Gå til innhold

Dere som er gode i tysk - kunne dere ha hjulpet meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver nå å lære meg tysk, da tysk-læringen på vgs ikke var helt det store... Haha. Starter fra stratch, slik at jeg ikke misser noe.

Jeg har søkt litt opp på nett, men ble egentlig bare forvirret. Kan dette med ich, du, er/sie/es blablabla, men så kommer det i de andre formene, som meg, min, meg selv osv, hvis dere skjønner? :fnise: Kunne dere ha vært snille og skrevet det opp for meg? I tillegg forstår jeg ikke dette med mein, meine, meiner, meinem, meines. Mein skal vel brukes på hannkjønnsord og meine på hunnkjønnsord, men resten forstår jeg ikke... :) I tillegg er det dette med unser, unsere og blablabla. Hjelp?

På forhånd takk! :)

Anonym poster: 2bec7fb4a3c8ce092905033d34b6b728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nom-Akk-Dat-Gen

Ich- mich- mir-meiner = jeg-meg-meg-min

Du-dich-dir-deiner = du-deg-deg-din

Er-ihn- ihm- seiner = han- hans

Sie-sie-ihr-ihrer = hun/henne-hennes

Es- es-ihm- seiner = den/det- det/den sin

Wir-uns-uns- unser = vi-oss-oss- våres

Ihr- euch-euch- euer = dere- deres

Sie-sie-ihnen- ihrer = de/dem- dem sin (deres)

Eiendomspronomen (mein) kan stå sammen med- eller istedenfor- substantiv. Bøyningsendelsene stemmer med substantivet det står foran i tall, kjønn og kasus:

Hankj. Hunkj. Intetkj. Fl. tall

Nominativ: Mein Bruder- meine Schwester- mein Kind- meine Brüder/Schwestern/ Kinder

Akkusativ: Meinen Bruder- meine Schwester- mein Kind- meine Brüder/Schwestern/ Kinder

Dativ: Meinem Bruder- meiner Schwester- meinem Kind- meinen Brüdern/Schwestern/ Kindern

Genitiv: Meines Bruders- meiner Schwester- meines Kindes- meiner Brüder/Schwestern/ Kinder

Men står eiendomspronomet istedenfor substantiv, har hannkjønn nominativ entall endelsen - er (meiner), og intetkjønn nominativ og akkusativ entall får endelsen- es (meines):

Hier ist mein Haus, wo ist deines?

Litt rotete kanskje, men håper allikevel det hjalp litt :)

Anonym poster: 3c1627dbb2930f08fbaced96b9622c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg prøver nå å lære meg tysk, da tysk-læringen på vgs ikke var helt det store... Haha. Starter fra stratch, slik at jeg ikke misser noe.

Jeg har søkt litt opp på nett, men ble egentlig bare forvirret. Kan dette med ich, du, er/sie/es blablabla, men så kommer det i de andre formene, som meg, min, meg selv osv, hvis dere skjønner? :fnise: Kunne dere ha vært snille og skrevet det opp for meg? I tillegg forstår jeg ikke dette med mein, meine, meiner, meinem, meines. Mein skal vel brukes på hannkjønnsord og meine på hunnkjønnsord, men resten forstår jeg ikke... :) I tillegg er det dette med unser, unsere og blablabla. Hjelp?

På forhånd takk! :)

Anonym poster: 2bec7fb4a3c8ce092905033d34b6b728

Du har ikke skrevet noe om hvordan du studerer tysk, om du har kursbøker, cd-er for eksempel, eller via internett. Men en tysk grammatikkbok er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du trenger med andre ord alt av grammatikk!!! Noen av markørene for kasus er de samme, for eksempel kan 'die' vise til både nominativ og akkusativ i både hunkjønn entall og alle kjønn flertall, mens 'der' er nominativ for hankjønn samt genitiv for hunkjønn og flertall samt hunkjønn dativ. 'dem' pg 'des' viser både til hankjønn og intetkjønn i hhv dativ og akkusativ, så det er komplisert aånn sett. Få deg en grammatikkbok og husk å lære i kontekst, da blir alt lettere.

Både preposisjoner og verb styrer kasusene akkusativ, dativ og genitiv, med Wohnung (hunkjønn) for eksempel:

Hier ist meine (min)/seine (hans)/ ihre (hennes)/unsere (vår)/ eure (deres, 2.person flertall)/ihre (deres, 3. person flertall) Wohnung (hunkjønn, nominativ).

Diese Wohnung (nominativ) gehört mir/ihm/ihr/uns/euch/ihnen (dativ, verbet gehören -> dativ, altså mir og ikke mich). Ein Balkon und eine Terrasse gehören der Wohnung/meiner Wohnung.

Ich habe eine schöne Wohnung (verbet haben ->akkusativ).

Dank der/meiner Wohnung muss ich nicht auf der Straße schlafen. (verbet dank -> genitiv)

Die Lage meiner Wohnung (genitiv) ist perfekt.

Ich gehe zu meiner Wohnung. Ich habe lange nach einer Wohnung gesucht. Mit der/meiner Wohnung bin ich sehr zufrieden. (dativ, da alle disse preposisjonene tar dativ)

Ich habe viele Möbeln für die/meine Wohnung gekauft. Ohne diese/meine Wohnung wäre ich obdachlos. (akkusativpreposisjoner)

Trotz der/meiner schönen Wohnung (trotz = genitivspreposisjon) bin ich unglücklich.

Preposisjoner som tar enten akkusativ el dativ avhengig av om det er tilsteds- (bevegelse, akkusativ) eller påstedsbetydning (stillstand, dativ)

Neben die/meine Wohnung fährt ein Auto (akk.)

Neben der/meiner Wohnung liegt ein Restaurant.

Du kan jo selv erstatte med de andre eiendomspronomene som du finner skjemaer over i grammatikkbøker og på nettet.

Dette eksemplet gjelder jo bare hunkjønn entall. Med flertall, altså 'die Wohnungen', må du endre tilsvarende, for eksempel

Ein Balkon und eine Terrasse gehören den/meinen Wohnungen. Ich gehe zu den/meinen Wohnungen.

Og så kan du jo forsøke å endre fra Wohnung til Haus (das Haus).

Eks: Ein Balkon und eine Terrasse gehören dem/meinem Haus

Die Lage meines Hauses ist perfekt

Ohne das/mein Haus...

... gehe zu meinem Haus

... nach einem Haus gesucht

Anonymous poster hash: bd320...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...