Gå til innhold

Irriterende ting dyreeiere gjør


Gjest Sjøhesten

Anbefalte innlegg

Jeg tror vi eventuelt bør oppretten en egen tråd om aggressivitet blant små hunderaser versus store :)

Jeg generaliserer ikke og sier alle små hunder er aggressive, kun at det er mer utbredt blant disse. Jeg kjenner små hunder som er flotte hunder og som oppfører seg som en hund skal.

Det finnes ikke noen bittstatstikk i Norge der golden retriever er øverst. Post gjerne dokumentasjon, for jeg finner den ikke. Jeg søkte litt på nettet, og det kan se ut som det er en seiglivet myte. Golden retriever er en vannapporterende fuglehund, altså en hund som ikke skal drepe byttet, men hente det tilbake til jeger. Derfor er ikke aggresjon avlet frem hos golden retriever, da ville den revet i filler byttet før jegeren fikk tak i det.

Golden er en veldig populær rase, så om man kun ser isolert på statstikker over hundebitt i f.eks USA så kommer naturlig nok de mest populære rasene høyt. Ofte er det barnefamilier som har disse hundene, og det er ikke alle som lærer barna å omgås hunden på en forsvarlig måte, dessverre. Det kan jo også trigge aggresjon (om hunden ikke får sove i fred og barnet klatrer over den osv). Og så er det jo udugelige eiere som får nervøse og fryktaggresive hunder pga deres egen manglende kunnskap om hundeoppdragelse.

En annen ting er at et lite bitt fra en liten hund ikke registreres i samme grad som fra en rottweiler, for det får ikke de samme konsekvensene.

Men selvfølgelig er det store kamphundraser som har blitt avlet for aggressive tendenser. Det er ikke en type hund jeg ville anskaffet, selv om mange av disse med riktig eier kan bli balanserte. Likevel er risikoen for aggresjon så stor det kombinert med størrelse og bittstyrke ikke er verdt sjansen.

Det er noe folk uheldigvis undervurderer med små raser tror jeg. En av hundene mine er en gammel liten mann som ikke har tenner igjen. Han kan bite, og det gjør satan så vondt selv om han ikke har tenner. Tør ikke engang tenke på hva bittstyrken da er på en stor hund med tenner!

Anonym poster: 43cb4c40d87840ad6653b5d11529f28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blubberella

Hvis noen så Tigerstaden på tv. Hun Therese som var med der er en typisk hundeeier som irriterer meg. Hunden hennes er liten, så da er det tydeligvis helt i orden å ha den med overalt. La den labbe rundt i frisørsalongen hun jobber i, ta den med på besøk hos andre(nååw, hun hoppet visst opp i den splitter nye skinnsofaen din og ligger og slikker seg i r*va i den, er hun ikke søøøøøøøt?), ta den med på fotoshoots++. Hadde jeg vært fotograf på de fotoshootsene hennes hadde jeg bedt henne ryke og reise.

Hva er det forresten med disse småhundeierne som tror at alt er helt ok bare fordi hunden deres er "liten og søt".? Pelsallergi gjelder uansett størrelse på hund, noe disse folkene tydelivis driter i.

Anonym poster: ca6cee6319844a5f08fe33a94e07869a

Lurer på hvordan sånne mennesker hadde reagert om folk hadde drasset katten med seg rundt på offentlige steder. Eller rotten sin kanskje, rotter er jo både små og søte :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murica

Lurer på hvordan sånne mennesker hadde reagert om folk hadde drasset katten med seg rundt på offentlige steder. Eller rotten sin kanskje, rotter er jo både små og søte :)

