Gå til innhold

Besøkte et "grisehus"

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Blir litt oppgitt over at folk skal slenge på folk diagnoser for alt mulig....

Folk har ulik "standard" på hva de mener er greit av skitt og rot.

Selv blir jeg oppgitt over mennesker som skal normalisere abnormal oppførsel i den hensikt å avfeie eksistensen av psykisk sykdom. Det er et ganske ekstremt tilfelle dette her, og det går langt utover grensen for «folk har ulik standard på hva de mener er greit av skit og rot».

Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Selv blir jeg oppgitt over mennesker som skal normalisere abnormal oppførsel i den hensikt å avfeie eksistensen av psykisk sykdom. Det er et ganske ekstremt tilfelle dette her, og det går langt utover grensen for «folk har ulik standard på hva de mener er greit av skit og rot».

Vel, jeg synes det er greit å presisere at det er en viss normalvariasjon i folks oppførsel, slik at ikke alle avvik fra A4 betyr at man er syk.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Mange kvinner også.

Anonym poster: 79b51ef5946fec9a6a210ad1c7e0354a

Sant, men jeg kjenner kun to slike.

Skrevet

Blir litt oppgitt over at folk skal slenge på folk diagnoser for alt mulig....

Folk har ulik "standard" på hva de mener er greit av skitt og rot.

Det er vel ingen som har sagt at det alltid er en diagnose i bildet. Det jeg mener er at det ofte kan være det og at man bør tenke seg om før man henger folk ut eller dømmer dem.

Av de jeg kjenner som iblant har det ekstremt rotete er to bipolare ( har ikke energi til å rydde i den depressive fasen og setter i gang masse prosjekter i den maniske, den ene rydder og fikser på huset i den maniske fasen, mens den andre driver på med kunsten sin dag og natt da) et par stk er voksne med ADHD, som som oftest har det ganske kaotisk, setter igang storstilte ryddeprosjekter når de venter besøk fra familien og så bygger det seg opp til neste gang innimellom slagene ( de er jo opptatt av masse andre ting, den ene er også hypersosiall og viser sin hypre side ved at hun alltid må ha folk rundt seg og har ikke særlig fokus på rydding) , en annen lider av moderat depresjon og klarer å holde orden en stund i gangen, men i de mørkeste fasene blir vedkommende så motløs av å se på sitt eget rot at han buret seg inne på soverommet mens resten av leiligheten er full av tomme pizzaesker, oppvasken står meterhøy og det flyr svære hybelkaniner rundt.

Ellers kjenner jeg folk som har det litt kaotisk, men som bare er uorganiserte og kanskje har litt for mange ting, men ikke slik jeg ser for meg at hun det snakkes om i hovedinnlegget har det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det rotete hjemme pga deperesjon, jeg orker knapt å gå ut på butikken. Å folk får hvertfall ikke komme på besøk. Det er bannlyst med besøk her, fordi jeg skammer meg sånn. Det er jævlig lett for andre å si, det er jo bare å holde det ryddig. Å faktisk gjøre det, er ganske vanskelig til tider.

• Liker 10
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er vel ingen som har sagt at det alltid er en diagnose i bildet. Det jeg mener er at det ofte kan være det og at man bør tenke seg om før man henger folk ut eller dømmer dem.

Av de jeg kjenner som iblant har det ekstremt rotete er to bipolare ( har ikke energi til å rydde i den depressive fasen og setter i gang masse prosjekter i den maniske, den ene rydder og fikser på huset i den maniske fasen, mens den andre driver på med kunsten sin dag og natt da) et par stk er voksne med ADHD, som som oftest har det ganske kaotisk, setter igang storstilte ryddeprosjekter når de venter besøk fra familien og så bygger det seg opp til neste gang innimellom slagene ( de er jo opptatt av masse andre ting, den ene er også hypersosiall og viser sin hypre side ved at hun alltid må ha folk rundt seg og har ikke særlig fokus på rydding) , en annen lider av moderat depresjon og klarer å holde orden en stund i gangen, men i de mørkeste fasene blir vedkommende så motløs av å se på sitt eget rot at han buret seg inne på soverommet mens resten av leiligheten er full av tomme pizzaesker, oppvasken står meterhøy og det flyr svære hybelkaniner rundt.

Ellers kjenner jeg folk som har det litt kaotisk, men som bare er uorganiserte og kanskje har litt for mange ting, men ikke slik jeg ser for meg at hun det snakkes om i hovedinnlegget har det.

