Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2013 #21 Skrevet 19. mai 2013 Da kan du lite om mennesker og diagnoser. Det er mange såkalte oppegående mennesker som ikke har boevne pga de ikke har lært å rydde og vaske. Mange menn lider under det her f. eks.
lulle Skrevet 19. mai 2013 #22 Skrevet 19. mai 2013 Det er mange såkalte oppegående mennesker som ikke har boevne pga de ikke har lært å rydde og vaske. Mange menn lider under det her f. eks. Je selvfølgelig, men i tilfeller hvor et hjem er ekstremt rotete og mangler struktur, hender det at det er en psykisk lidelse som ligger bak. Er litt spent på om ts opplever at denne venninnen klarer å organisere livet sitt godt på andre måter. Jobb, sunn kost til barna, oppfølging av barn osv. :-) 3
Scoop Skrevet 19. mai 2013 #23 Skrevet 19. mai 2013 Hadde hun vært deprimert hadde hun vel neppe hatt lyst og energi til stadig å be folk hjem? 2
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2013 #24 Skrevet 19. mai 2013 Jeg kjente henne godt, helt fra barndommen av, og hun har alltid vært veldig lat og giddasløs, så ingen diagnoser som jeg vet om. Jo da, latskap finnes, så det er ikke sikkert at det skyldes en psykisk lidelse. Men samtidig synes jeg disse tilfellene er så ekstreme at det virker rart at det bare skal skyldes latskap. Hvordan andre har det, hvordan andre gjør det og hvordan andre ser på det også videre, er så viktig for normale mennesker flest at jeg ser for meg at det skal mer enn latskap til for å vise seg fram slik for andre.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #25 Skrevet 19. mai 2013 Det er mye depresjon og adhd i min familie og jeg har lagt merke til at mange av de (med diagnose) er mindre flinke til å holde det rent og ryddig. Anonym poster: 25cb0e8ccdb798e4e64363d8a4e4e504 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #26 Skrevet 19. mai 2013 Jeg vokste opp i et hjem hvor det aldri var ordentlig ryddig og rent. Det var ikke gøy, fordi jeg nesten aldri kunne invitere veninner hjem.. Har ofte funnet på unnskyldninger til hvorfor vi ikke kunne være hos meg, var alt for flau til å ta dem med inn i rotet! Rundt juletider osv. når vi skulle få besøk, var det et evig stress! Alle i familien måtte hive seg rundt å shine opp huset! Var nesten sånn at jeg gruet meg til sånne sammenkomster, fordi jeg visste at tiden før var stress med rydding og vasking. Nå har jeg flyttet for meg selv, men merker at jeg ikke ser rot på samme måte som andre gjør. Jeg har det ryddigere hjemme hos meg, enn det er hos mamma og pappa, men likevel ikke strøkent. Det som jeg synes er rent og ryddig, syns kanskje andre eg rotete.. Men for meg er jo dette mye bedre enn det hjemme jeg vokste opp i Prøver å ha det såpass fint at jeg ikke skal skjemmes dersom jeg får uventet besøk, det er mitt mål. Anonym poster: 7d0de8b7d5eaf9cd287eda6d654295ba 1
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2013 #27 Skrevet 19. mai 2013 Prøver å ha det såpass fint at jeg ikke skal skjemmes dersom jeg får uventet besøk, det er mitt mål. Anonym poster: 7d0de8b7d5eaf9cd287eda6d654295ba Det er også noe normalt friske mennesker vil gjøre selv om de er late, rett og slett på grunn av den høyst normale frykten for hva andre mennesker vil tenke om dem hvis de viser seg fram slik. Derfor synes jeg det blir for enkelt å avfeie disse ekstreme tilfellene som latskap.
makkapakka Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #28 Skrevet 19. mai 2013 Hadde hun vært deprimert hadde hun vel neppe hatt lyst og energi til stadig å be folk hjem? den er jeg helt enig i.
makkapakka Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #29 Skrevet 19. mai 2013 Je selvfølgelig, men i tilfeller hvor et hjem er ekstremt rotete og mangler struktur, hender det at det er en psykisk lidelse som ligger bak. Er litt spent på om ts opplever at denne venninnen klarer å organisere livet sitt godt på andre måter. Jobb, sunn kost til barna, oppfølging av barn osv. :-) hun spiser mye og det gjør barna også, ikke noe rutiner på mat.......... litt nå og litt da og mye mat. Men hun lager den selv og ser ut til å være flink til å lage mat er overvektig både hun og barna men ikke smellfeite. Passer jobben sin og er ekstremt flink. Veldig professjonell fasade.
ViljaH Skrevet 19. mai 2013 #30 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Min erfaring er at folk har utrolig forskjellige definisjoner for hva som er "strøkent" og "grisehus"... Er man veldig ryddig selv, så har man lav terskel for å si at andre bor i et grisehus eller omvendt, de veldig rotete synes alle andre har støv på hjernen. Her kan forøvrig fort se ut som en bombe har gått av selv om jeg vasket og ryddet dagen før (eller samme morgen...). Det er helt utrolig hvor fort og mye unger kan rote og grise og det er ikke alltid jeg prioriterer å rydde asap etter ungene... Skulle jeg bare invitert venninner inn på kaffe kun når det ser strøkent ut, så hadde jeg hatt lite besøk. Noen ganger hoper det seg også litt opp, det trenger ikke bety at man ikke har vasket og ryddet på en måned, nok at uka har vært intens og hektisk. Det er ganske lett å se forskjell på ungerot og ny skitt, vs ikke vasket eller ryddet på månedsvis. Det første er ikke ekkelt bare et hus folk lever i, det andre er ekkel latskap. Jeg er ikke noe ivrig husmor, men jeg vasker og rydder fordi jeg ikke vil bo i gris og rot, og spesielt ikke vil at de dyrebare barna mine skal leve slik. Så da får jeg motvillig vaske. Gjør det fort, og helst tidlig på dagen før piffen begynner å gå ut. Jeg fikser alltid opp før besøk, er det helt bomba og trenger mye arbeid, så får de ikke komme. Endret 19. mai 2013 av ViljaH 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #31 Skrevet 19. mai 2013 Det er mange såkalte oppegående mennesker som ikke har boevne pga de ikke har lært å rydde og vaske. Mange menn lider under det her f. eks. Mange kvinner også. Anonym poster: 79b51ef5946fec9a6a210ad1c7e0354a 1
Tibbie Skrevet 19. mai 2013 #32 Skrevet 19. mai 2013 Høres ut som leiligheta mi! Men jeg ville nok ha sopet litt unna før jeg fikk besøk, med mindre det var en veldig god venn.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #33 Skrevet 19. mai 2013 Kan ikke tenke meg en eneste diagnose der en person ikke klarer å rydde en stol så noen kan sitte på setet. Krever ikke mere enn å sope det på gulvet. Anonym poster: 0cbb7457df407bcdc69bf090b5b25168 DEPRESJON! Men du klarer vel ikke å se at folk kan slite med det heller, når du ikke ser lengre enn til firkanten din. Anonym poster: 442bfa70890565d3c7aabb54cfd0e9df 2
makkapakka Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #34 Skrevet 19. mai 2013 Det er ganske lett å se forskjell på ungerot og ny skitt, vs ikke vasket eller ryddet på månedsvis. Det første er ikke ekkelt bare et hus folk lever i, det andre er ekkel latskap. Jeg er ikke noe ivrig husmor, men jeg vasker og rydder fordi jeg ikke vil bo i gris og rot, og spesielt ikke vil at de dyrebare barna mine skal leve slik. Så da får jeg motvillig vaske. Gjør det fort, og helst tidlig på dagen før piffen begynner å gå ut. Jeg fikser alltid opp før besøk, er det helt bomba og trenger mye arbeid, så får de ikke komme. helt enig i dette. Det er forskjell på dagsrot og månedsrot..
makkapakka Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #35 Skrevet 19. mai 2013 Jeg tror jeg vil si det sånn at det er greitt at noen har hatt det veldig travelt og ting har hopet seg opp, men hvis jeg kommer der hver gang på besøk og det ser slik ut hver gang så er det det jeg kaller et grisehus og personen "er sånn".
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #36 Skrevet 19. mai 2013 Oi det var kanskje farger som ikke matchet TS, da ser det ofte mer rotete ut. Stakkars deg. Anonym poster: e72004c2579b645c99350fed9265f5bd 1
makkapakka Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #37 Skrevet 19. mai 2013 Oi det var kanskje farger som ikke matchet TS, da ser det ofte mer rotete ut. Stakkars deg. Anonym poster: e72004c2579b645c99350fed9265f5bd homo! 2
Gjest Seajewel Skrevet 19. mai 2013 #38 Skrevet 19. mai 2013 Over lengre tid har en bekjent bedt meg på besøk bare for å ta en kaffe. Jeg har hatt det veldig travelt og har takket nei med grunn at det ikke passer. Her om dagen spurte hun igjen og jeg fant faktisk ut at jeg hadde tid, og stakk innom. Hun visste jeg kom, siden jeg ga beskjed på forhånd. Jeg entret inn i det desiderte værste rotete og skittent hus ever. Det fløyt over alt og hun unnskyldte seg med at det var så travelt så hun hadde ikke fått ryddet før jeg kom, men det så faktisk ut som det ikke var blitt ryddet den siste måneden eller lenger. Det var skittent, det var klær overalt, det var ikke sitteplass på noen stoler eller sofa hverken på kjøkken eller stue. Jeg fikk hakeslepp over hvordan noen kan ha det hjemme. Det hadde tydeligvis hopet seg opp. Det værste var at jeg satt igjen med følelsen at hun ikke hadde gjort noe med tanke på at hun fikk besøk. Jeg pleier nå å ialllefall å rydde litt, iallefall prøve å rydde unna hvis det kommer noen ubedt inn dørene. Selv var hun heller ikke dusjet på et par dager.. Gjør dere ikke litt "istand" hvis dere inviterer noen over? selv om dere har barn og har det travelt? Jeg mener ikke det skal være så strøkent, men iallefall glattet litt.. Jeg hadde ikke tørt å ha besøk hadde jeg hatt det sånn. Jeg regner med at du ikke har barn? Her kan det være strøkent og nyvaska, for så å være helt bomba tre timer etter. Unger roter, unger tar tid, og har man det travelt, er det fort gjort at klær havner litt her og der.
Gjest Seajewel Skrevet 19. mai 2013 #39 Skrevet 19. mai 2013 Jeg tror jeg vil si det sånn at det er greitt at noen har hatt det veldig travelt og ting har hopet seg opp, men hvis jeg kommer der hver gang på besøk og det ser slik ut hver gang så er det det jeg kaller et grisehus og personen "er sånn". Hvis du er venninne med henne, burde du heller ha tilbudt deg å se etter ungene sånn at hu hadde kunne fått tatt seg en dusj, eller tilbudt deg å hjelpe til å rydde litt... At det er sånn i huset, med barn i hus, betyr ikke at personen "er sånn"... Syns du dømmer lett... 1
Gjest Riskjeks Skrevet 19. mai 2013 #40 Skrevet 19. mai 2013 Blir litt oppgitt over at folk skal slenge på folk diagnoser for alt mulig.... Folk har ulik "standard" på hva de mener er greit av skitt og rot. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå