AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #41 Skrevet 20. mai 2013 Jeg går ikke på NAV. Det påstår jeg heller ikke, mitt svar var generelt. Jeg vil ikke erstatte helligdagene med arbeid - jeg vil erstatte dem med feriedager som jeg kan ta ut når det passer meg. Jeg får betalt for all overtid og må ikke ta ut overtid i fritid. Flott for deg, men slik er det ikke for alle. Når det allerede er vanskelig - for å ikke si umulig - å få tatt ut ordinær ferie ønsker jeg ikke ennå mer plusstid som det ikke er mulig å få gjort noe med. Alle kan heller ikke ta det ut i ekstra betalt, da hadde situasjonen selvfølgelig vært en annen for min del. Jeg arbeider full tid og har gjort det i mange år allerede. Jeg har faktisk en krevende jobb- og setter pris på all fritid jeg kan få. Men jeg foretrekker faktisk å ha fritid med åpne butikker, uten åndsvake alkoholssqlgsregler og stengte kinoer. Jeg foretrekker også at det går busser til alminnelige tidspunkt når jeg har fri slik at jeg kan komme meg fra a til b uten jævlig med planlegging og venting. Du er ikke alene om å ha en jobb med høyt arbeidspress, mange har det i dag, og i likhet med deg setter jeg også pris på fri. Men jeg tror ikke måten å gjøre det på er at alle tilbud skal være tilgjengelige 24/7, det er faktisk ikke nødvendig. Selvfølgelig er det tjenester som noe kollektivtransport, helsetjenester, brann/politi osv. man trenger hele tiden, men at alle kulturelle tilbud og butikker må være det er jeg ikke enig i. Det går fint an å planlegge litt med tanke på innkjøp av mat, alle butikker behøver ikke være åpent til kl. 21-23. Det samme med kulturtilbud som kino, det finnes da flere andre ting man kan gjøre. Og det er tross alt ikke så mange helligdager i løpet av året. Lei en film sammen med venner hjemme, eller gå på en ålreit restaurant istedet. Og ikke minst foretrekker å ta ferie på tidspunkt der det ikke koster skjorten å reise på tur fordi alle andre skal det også. Og jeg ønsker ikke et totalt grenseløst samfunn bare fordi enkelte vil på billig ferie. Anonym poster: 21b09c5ac0677ab42ffe652e9f3f6eb4
Tussilago_2 Skrevet 20. mai 2013 #42 Skrevet 20. mai 2013 Er veldig glad for disse fridagene, har en jobb der alt man ofte er altfor få på jobb i forhold til arbeidsmengden og som helt tydelig ser ettervirkninger av en sykedag eller ferie. Heldigvis ser kundene at det er helligdager og da kan jobben ha mindre ansatte på jobb på røde dager og vi andre kan få en velfortjent fridag. Det er vanskelig å få tatt ut feriedager eller avspasering så "valgfrie" dager ville for meg skape mye mer stress enn disse rødedagene som er "felles" for alle...
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #43 Skrevet 20. mai 2013 Det er vanskelig å få tatt ut feriedager eller avspasering så "valgfrie" dager ville for meg skape mye mer stress enn disse rødedagene som er "felles" for alle... Exactly. Anonym poster: 21b09c5ac0677ab42ffe652e9f3f6eb4
petterm Skrevet 20. mai 2013 #44 Skrevet 20. mai 2013 Butikkene som er åpne på søndager får nødvendigvis høyere lønnskostnader - siden folk skal ha ekstra på helligdager. De ekstra kostnadene må noen betale - dvs. kundene må betale. Sølv om vi kan handle på søndager så blir ikke total handelen noe større. Det slo meg på pinseaften når butikkene stengte kl. 16 i stedenfor kl 18 eller 23 at det går greit. Man må planlegge litt - og butikkene slipper unna med mindre kostnader. Klart det er behagelig å kunne handle når man vil, men er folk flest villige til å betale ekstra for å kunne handle hele døgnet/hele uka?
