Gå til innhold

Er det mye lettere med automatgir enn manuelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er stressende med manuelt gir, og vil heller kjøre automat. Greier simpelthen ikke å komme meg oppover hvis jeg skal ha bakkestart.. Det er så vanskelig.. Og nei, jeg beveger meg ikke ut i trafikken med bil, pga angsten. Så jeg er ikke en fare for trafikken..

Men skulle gjerne ha kunnet kjøre bil. Jeg har jo lappen. Men blir bare forferdelig svett ved tanken på det... Og det er så flaut, når ALLE andre klarer å kjøre.. Er bare meg og den jævla angsten.

Så automatgir er nok min eneste sjanse. Men er det mye lettere enn manuelt? Fins det stort sett bare nyere biler med automat?

Hilsen forferdelig flau gutt:-/

Anonym poster: 753e0048da52c5dee51996bf62a38575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Automatgir er mye lettere, alt du gjør er å gasse/bremse. Men det er så kjedelig å kjøre bil med automatgir :fnise: Men hvordan fikk du lappen dersom du ikke kan ta bakkestart? Tror ikke du har så mye annet valg enn å øvelseskjøre, alle med lappen burde kunne ta bakkestart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgir er mye lettere, alt du gjør er å gasse/bremse. Men det er så kjedelig å kjøre bil med automatgir :fnise: Men hvordan fikk du lappen dersom du ikke kan ta bakkestart? Tror ikke du har så mye annet valg enn å øvelseskjøre, alle med lappen burde kunne ta bakkestart.

Jeg greide nok å ta bakkestart på kjøreskolen. Det er vel mer det at jeg ikke tror på mine kjøreferdigheter nå etter så lang tid uten kjøring..

Ts

Anonym poster: 753e0048da52c5dee51996bf62a38575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mye mye lettere! Spesielt hvis du kjører i kø. Kjenner flere som sier det er "kjedelig" å kjøre bil med automat, jeg syns det er stressende og drive med gearet hele tiden.... Men enig med den over meg; du bør definitivt øve deg litt på bakkestart med manuelt gear. Det er ikke så vanskelig hvis du bare slapper av og ikke kaver deg opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greide nok å ta bakkestart på kjøreskolen. Det er vel mer det at jeg ikke tror på mine kjøreferdigheter nå etter så lang tid uten kjøring..

Ts

Anonym poster: 753e0048da52c5dee51996bf62a38575

Har du ingen mulighet til å øvelseskjøre da? Typ finn deg en stille bakke uten trafikk og prøve deg frem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Mye lettere (og mer kjedelig) med automat.

Man setter den bare i Drive og kjører. Trenger ikke følge med på turteller, lytte til bilen, gire....bare kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er lettere å kjøre manuelt.

Personlig mener jeg du ikke har noe ute i trafikken å gjøre om du ikke behersker en manuel bil med mindre du er handikappet på et vis som gjør at du må ha automat

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er lettere å kjøre manuelt.

Personlig mener jeg du ikke har noe ute i trafikken å gjøre om du ikke behersker en manuel bil med mindre du er handikappet på et vis som gjør at du må ha automat

Hvorfor ikke, om jeg tør spørre? Hvis det er sånn at man holder seg unna manuelle biler så ser jeg ikke helt problemet. Man kan da være en veldig bra sjåfør selv om man bare kjører automat...

Anonym poster: ccaaea687ee8314b8677bcc090807447

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke, om jeg tør spørre? Hvis det er sånn at man holder seg unna manuelle biler så ser jeg ikke helt problemet. Man kan da være en veldig bra sjåfør selv om man bare kjører automat...

Anonym poster: ccaaea687ee8314b8677bcc090807447

Er en stor forskjell på det å bare kjøre automat og det å kjøre automat fordi du ikke behersker noe så enkelt som en clutch og girspake

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller ikke særlig flink med giring når jeg begynte å øvelseskjøre, men det løsnet veldig etter at jeg kjørte mye frem og tilbake i gårdsplassen hjemme. Det er jo kanskje mest tricky å skifte fra første til andre, eller å ta bakkestart, som du sier. Vi hadde bakke i gårdsplassen, og jeg øvde meg mye der. Når du fikser å starte/stoppe/starte igjen i litt helling, så kommer resten veldig lett. Det er jo ikke stress å gire fra f. eks 4. gir til 5. gir når du har tilstrekkelig med fart? Få god følelse med clutchen, så er mye gjort.

Det skal også sies at jeg ikke var ultraflink med det tekniske selv om jeg fikk lappen. Jeg behersket det på en OK måte, og hadde god trafikkforståelse. Jeg føler selv jeg har blitt mye tryggere på rent tekniske med bilen etter å ha hatt lappen noen år, og tenker aldri over det når jeg girer i dag.

