Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før var typisk merkevesker til 5000,-+++ forbeholdt vestkanten og folk med mye penger, men så har nordmenn generelt blitt rikere og spesielt Oslo har blitt mer "storby". Dette har gjort at luksusmarkedet blomstrer og stadig flere vanlige folk kjøper dyrere merker.

Anonym poster: be542a29794b433bf64bcc57a7eda59f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg går ut i byen, bare for å kjøpe meg en kaffe, ser jeg folk med LV, Celine osv. overalt. Ser at folk har på merkeklær overalt.. Har Norge blitt en sosseland?

Anonym poster: f930fec31b9b5fe77b5ff2d1d3236c13

Ja, og ikke bare pga. LV, Celine etc. Treffer mange utlendinger gjennom jobben, de fleste av dem anser det vi ser på som "normale merker" som dyre klær.

Anonym poster: 51df407f25dbdf799adc0dc7ee4680cf

Gjest Emily
Skrevet (endret)

Jeg synes det er merkelig å påstå at alle nordmenn er sosser. Enig i at folk som handler merkeklær, vesker, solbriller, interiør etc. utelukkende fordi det er produsert av anerkjente produsenter er sossete (og i mine øyne ganske overfladiske), men hva med de av oss som investerer i kvalitet fordi vi ønsker å støtte anerkjent design, og fordi vi heller ønsker å ha et knippe utvalgte vesker vi kan bruke lenge fremfor vesker som blir stygge ganske raskt? Selv kjøper jeg som regel kvalitetsdesign innen interiør fordi jeg vil investere i møbler jeg skal bruke resten av livet. Dyr investering her og nå, ja, men jeg vil tro at jeg sparer på det i det lange løp.

Nå må jeg innrømme at store logoer og andre former for flashing er det mest harry jeg vet om, og at jeg dessverre tenker mitt om de som hele tiden bruker klær hvor logoene er ufattelig pragende.

Endret av EmilyLane
Skrevet (endret)

Jepp, Norge er et sosseland. Har møtt mange utlendinger fra f.eks. USA og England som nærmest blir forferda over spesielt hvordan ungdommene ser ut http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/tongue0023.gif

ehh i USA hvor ungdommene fra middelklassen kan kjøre rundt i kliss nye SUV og sportsbiler med flere hundre hester under panseret og unge fremdeles kan kjøpe seg et eget hus uten massiv støtte fra foreldrene. Mens i Norge har ikke en gang det aller meste av 40 og 50 åringer råd til slike biler pga avgiftshelvetet og unge kan bare glemme å i det heletatt få seg en liten leilighet uten å låne mange hundre tusen fra foreldre og ta sikkerhet i foreldrenes hus på banklånet pga den elendige boligpolitikken her i landet. Endret av flesvik
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og ikke bare pga. LV, Celine etc. Treffer mange utlendinger gjennom jobben, de fleste av dem anser det vi ser på som "normale merker" som dyre klær.

Anonym poster: 51df407f25dbdf799adc0dc7ee4680cf

Så mange utlendigner ser på Zara og Topshop som merkeklær liksom?

Anonymous poster hash: 0e030...80e

Gjest Mariah
Skrevet

Synes veldig mange nordmenn sverger til "trashy" (i mine øyne) merker som LV, DKNY, D&G etc., mens merker som MiuMiu, Celiné, Chanel og Armani og Dior for å nevne noen blir sjeldnere brukt. Grunnen til jeg synes noen merker er trashy er fordi alle skal ha dem fordi det er merker og koster gjerne ikke like mye som dyrere merker.

• Liker 1
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Det var folk som er sort of...."sosser". I Norge ville de vært ganske vanlige.

Norsk ungdom kler seg normalt? Strikk rundt buksebenet, 5 kg. renati, hvite Wesc-gensere etc. Dette finner du kun i Skandinavia.