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mai 2013 #45 Skrevet 20. mai 2013 (endret) Jeg er ikke for at alle tilbud skal være åpen 24/7 - hvor har jeg skrevet det? Der er totalt 12 røde dager i året som ikke faller på søndager. Disse dagene inkuderer de halve arbeidsdagene (julaften, påskeaften etc). Mitt ønske er at man tar 5 av disse og gjør om til flyttbare feriedager - noe som gi en uke ferie og Norge en produktiv uke til. Vi er de ENESTE i verden som har så mange røde dager der alt er stengt. Se en film med venner hjemme hos noen? Hvor skulle jeg få filmen fra og hvordan skal jeg komme dit eller de komme hit? Skal jeg servere noe til disse, samt ha film så må jo dette planlegges lang tid i forveien? Her er det forøvrig ingen søndagsåpen Kiwi i nærheten - det har jeg heller ikke bruk for. Jeg er for at søndager kan være stengt - men nå er det mange dager med helt stengte eller tidlig stengte butikker på rad. Med en uke ekstra fri kan man få gjort en del i åpningstiden til butikker og kontorer som fri på røde dager ikke gir anledning til. Og alle dere som er så for disse røde dagene - synes ikke dere at det er synd at ikke det finnes noen av dem på høsten? Endret 20. mai 2013 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #46 Skrevet 20. mai 2013 Klager da ikke på å få betalt ferie. SPØRSMÅL: Det er vel kun dere som har fast månedslønn og/eller jobber fulltid som får lønn for helligdager? Jeg jobber deltid og får betalt pr time. Jeg jobber kun mandager, tirsdager og fredager. Dersom julaften, pinse eller hvilken som helst helligdag faller på mandager, tirsdager og fredager så går jeg glipp av en hel dags lønn. Kun 1 og 17 mai får man betalt lønn (det er en egen lov for disse 2 dagene). Anonym poster: aaf520066d19b33f342ff7b994dff795 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #47 Skrevet 20. mai 2013 Jeg er ikke for at alle tilbud skal være åpen 24/7 - hvor har jeg skrevet det? Der er totalt 12 røde dager i året som ikke faller på søndager. Disse dagene inkuderer de halve arbeidsdagene (julaften, påskeaften etc). Mitt ønske er at man tar 5 av disse og gjør om til flyttbare feriedager - noe som gi en uke ferie og Norge en produktiv uke til. Vi er de ENESTE i verden som har så mange røde dager der alt er stengt. 12 dager i løpet av året er jo ikke så mye, og jeg mener man helt fint kan planlegge etter det. Folk har gjort det ganske lenge, hvorfor skal man ikke kunne planlegge lenger? Og som sagt så er det ikke mulig for alle å ha ennå flere bevegelige fridager, da det som tidligere skrevet er nær sagt umulig å få tatt ut likevel, og jeg vet at jeg ikke er den eneste i den situasjonen. Resultatet for min og mange andres del hadde da totalt sett vært ennå mindre fri, noe jeg ikke er interessert i med tanke på at jeg allerede jobber ganske mye. Se en film med venner hjemme hos noen? Hvor skulle jeg få filmen fra og hvordan skal jeg komme dit eller de komme hit? Ska jeg servere noe til disse, samt ha film så må jo dette planlegges lang tid i forveien? Nå syntes jeg du er vanskelig. Det finnes filmeleietjenester på nett, eller man kan kjøpe seg noen dvd'er på Amazon og ha liggende til filmkvelder hvis man foretrekker et fysisk medium. Og de/du kan kjøre selv, ta taxi eller kollektivtransport hvis tilgjengelig. Eventuelt kan man også overnatte hos den andre hvis det er vanskelig å komme seg hjem etter endt filmkveld. Her er det forøveig ingen søndagsåpen Kiwi i nærheten - det har jeg heller ikke bruk for. Jeg er for at søndager kan være stengt - men nå er det mange dager med helt stengte eller tidlig stengte butikker på rad. Ja, men helligdagene kommer jo ikke som en overraskelse, man kan helt fint kjøpe inn litt mer enn vanlig i forkant av disse helligdagene. Med en uke ekstra fri kan man få gjort en del i åpningstiden til butikker og kontorer som fri på røde dager ikke gir anledning til. Og det forutsetter jo at man faktisk kan bruke disse dagene, og det er det mange som likevel ikke får mulighet til fordi man har en type jobb/stilling der man må være tilgjengelig uansett. Resultatet er at flere fridager utgår i praksis, og jeg er ikke interessert i det. Og alle dere som er så for disse røde dagene - synes ikke dere at det er synd at ikke det finnes noen av dem på høsten? Jeg har ikke tatt stilling til fordelingen av dem, for min del kunne man sikkert ha spredt de mer ut bare resultatet ikke blir at de fjernes. Anonym poster: 21b09c5ac0677ab42ffe652e9f3f6eb4 1
MarianneE Skrevet 20. mai 2013 #48 Skrevet 20. mai 2013 Hysj... Jeg er opptatt av og nyte en etterlengtet dag med mann&barn...
Severus Skrevet 20. mai 2013 #49 Skrevet 20. mai 2013 Hva med oss tullingene som ikke har bil, som må bære matvarer for lange tider? Jeg handler litt hver dag, fordi jeg rett og slett ikke makter å bære poser med mat for ei hel uke.
