Gå til innhold

Faen ta helligdagene!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker helligdagene, spesielt i år siden de gir meg "gratis" studiedager ved siden av full jobb. Hadde det ikke vært for disse dagene hadde jeg brukt 1/2 år ekstra på utdannelsen min.

Og neste år kan jeg som offentlig ansatt ta fri!

Anonym poster: 85cea905d56c12b8f7135203c01a03e6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Klage på fri også nå da? Det er vel ikke noe som er viktigere enn å ta seg tid til andre ting enn jobb. Som .f.eks reising, familie og venner. Selv om vi i Norge sitter godt i det, burde vi jo bare være enda mer takknemlige for friheten vi får servert når det er helligdager!

Slutt å klag og kom deg ut i finværet og nyt fridagen! :)

Jeg har jobb som må gjøres selv om det er fridager i mai. Det har så langt i mai medført to hele kvelder med overtid.

Det er umulig å planlegge møter, produksjon eller noe som helst når det ikke finnes en eneste hel arbeidsuke i en hel måned. For personer som jobber i kassen eller på sentralbord så er det ingen jobb når kundene ikke er der. For oss andre som har støttefunksjoner i prosjekter og produksjonen så har vi en form for arbeid som ikke blir mindre og ikke mangler tidsfrist bare fordi kalenderen viser 5 røde dager i mai.

Og ville det ikke vært fint om noen av disse fridagene også falt om høsten?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobb som må gjøres selv om det er fridager i mai. Det har så langt i mai medført to hele kvelder med overtid.

Det er umulig å planlegge møter, produksjon eller noe som helst når det ikke finnes en eneste hel arbeidsuke i en hel måned. For personer som jobber i kassen eller på sentralbord så er det ingen jobb når kundene ikke er der. For oss andre som har støttefunksjoner i prosjekter og produksjonen så har vi en form for arbeid som ikke blir mindre og ikke mangler tidsfrist bare fordi kalenderen viser 5 røde dager i mai.

Synd for deg, bra for meg. Jeg elsker helligdagene. Håper de fortsetter i maaange år fremover.

Anonym poster: ac88361961032d856a52b94dfd8ffecf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi kunne i det minste gjort om disse dagene til fridager man kan ta utover hele året, ja. Bedre for handelstanden og bedre for trafikken. Jeg husker for et par år siden da jeg ofte så cruiseskip legge til ved havna i Kristiansand på søndager. Stakkars folk. I dag er det mye bedre med en del søndagsåpne kafeer, men tidligere, hvis det i tillegg regnet og blåste, var jeg oppriktig flau over hvordan byen min fremstod. Den er jo SÅ fin når butikkene er åpne og sola skinner, allikevel la cruisebåtene til på søndager fordi de åpenbart ikke visste hvor fælt det var for turistene.

Anonym poster: f059c38cc106862ac18e43c995c5c358

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Heller noen spredte fridager på våren, enn å gjøre som f.eks italienere, som stenger all produksjon mm i hele august.

Det er helt herlig med noen ekstra fridager når våren popper frem. Vi trenger litt sol på kroppen etter en lang vinter, så jeg har ingen problemer med dette, selv om det bare er "tullefridager".

Husk - nå er det ingen flere fridager igjen før jul.

• Liker 2
Skrevet

Slutt å klag, enkelte trenger faktisk disse fridagene, jeg klamrer meg til de fridagene jeg har.

Håper dere som ikke klarte å planlegge handleturen før helligdagene lærer til neste gang, slik at vi slipper slike sytetråder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å klag, enkelte trenger faktisk disse fridagene, jeg klamrer meg til de fridagene jeg har.

Håper dere som ikke klarte å planlegge handleturen før helligdagene lærer til neste gang, slik at vi slipper slike sytetråder.

Hvorfor trenger du disse helligdagene så voldsomt? Når du er arbeidstaker i Norge så har du allerede rett på ferie og søndager/tilsvarende fridager. Og med normale arbeidstider har du halve dagen fri.

Anonym poster: 347b0d1edfeeb52f9f4d2c8876cc3fe9

Skrevet

Jeg trenger at de åpner på Rimi. Jeg vil på Rimi fordi jeg vil dit.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor trenger du disse helligdagene så voldsomt? Når du er arbeidstaker i Norge så har du allerede rett på ferie og søndager/tilsvarende fridager. Og med normale arbeidstider har du halve dagen fri.

Fordi jeg syns det er digg? Fordi jeg har en krevende jobb? Har såklart ferie også. Og ofte fri i helgene. Men helligdagene innimellom gjør det mulig å komme seg litt lengre rundt på turer også. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå.

Tror også det er viktig for de som går på skole.

• Liker 2
Skrevet

De som går på skole, de leser på hellig dagene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner kanskje ikke at arbeidslivet i landet fortoner seg veldig forskjellig avhengig av hva du driver med? Jeg jobber i en bransje som ofte oppleves som ganske hektisk, og jeg jobber ofte også mye mer enn 8 timer om dagen. Jeg kan jobbe 12-15 timers dager i månedsvis i strekk i prosjekter hvis jeg er uheldig, så jeg er svært glad for at jeg kan nyte noen ekstra fridager i noen rolige perioder. Ikke alltid jeg kan det en gang , for må ofte jobbe på fridager hvis de faller midt i et prosjekt.

