen, og hadde det ikke vært for at vi er samboere, så hadde jeg nok knapt snakket med min egen kjæreste de siste tre-fire ukene. Vi har småsnakket litt på kvelden når vi la oss, ellers heller lite.

Andre på studiet mitt derimot, synes å ha rikelig med tid til unger eller festing.

Ring nå heller den stakkars kjæresten din etter at han er ferdig med siste eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...