makkapakka Skrevet 18. mai 2013 #1 Skrevet 18. mai 2013 Over lengre tid har en bekjent bedt meg på besøk bare for å ta en kaffe. Jeg har hatt det veldig travelt og har takket nei med grunn at det ikke passer. Her om dagen spurte hun igjen og jeg fant faktisk ut at jeg hadde tid, og stakk innom. Hun visste jeg kom, siden jeg ga beskjed på forhånd. Jeg entret inn i det desiderte værste rotete og skittent hus ever. Det fløyt over alt og hun unnskyldte seg med at det var så travelt så hun hadde ikke fått ryddet før jeg kom, men det så faktisk ut som det ikke var blitt ryddet den siste måneden eller lenger. Det var skittent, det var klær overalt, det var ikke sitteplass på noen stoler eller sofa hverken på kjøkken eller stue. Jeg fikk hakeslepp over hvordan noen kan ha det hjemme. Det hadde tydeligvis hopet seg opp. Det værste var at jeg satt igjen med følelsen at hun ikke hadde gjort noe med tanke på at hun fikk besøk. Jeg pleier nå å ialllefall å rydde litt, iallefall prøve å rydde unna hvis det kommer noen ubedt inn dørene. Selv var hun heller ikke dusjet på et par dager.. Gjør dere ikke litt "istand" hvis dere inviterer noen over? selv om dere har barn og har det travelt? Jeg mener ikke det skal være så strøkent, men iallefall glattet litt.. Jeg hadde ikke tørt å ha besøk hadde jeg hatt det sånn. 1
absinthia Skrevet 18. mai 2013 #2 Skrevet 18. mai 2013 Når noen har det sånn, er det ofte ett eller annet de sliter med som ikke har med at de ikke vet hvordan de skal rydde. Har som oftest ikke så mye med latskap å gjøre, men heller med depresjon, utmattethet/ utbrenthet, eller en eller annen diagnose. 34
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #3 Skrevet 18. mai 2013 Sånt er unormalt og motbydelig. Jeg har ikke noe imot litt uorden og smårot her og der, en oppvask som ikke er tatt eller leker strødd utover. Men å måtte ha med tøfler og egen stol når man drar på besøk til noen p.ga rot og ekkelt, så er det mere enn hva jeg takler. Anonym poster: 0cbb7457df407bcdc69bf090b5b25168 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #4 Skrevet 18. mai 2013 Kan ikke tenke meg en eneste diagnose der en person ikke klarer å rydde en stol så noen kan sitte på setet. Krever ikke mere enn å sope det på gulvet. Anonym poster: 0cbb7457df407bcdc69bf090b5b25168 6
Gjest lisha Skrevet 18. mai 2013 #5 Skrevet 18. mai 2013 Jeg tenker det samme som deg! får vi uanmeldt besøk så får de bare komme inn slik det ser ut.. (vasker heller over stuebordet før kaffekoppen settes frem, og rydder unna det lille jeg klarer i full fart) vet jeg om at vi får besøk, så shiner jeg alltid opp, alltid støvsugd f.eks og rent og ryddig. Vi har det aldri skittent, men med både hund, katt og småbarn, blir det fort hår og småflekker spesielt på gulv og spisebord (fra jenta spiser der), men det er jo normalt! er vel ingen som har det strøkent til enhver tid... men når hun vet at du kommer, og det ser slik ut - ja da tenker jeg at det er noe som gjør det.. kan hun slite med psyken/ ha en tung tid? og er ivrig på å be deg over, slik at du skal skjønne at det er noe som ikke er helt 100% 5
Gamerfrue Skrevet 18. mai 2013 #6 Skrevet 18. mai 2013 Jeg er enig med absinthia - for å være ærlig så synes jeg mer synd på henne enn på deg, og det er ikke ment for å være frekk. Hvis ting hoper seg opp i hjemmet, så er ikke det alltid et godt tegn - hvis dere hadde vært bedre venninner (men forstår at dere bare er bekjente), så synes jeg det hadde vært fint av deg å tilby deg å hjelpe henne å rydde, eller snakke med henne om det er noe galt. Jeg håper du vet om hun har noen gode venninner hun kan betro seg til, og så tipse dem om det du har sett slik at de kan snakke med henne, istedenfor å tipse alle andre om "grisehuset" hennes bak hennes rygg, som vil føre til et forferdelig stygt rykte og kan ødelegge enda mer hvis noe faktisk er galt. 27
Alina X Skrevet 18. mai 2013 #7 Skrevet 18. mai 2013 Jeg kjenner ei som hadde det trolig rotete hos seg hele barndommen. Foreldrene var ikke alltid til stede, og de tre barna var overlatt til seg selv omtrent hver eneste ettermiddag til langt utpå kvelden.Luktet kattepiss i leiligheten og var alltid maur på kjøkkenet. Disse barna gikk ofte i hullete klær og så ut som om de ikke hadde dusja på lenge. Nå er de alle voksne, og hva jeg har hørt er at de har "adoptert"dette i sitt nye liv. Det skal visstnok være rotete hos alle 3 barna(som bor nå hver for seg,hu ene ha til og med fått barn), og de har vel bare tatt med seg rotinga inn i sitt nye liv. Jeg kan ha det rotete hos meg jeg og, men ikke sånn at det flyter over, og jeg tror det ville tatt maks 15min for meg å rydde sånn at det kunne sett shiny ut.
