Gå til innhold

Laura

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser her om nye og gamle navnetrender

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Slik-velger-du-trendy-navn-forst-7209886.html#.UZ5GCKLwnoI

Blant annet står det at navnet Laura er på vei tilbake, men da med å-uttale og ikke au. Hvordan uttaler dere Laura? Jeg synes det blir litt rart på norsk å skulle uttale det "Låra". Samtidig synes jeg navnet er mye finere på engelsk enn norsk, men tror altså ikke jeg ville kalt en norsk jente det. Da hadde det blitt Lævvra.

Anonym poster: 5aa470ab5894be3d1cdf15606d1c5ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du ser jo hun på Paradise som heter Lauretta, for mange faller det emst naturlig å si "Låretta", selv om det er "mindre norsk". Kanskje det samme for Laura :)

Anonym poster: 485d53aadddfbff00716410fab1c4907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Låra!? :haar:

Stakkars jenta kommer til å få høre morsomheter à la "Spre låra, Laura! Høhøhø!" gjennom hele ungdomsskolen.

Anonym poster: 2048d741533a34861f96c387389885e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du ser jo hun på Paradise som heter Lauretta, for mange faller det emst naturlig å si "Låretta", selv om det er "mindre norsk". Kanskje det samme for Laura :)

Anonym poster: 485d53aadddfbff00716410fab1c4907

Det blir kanskje mer naturlig med engelsk uttale på Låretta, siden det ordet ikke betyr noe på norsk. Men jeg synes fortsatt det blir underlig å skulle si se, der kommer Låra...

Anonym poster: 5aa470ab5894be3d1cdf15606d1c5ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uttalt det "Løura"/"Leura", nesten som det skrives, og regner med de fleste østlendinger ville sagt "lævvra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier Laura rett fram, med au på samme måte som i maur og sau. Å si Låra ville bare blitt merkelig. Jeg er fra Sørlandet, bruker skarre-r, og får knapt til å si Lævvra på østlandsk.

Navnet Maud uttales normalt som Måd og ikke med au-lyd. Med det navnet har vel heller ikke vært like mye brukt som Laura? Selv forbinder jeg det først og frems med dronning Maud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Min datter på 1 år heter Laura, og det uttales på norsk. Synes det er nydelig på engelsk også, og en venninne av meg bruker engelsk-varianten :)

Anonym poster: e97ea6dd86e478a51e53c3cd4d88694b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg ser navnet "Laura", leser jeg automatisk "Leura".

Anonym poster: b07a8af68a6f2acbce73574d72e1e3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...