Den stilen du refererer til ble ut for 4-5 år siden. Husker det fra vgs. :fnise:

• Liker 4
Skrevet

ehh i USA hvor ungdommene fra middelklassen kan kjøre rundt i kliss nye SUV og sportsbiler med flere hundre hester under panseret og unge fremdeles kan kjøpe seg et eget hus uten massiv støtte fra foreldrene. Mens i Norge har ikke en gang det aller meste av 40 og 50 åringer råd til slike biler pga avgiftshelvetet og unge kan bare glemme å i det heletatt få seg en liten leilighet uten å låne mange hundre tusen fra foreldre og ta sikkerhet i foreldrenes hus på banklånet pga den elendige boligpolitikken her i landet.

Selv om biler er billige i USA, og boligprisene der borte nå er på all-time low grunnet finanskrisen, betyr ikke det at alt er bedre over dammen. Du kan jo høre med en fra nedre middelklasse hvor lett det er å få seg en brukbar utdannelse for eksempel. Å foreta en klassereise er nesten umulig.

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Heller wannabe sosser, ser fortsatt Norge som et stort bondeland.

Skrevet

Bor i Drammen, og her er det press fra barneskolen, om uggs, Canada goose og andre merkeklær. Takk og pris så er mine barn, opptatt av dyr og menneskers rettigheter. Og synes det er idioti og bruke 10 000 kr på en jakke. Men må jo si jeg stusser litt og, da mange bor i små billige rekkehus og leiligheter. Men løper rundt med bare dyre merkeklær til både seg og barna. Og de bor så trangt at barna må dele rom. De kjører gjerne rundt i en bil som koster nesten like mye som leiligheten.

Virker ut som de med helt vanliginntekt ønsker å framstå som rike, og at det har blitt veldig viktig.

Selv forstår jeg ikke dette.

Anonymous poster hash: fcbfb...18b
  • Liker 1
Skrevet

Både ja og nei. Norge er både sossete og sinnsykt harry. I Oslo og områdene rundt byen er det mer "sossete" i den grad at folk er opptatt av dyre klær og merker - deriblant meg selv. Men du skal søren meg ikke langt uttenfor ring 3 for å se skikkelig harry-faktor! Er jo faktisk en tråd her som handler om hvor mange som bare eeeelsker tights og går med det HVER DAG! Da skjønner man plutselig at Norge er et lite bondeland after all.

Men jeg vil bare påpeke at ordet "soss" forbinder jeg med harry-rikdom, at folk kler seg i Ralph Lauren, Burberry og andre prangende merkeklær - personen er gjerne ikke rik engang men prøve velig hardt å virke slik. Jeg syntes Oslo er mer trendy enn sossete, man ser mye IRO, Isabel Marant, Marc Jacobs, Acne osv hvor man må ha et litt mer trent øye for å se at personen har dyre klær.

"trendy", sossenes ord for "sossete".

Anonymous poster hash: 19b40...0e6

• Liker 1
Skrevet

Dette må være typisk KG. Det er bare her du er enten trendy, wannabe-soss, eller harry, ingen nyanser, ingen mellomting. I den virkelige verden er nyansene mange.

Som jeg sa i en annen tråd er de fleste nordmenn opplært til nøysomhet, og ut i fra hva jeg ser er det flertallet som følger denne linjen.

Samtidig har veldig mange nordmenn blitt mer kvalitetsbevisste, og jeg har lagt merke til et økende antall som går for basisplagg i "mellom-prisklassen" (merkeklær, men ikke designerklær fra de store motehusene), som samtidig supplerer med klær og tilbehør fra "billigkjedene".

Dette tror jeg kan ha noe med å gjøre at klær i "mellom-prisklassen" er lett tilgjengelig i diverse nettbutikker til redusert pris, slik at prisforskjellen på merkeklær, og klær fra "billigkjedene", ikke blir så stor.

De som går for klær fra de store motehusene er et veldig sjeldent syn her jeg bor i alle fall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes Oslo er mer trendy enn sossete, man ser mye IRO, Isabel Marant, Marc Jacobs, Acne osv hvor man må ha et litt mer trent øye for å se at personen har dyre klær.

Det er ingenting som er mer sossete enn å kjøpe tøy som det er meningen at bare andre sosser skal kjenne igjen.

Anonymous poster hash: 2e34d...99b

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Sossete? Assosierer det ordet med logoslashende ungdom som melker foreldrene sine for penger slik at de kan late som de kommer fra en rik familie. Er ikke et bedre ord snobbete?

