Gå til innhold

Første jobb! Noen råd og tips? Butikkjobb.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, sitter her i en alder av 20 og får nå mest sannsynlig en deltidsplass på Coop Obs igjennom NAV. Høres kanskje ikke så allverdens ut, men jeg ser veldig positivt på det da jeg har slitt og sliter en del med sosial angst, så nå skal jeg få brynet meg på litt normal jobbing med kunder og kollegaer. Blir spennende!

Så jeg er naturligvis ganske spent, og lurer litt på om dere erfarne har noen tips om hva jeg burde tenke på f.eks i intervjuet og generelt på jobben. Er det noen spesielle situasjoner jeg kan komme opp i jeg burde være forberedt på og slikt?

For meg er jo dette litt ekstra skummelt siden selvtilliten ikke akkurat er på topp, og jeg rødmer mye og sliter litt med å få kontakt med kollegaer og slikt. Dermed er jeg ekstra redd for dårlig førsteinntrykk selv om jeg i grunn er en hyggelig og omgjengelig person, men det tar litt ekstra tid for meg å finne meg til rette. Håper på hyggelige kollegaer. ;)

Hvordan er det med kunder. Noen tips og triks der med kanskje de litt mer krevende kundene? Noe jeg bør tenke på?

Jeg kommer sikkert på flere ting jeg lurer på når det nærmer seg intervjuet, men akkurat nå er jeg bare veldig spent og litt småredd for det ukjente.

Kanskje det er noen andre her med sosial angst som har noen tanker og dele også? :)

Anonym poster: 68e6ffb0880571a0a5d2967f5dbeea9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor sterk den sosiale angsten din er, og hva den påvirker, men det er viktig å huske at man tar på seg en rolle når man jobber. Da jeg begynte å jobbe i butikk for første gang turte jeg nesten ikke å si hei til kundene. Selv med koslige kunder er det fortsatt ubehagelig, men det hjelper veldig å "skru på" en jobb-knapp jeg på en måte kan gjemme meg litt bak. Hvis det da er noen kunder som er ubehagelige, så er det lettere å ikke ta dette personlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor sterk den sosiale angsten din er, og hva den påvirker, men det er viktig å huske at man tar på seg en rolle når man jobber. Da jeg begynte å jobbe i butikk for første gang turte jeg nesten ikke å si hei til kundene. Selv med koslige kunder er det fortsatt ubehagelig, men det hjelper veldig å "skru på" en jobb-knapp jeg på en måte kan gjemme meg litt bak. Hvis det da er noen kunder som er ubehagelige, så er det lettere å ikke ta dette personlig :)

Ja, det har jeg også tenkt litt på. Jeg tror jeg kan klare å liksom ta på meg en serviceinnstilt rolle i jobbsammenheng. Jeg husker f.eks jeg var veldig unnvikende i klassen på skolen, men skulle vi fremføre et skuespill med jobbtema, så var det liksom ikke jeg personlig som stod foran klassen, men en skuespillerrolle. Så det var et veldig godt tips jeg skal ta til meg! ;)

Anonym poster: 68e6ffb0880571a0a5d2967f5dbeea9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du har fått deg en jobb! :) Det er en viktig erfaring å ha senere i livet uansett hvilken vei man velger senere :)

Krevende kunder: Ikke ta til deg det negative personlig. Folk kan være stresset, sinte(evt. idioter) og si ting de egentlig ikke mener.

Prøv å være så serviceinnstilt så mulig, selv om kundene er krevende. Av erfaring kan mange kunder være skikkelig utrivlige de første minuttene, men så roer de seg ned så lenge man viser høflighet og service. Og ja det er vanskelig å holde seg i nakken noen ganger, men jeg liker å tro at jeg blir tøffere av dette som menneske.

Å ha jobb i butikk har deffinitivt gitt meg mer selvtillit i det sosiale rom. Se på det som en rolle, og spill selvsikker. Til slutt blir det en vane, "fake it until you make it"

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobbet på Obs, så kan svare på en del om du har noen konkrete spørsmål:)

De krevende kundene lærer man seg fort å takle. Det vil som regel alltid komme et par av dem hver vakt. Det er kunder som klager over priser i butikkene, noe du som sitter i kassa ikke har noe med. De kan klage over feilprising, noe som dessverre skjer.

Mitt beste råd ovenfpr slike kunder, kunder som kjefter eller blir sinte, er først å beklage, og så ta på seg det hyggeligste ansiktet man har. Ønske dem en riktig god dag. For meg er det slik at jo sintere en kunde er, jo bredere er smilet mitt, og jo hyggeligere er jeg ovenfor kunden. Men innvendig har jeg mest av alt lyst til å si min hjertens mening om oppførselen ;)

Men stort sett møter man på hyggelige kunder. Og det er dem man husker etter vakta.

Kjenner meg forøvrig igjen i dette med sosial angst. Har slitt med det selv. Men i jobben, så legger jeg det bak meg, for da er jeg på en måte en annen, jeg er i jobbmodus. Kanskje det hjelper å fokusere på det, at nå er jeg på jobb, da er jeg i jobbmodus?

Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til! :)

Anonym poster: 8edf90c925b3ea2a0cf0e54cd8232c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du kan jo ta en titt i denne tråden for å se hva slags situasjoner du kan ende opp i:P

http://forum.kvinneg...=209892&st=3080

Ikke meningen å skremme deg altså, det er mange hyggelige kunder der ute, og de fleste er helt ålreite å ha med å gjøre:) Men du kan jo se i tråden hvordan folk som forteller håndterer situasjonen^^, Du må bare la vanskelige kunder prelle av, ikke ta det personlig, kos deg bare med at de ofte ender opp latterligjort i slike tråder som over her :fnise:

Ellers merker jeg at det blir satt pris på punktlighet og pålitelighet. Jeg har fått skryt for dette ofte, siden jeg er er på plass på minuttet, også etter lunsj. Stiller også ofte opp om de ringer. Sier du nei et par ganger slutter de ofte å ringe. Og å stille opp ved behov er jo positivt!

Så er det jo bare å prøve å smile, hei, takk, vær så god + det lille ekstra. Jeg pleier f.eks å tilby kundene våre en sånn frukt pose på blåbærene våre, for lokkene faller så lett av, så de ikke får blåbær utover alt og får en dårlig handle-opplevelse. Og så kan du jo small-talke litt, er ikke alle det funker på, du må bare føle deg frem, trial and error.

Har et godt eksempel på det siste her; Hadde en mann som kjøpte mase barne-godteri(sikkert til bursdagsfeiring eller no), og måtte bare kommentere at, ja, det er visst bra å kjøpe tannbørste om man skal spise så mye godt. Han så heldigvis ironien i kombinasjonen og lo:) 1 stk glad kunde som kommer tilbake og som hilser på meg på fritiden:)

Lykke masse til TS:)

Edit= glemte no!

Endret av Zakuro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...