Her er det helt normalt å ta med dyrene sine overalt. På en kafe her har jeg sett alt fra små og store hunder, til apekatter, papegøyer, rotter, marsvin, griser, til og med en opossum...hva det enn heter på norsk. Syns det koselig jeg, at de kan inkludere kjæledyrene sine i dagliglivet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hvis det er lov og helt vanlig er det jo ikke noe problem, men det er vel lite utbredt i Norge at man tar med seg kjæledyr på kafe. For min del må gjerne folk drasse kjæledyrene med seg overalt, men jeg elsker dyr og er ikke allergisk. Av respekt for dem som enten er redd dyr eller er allergisk synes jeg man kan la være, enten man har en liten hund eller andre små søte kjæledyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg når andre hundeeiere ikke respekterer at det er ikke alle hunder som kan hilse på hunden din. Jeg gikk ofte tur med en hund som var/er sint på andre hunder, da spesielt i bånd. Siden jeg gikk midt i Oslo Sentrum hadde jo hundene vi møtte, og hunden jeg gikk med selvsagt, bånd. Jeg tok alltid forhåndsregler ved at når jeg så en hund komme mot meg gikk jeg over gata osv, jeg hadde gult bånd på båndet også for å signalisere at denne hunden kunne være til fare for den andre hunden. Men , en gang møtte jeg ei dame som ikke skjønte dette. Jeg sa til henne at hun kunne gå forbi oss, jeg hadde kontroll på hunden. Også maser hun om å hilse. Jeg sier at det skal de ikke da denne hunden er veldig selektiv ovenfor hvem han liker av andre hunder (han har ikke noe i mot hunder som er hans rase). "Jammen min er snill altså". Det hjelper ikke , den hunden jeg står med -kan- finne på å være aggresiv mot din hund, det vil jeg helst unngå da dette ikke var min hund. Hun sto i fem minutter og maste! Seriøst, respekter at alle hunder ikke kan hilse i bånd! Må slenge med at denne hunden ikke er aggresiv mot mennesker altså, verdens snilleste faktisk.

De som feiter opp dyra sine. Om man tar hest , som er det jeg har, så er det ikke bra når en hest ser drektig ut når den ikke er det. Jeg mener ikke at man skal ha diett på dyret, den skal selvsagt få nok mat. Men når veterinær sier at denne hesten må slankes, den må kutte drastisk på kraftforet, på høyet og null godteri - og eier ikke overholder dette , da blir jeg sint!

Hesteeiere som gir andre hester enn sin egen godbiter. Jeg vil ikke at min hest skal bli tiggete og nappe i lommer, vennligst respekter dette! Hesten min får kun godbit om han har vært flink , og ikke ellers, sånn vil jeg gjerne ha det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som nesten kaller meg dyremishandler (ikke rett ut men tydlig at det er deres mening) fordi jeg har innekatt, når de selv har utekatter som såvidt blir passet på, som aldri har fått vaksiner eller blitt kastrert, som ikke er forsikret, som blir forlatt i en uke med mat utenfor når eieren skal på ferie osv...

Kattene mine er sterilisert, men ingen vaksiner eller forsikringer. ;) Av de tolv kattene jeg har hatt har bare en vært syk, men uten noen tegn på det (dyrlege merket det før operasjon).

Er så utrolig mye bedre for katter å være ute. Har en venninne som bodde i usa, hvor hun måtte ha katten inne. Når hun flyttet hit ble katten helt annerledes.. Blankere i pelsen, mye bedre form, mer energi og i det hele tatt mye mer livsgnist. Katter har et stor revir og vil aldri få alle behovene sine oppfylt inne.

Finnes ikke et finere syn enn å se mine flotte puser rulle seg fornøyd i gresset og sole seg på muren i sommerværet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke irriterer,men forundrer meg over kompisen min som lar katten sin gå overalt på kjøkkenet.. Hår overalt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over utekatter generelt. De ødelegger mye for fugler som hekker, og kan finne på å ødelegge egg og drepe unger for moros skyld. Dette har eierne ingen måte å kontrollere for. I tillegg bæsjer de i det som finnes av sandkasser og blomsterbed. Skal man ha katt, bør den være inne.

For moro skyld? ;)

De er rovdyr, og fanger fordi det er instinktet deres. Vær glad for at pusene jakter, ellers hadde du hatt en god del mer mus der du bor.. Skal jeg bli like irritert på deg da, som dreper kyllinger, okser, griser og hester fordi det smaker godt? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For moro skyld? ;)

De er rovdyr, og fanger fordi det er instinktet deres. Vær glad for at pusene jakter, ellers hadde du hatt en god del mer mus der du bor.. Skal jeg bli like irritert på deg da, som dreper kyllinger, okser, griser og hester fordi det smaker godt? ;)

Katteeiere irriterer meg også. Mange steder er det problemer med for mange utekatter på for lite areal, og det er omtrent tomt for fugler, ekorn og andre smådyr som kattene tar (For ikke å snakke om neddriting av sandkasser og blomsterbed).

Jeg må ha hunden min i bånd i perioden april-august pga hensyn til nyfødte dyr og fugleunger - jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor dette ikke skal gjelde katter også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katteeiere irriterer meg også. Mange steder er det problemer med for mange utekatter på for lite areal, og det er omtrent tomt for fugler, ekorn og andre smådyr som kattene tar (For ikke å snakke om neddriting av sandkasser og blomsterbed).

Jeg må ha hunden min i bånd i perioden april-august pga hensyn til nyfødte dyr og fugleunger - jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor dette ikke skal gjelde katter også.

Kattene mine har aldri tatt noe annet en mus og to ganger fugl (i løpet av 9 år). Hunder går bevisst inn for å bare ødelegge, katter jakter for mat akkurat som en ugle.

Vi bodde helt alene her en stund, før de begynte å bygge masse boliger rundt oss. De jævla kattene til naboene er utrolig irriterende, ukastrerte hannkatter som går helt opp til huset vårt hele tiden og prøver å jule opp min eldste (steriliserte) katt. Mine driter ikke i hager. :)

Uansett så er hunder et mye større problem her. Idiotiske eiere slipper de løs så de pisser på entreen min, jager kattene mine og plager meg (er redd hunder). Neste gang binder jeg kjøteren fast til nærmeste tre og så får eieren se etter han

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr driter. Det er båndtvang på hundene og de skal ikke springe løs. Ergo er det en smal sak for eierne å plukke opp etter hundene.

Det er ikke båndtvang på katter og de er dyr som streifer rundt. Ergo er det umulig å plukke opp etter katten.

Så lenge det ikke er innført regler om kattehold er man bare nødt å akseptere det.

Anonym poster: 8906be89b11d20e8568b75a0d010a818

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

For moro skyld? ;)

De er rovdyr, og fanger fordi det er instinktet deres. Vær glad for at pusene jakter, ellers hadde du hatt en god del mer mus der du bor.. Skal jeg bli like irritert på deg da, som dreper kyllinger, okser, griser og hester fordi det smaker godt? ;)

Jeg spiser i det minste opp dyrekadavrene jeg blir servert. Katter dreper mus og fugler og lar kroppene bli liggende - de har spist hjemme, så de er ikke sultne. Det er ikke kattenes skyld at de følger instinktene sine, men eierne burde ta konsekvensene av dette og holde dem inne. Det å risikere utrydning av lokalt dyreliv fordi din innførte pusekatt skal få være ute, er en uting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser i det minste opp dyrekadavrene jeg blir servert. Katter dreper mus og fugler og lar kroppene bli liggende - de har spist hjemme, så de er ikke sultne. Det er ikke kattenes skyld at de følger instinktene sine, men eierne burde ta konsekvensene av dette og holde dem inne. Det å risikere utrydning av lokalt dyreliv fordi din innførte pusekatt skal få være ute, er en uting.

Nei. Det er ikke rette veien å gå.

Katteierne burde bli registrert og pålagt å kastrere/sterilisere kattene sine. Kun godkjente oppdrettere skulle hatt lov å formidle kattunger.

Anonym poster: 8906be89b11d20e8568b75a0d010a818

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser i det minste opp dyrekadavrene jeg blir servert. Katter dreper mus og fugler og lar kroppene bli liggende - de har spist hjemme, så de er ikke sultne. Det er ikke kattenes skyld at de følger instinktene sine, men eierne burde ta konsekvensene av dette og holde dem inne. Det å risikere utrydning av lokalt dyreliv fordi din innførte pusekatt skal få være ute, er en uting.

Hahaha hva kan bli utryddet? Spissmus? ;)

Vil helst ikke utsette kattene mine for å være innesperret. Og mine spiser opp alt, hører det knase og ser ofte en av pusene med en hale ut av kjeften. De vil så gjerne også at jeg skal komme ut å se, for de er så stolte. Mjauer på trappen til jeg kommer ut og roser. :)

Vi har utrolig mye fugler her, siden min mor elsker dem og legger ut mat. Naboene er også over gjennomsnittet interessert i fjærkre, og de hadde selv katt. Friske fugler klarer å holde seg utenfor rekkevide, og de fuglene som blir tatt er svake og hadde uansett dødd tidlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine har aldri tatt noe annet en mus og to ganger fugl (i løpet av 9 år). Hunder går bevisst inn for å bare ødelegge, katter jakter for mat akkurat som en ugle.

