Gå til innhold

Eiere av små hunder/"veske-hunder", hvor ofte på tur med hunden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her jeg bor så er det endel hunder. Som hunde-eier selv (var) så blir man kjent med de i nabolaget på morgen, middag eller kveldstur.

De med småhunder dog. De ser jeg aldri ute på kveldstur, de er bare tilstede på dagen.

Jeg er så nysgjerrig på dette. Hvor ofte går dere tur med små-hundene deres? Og hvor lange turer trenger de?

Jeg klarer ikke å ha stor hund selv, sliter med kroppen og 3 turer på 3-4 timer hver dag klarer ikke kroppen lengre.

Jeg savner fryktelig å ha hund og kanskje en slik liten en kan være noe for meg.

Anonym poster: 13c7439b86cc96e12c82353584767df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en liten kleinspitz på 3 kilo, og jeg går på små tisseturer på morgenen, en litt lengre tur i 4 - tida også ut på do på kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten shi tzu og går 3 turer hver dag. En klokken 9 og da er det 10 minutter, så klokken 16 da er det en halvtime og en klokken 21 på også en halvtime. I tillegg så får hun ofte en lengre tur et par ganger i uken, og da på rundt 1 time halvannen.

Anonym poster: f2f30307f6e657ad5a2d4ef79da23804

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten kleinspitz på 3 kilo, og jeg går på små tisseturer på morgenen, en litt lengre tur i 4 - tida også ut på do på kvelden.

Måtte google dem da jeg ikke vet navnet på disse rasene, masse av dem her, de er helt til å spise opp! Nydelige!

Takk for svar! :-)

Anonym poster: dac6433977b811ebee872a33b0f9692e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går 4-5 turer per dag. Hun greier seg fint med små turer rundt her vi bor, ca. 10-15 min per gang! Siste turen får hun i 2-3 tiden på natta, og da er vi bare ute i 5 min så hun får gjort fra seg!

Vi er vel ute på lenger tur ca. 1-2 ganger i uka, og det hender jeg har henne med i parken f.eks eller på andre ting hvor jeg skal være utendørs, hun er ikke så glad i å gå langt, men liker jo å være ute i frisk luft :)

Det som er greit med små hunder, de har ikke det samme fysiske behovet som større hunder (selv om de selvfølgelig også må få bevege seg) De mistrives jo ikke om de ikke får timeslange turer hver dag!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greit med små hunder, de har ikke det samme fysiske behovet som større hunder (selv om de selvfølgelig også må få bevege seg) De mistrives jo ikke om de ikke får timeslange turer hver dag!

Jeg hadde sib.husky så fallet er stort i behov for aktivitet.

Min tilstand gjør at jeg kan fint ta 3-4 turer om dagen men noen dager så er kroppen så sliten (mest om kvelden) at alt jeg kan orke er en tur rundt et par kvartaler. Med elskede sib så måtte han ha minst en halvtime om kvelden for å få ut siste rest av energi før kvelden. Nivået dere forteller om høres ut som om noe jeg fint kan klare.

*ååååå, gruble*

Anonym poster: dac6433977b811ebee872a33b0f9692e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det forresten noen som har gått fra stor/middels hund til liten?

Jeg skal innrømme at jeg har hatt litt fordommer mot disse små som alle het "lunch" når jeg og sib var på tur. Jeg er fryktelig glad i hunder man kan virkelig knusekose men det blir jo noe uheldig med en liten "lunch".

Men så er det så mange av dem her og jeg har fått hilse på noen og da er det bare....*smelt* og jeg har blitt kjent med dem og hjernen lyser nå opp også for disse, det gjorde de ikke før.

Jeg responderer på hund som den gjennomsnitts kvinne responderer på babyer. Mine awwww er kun rettet mot hunder. Jeg kan kjenne hjernen "lyse" opp når jeg ser en hund og jeg må smile med en gang, går omveier i håp om å få en kos. Ååååh, jeg savner virkelig å ha hund!

