Gå til innhold

Er det mye lettere med automatgir enn manuelt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Automatgir er lettere for "folk som deg" (ikke ment nedlatende), ja, siden dette er et av de områdene med reell forskjell på automat og manuell. Selv synes jeg det er dørgende kjedelig, og jeg synes i alle tilfeller du bør øve deg på bakkestart med manuell giring for å ha muligheten til det, men jeg har forståelse for at du ønsker å kjøre med automat. Og det går da ikke utover noen, så jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte nærmest blir sinte på deg her.

Hvis du har økonomisk mulighet ville jeg tatt et par kjøretimer med kjørelærer igjen, hvis det er vanskelig å øve og bli trygg alene. Det er langt fra uvanlig at folk som allerede har lappen tar et par kjøretimer for å rette opp i uvaner.

Anonym poster: 75fe36371fb51326a1c5245db8ff045c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og tenk litt fremtid også, tenk om du får deg en jobb hvor du må kjøre firmabil? Da må du kunne manuell, da 99% av alle bedrifter vil velge det billigste av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger er ikke en bil med automatgir, men rett og slett mer kjøreferdigheter. Hvordan du får det? Jo, da må du utfordre deg selv å kjøre mer. Enkelt og greit!

Jeg vet hvordan det er altså, for var slik selv i starten, men kjørte masse bil rett etter jeg fikk lappen siden skolen er en time unna med bil og det hjalp veldig. Er ikke like engstelig lenger nå, og jeg vil faktisk si at jeg er en ganske så flink sjåfør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er lettere å kjøre manuelt.

Personlig mener jeg du ikke har noe ute i trafikken å gjøre om du ikke behersker en manuel bil med mindre du er handikappet på et vis som gjør at du må ha automat

Jada, teknologi og fremskritt er sååå ut altså. Du burde jo ikke bruke PC du, for det finnes jo fremdeles noen skrivemaskiner rundt omkring - og du burde jo for all del ikke bruke PC når det finnes skrivemaskiner.

Og for all del, kun bruk hjemmetelefon, vil jo ikke bruke mobiltelefon som gjør telefoni enklere og mer tilgjengelig...Neida, vi burde gjøre alt på gamlemåten, ikke sant?

Anonym poster: 71d9de8e5833ac3035d1032dc3e900bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å kjøre med automatgir, så mye av kjørestilen kan kontrolleres ved giringen.

På mange biler idag, så er jo ikke dette noe problem, du har automatgir, men også gir opp og ned knapper på rattet, slik at du selv kan overstyre automatgiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, teknologi og fremskritt er sååå ut altså. Du burde jo ikke bruke PC du, for det finnes jo fremdeles noen skrivemaskiner rundt omkring - og du burde jo for all del ikke bruke PC når det finnes skrivemaskiner.

Og for all del, kun bruk hjemmetelefon, vil jo ikke bruke mobiltelefon som gjør telefoni enklere og mer tilgjengelig...Neida, vi burde gjøre alt på gamlemåten, ikke sant?

Fordel å kunne basisregning selv om man bruker kalkulator, vet du!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noe problem med rushtrafikk lengre. Men om det hadde vært et problem så hadde min neste bil vært en med automatgir (tiptronic). Det å sitte å jokke på clutchen når man sitter i en kø som går 1km er utholdelig, i mine øyne.

HI:Ja, automatgir er barnemat. Selv så ville jeg heller øvd meg mer på manuell siden du tydelig ikke har helt kontroll på det.

Automatgirer vel for folk som har kontroll på manuellgir :P (ikke alvorlig ment)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordel å kunne basisregning selv om man bruker kalkulator, vet du!

Latterlig, meningsløs sammenligning. Som å si at alle må kunne å ri hest og føre hest og vogn før man kan kjøre bil. Tross alt hest og vogn man hadde "før i tiden," og teknologisk fremskritt er visst et onde i følge deg og andre....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg ikke noe problem med rushtrafikk lengre. Men om det hadde vært et problem så hadde min neste bil vært en med automatgir (tiptronic). Det å sitte å jokke på clutchen når man sitter i en kø som går 1km er utholdelig, i mine øyne.

HI:Ja, automatgir er barnemat. Selv så ville jeg heller øvd meg mer på manuell siden du tydelig ikke har helt kontroll på det.