Men ja, nordmenn har blitt litt mer merkebevisst de siste årene, og man trenger ikke lenger være spesielt interessert for å kjøpe seg en veske til flere tusen. Men selvsagt er det forskjell på hva man legger vekt på. Noen kjøper dyre merker og flasher logo fordi de vil ha status, andre kjøper dyre klær fordi de kan og fordi de er bevisst på kvalitet.

Skrevet

Det er ingenting som er mer sossete enn å kjøpe tøy som det er meningen at bare andre sosser skal kjenne igjen.

Kanskje ikke poenget med klærne er at folk skal kjenne dem igjen, da. Her kommer jo teorien om merkeklær = bedre kvalitet inn, sant. Ikke alle kjøper merkeklær fordi de vil vise pengene sine til andre, enkelte har kanskje bare andre krav til komfort og design enn de som velger å kjøpe seks billige gensere fra H&M framfor ett dyrt merkeplagg.

• Liker 3
Skrevet

Så man kan med andre ord ikke kjøpe dyre klær i det hele tatt? Jeg trodde det aller verste var logoflashing, siden man da viser frem til hele verden hva man bruker penger på, men nå er det tydeligvis feil å ikke vise hvilket merke man går i også.

Anonymous poster hash: eae92...f9b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kanskje ikke poenget med klærne er at folk skal kjenne dem igjen, da. Her kommer jo teorien om merkeklær = bedre kvalitet inn, sant. Ikke alle kjøper merkeklær fordi de vil vise pengene sine til andre, enkelte har kanskje bare andre krav til komfort og design enn de som velger å kjøpe seks billige gensere fra H&M framfor ett dyrt merkeplagg.

H&M er da god kvalitet. Jeg har en bukse derfra som jeg fremdeles bruker og som er helt fin som jeg kjøpte der for 9 år siden! Har en sekk derfra og som også begynner å bli eldgammel. Over 5 år gammel og den har jeg brukt OFTE. Funker fremdeles helt fint!

Dessuten er det jo billigere å kjøpe 3 bukser fra H&M til 200-500 kr per stk i løpet av fks ett år enn en bukse til 4500 kr av gucci eller hva det nå er for noe i løpet av ett år. Spesielt når buksene faktisk holder en god stund!

For all del, kjøp så mange vesker og bukser til flere tusen dere vil, men personlig syns jeg det er å sløse bort penger. Hadde aldri gjort det selv, og jeg har goood erfaring med at "billige" klær fint kan ha god kvalitet og :) Det eneste som er greit å punge ut for er sko og jakker, spesielt til vinter. Men der kan man fint klare å holde seg rundt 1000-lappen og få kvalitet også. Sånne kvalitetsprodukter handler jeg også gjerne bare på salg.

Men sosser finner man i flere land. Men joda jeg legger jo merke til at slikt er viktig i Norge. Vet om studenter som blakker seg for å kjøpe en eller annen smelldyr veske bare for å legge ut bilde av den på instagram. Grats!

Endret av Kjempeliten
  • Liker 2
Skrevet

Rart at de klager på at begge må jobbe fulltid, for alt er så dyrt. Men man må ikke ha suv, canada goos jakker, uggs og dyre merkeklær, 2 sydenturer i året og weekendturer verden rundt.

Jeg vil heller handle billig og se barna mine mer, og jobber da deltid.

Anonymous poster hash: b5cc3...9ce
  • Liker 3
Skrevet

Når jeg går ut i byen, bare for å kjøpe meg en kaffe, ser jeg folk med LV, Celine osv. overalt. Ser at folk har på merkeklær overalt.. Har Norge blitt en sosseland?

Anonym poster: f930fec31b9b5fe77b5ff2d1d3236c13

Sossete med klær med digre logoer? Snarere tvert i mot.

• Liker 1
Skrevet

I så fall er jeg en skikkelig soss, for jeg kan kjøpe merkeklær og vil ikke flagre med merket. Har ikke behov for å vise verden om jeg kjøper et dyrt plagg, jeg kjøper det om det er det som passer.

Anonymous poster hash: ee180...f69

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...