Gå til innhold

Dårligere kår for privatister


amonyn

Anbefalte innlegg

Gjest Marmot

Minst 50 %, trodde jeg. Er ihvertfall det som gjelder for utdanning. Men da telles ett år som 6 mnd.

Ja, man kan jobbe deltid. Men skal man jobbe 50% i 8 år kan man jo likegodt vente til man fyller 25 og ta vgs. på vanlig måte, eller i hvert fall de seks fagene man trenger. De fleste voksenopplæringsskoler tilbyr å gjøre det, fordi de fleste elevene kommer under 23+5 uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Makan til stress! Hm, kanskje jeg bare skal droppe utdanning hvis det er så jævlig mye tiltak. Er ikke arbeidsmarked for det jeg vil utdanne meg innenfor uansett, og det kan jeg jobbe med på andre måter. Litt mer arbeid og mer utrygt, men hey, da får jeg begynt alt nå og trenger ikke vente! :)

Så kan Kristin Halvorsen bare ha det så godt der hun sitter og klør seg i hodet over at elever dropper vgs.

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Hvor gammel er du? Og har du ikke hatt noen jobber etter du sluttet på ungdomsskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan jobbe deltid. Men skal man jobbe 50% i 8 år kan man jo likegodt vente til man fyller 25 og ta vgs. på vanlig måte, eller i hvert fall de seks fagene man trenger. De fleste voksenopplæringsskoler tilbyr å gjøre det, fordi de fleste elevene kommer under 23+5 uansett.

Sant nok. Men om man har 6 år med 50 % og man er 21 år, så ville jeg gått for å ta fagene mens jeg jobbet. Så har man det man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Og har du ikke hatt noen jobber etter du sluttet på ungdomsskolen?

Blir snart 18. Har hatt ymse strøjobber en stund, men er vanskelig å karre til seg mye, bor ute på landet så er litt kniving om plassene. Men nå har jeg fått tilbud i en organisasjon med mulighet for overflytting til utlandet senere, som er innenfor det jeg vil utdanne meg som men som antakelig fører meg samme sted uansett.

Og om alt går til helvete kan jeg alltids bite i det sure eplet og ta de jævla fagene senere.

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir snart 18. Har hatt ymse strøjobber en stund, men er vanskelig å karre til seg mye, bor ute på landet så er litt kniving om plassene. Men nå har jeg fått tilbud i en organisasjon med mulighet for overflytting til utlandet senere, som er innenfor det jeg vil utdanne meg som men som antakelig fører meg samme sted uansett.

Og om alt går til helvete kan jeg alltids bite i det sure eplet og ta de jævla fagene senere.

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Da vil jeg egentlig råde deg til å ta vgs på vanlig vis ;) Du har jo ungdomsrett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg egentlig råde deg til å ta vgs på vanlig vis ;) Du har jo ungdomsrett!

Har prøvd, psyken min sier nei :P

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd, psyken min sier nei :P

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Hva med hospitant? Da kan du søke deg inn som vanlig elev, gå når du klarer og melde deg opp i det du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hospitant? Da kan du søke deg inn som vanlig elev, gå når du klarer og melde deg opp i det du vil.

Hadde lignende opplegg på ung.skolen. Funket dårlig, ble til at jeg var der en time i uken omtrent. Ville tatt femten år å fullføre, og når det ikke er fagene eller konsentrasjonen som er problemet, tenkte jeg at jeg heller kan ta det som privatist. Men nå har jeg ikke råd til det.

Og det var min rørende historie :fnise:

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende opplegg på ung.skolen. Funket dårlig, ble til at jeg var der en time i uken omtrent. Ville tatt femten år å fullføre, og når det ikke er fagene eller konsentrasjonen som er problemet, tenkte jeg at jeg heller kan ta det som privatist. Men nå har jeg ikke råd til det.

Og det var min rørende historie :fnise:

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Ja, men det har ingen betydning hvor mye du møter opp som hospitant. Det som betyr noe er hvor mange eksamner du står på ;)

Håper du finner ut av det ihvertfall, og at du ikke angrer når skoleretten er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det har ingen betydning hvor mye du møter opp som hospitant. Det som betyr noe er hvor mange eksamner du står på ;)

Håper du finner ut av det ihvertfall, og at du ikke angrer når skoleretten er borte.

Så da kan jeg ikke være på skolen overhodet, studere hjemme som om jeg tok det som privatist, men møte på eksamene? Uten å betale for det?

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan jeg ikke være på skolen overhodet, studere hjemme som om jeg tok det som privatist, men møte på eksamene? Uten å betale for det?

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Nja, tror nok du fortsatt må betale for eksamen. Men du får låne bøker og kan få gratis undervisning når du ønsker/orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tror nok du fortsatt må betale for eksamen. Men du får låne bøker og kan få gratis undervisning når du ønsker/orker.

Det kan man vel som privatist også... så fremt man tar kontakt med skolen selv? Har iallfall hørt at det som regel går bra, kanskje ikke på de mest populære skolene, men sånn jevnt over at de er ganske greie slik.

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Det kan man vel som privatist også... så fremt man tar kontakt med skolen selv? Har iallfall hørt at det som regel går bra, kanskje ikke på de mest populære skolene, men sånn jevnt over at de er ganske greie slik.

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Ja, du er fremdeles privatist når du er hospitant, så det er jo ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Egentlig ikke. Eksamener er ikke så like, de tar for seg forskjellige ting innenfor de fagene de er i. Så du kan fortsatt ha kunnskapen som ga deg B i eksamen ett år, selv om du ikke har kunnskap til mer enn D på den siste eksamenen. Du har ikke nødvendigvis "mistet" kunnskapen.

Ser du ikke problemet her? Du bør ha nok kunnskaper til at du får B på begge eksamene, selv om begge ikke går gjennom alt stoffet! For å virkelig fortjene en B bør du nemlig ha kunnskap om alle temaene du kan få. Slik det er i dag kan man gamble på tema, gambler man feil kan man gamble på nytt neste gang.

Om du får D på siste eksamen er det jo fordi du ikke har nok kunnskaper i forhold til hva som kreves i det faget. Da fortjener du en D (med mindre det var en feil ved eksamen/sensur), selv om du gamblet riktig første gang og fikk B første gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underskriftskampanje mot de nye endringene. Ble inspirert av tråden her og hentet poengene herfra.

Anonym poster: dfdfc0586a57474dae5f28035c842f06

Signert!

Men altså - er det noen som vet hva som skjer ift dette? Tenker jo at Kunnskapsdepartmentet er for det, ettersom det var de som bad om endring i utgangspunktet, men de har vel ikke slått det fast svart på hvitt? Når får vi vite det?!

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Signert!

Men altså - er det noen som vet hva som skjer ift dette? Tenker jo at Kunnskapsdepartmentet er for det, ettersom det var de som bad om endring i utgangspunktet, men de har vel ikke slått det fast svart på hvitt? Når får vi vite det?!

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Sannsynligvis skal det ut til høring, men de kan også bare gjennomføre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis skal det ut til høring, men de kan også bare gjennomføre det.

Fuck... når får vi vanlige dødelige vite noe? Jeg mener, de slo det ikke akkurat opp stort det vi har fått vite nå, men det er jo ganske vesentlig for alle privatister at prisen tredobles.

Anonym poster: cd357884fe040e173f3cd6a75745f131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med DE snittene på profesjon psykologi, medisin, juss og økonomi, hva i svarte forventer folk at vi skal gjøre da?

Da vil jo poenggrensene etterhvert gå ned også da.

Anonym poster: a6d025b4995a859605a375300c0409f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...