Gå til innhold

Hund for første gang - pomeranian


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hatt lyst på hund i flere år, men depresjonen har holdt meg tilbake. Jeg er nå på bedringens vei og har lyst på en Pomeranian. Har sjekket annonser på finn.no og lest litt om de på nettet. Har også et familiemedlem med Pom. Men jeg har aldri hatt hund før, så jeg må vite de grunnleggende tingene. Hva er det viktig jeg spør om/får bekreftet når jeg skal kjøpe? Hvordan utstyr MÅ jeg ha for at hunden skal få en fin oppvekst? Omtrent hvor mye mosjon trenger denne rasen? etc

På forhånd takk! :)

Anonym poster: 076dc86758326f0678f4c893bd036933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badebuksa

Hei, jeg vil råde deg til å lese mye om rasen og forhøre deg med oppdretter. De vet ofte hvor mye mosjon rasen trenger, hør gjerne med mange forskjellige oppdrettere.

Du må sørge for at den har stamtavle, at foreldredyrene er friske og har godt gemytt, at hunden i seg selv virker kontaktsøkende osv.

Det beste utstyret du kan skaffe deg for å gi hunden en fin oppvekst er kunnskap, både om rasen og om hunder generelt. Og ikke se på Cesar Millan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som du bør undersøke rasen litt mer før du bestemmer deg. Hvis du ikke engang vet hvor mye mosjon den trenger har du ikke grunnlag nok for å vurdere om dette er en rase som passer deg. Ikke meningen å være frekk, bare direkte. Har ingen personlig erfaring med rasen, men såvidt jeg vet bør de ha minst en times tid mosjon her dag i tillegg til mental stimuli. Dette er kritisk i forhold til at understimulerte hunder lett utvikler adferdsproblemer. Rasen krever også litt pelsstell som du må vite at du har tid og ork til.

Det er viktig at du gjør ordentlig research på oppdretter, at du kjøper fra en som har et seriøst oppdrett og avler for helse og temperement. Oppdretter må kunne vise dokumentasjon på god helse for avlshunder. Ikke kjøp uten å ha besøkt oppdretter hjemme for å se hvordan hundene har det. Still masse spørsmål (mål med avl, hvordan valpene sosialiseres etc.) følg magefølelsen og ikke gå for den første og beste valpen uten å være litt kritisk. Det er ofte venteliste hos gode oppdrettere, så regn med at valpen ikke kommer helt med en gang. Husk også på at valpetiden for mange er veldig slitsom, og vær forberedt på det værste. Tissing, biting, piping og det som værre er. Ut hver 30 minutt i begynnelsen. Husk også på at kjøpesummen er en veldig liten del av totalen du kommer til å bruke på hunden over de neste 15 årene. Skaff deg forsikring eller begynn å spare opp en buffer som er til hunden og BARE den. Uforutsette ting kan skje, og plutselig en dag må hunden opereres for mange tusen kr. Dette må du være forberedt på. Valpekurs er et must og helst også lydighetskurs.

Ting du trenger fra første dag inkluderer sele (ikke bruk halsbånd, små halser tåler dette dårlig) "Puppia" har mange fine i god kvalitet. Du får dem til god pris på feks. Ebay eller Amazon, bånd, matskåler og mat (gjør research og velg det aller beste du har råd til) en seng eller lignende, reisebag eller bur er fint så du kan begynne tilvenning med en gang, noen leker og absolutt en biteleke er kjempeviktig, ting til pelsstell som feks. børste, shampoo og balsam, tannhygiene etc.

Hva du trenger vil oppdretter garantert hjelpe deg med.

Nå har jeg sikkert glemt noe, men jeg er veldig trøtt, så det er helt sikkert noen andre som svarer mer utfyllende. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en elghund ville passet deg bra.

Anonym poster: a2773b3786ecc3eb8e003e6c89b24087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderpig

Tror en elghund ville passet deg bra.

Anonym poster: a2773b3786ecc3eb8e003e6c89b24087

Hva i allverden baserer du det på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

Anonym poster: 076dc86758326f0678f4c893bd036933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at selv om pomeranians er supersøte, så er de faktisk hunder og skal behandles som det - de er ikke firbente bamser eller babyer som skal kles på klær, dulles med og behandles som teddybjørner. Jeg beklager på forhånd om du aldri hadde tenkt på dette, men jeg har sett altfor mange eiere av små, søte hunder som ikke behandler dem som hund i det hele tatt.

I tillegg til å lese deg opp om rasen, så bør du også lese deg opp om hund generelt - hunders kroppspråk, hunders behov, hvordan trene og aktivisere hund osv. Og dette bør du gjøre før du skaffer deg hunden, slik at du har det grunnleggende inne når valpen kommer i hus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...