Gå til innhold

Skravletråd 2014!


Favole

Anbefalte innlegg

Ja, det er første. Uplanlagt, overraskende og surrealistisk - men veldig koslig :) Der da?

Var det jeg tenkte med min første, det er jo så koselig med alle de sparkene enn kjenner :)

Dette er min andre :) har ei datter som fylte 3 i september, så blir moro med gutt denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...

Hvordan går det med dere, jenter? :vinke:

Her går det bra, men kjinner det begynner og bli tungt:(

Begynte og jobbe igjen litt denne uka etter at jeg har vært sjukemeldt ei stund:/ Kjente det var godt og begynne igjen litt :)

Hvordan går det med deg da?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe håp for "skravle"tråden, tro? Har glemt den helt bort ganske lenge, men husket på den igjen når prokrastineringsbehovet ble desperat nok… Er så sykt lite motivert for jobb om dagen :) Hvordan er det med dere jenter? Jeg har fått høre at "høygravid" er når det er 40 dager eller mindre igjen til termin, så da går jeg visst over i de høygravides rekker i dag :) 2-3 små uker igjen til vi er innafor termin! Utrolig rart å tenke på. Flere som begynner å kjenne seg sprekkeferdige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer denne bort hele tida, blir liksom værende i dagbokdelen av forumet og termingruppa på facebook :sjenert: Vi får prøve å vekke den litt til live!

Her går det relativt greit, er sykemeldt 100% frem til permisjonen pga mye vonde kynnere og nedpress. Har en jobb hvor det er noe vanskelig å tilrettelegge i forhold til fysisk aktivitet, og det skal ingenting til før det strammer vilt :s Om det stemmer med 40 dager til termin = høygravid, så bikket jeg den grensa på mandag, helt sykt at det er så kort tid igjen, men samtidig veldig deilig! :biggrin:

Sprekkferdig ja, herlighet.. Kan ikke skjønne hvordan ungen skal få plass til å vokse noe mer inni der :klo::vetikke: Håper egentlig magen synker litt snart siden det visstnok skal være en enorm lettelse :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titta litt på dagboken din, Favole - artig å lese siden vi er nesten nøyaktig like langt :) Selv har jeg fint lite å syte over, egentlig, men syter litt allikevel. Plages litt av bekkenet, og får masse kynnere og rare vondter hvis jeg prøver å bevege meg i noe annet enn sneglefart, men utover dét har jeg strengt tatt hatt et skammelig lett svangerskap (innser jeg når jeg ser hva en del andre har å slite med). Like fordømt er det vanskelig å holde selvmedlidenheten på avstand når jeg ruller ut av senga for n'te gang i løpet av natta og kroppen kjennes hundre år gammel. Og så latterlig vanskelig det har blitt å få på seg sokkene…! Men vesla vokser ihvertfall helt etter skjema og får meg av og til til å lure på om hun har tenkt å kravle ut gjennom mageskinnet mitt, og nå er det bare to uker igjen på jobb. Hurra! Kontroll igjen om en uke, er spent på om hun fortsatt ligger med hodet ned, som hun gjorde sist. (Skjønner ikke bæret av alle kroppsdelene som tyter hit og dit, så for alt jeg vet kan hun ha snudd seg mange ganger siden da…) Gleder meg ihvertfall masse til jul, og enda mer til å hilse på magedyret (og nesten like mye til kroppen begynner å fungere sånn noenlunde som normalt igjen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt syting er lov, for det ubehaget en graviditet kan medføre er pinadø ikke barebare! Helt sykt hvordan en må tilpasse seg en tyngre kropp hvor nærmest all tyngden er sentrert til midten :P Ingen bevegelser blir normale, haha. Det er så delikat og sensuelt å være gravid altså :fnise: Det skal bli en fryd å kunne bevege seg normalt igjen!