Anonym poster: dac6433977b811ebee872a33b0f9692e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunch??

Det er en vits da. Vi bor ved en stor park hvor det luftes hunder i alle retninger. Små hunder går ofte løse da eierne tenker at min hund er ikke noen fare for hverken andre hunder eller folk. MIN hund dog, han var farlig og ergo alltid i bånd.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet holde ham oppe så han ikke skulle rekke ned til en liten en eller to som kom for å hilse/leke.

Det er veldig ofte to venninner som går tur sammen og de småskravler mens hundene løper løse.

Da har jeg simpelthen ropt "Hey, du må ta inn hunden din hvis du ikke vil at min skal spise den til lunch"

Ett bitt fra min hund, og han hadde bitt om han kom til, ville knekt kroppen på en liten hund og han kunne ha slukt den i to munnfuller, en liten lunch i parken.

Anonym poster: dac6433977b811ebee872a33b0f9692e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassen,Chihuahua på 2,8 kg har hundegård som han bruker kun for å tisse. Han liker ikke å være der annet enn for å tisse. Ellers går vi en times tur på dagen, kvelden eller når det måtte passe,og det hender også ofte at han leker med andre hunder noen timer, eller løper fra seg løs på jorder.

Han er sprek og har stor kapasitet, jeg blir sliten lenge før han, så han kunne gjerne gått mye lengre turer hver eneste dag.

Det som er fint med han, er at han blir ikke grinete, slitsom eller klengete om det ikke blir tur på noen dager, f.eks på grunn av kulde etc.

Turen hans på minst en time er høyt prioritert, for selv om han er liten, så elsker også han å gå tur med eieren sin, få brukt nesa si, og puste inn frisk luft.

Anonym poster: 12a0db3af09b2a904d45ce75a1ec351c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at du nå havner på den andre siden. De med småhunder er ikke så glade i digre bikjer, da de gjerne vil tygge litt på disse småttisene. Mange små hunder ender opp med å være redde større hunder siden de gjerne har blitt tygd litt på.

Anonym poster: 207acaf933ebefa0b54eb4d1b50096b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at du nå havner på den andre siden. De med småhunder er ikke så glade i digre bikjer, da de gjerne vil tygge litt på disse småttisene. Mange små hunder ender opp med å være redde større hunder siden de gjerne har blitt tygd litt på.

Anonym poster: 207acaf933ebefa0b54eb4d1b50096b8

Går så fint så så lenge du sosialiserer den med vennlige store hunder og er litt selektiv med hvilke hunder den får møte ute.

Jeg har en japansk chin, og latere hund skal du lete lenge etter. Han elsker å gå ut, men bare korte turer av gangen. Til gjengjeld så går vi ut en liten tur rundt 4-5 ganger daglig, pluss noen tisseturer.

Bare husk at selv om en rase er liten, så er energi behovet veldig varierende fra rase til rase, men antar du er fult klar over det =)

Anonym poster: 86c3064480bda9764bcf696453fb7e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja de småhundene her i Oslo har møtt mer enn en løs og rabiat bikkje, som har lyst til litt valpelår til lunsj. Det er for mange med dårlig kontroll på hundene sine dessverre.

Man kan sosialisere og jobbe så mye man vil med egen hund, men hva hjelper det når man møter på dustehundeeiere?

Anonym poster: 207acaf933ebefa0b54eb4d1b50096b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær obs på at du nå havner på den andre siden. De med småhunder er ikke så glade i digre bikjer, da de gjerne vil tygge litt på disse småttisene. Mange små hunder ender opp med å være redde større hunder siden de gjerne har blitt tygd litt på.

Anonym poster: 207acaf933ebefa0b54eb4d1b50096b8

Litt feil påstand vel? De fleste med småhunder som jeg møter,løfter opp bikkja eller snur og løper andre veien. Dessverre er det skjeldent at de stopper og lar hunden møte min.

Min er stor men har aldri tygget på hverken liten eller stor hund.Han vil bare snuse og leke.

