Gå til innhold

Norge= sosseland


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg går ut i byen, bare for å kjøpe meg en kaffe, ser jeg folk med LV, Celine osv. overalt. Ser at folk har på merkeklær overalt.. Har Norge blitt en sosseland?

Anonym poster: f930fec31b9b5fe77b5ff2d1d3236c13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen hemmelighet at nordmenn har mer penger mellom hendene enn de fleste land? Mange har god råd og velger å kjøpe dyre og flotte vesker, klær og sko.

Uansett så vil jeg tro dette avhenger av hvor i landet du befinner deg. Det er nok mer utbredt med LV og Celine i vestre deler av Oslo og Akershus, samt en rekke byer (f.eks. Stavanger), enn det det er i en bygd i indre Sogn eller et tettsted i nordre Buskerud. I byer finner man jo alle slags "typer" folk, og mange er velstående. (Samtidig finner man selvsagt også folk med alternativ/hippie-stil, hip hop-stil med mer, siden byer vanligvis er preget av mangfold.)

I mitt miljø ville det trolig ikke vært så stas med LV eller Celine, rett og slett fordi det blir sett på som litt sossete. Jeg er student, og de fleste i min omgangskrets kjøper gjenbruk og tenker litt miljøvennlig foran fashion and glamour.

Anonym poster: 0e03070d240c8f84f21ae7b0f22c180e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar du til Paris, London eller København, eller hvorsomhelst så vil du også se mennesker med dyre vesker og merkeklær :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilma2000

Både ja og nei. Norge er både sossete og sinnsykt harry. I Oslo og områdene rundt byen er det mer "sossete" i den grad at folk er opptatt av dyre klær og merker - deriblant meg selv. Men du skal søren meg ikke langt uttenfor ring 3 for å se skikkelig harry-faktor! Er jo faktisk en tråd her som handler om hvor mange som bare eeeelsker tights og går med det HVER DAG! Da skjønner man plutselig at Norge er et lite bondeland after all.

Men jeg vil bare påpeke at ordet "soss" forbinder jeg med harry-rikdom, at folk kler seg i Ralph Lauren, Burberry og andre prangende merkeklær - personen er gjerne ikke rik engang men prøve velig hardt å virke slik. Jeg syntes Oslo er mer trendy enn sossete, man ser mye IRO, Isabel Marant, Marc Jacobs, Acne osv hvor man må ha et litt mer trent øye for å se at personen har dyre klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Norge er et sosseland. Har møtt mange utlendinger fra f.eks. USA og England som nærmest blir forferda over spesielt hvordan ungdommene ser ut :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elissima

Men husk at mange har fake merkevarer også da.. Venninna mi går rundt med en fake Celine-veske kjøpt i Tyrkia. Tror e-en har falt av faktisk :fnise: Man skal være ganske ekspert for å se forskjell. Virker som alle har LV-veske. Denne får du kjøpt fake på gata i Barcelona f.eks for 30 euro.

Men ja, mange nordmenn har mye penger og prioriterer merkevarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, Norge er et sosseland. Har møtt mange utlendinger fra f.eks. USA og England som nærmest blir forferda over spesielt hvordan ungdommene ser ut :P

Hæ, hva slags folk er dette? Altså de som kommenterer det? Folk som tilhører en veldig alternativ/radikal/hippie subkultur, eller "vanlige" folk?

Og hva slags norsk ungdom sikter de til? Jeg synes norske ungdommer kler seg helt normalt... :klo:

Anonym poster: 0e03070d240c8f84f21ae7b0f22c180e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elissima

Hæ, hva slags folk er dette? Altså de som kommenterer det? Folk som tilhører en veldig alternativ/radikal/hippie subkultur, eller "vanlige" folk?