Flink du er som enda er i jobb! Men vil tro det blir deilig når permisjonen starter likevel :) Har dere alt klart til jenta kommer? Satser på at hun enda ligger med hodet ned, det kan umulig være god plass å snu seg andre veien hvis de først har lagt seg med hodet ned i bekkenet tenker jeg :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har visst termin omtrent akkurat når eg har :) 12.januar er min:) eg og er framleis i full jobb, men merkar det tek litt på no, med ein som er veldig aktiv og 20 mnd her heime ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi termin samme dag :) blir helt imponert over dere som fortsatt er i full jobb, og med små barn hjemme i tillegg! :) Om vi skal ha flere barn håper jeg virkelig neste svangerskap blir lettere enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svangerskapet var mykje lettare, truleg fordi eg er mykje lettare ;) men sliten, trøtt, vondt i ryggen og ein kar som berre vil vere med mamma og pappa etter barnehagen kombinert med ein mann som jobbe 200%... Vel, det kan bli litt mykje, og lunta er sjelden lang mht til gubben for tia ;) må strekke meg på jobb og med småen, så då smell det litt for fort når han sjøl prøver å terge på meg. Eg reiser på jobb så fort eg står opp, mannen leverer småen i barnehagen mellom 8.30- 9, eg hente seinast 16, og er med han til 20 når han legg seg. Er eg heldig er mannen heime ein tur då, så han er med på legginga, elles blir det fort nokre løft som ikkje er heilt topp. Men fom. tysdag er eg aleine om slikt fram til 8.januar, så vi får berre håpe Minien i magen held seg der til over nyttår...

Endret av attegløyma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være lettere har sikkert sine fordeler, jeg får sørge for å være fotballfruefit til neste graviditet :fnise: Skjønner godt at det kan bli litt mye, den korte lunta ovenfor mannen hørtes kjent ut :sjenert: Og vi har ikke barn fra før som krever noe engang, har to firbeinte som krever sitt, men det er ikke det samme akkurat.

Får håpe mini holder seg inne til over nyttår slik at det ikke blir alt for mye for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigaste grunnen til at eg vil vente til etter nyttår er at gutar får det lettare som eldst i klassen ;) reint fagleg. Mengde arbeid blir nok det same. Men som sagt, på denne tid med eldstemann hadde eg gått opp 18 kg, no er det 9kg. Men ge var langt nærare fotballfruen sist eg vart gravid enn eg var no...

Endret av attegløyma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er vel eneste grunnen til at jeg også håper lillekid holder seg inne til over nyttår. Heldigvis ikke lenge igjen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt syting er lov, for det ubehaget en graviditet kan medføre er pinadø ikke barebare! Helt sykt hvordan en må tilpasse seg en tyngre kropp hvor nærmest all tyngden er sentrert til midten :P Ingen bevegelser blir normale, haha. Det er så delikat og sensuelt å være gravid altså :fnise: Det skal bli en fryd å kunne bevege seg normalt igjen!

Flink du er som enda er i jobb! Men vil tro det blir deilig når permisjonen starter likevel :) Har dere alt klart til jenta kommer? Satser på at hun enda ligger med hodet ned, det kan umulig være god plass å snu seg andre veien hvis de først har lagt seg med hodet ned i bekkenet tenker jeg :klo:

Takk for gode ord :) Dette er nok tiden for hele gjengen her å gi seg selv en mental klapp på skuldra - flinke damer som dyrker nye mennesker! Min jobb er ikke av det fysisk krevende slaget, så det mest utfordrende (utover å gå til t-banen, som er utfordrende nok…) er å konsentrere seg og ikke sitte og tenke babytanker! Å, som jeg gleder meg til jul :) Har langt fra alt klart, men begynner å få en del av det viktigste i hus. Det meste må vaskes, da, og på den fronten gjenstår det en hel del. Jeg har visst innstilt meg på å gå minst til termin (familiehistorien tilsier det, ihvertfall), så jeg ser for meg å fylle de første permisjonsukene med redebygging. Er jo greit å vente til etter jul med å gjøre opp regnskapet for hva som må skaffes - ser for meg at det fort ligger ett og annet under treet. Og kommer hun tidligere så går det sikkert bra, det også :) Er jo ikke egentlig så mye de trenger utover pupp og kos og bleieskift i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man IKKE tenke babytanker hele tiden? Jeg fatter det ikke.. Det er bare blå babyskyer overalt inni hodet mitt, og det har det vært siden i sommer :fnise: Må jo fremstå som særdeles lite intelligent for mennesker som aldri har møtt meg før. Jaja.