Lubbe Skrevet 18. mai 2013 #8 Skrevet 18. mai 2013 Jeg pleier alltid å i alle fall rydde og støvsug litt før det kommer folk her, kunne ikke tenke meg invitere folk på besøk å ikke rydde først! Men har en venninne som så og si aldri rydder eller vasker leiligheten sin, ikke en gang når hun inviterer folk på besøk, skjønner ikke hvordan hun orker å ha det sånn...
makkapakka Skrevet 18. mai 2013 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2013 kjenner henne ikke så godt så jeg får ikke frem om hun sliter eller ikke. Men etter at jeg besøkte henne så har jeg vel sett på hvordan hun oppfører seg, for å se om hun ikke har det så greit. Det rare er at mens jeg var på besøk ringte hun også rundt og inviterte flere, men ingen ville komme.
onyx Skrevet 18. mai 2013 #10 Skrevet 18. mai 2013 Min erfaring er at folk har utrolig forskjellige definisjoner for hva som er "strøkent" og "grisehus"... Er man veldig ryddig selv, så har man lav terskel for å si at andre bor i et grisehus eller omvendt, de veldig rotete synes alle andre har støv på hjernen. Her kan forøvrig fort se ut som en bombe har gått av selv om jeg vasket og ryddet dagen før (eller samme morgen...). Det er helt utrolig hvor fort og mye unger kan rote og grise og det er ikke alltid jeg prioriterer å rydde asap etter ungene... Skulle jeg bare invitert venninner inn på kaffe kun når det ser strøkent ut, så hadde jeg hatt lite besøk. Noen ganger hoper det seg også litt opp, det trenger ikke bety at man ikke har vasket og ryddet på en måned, nok at uka har vært intens og hektisk. 6
Jade Skrevet 18. mai 2013 #11 Skrevet 18. mai 2013 Gale nok at det ser slik ut når noen kommer uanmeldt. Men veldig merkelig at det var slik når hun ventet besøk. Også det at hun ikke hadde dusjet på flere dager. Men det kan jo være som noen skriver i tråden her, at hun kanskje sliter med noe? Har hun barn, forresten? Kan ikke være så kjekt for barn å ha det slik. Jeg mener ikke at man må ha det sterilt hjemme for å ha barn (de bidrar jo ofte ekstra til rotet), men mener at det må være veldig stressende for barn å vokse opp slik. Ikke vite hvor tingene er, ikke kunne invitere venner hjem, osv.
makkapakka Skrevet 18. mai 2013 Forfatter #12 Skrevet 18. mai 2013 Gale nok at det ser slik ut når noen kommer uanmeldt. Men veldig merkelig at det var slik når hun ventet besøk. Også det at hun ikke hadde dusjet på flere dager. Men det kan jo være som noen skriver i tråden her, at hun kanskje sliter med noe? Har hun barn, forresten? Kan ikke være så kjekt for barn å ha det slik. Jeg mener ikke at man må ha det sterilt hjemme for å ha barn (de bidrar jo ofte ekstra til rotet), men mener at det må være veldig stressende for barn å vokse opp slik. Ikke vite hvor tingene er, ikke kunne invitere venner hjem, osv. ja hun har 2 barn og de hadde fullt med besøk............av barn, det tok hun ikke så nøye.. Barna er er i skolealder, men barna bidrar ikke med fulle kjøkkenbenker og kjøkkenbord med gammel og ny mat... osv..
Gjest 10ne Skrevet 18. mai 2013 #13 Skrevet 18. mai 2013 Trenger ikke være noe galt med henne. Hun er bare en giddalaus lating. 5
Gjest TinaT Skrevet 19. mai 2013 #14 Skrevet 19. mai 2013 Når noen har det sånn, er det ofte ett eller annet de sliter med som ikke har med at de ikke vet hvordan de skal rydde. Har som oftest ikke så mye med latskap å gjøre, men heller med depresjon, utmattethet/ utbrenthet, eller en eller annen diagnose. Men hvis man har en sånn "diagnose" så inviterer man vel ikke folk hjem til stadighet? 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #15 Skrevet 19. mai 2013 Hadde ei venninne som var sånn. Leiligheten hennes var helt bombet til enhver tid. Kasseroller med middag sto gjerne et par uker på komfyren, alle benker på kjøkkenet var full av rot, tallerkener, glass osv osv. I sofaen måtte en rydde unna før en kunne sette seg ned, det var rot overalt! Stuebordet var og fullt av tallerkener med gamle matrester på. Badet var grusomt, boss og rot overalt der og. Såvidt en fant frem til do. Ble heller ikke bedre etter at hun og typen fikk barn. Typen gjorde et tappert forsøk på å holde det ryddig og reint, men tror det ble for mye for han. Jeg kjente henne godt, helt fra barndommen av, og hun har alltid vært veldig lat og giddasløs, så ingen diagnoser som jeg vet om. Merkelig nok så er moren hennes helt omvendt, i barndomshjemmet så var det strøkent til enhver tid. Anonym poster: eb365faff143109b64ee48368d859801
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #16 Skrevet 19. mai 2013 Jeg har kjent flere som har hatt det sånn. Har ikke feilt dem noe for det. Anonym poster: 942044ee60892073bce2586cc2059c14
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #17 Skrevet 19. mai 2013 Har en venninne som ikke har øyne for rot (tror jeg). Det er ikke riktig så ille som det du beskriver, men alt av overflater flyter av ting. Hun inviterer folk på besøk og det står skitne tallerkener i den hylla under stuebordet, julepynt som ikke er ryddet bort, benkene på kjøkkenet er overfylt av både oppvask og ting, kjøkken og stuebord er fulle av ting, på vasken på badet stå sminke, hårspray osv. Jeg tror hun bare er vant med å ha det sånn fra oppveksten av og derfor ikke ser selv at det er rotete... Anonym poster: 74511a605e48c6c45144ed238e88ba12
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #18 Skrevet 19. mai 2013 Tenker at terskelen varierer fra person til person. Selv føler jeg at jeg aldri får det ryddig og rent nok. Jeg har et svært krevende barn og er selv ganske utmattet, men slik du beskriver ser det aldri ut hos oss. Rot hos oss er mest leker. Jeg har ikke verdens mest ryddige hjem og jeg bruker ikke dager på å shine før jeg får besøk, men jeg gjør mitt beste for at det skal se greit ut og det er jeg ganske sikker på at jeg lykkes med. Har ikke fått noe reaksjoner før, til tross for at jeg har en del møter med div instanser i min egen stue. Terskelen hennes er vel ganske høy, hu hadde nok ikke latt deg komme på besøk om hu selv syntes det så motbydelig ut hjemme hos seg Anonym poster: a8bf6ce3e652452ea9e66aa274e44580
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2013 #19 Skrevet 19. mai 2013 At folk ikke har boevne er håpløst irriterende.
lulle Skrevet 19. mai 2013 #20 Skrevet 19. mai 2013 Kan ikke tenke meg en eneste diagnose der en person ikke klarer å rydde en stol så noen kan sitte på setet. Krever ikke mere enn å sope det på gulvet. Anonym poster: 0cbb7457df407bcdc69bf090b5b25168 Da kan du lite om mennesker og diagnoser. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå