Gå til innhold

Friår mellom universitet og VGS - what to do?


-littleme-

Anbefalte innlegg

Jeg går nå ut av VGS, og har kommet til dne konklusjonen at jeg heller vil gjøre noe annet i et år i stedet for å begynne rett på universitetet. Dette har mye å gjøre med det faktum at jeg ikke vet hva jeg vil studere enda, i tillegg til at jeg har vært litt deprimert og trenger en pause.

Har ikke funnet noen linjer som virker interessante på noen Folkehøgskoler rundt omkring i landet, så tror ikke jeg vil begynne på det.

Det jeg vet at jeg kunne tenke meg er å reise litt. Oppleve nye kulturer og land er noe jeg virkelig elsker!

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finne noen som vil det samme, jobbe frem til jul og backpacke på våren? :)

Evt fins det jo endel studiemuligheter i utlandet et semester, som Go Study, Kulturstudier osv, du kan jo se om du finner noe interessant der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt meg et studieår i utlandet om jeg var deg. Eller folkehøyskole i danmark, f.eks. Håper du finner noe å gjøre i alle fall, for det er ikke godt å være litt deprimert og ikke ha noe å gjøre på dagene :-) Hvis ikke går det jo an å jobbe frem til f.eks. februar, og så ta noen mnd på loffen (helst sammen med noen, tror ikke jeg hadde turt å gjøre det alene). Ellers har jeg en venninne som tok friår, jobbet noen mnd, og reiste til USA for å gå på dramakurs. Kanskje du kan få deg jobb på danskebåten eller hurtigruta? Så får du reist litt mens du jobber :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en eller flere jobber, på den måten kan du finne ut hva du liker og hva du ikke liker.

Etter å ha jobbet i butikk og klippet plen i 3 mnd fikk jeg en veldig stor innspirasjon til å få meg en meget god utdannelse. Ikke at jeg ser ned på de yrkene eller mener de er for dårlige, men de svarte ikke til mine ambisjoner og mål i livet.

Jobb og finn ut hva du vil. Kansje ta opp et fag eller to? Anbefaler deg å reise, det er nå du er ung og "fri", det er nå du har muligheten. :)

(NB spar litt penger til du blir student også, det kommer godt med)

Lykke til da! Husk at det er aldri feil å jobbe, god erfaring og ser bra ut på CV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen har foreslått er det mange som jobber intenst fram til jul for så å reise det neste halvåret etter endt VGS. Det er nok litt av en opplevelse :) Men krever at du skaffer deg jobb og sparer det neste halve året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt meg et studieår i utlandet om jeg var deg.

Jeg har alltid (eller, i alle fall 5 eller 6 år) drømt om å studere i utlandet, derfor kommer jeg sannsynligvis til å ta hele utdanningen min i USA, Storbritannia, Irland, Canada, New Zealand eller Australia (et engelskspråklig land, du skjønner greia) etter dette friåret. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å jobbe fulltid? Det kommer godt med når du skal studere og søker ekstrajobber ved siden av, for da stiller du foran alle de som ikke har arbeidserfaring. Dessuten bidrar du til samfunnet, og blir kjent med deg selv, og kanskje mer selvstendig. Da kan du jo eventuelt spare litt penger til en skikkelig ferietur neste sommerferie? Eventuelt kan du ta noen weekendturer gjennom hele året.

Hvis du ikke er så opptatt av penger eller sparing, og er ute etter uvanlige opplevelser, så kan du jo jobbe som frivillig for en eller annen organisasjon. Veldig mange reiser til fattige land og bidrar til lokalsamfunnet der. Det skal visstnok være en opplevelse for livet, og ser bra ut på CV-en. I tillegg så får du jo kanskje en idé om hva du vil studere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå ut av VGS, og har kommet til dne konklusjonen at jeg heller vil gjøre noe annet i et år i stedet for å begynne rett på universitetet. Dette har mye å gjøre med det faktum at jeg ikke vet hva jeg vil studere enda, i tillegg til at jeg har vært litt deprimert og trenger en pause.

Har ikke funnet noen linjer som virker interessante på noen Folkehøgskoler rundt omkring i landet, så tror ikke jeg vil begynne på det.

Det jeg vet at jeg kunne tenke meg er å reise litt. Oppleve nye kulturer og land er noe jeg virkelig elsker!

Noen forslag?

Det "spennende" rådet: Enten så kan du jo jobbe et halvår og deretter reise et halvår og bruke penga på det.

Det kjedelige rådet er å jobbe det året og legge av penger til egenkapital for bolig. Det kan komme godt med!

Det dårlige rådet: begynn å bli fast invertar på trashy utesteder og bli med på Paradise hotel! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...