"Hun har sikkert en diagnose" var vel det første som ble foreslått :P Jeg mener det holder å tenke at folk har ulikt nivå på rydding/vasking, og at det kan være mange grunner til det. Man MÅ ikke sette merkelapp på folk for alt mulig. Kanskje dama har en alvorlig psykisk lidelse, kanskje hun er lat, kanskje trives hun i rotet.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, jeg synes det er greit å presisere at det er en viss normalvariasjon i folks oppførsel, slik at ikke alle avvik fra A4 betyr at man er syk.

Men dette går jo langt utover normalvariasjon, og det er en ganske god pekepinn på mentale skavanker. Da synes jeg ikke det er greit å avfeie dette som normalt for å kunne stemple det som latskap.

Skrevet

Høres ut som en vennepar av meg. Og de har ikke barn engang. Jeg besøker de ikke før jeg absolutt må (kafèer er en fin møteplass), for hver gang jeg kommer inn dit flyter det med rot og oppvask. De har en kjempefin sofa, men den er tildekket med klær, søppel, saker og ting. De har alltid en flaske eller to med brus stående ved siden av bordet, varm selvfølgelig etter å ha stått der i mange timer eller dager, og det er heldigvis sjeldent (med det skjer) at jeg ser glass på bordet det har blitt mugg i.

Huset "mitt" er under ombygging, derfor er det sjeldent vi har besøk. Mest vi som drar ut til andre, eller at jeg møter folk på kafèer eller restauranter. Men jeg liker det best når det er ryddig, og prøver å holde det sånn om jeg venter folk eller ikke - selv om det finnes en grense der og. Det skal jo se ut som det bor folk der, at det ikke er et visningshjem eller hva det nå heter.

Gjest Seajewel
Skrevet

Det kan jo rett og slett være noe så enkelt som mangel på overskudd og rutiner.

• Liker 2
Gjest Spiderpig
Skrevet

kjenner henne ikke så godt så jeg får ikke frem om hun sliter eller ikke. Men etter at jeg besøkte henne så har jeg vel sett på hvordan hun oppfører seg, for å se om hun ikke har det så greit. Det rare er at mens jeg var på besøk ringte hun også rundt og inviterte flere, men ingen ville komme.

ja hun har 2 barn og de hadde fullt med besøk............av barn, det tok hun ikke så nøye.. Barna er er i skolealder, men barna bidrar ikke med fulle kjøkkenbenker og kjøkkenbord med gammel og ny mat... osv..

hun spiser mye og det gjør barna også, ikke noe rutiner på mat.......... litt nå og litt da og mye mat. Men hun lager den selv og ser ut til å være flink til å lage mat er overvektig både hun og barna men ikke smellfeite. Passer jobben sin og er ekstremt flink. Veldig professjonell fasade.

Jeg tror jeg vil si det sånn at det er greitt at noen har hatt det veldig travelt og ting har hopet seg opp, men hvis jeg kommer der hver gang på besøk og det ser slik ut hver gang så er det det jeg kaller et grisehus og personen "er sånn".

Jeg syntes egentlig at du er en ganske dårlig venninne som sitter å snakker slik om "vennen" din på et forum. Virker nesten som om du bare er ute etter å slenge shit.

Snakk med dama, eller pass dine egne saker. Det blir ikke noe reinere i hjemmet hennes av at du sitter her og snakker om grisehuset hennes, hennes overvektige barn og at de ikke har rutiner på mat.

• Liker 6
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vasker omtrent hver dag. Får noia hvis det ikke er rent rundt meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker omtrent hver dag. Får noia hvis det ikke er rent rundt meg.

Da er du "gal" i motsatt ende av skalaen!

Anonym poster: 271e585792c0e8ed92397d9d36f2bc5c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg kan det flyte over når jeg har fryktelig mye å gjøre, men det er for min del bare maks en uke i strekk så får jeg en dag hvor jeg har tid til ordentlig vask. Da kan det hope seg opp ufattelig mye klær og ting og tang, men jeg har alltid rimelig kontroll på oppvasken og hybelkaninene trenger litt lengre tid på å formere seg.

Jeg inviterer heller aldri folk over når det ikke ser ut, i krisetilfeller (uventet besøk på elendig tid) så grabber jeg iallefall alle klær/ting og kaster dem inn på soverommet og drar en klut over vasken på badet.