Det er sikkert veldig begrenset hva man egentlig trenger i begynnelsen. Er rimelig sikker at jeg er en lettlurt førstegangs som har handlet aaaalt for masse :sjenert: Får jo sikkert noe til jul og en hel haug når ungen har poppet ut og sagt hei. Men men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar oss stadig i å tenke at det er lenge att, og så blir vi satt ut når det faktisk ikkje er det ;) Har ikkje handla noko anna enn bleier, reknar med alt anna er her, har sett opp senga då, men det er berre fordi vi har flytta den frå Storebror sitt rom og inn på vårt. Skal vaske kle og slikt i starten av permisjonen. Viktigare å skrive ønskebrev til sjukehuset er mi erfaring. Og å ha ferdig steriliserte flasker er kanskje lurt og altså... Men eg har no tenkt å gje på kopp neste gong om vi ikkje får til amminga no heller. Men eg trur det er sånn når ein har gjort det før, det er ikkje så altoppslukande som første gong. Heldigvis for jobben min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo faktisk bare en mnd til termin, og midt i det hele skal vi feire jul, så tida flyr jo bare forbi :sjokkert: Hjelpes!! Men er vel ferdig med det aller meste, har bare litt tøy igjen som må vaskes og noe småtteri til meg selv som må handles inn.

Hører så mye om dette brevet til sykehuset, men aner liksom ikke hva jeg skal skrive heller? :klo: Har jo aldri vært gjennom dette før, så vet ikke helt hva som er en selvfølge og dermed helt unødvendig å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skreiv om mitt forhold til å ha studentar til stades, korleis eg reagerer under stress, kva type smertelindring eg ville ha tilbod om (og ja, denne gongen og vil eg ha tilbod om epidural, uten den trur eg heilt ærleg Mini ville vore teken med tang, eg trengte dei 45 min med redusert smerte før pressing). Så skreiv eg litt om korleis kommunikasjonen bør vere for at eg skal reagere bra, td. treng eg direkte ordre, ikkje spm og gode forslag. Skal eg trykke vil eg ha beskjed. Eg vil ikkje måtte vurdere slikt sjølv i ei slik setting. Eg skreiv at eg var litt engsteleg for heile greia, at eg treng tidsperspektiv på ting, at smerteterskelen min ikkje er høg etc.

Det luraste rådet eg fekk for sjølve fødselen var cola... Mannen tørka meg i ansiktet med ein kald klut mellom kvar pressrie, og ga meg cola i sugerør, heilt fantastisk! Eg hadde jo planlagt sunne ting som smoothie og sånn, men det funka ikkje. Vidare er eg glad vi haddde avtalt at han skulle vere mi stemme om eg forsvann inn i meg sjølv. Så det var han som ba om epidural, og då eg høyrde han sei det vart eg skikkeleg forelska att ;) for eg var ikkje i stand til å be om noko lenger då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Ang smertelindring tror jeg at jeg må gi en veldig tydelig og skriftlig beskjed til mannen, for om jeg overlater slikt til han vil han nok be dem om å gi meg ALT som kan gis. Har ikke noe spesielt høy smerteterskel, men vil helst unngå epidural. Plutselig endrer jeg mening underveis, men i utgangspunktet vil jeg ikke ha det. Jeg må isåfall få vite på forhånd hvilken anestesilege som har vakt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er ikke så langt på vei som dere, 32 uker nå, så har ikke alt på plass ennå. Har blant annet ikke handlet vognpose, dyne o.l. Har dere kjøpt vognpose? Hvilken valgte dere? Man trenger kanskje et lammeskinn i vogna også? Må dette vaskes/renses før bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...