Vi bodde helt alene her en stund, før de begynte å bygge masse boliger rundt oss. De jævla kattene til naboene er utrolig irriterende, ukastrerte hannkatter som går helt opp til huset vårt hele tiden og prøver å jule opp min eldste (steriliserte) katt. Mine driter ikke i hager. :)

Uansett så er hunder et mye større problem her. Idiotiske eiere slipper de løs så de pisser på entreen min, jager kattene mine og plager meg (er redd hunder). Neste gang binder jeg kjøteren fast til nærmeste tre og så får eieren se etter han

Men hvordan i all verden vet du til enhver tid hva kattene dine gjør hvis de er utekatter? Er du av de som passer på kattene er du ikke av de som irriterer meg, men det gjelder de færreste.

Katter jakter for øvrig for "lek", eller trening, om du vil. Jada, dette ligger i instinktene, og er ikke kattenes feil, men det er noe eierne absolutt burde tenke på.

Og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor båndtvang ikke skal gjelde katter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Hahaha hva kan bli utryddet? Spissmus? ;)

Vil helst ikke utsette kattene mine for å være innesperret. Og mine spiser opp alt, hører det knase og ser ofte en av pusene med en hale ut av kjeften. De vil så gjerne også at jeg skal komme ut å se, for de er så stolte. Mjauer på trappen til jeg kommer ut og roser. :)

Vi har utrolig mye fugler her, siden min mor elsker dem og legger ut mat. Naboene er også over gjennomsnittet interessert i fjærkre, og de hadde selv katt. Friske fugler klarer å holde seg utenfor rekkevide, og de fuglene som blir tatt er svake og hadde uansett dødd tidlig.

Det er aktive kampanjer, bl.a. på New Zealand, for å ikke få inn flere katter, da de er bekymret for lokalt dyreliv. Man regner med at katter er ansvarlig for utrydning av over 30 arter, Det er altså ikke bare de svake som blir tatt, men alle de får tak i - inkludert reirunger som ikke kan fly enda. Og ekspertene anslår at dyr bare tar med 25 % av byttet hjem, så du kan umulig vite hva katten din driver med.

Nei, få samme regler for katter som for hunder - gå tur i bånd og plukk opp bæsjen etter dyret, og beskytt det lokale økosystemet i samme slengen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hundeeiere som påstår at hunden er "sååå snill" og derfor trenger den ikke å gå i bånd. For meg er det merkelig tankegang fordi ting kan skje, f.eks andre dyr, eller mennesker. Selv er jeg redd hund og jeg unngår hund der jeg kan. Allikevel møter jeg en del hundeeiere som har det med å la hunden gå løs i de merkeligste steder. F.eks går jeg ofte over en svært trafikkert bro hvor gående, bilister og syklister ofte møtes. Og der slippes hundene løs. For meg er det helt galskap.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å motsette meg det hvis det blir båndtvang for katter også. Jeg følger loven og det lærer jeg til mine barn også.

Nå er det engang slik at kattene kan streife fritt rundt enn så lenge. I mine øyne er det eierløse katter som er det største problemet og som gjør at antallet løskatter stiger i uhyggelig og ukontrollert fart.

Jeg har alltid sterilisert mine katter, chippet dem, vaksinert og gitt de alle ormekurene.

At en dyreeier faktisk mener at en annen dyreeier skal holde sitt dyr innendørs er så idiotisk at det ikke er verdt ytterligere kommentarer.

Anonym poster: 8906be89b11d20e8568b75a0d010a818

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeeiere igjen. Som mener at konsistensen på avføringen dens er like interessant for meg som for dem.

HVOR-FOR ???

Endret av Flair
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa man kan vel kanskje ha en utekatt som kun gjør sitt fornødne innendørs i kassa si eller satse på å bo flere mil unna nærmeste surpomp med blomsterbed :)

Hehe, lykke til med å få katten din til å kun gå på do inne hvis det er en utekatt :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...