Når det gjelder diagnoser så kjenner jeg to rotehuer av den helt ekstreme typen, hvorav ei hadde psykiske problemer og en annen er jeg ganske sikker på er helt normal men bare gir blanke i rot. Han hadde kone lenge som ryddet opp etter han, hun måtte gi opp til slutt og holdt bare "bestestuen" og ren så fikk han rote på sine steder. Når hun flyttet ut så bombet han jo ned hele huset. Og han kan fint invitere folk selv om huset ser ut som det er tatt fra en shockumentary på TLC/FEM.

Anonym poster: b5e08c7fa0aa7c82e37029e1ad68bf04

Gjest Gjest
Skrevet

Og han kan fint invitere folk selv om huset ser ut som det er tatt fra en shockumentary på TLC/FEM.

Anonym poster: b5e08c7fa0aa7c82e37029e1ad68bf04

Jeg har vanskelig for å tro at dette er et normalt friskt menneske uten mentale skavanker. Å være så totalt blottet for skamvett er ikke normalt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at dette er et normalt friskt menneske uten mentale skavanker. Å være så totalt blottet for skamvett er ikke normalt.

Enig med deg. Skam er jo en av de naturlige følelsene alle mennesker har, og den er vanligvis knyttet til situasjoner som avviker negativt fra det normale. Det er ikke normalt å ikke kunne ta vare på eget hjem, og la det skli ut til det ligner en søppelhaug.

Har en bekjent som har det utrolig skittent hos seg, og kjenner jeg blir irritert av at hun ikke gidder å ta tak i hjemmet sitt før hun inviterer til besøk. Det blir jo veldig ubehagelig for gjestene når de må plukke vekk personen sine skitne truser for å kunne sette seg, og vaske hendene etter toalettbesøk i en vask som er så skitten at man mest sannsynlig får på seg flere bakterier ved å ta på den enn ved å la være å vaske seg. Sist gang jeg var der var det så skittent at jeg rett og slett har bestemt meg for ikke å besøke henne igjen - hun kan heller komme til meg.

Hadde det vært slik hos meg hadde jeg skammet meg veldig. Mest sannsynlig fordi jeg ville tenkt at jeg signaliserte at jeg ikke kunne ta vare på meg selv. Lurer på hvorfor noen mennesker tilsynelatende ikke føler på dette.

Anonym poster: 98da986b7d7ee59563dff9515fc62b54

Gjest Gjest
Skrevet

Da er du "gal" i motsatt ende av skalaen!

Anonym poster: 271e585792c0e8ed92397d9d36f2bc5c

Niks, bor i lita leilighet, så det må vaskes hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde hun vært deprimert hadde hun vel neppe hatt lyst og energi til stadig å be folk hjem?

Når jeg var tungt deprimert var jeg desperat etter selskap, for jeg tålte ikke sitte der alene med de horrible tankene mine. Fikk jeg besøk kunne jeg være "normal" igjen og late som jeg var som alle andre. Det var så og si det eneste som ga meg energi. Ikke gadd jeg å rydde først heller, for det hadde jeg virkelig ikke energi til. Så det er ikke noen "det er jeg enig i"-sak at deprimerte ikke har besøk. Kommer an på personen og behovene til vedkommende.

Anonym poster: e1e48d77b2ae97478d4954616f03165a

• Liker 5
Skrevet

Når jeg var tungt deprimert var jeg desperat etter selskap, for jeg tålte ikke sitte der alene med de horrible tankene mine. Fikk jeg besøk kunne jeg være "normal" igjen og late som jeg var som alle andre. Det var så og si det eneste som ga meg energi. Ikke gadd jeg å rydde først heller, for det hadde jeg virkelig ikke energi til. Så det er ikke noen "det er jeg enig i"-sak at deprimerte ikke har besøk. Kommer an på personen og behovene til vedkommende.

Anonym poster: e1e48d77b2ae97478d4954616f03165a

Ja, det gjør det nok. Min erfaring er den motsatte. Bare lei av at folk bestandig slenger ut en eller annen diagnose..

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Folk er snare til å skrive diagnoser i denne tråden, også i andre tråder. Har det blitt en trend å leke psykolog og diagnostisere fremmede mennesker, i det siste?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes oftere det virker som om ekstremt pertentlige og ryddige mennesker sliter med noe psykisk... Hvis vi skal snakke om psyke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...