Jeg prøvde ikke å kjøre automatgir før jeg hadde hatt lappen i kanskje 3-4 år, og da var det faktisk litt ekkelt! Jeg greide rett og slett ikke å la være å tråkke inn det som pleier å være clutchen, og det endte mang en gang med at jeg nesten lå i frontruta på grunn av at jeg bråbremset i et tappert forsøk på å clutche.

Jeg syns ikke du skal være flau. Jeg er selv ikke henrykt når jeg må kjøre inn i fremmede byer i rush-tiden, og merker fort at selvtilliten og tryggeten kan forsvinne litt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

På en måte er det lettere med automatgir, ja. Men på den annen side har automatgir sine utfordringer på vinterføre, sier de som har vært mer på glattføre enn det jeg har. Og jeg oppdaget etter hvert at bare jeg øvde nok over tid, så gikk det bedre. Da jeg fikk lappen, kunne jeg ikke fordra manuellgir. Det var jo så mye å tenke på. Finne ut når clutchen tar/slepper, og når jeg må sleppe gassen for å ikke "ruse" motoren når clutchen er inne. Riktig gir til riktig fart, og riktig turtall til riktig gir. For høyt turtall gir større drivstofforbruk og sliter på motoren, mens for lavt turtall kan kvele motoren. Og bakkestarten, ja, den slet jeg også med.

Min første egne bil ble en med automatgir. Men jeg ble sterkt oppfordret til å kjøre med manuellgirede biler innimellom, slik at jeg ikke glemte det jeg hadde lært. Og til slutt var det ikke så ille lenger. Jeg er også enig med Pinto2013 om at det tekniske med bilen kom med erfaring i løpet av noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er lettere å kjøre manuelt.

Personlig mener jeg du ikke har noe ute i trafikken å gjøre om du ikke behersker en manuel bil med mindre du er handikappet på et vis som gjør at du må ha automat

Bare tull. Så lenge man har kontroll på bilen og trafikkbildet, har det ingenting å si.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat er for jenter.

Seriøst, hvor vanskelig er det å beherske en clutch og en girspak? Hvis du har lappen skal du kunne dette. Det går jo av seg selv uten at man tenker over hva man gjør. Bakkestart er jo bare å gjøre hele prosessen raskere, når du er kjent med clutchen er ikke dette noe problem. Bruker aldri brekk engang ved bakkestart heller jeg lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har automat, Mercedes. Den har elektronikk som gjør at jeg ikke har det spor av problemer med vinterføre. Den slenger bare et par millimeter så jobber elektronikken og bilen henter seg inn av seg selv. Automat er mye lettere. Men er den tungt lastet og du kjører mye oppoverbakke så kan autmatkassen gå varm faktisk. Det er den eneste ulempen. Ellers har jeg bare gode opplevelser med automat.

Anonym poster: 350776f318123bf1654e222c0eb57dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatbiler er treige sirupsbiler sammenlignet med manuellebiler, spesielt når man skal få ræva i gir når det er grønt lys igjen.

Anonym poster: d07a335dfdecc1eb3b8f895fb1763cf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere? Ut i fra ditt synspunkt på ditt problem vil det nok være lettere, ja. Men det er mye kjekkere å kjøe med manuelt. Jeg foretrekker det selv på min privatbil. Jeg benytter meg riktignok av muligheten til å kjøre automat på 12-trinnskassa på lastebilen jeg kjører på jobb. Med mindre jeg foretar bakkekjøring eller akselerasjon.

De fleste biler som kommer med automat har vel uansett muligheten for halvautomat (altså at du selv velger gir, bare uten å clutche), så det kan jo være en mulighet til å komme inn i giringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har kjørt manuell i mange år, men min nye bil har automat, å gud så deilig! Jeg elsker å kjøre bilen min!

Jeg har aldri slitet med gir og bakkestart, men automat er virkelig mye deiligere. Bare start og kjør + litt bremsing og svinging da ;)

Anonym poster: 8588974c8163a3466766c1e9677da979

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatbiler er treige sirupsbiler sammenlignet med manuellebiler, spesielt når man skal få ræva i gir når det er grønt lys igjen.

Anonym poster: d07a335dfdecc1eb3b8f895fb1763cf0

En automatbil er mye kjappere igjennom et lyskryss enn en manuell bil er om du har sjåfører med likt ferdighetsnivå i begge bilene

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

En automatkasse med tiptronic gir deg bortimot de samme mulighetene som du har med en manuell kasse. Samt at du har 'hill holder' funksjonen som kan være grei sånn innimellom.

Siden automatkassene er dyrene enn de manuelle kassene så tipper jeg at mange av de negative karateristikkene som har kommet i denen tråden er fra mennesker som kanskje fint kunne tenkt seg en automatkasse, men som ikke fant det økonomisk forsvarlig ;)

Og de fleste ser bare den facinerende Volvo-hekken min til vanlig ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...