Og hva slags norsk ungdom sikter de til? Jeg synes norske ungdommer kler seg helt normalt... :klo:

Anonym poster: 0e03070d240c8f84f21ae7b0f22c180e

Nei, dette har jeg reagert på også. I Norge blir du mobbet om du ikke går i merkeklær i f.eks England er de ikke så opptatt av sånt. Du kan fint ha klær fra Primark og likevel bli med i den kule gjengen. Alle norske ungdommer har Canada Goose eller PJ-jakke og UGG-boots, og Michael Kors-veske eller LV. That's the law. Har du ikke blir du mobba. Hvertfall der jeg kommer fra! Glad jeg ikke går på ungdomsskolen i dag, må jo bli sabla dyrt for foreldrene som skal betale denne galskapen.

Blir noe annet når man er voksen og kjøper merkeklær for egne penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette har jeg reagert på også. I Norge blir du mobbet om du ikke går i merkeklær i f.eks England er de ikke så opptatt av sånt. Du kan fint ha klær fra Primark og likevel bli med i den kule gjengen. Alle norske ungdommer har Canada Goose eller PJ-jakke og UGG-boots, og Michael Kors-veske eller LV. That's the law. Har du ikke blir du mobba. Hvertfall der jeg kommer fra! Glad jeg ikke går på ungdomsskolen i dag, må jo bli sabla dyrt for foreldrene som skal betale denne galskapen.

Blir noe annet når man er voksen og kjøper merkeklær for egne penger.

Oi, da er vi jammen fra forskjellige steder. Jeg bor i Stavanger og går på vgs, og tror ikke noen på min skole har Canada Goose (i hvert fall ikke som jeg har sett, selvsagt godt mulig at et par stykker går med det uten at jeg har merket det). Ingen i klassen har det i hvert fall!

Her er det helt vanlig å gå på typiske kjedebutikker for å handle klær (H&M, gina, monki, bik bok, indiska og til og med fretex). Det er ikke spesielt vanlig å gå i, eller ha tilbehør fra, Michael Kors eller LV eller lignende. Det er en jente på trinnet med sossestil (har ekte pelsvest, dyre merkeklær mm), og det er liksom hennes kjennemerke og ikke noe "resten" går med.

Men ja, jeg regner med at normer og sosiale kleskoder er svært forskjellig i ulike subkulturer. Mitt inntrykk er at det er mer utbredt på østlandet, kanskje særlig Oslo/Akershus? Har en kusine (hun er ett år yngre enn meg) som bor i Skedsmo, og der er det visst mye mer press på merkeklær, og alle ser visstnok like ut i UGGs og Canada Goose. Huff. Godt mulig at man "må" ha Canada Goose for å bli godtatt på visse skoler i Stavanger også altså. Men jeg er glad det ikke er slik på min skole i hvert fall :)

Anonym poster: 0e03070d240c8f84f21ae7b0f22c180e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, hva slags folk er dette? Altså de som kommenterer det? Folk som tilhører en veldig alternativ/radikal/hippie subkultur, eller "vanlige" folk?

Og hva slags norsk ungdom sikter de til? Jeg synes norske ungdommer kler seg helt normalt... :klo:

Anonym poster: 0e03070d240c8f84f21ae7b0f22c180e

Det var folk som er sort of...."sosser". I Norge ville de vært ganske vanlige.

Norsk ungdom kler seg normalt? Strikk rundt buksebenet, 5 kg. renati, hvite Wesc-gensere etc. Dette finner du kun i Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var folk som er sort of...."sosser". I Norge ville de vært ganske vanlige.

Norsk ungdom kler seg normalt? Strikk rundt buksebenet, 5 kg. renati, hvite Wesc-gensere etc. Dette finner du kun i Skandinavia.

Kanskje en viss type ungdom i 13-14 årsalderen, men ingen andre går da i slike klær? Har aldri sett noen på 18+ gå slikt antrukket.

Anonym poster: 0e03070d240c8f84f21ae7b0f22c180e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en viss type ungdom i 13-14 årsalderen, men ingen andre går da i slike klær? Har aldri sett noen på 18+ gå slikt antrukket.