Gjest Snoken- Skrevet 20. mai 2013 #50 Skrevet 20. mai 2013 Hva med oss tullingene som ikke har bil, som må bære matvarer for lange tider? Jeg handler litt hver dag, fordi jeg rett og slett ikke makter å bære poser med mat for ei hel uke. Du har sikkert godt av å gå litt 1
Severus Skrevet 20. mai 2013 #52 Skrevet 20. mai 2013 (endret) Du har sikkert godt av å gå litt Jeg har problemer med et kne, ja jeg går men ikke med 4 bæreposer. Jeg går over alt stortsett, om det ikke er så langt at jeg tar buss. Endret 20. mai 2013 av Ismara
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #53 Skrevet 20. mai 2013 Det er bedre i Sverige, hvor butikkene er åpne, selv på en søndag. Anonym poster: 34313811774171d50c8b701ef737f12c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #54 Skrevet 20. mai 2013 Irriterende nok for en student i eksamensperioden - fri får jeg ikke uansett, og bussene til og fra skolen går mye sjeldnere, faktisk begynner de ikke å gå før 10, noe jeg anser som alt for sent. Anonym poster: bd784887a745f0029b5b14b389ebe537 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #55 Skrevet 20. mai 2013 Ts, du bor tilfeldigvis ikke i en liten by på 4 bokstaver som begynner med en 'O' vel? Anonym poster: bf8b616a543086a9c1b0a65e4622cd09
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #56 Skrevet 20. mai 2013 Her jeg bor sliter kommunen med økonomien og med å dra turister. Så hadde det seg sånn at i dag kom det tilfeldigvis et digert utenlandsk cruiseskip innom for å stoppe noen timer ved kaia. Vi snakker fem hundre turister, minst, med brennende lommebøker. Og hva er åpent? Ingenting! Bare Narvesen! For et tap for handelsstanden. Anonym poster: 347b0d1edfeeb52f9f4d2c8876cc3fe9 Jeg kommer fra en by som er en av Nord-Norges største cruisehavner og har hørt mange som klager på det samme. "Alt er stengt når cruiseturistene kommer i land, hvordan skal de da tjene penger?!" Fakta er at veldig få av butikkene i den byen jeg kommer fra tjener noe særlig penger på cruisturistene. De er veldig glad i å titte i butikkene, men det er svært få som kjøper noe. Og, ja, jeg har jobbet i en av disse butikkene selv. Butikkene taper på å holde langåpent når det er sene cruiseskip fordi de må betale lønn til de ansatte. De eneste som tjener noe nevneverdig på cruisebesøkene i min hjemkommune er kafeer og suvenirbutikker. Anonym poster: 524a9d6a7d87fad0ae9155df3bbc7bba
Severus Skrevet 20. mai 2013 #57 Skrevet 20. mai 2013 Vel nå kom det jo ny lovgivning for noen år siden, den sa at butikker på steder med mye turistnæring har lov å ha butikker på over 100 kvm åpne på søndag og helligdag.
Kraula Skrevet 20. mai 2013 #58 Skrevet 20. mai 2013 (endret) Jobber og får 100% hele pinsen. Jatakk! edit: Jatakk til helligdager og helligdagstillegg, altså. Endret 20. mai 2013 av jolia
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #59 Skrevet 20. mai 2013 Hvorfor trenger du disse helligdagene så voldsomt? Når du er arbeidstaker i Norge så har du allerede rett på ferie og søndager/tilsvarende fridager. Og med normale arbeidstider har du halve dagen fri. Anonym poster: 347b0d1edfeeb52f9f4d2c8876cc3fe9 Jeg trenger disse helligdagene! Jeg kan ikke og får ikke lov til å ta en feriedag eller en avspasseringsdag på denne tiden av året pga arbeidsmengden. Jeg jobber 12 timer hver dag og studerer ved siden av. Det er ikke lett å få til å gå i hop uten å bli dausliten. Så at jeg får 3-4 ekstra fridager i den perioden det er verst med både jobb og eksamenslesing er kjærkomment. For disse dagene skal jeg har fri. Hadde de ikke eksistert hadde jeg ikke hatt mulighet til å ta 3-4 dager fri. Anonym poster: 1369a243d4b865c46298092283178b0a
Severus Skrevet 20. mai 2013 #60 Skrevet 20. mai 2013 Jeg trenger disse helligdagene! Jeg kan ikke og får ikke lov til å ta en feriedag eller en avspasseringsdag på denne tiden av året pga arbeidsmengden. Jeg jobber 12 timer hver dag og studerer ved siden av. Det er ikke lett å få til å gå i hop uten å bli dausliten. Så at jeg får 3-4 ekstra fridager i den perioden det er verst med både jobb og eksamenslesing er kjærkomment. For disse dagene skal jeg har fri. Hadde de ikke eksistert hadde jeg ikke hatt mulighet til å ta 3-4 dager fri. Anonym poster: 1369a243d4b865c46298092283178b0a Ja så vi andre skal ha fri, fordi du trenger dem? Pinse er og forblir noe kristen skit 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå