Gå til innhold

Blir arbeidslivet vanskeligere etter som tiden går?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei unge jente som ikke er noe expert på dette området, så ber dere vær så snill å forklare istedenfor å komme med eventuelt spydige kommentarer :P

Hva tenker dere om arbeidslivet i framtida? tenker 10-15 år fram i tid?

Vil det bli tøffere og hardere krav på jobb? lengre arbeidsdager? Høyere krav om utdannelse?

Vanskeligere å få jobb?

Evt andre ting?

Anonym poster: 14b7a3be01380e0211d86c87efa54fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har intrykk av at det er ganske tøft allerede. Selv med utdannelse må man ha en god CV, gjerne ha hatt noen verv, være dyktig sosial og helst ha relevant jobberfaring. Man bør kunne vise seg som en interessant person som kanskje har noen morsomme interesser og som gjerne kan bidra på bedriftsidrettslaget. I tillegg må man ha gode karakterer.

Det er utrolig mange som søker på hver enkelt jobb, og selv folk med ganske så etterspurte utdannelser går gjerne lenge før de får seg jobb dersom de har middels karakterer og lite arbeidserfaring og andre ting og fylle ut CVen med.

Men: jeg tror faktisk det blir verre. Norsk arbeidskraft er fryktelig kostbar, og vi må levere veldig bra om vi skal ha noe håp om å ikke bli utkonkurrert av folk som gjør samme jobb til halve prisen av oss. Det kreves også voldsomt til effektivitet når arbiedskraften er så dyr. På en vanlig restaurant i Norge for eksempel har hver servitør flere bord å betjene enn i de fleste andre land. Vi er bare nødt til det når det koster så mye. På en kiosk må de ansatte ha renhold, forefallede arbeid, bestillinger og matlaging i tillegg til å betjene kunder. Nesten ingen jobber er enkle lenger.

Anonym poster: b94faf805922a6479a82904fdb5f7f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som fikk seg jobb på 1990-tallet, ville med samme utdanning og kvalifikasjoner, ikke fått seg jobb i dag.

Ikke minst, så stilles det langt høyere krav til personlige egenskaper. Finnes det en annonse som ikke lister opp utadvent som påkrevd egenskap?

Anonym poster: 594e9269ef91eb380b7321e60e363fe4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi må jobbe lengre og mer i fremtiden!

- Offentlig sektor vokser forbi all hinsides fornuft, pensjonsforpliktelsene i fremtiden vil bli enorme.

- Vedlikeholdsetterslepet på vei, jernbane, bruer og VA-systemer vokser i en rate som er ikke er god.

- Eldrebølgen vil føre til forholdsvis store utgifter i fremtiden.

Så ja, skattene vil nok øke en god del, eventuelt må nordmenn ha mindre fri og jobbe lengre.

Tar du en ingeniørutdannelse ved NTNU, master fra NHH, medisin fra UiO eller NTNU eller juss fra UiB eller UiO vil du være godt på vei. For øyeblikket utdannes det mange økonomer, kansje ikke det beste å satse på med mindre du tar indøk.

Hvis du begynner å studere på universitetsnivå ikke stop på bachleren, ta en master når du først er i gang. Eksempler på yrker som vil gi deg jobb kan være lege, sykepleier eller ingeniør.

Lite fravær og gode karakterer er viktig på vgs da. Ta valgfag som matte, kjemi og fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som fikk seg jobb på 1990-tallet, ville med samme utdanning og kvalifikasjoner, ikke fått seg jobb i dag.

Ikke minst, så stilles det langt høyere krav til personlige egenskaper. Finnes det en annonse som ikke lister opp utadvent som påkrevd egenskap?

Anonym poster: 594e9269ef91eb380b7321e60e363fe4

Mange av de som fikk seg jobb på 1990-tallet, ville med samme utdanning og kvalifikasjoner, ikke fått seg jobb i dag.

Ikke minst, så stilles det langt høyere krav til personlige egenskaper. Finnes det en annonse som ikke lister opp utadvent som påkrevd egenskap?

Anonym poster: 594e9269ef91eb380b7321e60e363fe4

For å svare på spørsmålet ditt, så har jeg sett flere jobbannonser på nett hvor det ikke er listet opp ''utadvendt'' som egenskap og hvertfall ikke påkrevd ;) hehe, men det er jo selvsagt mer av det nå enn før, kan jeg tenke meg.

Anonym poster: 14b7a3be01380e0211d86c87efa54fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar folkens :)

TS

Anonym poster: 14b7a3be01380e0211d86c87efa54fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...