Gå til innhold

Noen her som har lært seg/kan nederlandsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Holder på å lære meg nederlandsk, og lurer på om det er noen her som har lært seg nederlandsk eller kan nederlandsk fra før? Lurer bare på hva jeg bør begynne med. Har tatt for meg diverse substanstiv, verb og adjektiv, men lurer på om det er noe spesifikt jeg bør begynne med? Er fremdeles ganske basic. :) OG, dere som evt. har lært dere det, hvor lang tid brukte dere på å bli "gode"? :)

Anonym poster: 7941b83ab1d420c35b3f306e097e5970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hm? Er ikke nederlandsk bare et tullespråk?

Anonym poster: ece8ec17c277853409ac8478693846f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svigerfaren min lærte seg nederlandsk ved å høre på radio og slå opp ordene i ordbok.Jeg vet ikke hvor lang tid han brukte.

Anonym poster: 1bb57ec4005e551e49caf2cdd3870794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Nederland så jeg har lært meg det... Men det er selvfølgelig lettere når man bor i landet, det gjør du kanskje ikke?

Uansett, grammatikken er ganske vanskelig hvis man ikke har noe å hekte det på, setninger osv.., men mange ord er omtrent det samme som norsk, bare et par annerledes endinger av ordet. uttallen er et kapittel for seg selv, og om man kan det skriftlig så er gjerne uttalen litt vanskelig =) Hadde jeg hadde vært deg hadde jeg begynt med en basisbok som har CD, der du også kan høre forskjellene og uttalen.

Skal du lære deg for moro eller skal du bruke det i dagliglivet, som mål?

Anonym poster: 9bb96b97c7e5818b773d28459cf0e8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å si at nordmenn ofte kan lære det lett, da pga mange like ord og at vi er ganske fleksible angående å lære hvordan man uttaler det. Mange sier jeg ikke har mye aksent, så vi har jo et stort pluss ved at språket ligner litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Nederland så jeg har lært meg det... Men det er selvfølgelig lettere når man bor i landet, det gjør du kanskje ikke?

Uansett, grammatikken er ganske vanskelig hvis man ikke har noe å hekte det på, setninger osv.., men mange ord er omtrent det samme som norsk, bare et par annerledes endinger av ordet. uttallen er et kapittel for seg selv, og om man kan det skriftlig så er gjerne uttalen litt vanskelig =) Hadde jeg hadde vært deg hadde jeg begynt med en basisbok som har CD, der du også kan høre forskjellene og uttalen.

Skal du lære deg for moro eller skal du bruke det i dagliglivet, som mål?

Uttalen min er ganske grei, tror jeg, selv om det er visse ord jeg synes er litt vanskelige også. Synes grammatikken er verst, og setningsoppbyggingen til en viss grad. Mye for moro, men jeg ønsker meg absolutt å kunne bli flink nok til å bruke det i dagliglivet. Har prøvd å finne grammatikkbøker og lydbøker på internett, men det er veldig, veldig lite å finne, dessverre. Hvor lang tid brukte du på å lære deg det godt, ved å bo der? :) Gikk det fort, eller var det vrient? - TS

Anonym poster: 7941b83ab1d420c35b3f306e097e5970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hmm, jeg forstod vel det meste etter 6 mnd, men jeg gikk engelsk studie så det å selv prate var jeg ikke så aktiv i i starten så det var mest med at jeg forstod men ikke snakka.

Men da jeg begynte å prate gikk det rasende fort! =) Nå tenker jeg også av og til på nederlandsk, og synes det er ganske lett. Jeg har hatt jobbintervju på nederlandsk, kan ha samtaler om det meste med folk uten at det er et problem... Det til tross for at jeg har måttet jobbe for det fordi på jobb er det også kun engelsk.. Så hadde det ikke vært for dette hadde det nok vært enda raskere, men aktiv prating hver dag og nytt vokabulær kan man nok gjøre det ganske fint innen et par mnd. Hvis man bor her, et par uker.

Det finnes en bok (pdf fil) jeg kjøpte for ca 35 kroner av Bineke Berendsen, den tar for seg alt av grammatikk og setningsoppbygging og er veldig nyttig. Det står forklart på engelsk hvorfor er det er sånn og sånn. Linken under, og den e-book som er nevnt der på siden er den jeg mener. Den har jeg hatt mye bruk for.

http://www.dutchgrammar.com/en/?n=Books/HomePage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...