Anonym poster: 0e03070d240c8f84f21ae7b0f22c180e

Jeg vokste opp på et fælt sted, ok? :P

Sett folk opp i videregående-alder. Jeg tenker ikke på folk over 20 som "ungdom" i denne sammenhengen da de ofte har samme klesstil som folk 10-15 år over :)

Endret av Dullum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette har jeg reagert på også. I Norge blir du mobbet om du ikke går i merkeklær i f.eks England er de ikke så opptatt av sånt. Du kan fint ha klær fra Primark og likevel bli med i den kule gjengen. Alle norske ungdommer har Canada Goose eller PJ-jakke og UGG-boots, og Michael Kors-veske eller LV. That's the law. Har du ikke blir du mobba. Hvertfall der jeg kommer fra! Glad jeg ikke går på ungdomsskolen i dag, må jo bli sabla dyrt for foreldrene som skal betale denne galskapen.

Blir noe annet når man er voksen og kjøper merkeklær for egne penger.

Jeg er fra Oslo vest, og selv ikke her har jeg opplevd den type holdninger. Mange har gått kledd i dyre merkeklær, men ingen har snakket negativt om de som ikke gjør det. Tror dette er overdrevet, eventuelt at det foregår på helt andre steder enn man skulle tro.

Anonym poster: aba720b3eddd8a887996d86bc20f7614

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at det kanskje er mange som kjøper relativt dyre klær, sko og vesker, men at de fleste gjør dette på en smakfull og gjennomført måte og unngår klær mm med store logoer og merketrykk på. Dermed kan ikke enhver uten interesse for klær/sko/mote skille en grå ulljakke fra Marlene Birger til 4000 fra en lignende jakke fra H&M til 400.

Folk med gensere med stort WESC-trykk på brystet har ikke jeg sett siden ungdomsskolen i hvert fall :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo?

Tenk deg om, før du generaliserer til resten av Norge. Oslo er snobbete, ja. Men ikke hele Norge.

Anonym poster: 9aba05c47e04b14615c4c2b25ff21f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo?

Tenk deg om, før du generaliserer til resten av Norge. Oslo er snobbete, ja. Men ikke hele Norge.

Anonym poster: 9aba05c47e04b14615c4c2b25ff21f7a

Du sier man ikke skal generalisere hele Norge, men du kan generalisere hele Oslo?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Reza08

Er nok ganske individuelt. Noen folk er ekstremt optatt av å ha de dyreste klærne. Andre bruker gjerne hjemmelagde, gammeldagse eller brukte klær hyppig. Hvis jeg kommer over en lokal merkeforhandler i utlandet kjøper jeg gjerne med noe derfra. Der kan man få mange bra skjorter og andre effekter for en mye billigere penge enn hvis du kjøper andre merker som Hugo Boss, Lacoste osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cloud9

Virker som alle har LV-veske.

Bor på Frogner, og synes "alle" har LV i en eller annen form. Jeg har det derimot ikke, fordi at jeg ikke gidder å bli en sau.

Er det noe jeg bruker penger på, så er det bøker, og eventuelt også kunst.

Veskene mine kommer stort sett fra Accessorize, men hvis det var om å gjøre, kunne jeg fint gått og kjøpt en Hermès Birkinveske. Men det er ikke på prioriteringslisten min for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Frogner, og synes "alle" har LV i en eller annen form. Jeg har det derimot ikke, fordi at jeg ikke gidder å bli en sau.

Er det noe jeg bruker penger på, så er det bøker, og eventuelt også kunst.

Veskene mine kommer stort sett fra Accessorize, men hvis det var om å gjøre, kunne jeg fint gått og kjøpt en Hermès Birkinveske. Men det er ikke på prioriteringslisten min for å si det sånn.

Vil det si at du ikke er en sau på det nåværende tidspunkt? :biggrin: Tenker du klart om det meste?

Anonym poster: c21a233d043c9b8093848e753d82602d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cloud9

Vil det si at du ikke er en sau på det nåværende tidspunkt? :biggrin: Tenker du klart om det meste?

Har aldri vært en sau.

? Regner med at jeg tenker klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...