Gå til innhold

Hva er forskjellen på sjalusi og misunnelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hva er forskjellen på sjalusi og misunnelse?

Anonym poster: 8a59acfe1d25f9f56eb8147b86d14891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ordene er synonymer til hverandre.

Anonym poster: a7325d357105bd4393ec7477a646096d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelse: du vil ha noe andre har eller være som andre. Sjalu: du er redd for å miste noe eller noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

misunnelse

Letter-K-blue-icon.png

misunnelse m1 det å misunne, sjalusi

du kommer til å bli grønn av m-

sjalusi

Letter-K-blue-icon.png

I sjalusi m1 (fra fr se *sjalu) det å være sjalu, skinnsyke

plages av s-

Anonym poster: a7325d357105bd4393ec7477a646096d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

misunnelse

Letter-K-blue-icon.png

misunnelse m1 det å misunne, sjalusi

du kommer til å bli grønn av m-

Anonym poster: a7325d357105bd4393ec7477a646096d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valiumsjunkie

Sjalusi foregår på det menneskelige planet, feks mellom et kjærestepar, mens misunnelse går på det materielle, at noen har noe du vil ha? :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelse er en følelse. Den gjør seg bemerkbar ved at en ikke unner et annet menneske egenskaper, status, evner, anseelse eller eiendeler, og kan bli utløst ved at en person sammenligner seg selv med et annet menneske.

Sjalusi er en følelse og refererer til de negative tankene og følelsene av usikkerhet, frykt, og engstelse for et forventet tap av noe personen verdsetter, som et forhold, vennskap, eller kjærlighet. Sjalusi består ofte av en kombinasjon av følelser som sinne, sørgmodighet, og avsky.

Anonym poster: 78a5c43d4121559e1afc76e786fcd911

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordene er synonymer til hverandre.

Anonym poster: a7325d357105bd4393ec7477a646096d

Nei, det er ikke synonymer, men brukes delvis om hverandre. Som AB#8 skriver, er det to ulike følelser.

Fra Språkrådet

Spørsmål: Jeg mener at det er forskjell på betydningen av ordene sjalu og misunnelig, men ifølge ordbøkene betyr de det samme. Kan det stemme?

Svar: Det kan være at ordene misunnelig og sjalu ikke er fullgodt forklart i ordbøkene, i og med at de der ser ut til å være delvis synonyme. Rett nok kan de ofte brukes om hverandre. Begge ordene innebærer et agg til noen, og begge innebærer et ønske om å ha eller eie noe(n).

I noen sammenhenger kan de likevel ikke brukes om hverandre.

Vi kan forklare det å være sjalu (fra fransk jaloux) som ‘å ville ha noe (for seg) selv’, mens å være misunnelig er ‘å ikke unne en annen noe’ eller ‘å ville ha noe som en annen har’. Av og til kan vi derfor bruke både sjalu og misunnelig i samme betydning. Men dersom det er tale om å hegne nidkjært om noe(n) en sjøl alt har, eller føler et slags eierskap til, kan vi bare bruke sjalu.

Eksempel på sjalu/misunnelig: Dersom jeg gir noe til en av kollegaene mine, kan andre kollegaer bli misunnelige. De vil ha denne tingen selv, istedenfor at kollegaen har den. Dersom også det personlige forholdet mellom kollegaene blir trukket inn, vil nok somme bruke sjalu i en slik sammenheng.

Eksempel på sjalu: Dersom jeg passer veldig på at kjæresten min ikke snakker med andre, fordi jeg vil ha ham eller henne bare for meg selv, fortjener jeg å bli kalt sjalu (her passer det ikke med misunnelig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sett på misunnelig som en litt mildere form for sjalusi. Dvs at det ikke er like "stygt".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på misunnelse som at du vil ha noe som andre har og som du erger deg over, feks penger,ting eller utseende.

Sjalusi er mer slik at hvis typen prater med en dama så blir du lei deg og trist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

om ein er sjalu er ein misunnleg på noko psykisk td at mamma kosar med yngre søsken.

er ein misunneleg er ein misunneleg på noko fysisk td ein bil, pent hår osv. Dette er iallefall det 1, klassingar lærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...