Om en sosialiserer sin hund,uansett størrelse, burde en også ta inn det å hilse på hunder uansett størrelse

Endret av Kårky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sib.husky så fallet er stort i behov for aktivitet.

Min tilstand gjør at jeg kan fint ta 3-4 turer om dagen men noen dager så er kroppen så sliten (mest om kvelden) at alt jeg kan orke er en tur rundt et par kvartaler. Med elskede sib så måtte han ha minst en halvtime om kvelden for å få ut siste rest av energi før kvelden. Nivået dere forteller om høres ut som om noe jeg fint kan klare.

*ååååå, gruble*

Anonym poster: dac6433977b811ebee872a33b0f9692e

Tror nok det ville passe deg veldig bra med en liten hund :) Om det bare blir noen færre og litt kortere turer en dag du er ekstra sliten så overlever den det! Bare den får gjort fra seg!

Min lille er mest lykkelig bare hun får være i nærheten av meg og med på det som skjer, skikkelig kosehund og masse glede og selskap! når vi er på lengre turer hopper hun ofte opp på benet mitt for å sitte på armen etter en 20-25 min. Og om vinteren vil hun helst ikke ut i det hele tatt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at du nå havner på den andre siden. De med småhunder er ikke så glade i digre bikjer, da de gjerne vil tygge litt på disse småttisene. Mange små hunder ender opp med å være redde større hunder siden de gjerne har blitt tygd litt på.

Anonym poster: 207acaf933ebefa0b54eb4d1b50096b8

Min lille på under 3 kg, leker ofte med hunder som er mye større. Det har aldri vært et problem. Man må selvfølgelig se an hund og eier, og ikke slippe bikkja løs med hva som helst, men om hunden har gode erfaringer med store, trygge hunder fra den er liten, går det som regel helt fint.

Anonym poster: 12a0db3af09b2a904d45ce75a1ec351c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en Klee Kai på fem kilo, vi går en halvtime på morgenen, en halvtime på ettermiddagen og halvannen på kvelden. Pluss litt mentaltrening hver dag, og blodspor en gang i uken.

I helgene drar vi på fjellturer med kløv,og hun kan lett gå en halv mil, få en liten pause og fortsette enda en halv mil. Så det at de er små gjør ikke at de ikke trenger godt med aktivisering, selv om det selvfølgelig er variasjoner.

Anonym poster: 5b44285ac1305169c79134a08c09d05c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Chi på 2 kg er ute i hagen om morgningen, så går vi 1-2 timers tur midt på dagen, også er den ute i hagen så mye den vil før vi går kveldsrunde i 20-30 minutter.

Anonym poster: b267de8f5a4eb472a2834c9af7448ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at du nå havner på den andre siden. De med småhunder er ikke så glade i digre bikjer, da de gjerne vil tygge litt på disse småttisene. Mange små hunder ender opp med å være redde større hunder siden de gjerne har blitt tygd litt på.

Anonym poster: 207acaf933ebefa0b54eb4d1b50096b8

Dette er tull! Jeg kjenner flere små hunder som er veldig gode venner med store hunder.

Jeg har selv hatt en Shih Tzu på 7,5 kg og en Nuffe på 63 kg, som var veldig gode venner. Nå har jeg fortsatt Nuffen og en liten Shih Tzu valp på 3,5 kilo, de leker sammen, sover sammen og tilbringer det meste av tiden sammen. Den store har aldri tygget på den lille, men det skjer rett som det er at den lille tygger litt på den store ;) Nuffen er utrolig tålmodig nå valpen drar henne i ørene, napper i pelsen og bruker henne som klatrestativ :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Earth

Har tre pomeranier, vi går turer ca 3-4 ganer om dagen. De har alltid vært med på lange skogsturer og fjellturer, så de er ganske vandt med å være ute. Vi går ca 45 min på morgenen, 1.5 t på ettermiddagen, så en 45 min tur på kvelden. Innimellom turene er de ute og lufter seg i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...