Automatgirer vel for folk som har kontroll på manuellgir :P (ikke alvorlig ment)

Neida, kjørte opp med automatgir jeg. Har aldri giddet å bruke tid og penger på å lære meg noe så totalt unødvendig som manuell giring. Vi lever i 2013 tross alt. Men for teknologihatere har man jo alltids Amish-kolonier og annet. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er det mye lettere med automatgir enn manuelt?
Det er det, men kan du ikke å gire manuelt så kan du ikke å kjøre bil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Neida, kjørte opp med automatgir jeg. Har aldri giddet å bruke tid og penger på å lære meg noe så totalt unødvendig som manuell giring. Vi lever i 2013 tross alt. Men for teknologihatere har man jo alltids Amish-kolonier og annet. ;-)

Da er du ikke mye til sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg sa, du kommer nok til å få det veldig gøy den dagen du blir gitt en firmabil med manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som jeg sa, du kommer nok til å få det veldig gøy den dagen du blir gitt en firmabil med manuell

Ja, for alle får jo firmabil :)

Anonym poster: e95832168e6eacf6a8c85560b358aa63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tør ikke kjøre min manns bil som har automat!

er mer komfortabel med girkassa, men er nok en vanesak.

Anonym poster: ca182dda3e0df30007a4e2b6d9978a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lille-pus

La meg da bare sånn en gang for alle parkere den festelige påstanden om at 'automat er for jenter/damer som ikke klarer å holde orden på clutch og gass og eventuelt brekk.

I carporten hjemem står den vakre Volvo'en min med automat (Volvo sin tiptronic kasse) og absolutt alt av gadgets.

I tillegg står det der en veteran med usynket kasse på 1ste og 2dre gear, høyreratt og to sett gearspaker.

De er begge mine. og jeg kjører dem begge med samme selvfølge :nigo:

Den eneste som kom opp bakken i vinter (med rundt en halvmeter nysnø og før det ble brøytet) var jeg og Volvo'en. Piggfrie og med automatkasse. Ikke noen andre. Ingenting spant, ABS'en var det ikke bruk for, kun kjøreferdigheter og god bil.

Så... automat er for jenter/kvinner som ikke kan kjøre ? ;)

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er rart at dere mener at man ikke kan kjøre bil fordi man ikke liker å kjøre manuelt. Kjøreferdighetene kommer ikke ann på giringen, men på konsentrasjon og det å lese trafikkbildet.

Jeg har aldri hatt noe problem med å kjøre med gir, men automat er så mye deiligere. Om man sliter med giringen så slipper man det stresset med automat og man kjører faktisk bedre og er mer konsentrert om trafikkbildet og ikke bilen.

Det er jo de som har opplæring og oppkjøring med automat også, det er ganske så vanlig i mange andre land, kan ikke de kjøre bil heller? Merkelig tankegang.

Anonym poster: 8588974c8163a3466766c1e9677da979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det, men kan du ikke å gire manuelt så kan du ikke å kjøre bil.

Det kan man faktisk og å påstå noe annet er bare tøys. Det kommer helt an på kjørestil og behov og lommebok. Automat er dyrere og mindre effektivt i lengden (antatt at en bilfører lærer seg å gire mer effektivt med økende erfaring), men til gjengjeld glimrende for de som ikke er avhengig av å kunne trekke tung henger eller kjøre under uvanlige forhold, slik som kanskje 90% av bilfører her i landet, selv om automat har kommet veldig langt på slike ting også. I tillegg har man funksjoner som cruisecontrol o.l som fungerer langt bedre med automat enn med manuelt. Om 10 år er det ikke sikkert du får manuelt gir på nye biler engang.

Med en slik teknologiforakt så regner jeg med du kjører uten både antispinn og antiskrens også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at dere mener at man ikke kan kjøre bil fordi man ikke liker å kjøre manuelt. Kjøreferdighetene kommer ikke ann på giringen, men på konsentrasjon og det å lese trafikkbildet.

Jeg har aldri hatt noe problem med å kjøre med gir, men automat er så mye deiligere. Om man sliter med giringen så slipper man det stresset med automat og man kjører faktisk bedre og er mer konsentrert om trafikkbildet og ikke bilen.

Det er jo de som har opplæring og oppkjøring med automat også, det er ganske så vanlig i mange andre land, kan ikke de kjøre bil heller? Merkelig tankegang.

Anonym poster: 8588974c8163a3466766c1e9677da979

Automat stjeler mindre oppmerksomhet fra føreren så det er helt klart et sikkerhetsaspekt ved det også. I USA f.eks er automat omtrent standard for nyere modeller, så det er uten tvil en ting for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...