Nei, jeg er glad for at Norge prøver å hvertfall holde på noen av tradisjonene. Norge gjør det forholdsvis bra yrkesdeltakelse internasjonalt sett, og undersøkelser viser at mange nordmenn i jobb jobber forholdsvis effektivt og mye.

Jeg mistenker at de som klager på fridager nok ikke er de som bidrar så mye i arbeidslivet. Tipper at det er en del NAV'ere blant de.

Anonym poster: 21b09c5ac0677ab42ffe652e9f3f6eb4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg å få 5 av disse kristne helligdagene som ferie i steden. Dvs. 2. Juledag, skjærtorsdag, 2. Påskedag, Kristi hinnelfartsdag og 2. Pinsedag som ferie som jeg kan velge selv når jeg vil ut.

For oss som har en viss mengde arbeid som skal utføres uansett hvor mange arbeidsdager måneden har så er jo mai helt håpløs.

Nei takk. Selv om jeg også jobber i prosjekter og med støttefunksjoner så vil jeg ikke ha ennå flere "fleksitidsdager" som det likevel viser seg umulig å ta ut i praksis, da er det bedre med noen dager med skikkelig helligdager.

Hadde jeg i praksis kunne tatt ut litt mer ferie og avspaseringsdager så hadde det vært ok. Men det passer aldri, for er det ikke prosjekter, så er det ordinære støtteoppgaver i linjetjeneste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit. Har 2500 kr utbetalt på en rød dag så skal ikke klage :)

Jeg har utbetalt ca 6000,- hver dag. Helt greit ;)

Anonym poster: 3fe9c4e580538e19e7b200f37aa3c27a

AnonymBruker
Skrevet

:Nikke: Ja, samfunnet har utviklet seg til å bli helt håpløst. Alt skal være tilgjengelig 24/7, og det spiller visst ingen rolle at mange jobber seg nesten ihjel...

• Liker 2
Gjest Beano
Skrevet

Jeg er veldig enig! Til og med i Irland, et strengt religiøst land, er butikkene åpne. :glare:

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg går ikke på NAV.

Jeg vil ikke erstatte helligdagene med arbeid - jeg vil erstatte dem med feriedager som jeg kan ta ut når det passer meg.

Jeg får betalt for all overtid og må ikke ta ut overtid i fritid.

Jeg arbeider full tid og har gjort det i mange år allerede. Jeg har faktisk en krevende jobb- og setter pris på all fritid jeg kan få. Men jeg foretrekker faktisk å ha fritid med åpne butikker, uten åndsvake alkoholssqlgsregler og stengte kinoer. Jeg foretrekker også at det går busser til alminnelige tidspunkt når jeg har fri slik at jeg kan komme meg fra a til b uten jævlig med planlegging og venting.

Og ikke minst foretrekker å ta ferie på tidspunkt der det ikke koster skjorten å reise på tur fordi alle andre skal det også.

Gjest nicola
Skrevet

Beklager, men jeg synes ikke synd på deg. Jeg har også en jobb som må gjøres i fridagene, men jeg klager ikke. Jeg får jo helligdagstillegg, og noen ganger får jeg ordnet meg fri. Våkn opp! Klag heller på andre ting enn helligdagene!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Herlighet for et syt. For min del elsker jeg de røde dagene - enn god unnskyldning til å gjøre ikke noe, ligge på sofaen, se film, og bare nyte friheten med god samvittighet. Deilig er det at butikkene ikke er åpne også - bortsett fra den lille Kiwien med søndags/hellidagsåpent som vi har her. Jeg jobber i butikk selv, på et kjøpesenter, og disse dagene er gull for meg.

Endret av Memoria
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, jeg brydde meg ikke om helligdager da jeg gikk på skolen. Var glad i å være på skolen og syntes det var nok med fri to dager hver uke (helg) + hver ettermiddag :)

Vi som faktisk gjorde noe på skolen hadde absolutt ikke fri hver ettermiddag.

Anonym poster: 8d9091b67a8b5e512353ff646b83d104

Gjest Blondie65
Skrevet

Beklager, men jeg synes ikke synd på deg. Jeg har også en jobb som må gjøres i fridagene, men jeg klager ikke. Jeg får jo helligdagstillegg, og noen ganger får jeg ordnet meg fri. Våkn opp! Klag heller på andre ting enn helligdagene!

Jeg forstår ikke denne hissige tonen du og et par andre i denne tråden har bare fordi dere har et annet syn enn andre. Jeg klager heller ikke, jeg har sagt at jeg ville foretrukket av 5 av årets helligdager ble omgjort til feriedager. Hvis du mener at alle som er uenig med deg i dette temaet klager så har du litt å lære om debatt teknikk.

Jeg har ikke jobbet på helligdagene - jeg har hatt fri, men jeg har jobbet overtid på forhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...