Gå til innhold

Fersket av sjefen - ble fratatt arbeidsoppgaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 2 uker siden dro jeg og kollegaer på min avdelig for å gå ut og spise.

Alle 7 ble enige om å ikke invitere sjefen, siden ingen likte henne noe særlig. Hun har en vane for å ta helt av når hun drikker. (danse på bordet, flørter med mennene på vår alder, drikker seg nærmest sanseløs) Hun er 50+ og vi er på slutten av 20 årene.

Jeg hadde ansvaret for å booke bord på ett av de populære restauranten i byen.

Mens vi satt og spiste, kom sjefen inn på restauranten og ville bestille take-away. Hun kom bort til bordet der vi vårt og sa noe om hva vi gjør bak ryggen hennes. Hun tok med seg maten sin og dro hjem. Vi ble overrasket over å se henne der, siden restauranten ligger langt unna kontoret og bydelen hennes.

På mandagen var hun i strålende humør og småpratet med alle, bortsett fra meg og en annen kollega som jeg også bor sammen med. Vikarene har tatt over våre arbeidsoppgaver. De siste to ukene har vi sittet med hendene i fanget og ikke fikk jobbet. Idag fikk vi begge en epost om at vi skal i medarbeidersamtale til uken.

Vi er begge bekymret for hva hun kommer til å ta opp der og at vi kanskje mister jobben. Har jeg noen rettigheter? Jeg er fagorganisert, men siden vi fikk eposten så sent, er det for sent å ringe for å spørre om mine rettigheter.

Jeg har jobbet i samme avdelingen i 5 år, rett fra høyskolen. Jeg har god kontakt med kollegene i flere avdelinger og har ikke hatt noen problemer på jobb før. Jeg trives i jobben og har tenkt å være der til jeg eventuelt pensjonerer meg. Sjefen har jobbet i firmaet i 10år, men ble flyttet over på vår avdeling for 3 år siden.

Jeg gruer meg til mandag.

Anonym poster: aacd4035eff723b5d7ff21f6556e125b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På mandagen var hun i strålende humør og småpratet med alle, bortsett fra meg og en annen kollega som jeg også bor sammen med. Vikarene har tatt over våre arbeidsoppgaver. De siste to ukene har vi sittet med hendene i fanget og ikke fikk jobbet. Idag fikk vi begge en epost om at vi skal i medarbeidersamtale til uken.

Vi er begge bekymret for hva hun kommer til å ta opp der og at vi kanskje mister jobben.

På hvilket grunnlag skulle dere mistet jobben? Det må ha skjedd noe drastisk annet enn at dere gikk ut på middag uten sjefen om det skulle bli aktuelt.

Anonym poster: e623bdc1272e855c33db1e5b7b891dd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva som skjer på mandag, så er det ikke i mine øyne noen fare for at dere skulle få sparken. Hun har faktisk ikke lov til å blande seg i fritidens aktiviteter, eller sparke noen pga slikt. Skjønner godt hun ikke ble invitert, om hun er grinete over manglende invitasjon..

Anonym poster: d93a278f341004057aea350e683ea134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke retten på sin side med mindre det var en middag arrangert i regi av arbeidsplassen og ikke en helt privat middag etter arbeidstid med de man jobber sammen med. Det er uansett langt fra oppsigelsesgrunn i seg selv.

Men, jeg ville likevel passet litt på. Det å frata noen arbeidsoppgaver uten at det egentlig er noen grunn til det kan være et ledd i et skittent spill for å få dere til å fremstå som overflødige for slik å lage en reell grunn til å si en opp etter tid. Jeg ville uansett forberedt meg på å måtte krige for sikkerhets skyld. Det viktigste i slike prosesser er å ikke vike en tomme og ikke la seg bli kjørt over. Vær nådeløs, og ta gjerne samtalen med sjefen opp på mobiltelefonen. Ha en liten mikrofon du fester på innsiden av skjortekanten f. eks, det finnes.

Anonym poster: 6a645212cb62a2eab7d9174235e1fd37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke retten på sin side med mindre det var en middag arrangert i regi av arbeidsplassen og ikke en helt privat middag etter arbeidstid med de man jobber sammen med. Det er uansett langt fra oppsigelsesgrunn i seg selv.

Men, jeg ville likevel passet litt på. Det å frata noen arbeidsoppgaver uten at det egentlig er noen grunn til det kan være et ledd i et skittent spill for å få dere til å fremstå som overflødige for slik å lage en reell grunn til å si en opp etter tid. Jeg ville uansett forberedt meg på å måtte krige for sikkerhets skyld. Det viktigste i slike prosesser er å ikke vike en tomme og ikke la seg bli kjørt over. Vær nådeløs, og ta gjerne samtalen med sjefen opp på mobiltelefonen. Ha en liten mikrofon du fester på innsiden av skjortekanten f. eks, det finnes.

Anonym poster: 6a645212cb62a2eab7d9174235e1fd37

Man er mer enn nådeløs om man driver å tar opp hemmelige lydopptak av sjefen :)

Da er man faktisk en kriminell :)

Anonym poster: fae660d94e90dae1efce3ac3da98709a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er mer enn nådeløs om man driver å tar opp hemmelige lydopptak av sjefen :)

Da er man faktisk en kriminell :)

Opptak er vel lov, så lenge en av partene vet om det?

Anonym poster: f752dea3b79b5bf6bdd068a78c6f516f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er mer enn nådeløs om man driver å tar opp hemmelige lydopptak av sjefen :)

Da er man faktisk en kriminell :)

Anonym poster: fae660d94e90dae1efce3ac3da98709a

Om man mistenker sjikane under samtale med kolleger eller ledere så er det faktisk ingen dom som har skapt presedens på dette med opptak så vidt jeg kjenner til. Flere jurister jeg har snakket med nevner at dette er i en gråsone rent juridisk sett, men man må jo selvsagt ha en skjellig grunn til å gå til skrittet å ta opp en samtale.

Men poenget er jo heller ikke alltid å bruke det rent juridisk. Man kan spille skitten selv og undergrave kolleger/sjefer i det stille, ved å kun vise opptaket til folk man stoler på slik at de virkelig forstår din versjon, men aldri levere det fra seg på noe vis. Jeg sier ikke at det er spesielt hyggelig med slike spill, men iblant kan det være nødvendig for å overleve selv.

Anonym poster: 6a645212cb62a2eab7d9174235e1fd37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptak er vel lov, så lenge en av partene vet om det?

Anonym poster: f752dea3b79b5bf6bdd068a78c6f516f

Eh, så lenge bare den som tar opp vet om det? Nei.

Anonym poster: c0ea211681ed01cb7999e14894f92bc2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med fagforeningen din allerede nå.

Anonym poster: ba345c1ede5ddcd8d3a8a6f1c52d16ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt trygg. Hun kan ikke si deg opp for at du ikke inviterte henne på middag.

Anonym poster: c17a65b1f36cca855e2882f7550e4825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er begge bekymret for hva hun kommer til å ta opp der og at vi kanskje mister jobben. Har jeg noen rettigheter? Jeg er fagorganisert, men siden vi fikk eposten så sent, er det for sent å ringe for å spørre om mine rettigheter.

Anonym poster: aacd4035eff723b5d7ff21f6556e125b

Da vet du vel at en ikke kan si opp noen uten grunn? Etter 3 skriftlige advarsler eller etter at en ansatt er blitt overflødig. Og en blir ikke overflødig av å hyre inn en vikar som gjør jobben. ;)

Det verste som kan skje her er at det blir en klein samtale. Blir hun ufin så kan du bare ta frem mobilen og erklære at dette vil du gjerne ta opp for å spille av for fagforening/hennes overordnede.

Og om hun på noe vis truer om å finte dere ut så er det jo bare å sende en mail til henne etter møtet:

"Viser til medarbeidersamtale dato der slik og slik ble tatt opp. Uttrykker med dette min misnøye med prosessen/måten dette ble tatt opp på.

vh TS"

Med kopi til fagforening. :blomst:

Og om du mot alle ods blir sagt opp (noen arbeidsgivere ER faktisk så tåpelige) så kan du godte deg med en klekkelig erstatning.

Anonym poster: 7b15113d9b4c0044115ac9a5634438ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan hun frata oss våre arbeidsoppgaver sånn uten videre? Det er lite jeg kan gjøre i helgen annet enn å vente. Jeg syns uansett det er ubehagelig å ikke vite. Men takk for hjelpen.

TS

Anonym poster: aacd4035eff723b5d7ff21f6556e125b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig dårlig gjort av dere....

Anonym poster: 4e462df663984eb5a57a7b24d8894d6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig dårlig gjort av dere....

Anonym poster: 4e462df663984eb5a57a7b24d8894d6a

???

Anonym poster: aacd4035eff723b5d7ff21f6556e125b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du vel at en ikke kan si opp noen uten grunn? Etter 3 skriftlige advarsler eller etter at en ansatt er blitt overflødig. Og en blir ikke overflødig av å hyre inn en vikar som gjør jobben. ;)

Anonym poster: 7b15113d9b4c0044115ac9a5634438ef

Arbeidsgiver har ikke plikt til å gi 3 skriftlige advarsler, nei.

Anonym poster: a5a8cd042c988583b46084c5b8ace347

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har ikke plikt til å gi 3 skriftlige advarsler, nei.

Anonym poster: a5a8cd042c988583b46084c5b8ace347

Det stemmer, men oppsigelsen skal være saklig og arbeidsgivere benytter veldig ofte advarsler som dokumentasjon på at det har blitt gitt en advarsel. De kan selvfølgelig gjøre det muntlig, men da blir det desto vanskeligere den dagen de skal bevisføre at oppsigelsen er saklig.

Anonym poster: 6a645212cb62a2eab7d9174235e1fd37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Maria_Marihøne

Man er da ikke pliktig til å tilbringe tid sammen med sjefen på fritiden.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange påpeker så har hun ikke lov, men det betyr ikke at hun ikke vil prøve. Tvert imot har hun vel bevist det ved hvordan hun har behandlet dere i ettertid. Ta opp med mobilen uten å si ifra, så lenge det ikke piper under samtalen. Kjekt å ha hvis det skjer noe aldeles uhørt. Som noen sa, selv om det ikke kan brukes lovlig kan du bevise det for enkeltpersoner eller overordnede hvis de tviler. Vær høflig til enhver tid og ikke gi henne noe å ta deg på. Forferdelig situasjon å være i, men det kan hende hun bare vil skremme dere. Det positive er jo at alle kollegaene dine vet hvordan situasjonen er og kan (og sannsynligvis også er villig til å) vitne om oppførselen hennes. Lykke til uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste oppdatering:

Jeg har bedt hennes overordnede om å være med på medarbeidersamtalen, noe h*n takket ja til. Møtet blir utsatt til neste uke. Nå har min sjefs overordnede stilt spørsmål om hvorfor vi fikk så kort varsel og, hvorfor det kun var meg og en annen kollega som ble innkalt. Ellers har vi ikke hatt noen medarbeidersamtale på 3 år siden hun tok over vår avdeling.

Samtidig har jeg gitt beskjed om at vi ble fratatt våre arbeidsoppgaver. De har sittet inne på sjefens kontor og pratet i over 2 timer nå.

Jeg har ikke fått noen skriftlig advarsel fra arbeidsgiver tidligere og heller ikke fått nå. Det eneste leie med hele situasjonen er at jeg føler meg som tyster og har verdens dårligste samvittighet. Kolleger i vår avdeling støtter meg 100%.

Anonym poster: aacd4035eff723b5d7ff21f6556e125b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...