Gå til innhold

Førerprøve - hva er vanlige feil som gjør at man stryker?

mia pia

Anbefalte innlegg

Da er det bare 5 uker igjen til jeg har oppkjøring. Gruer meg veldig! Lurer derfor litt på hvilke feil det er vanlig å gjøre på oppkjøringen? Hvilke feil er så alvorlige at man stryker?

Føler meg ikke klar for førerprøven, men har fortsatt igjen del 2 av langkjøringen, i tillegg til ett par kjøretimer, og en oppvarmingstime.

Kan noen hjelpe? Gode tips og råd mottas med stor takk! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hva som er de vanligste feilene å stryke på, men dette er det jeg kommer på som er viktig.

Hold fartsgrensen, ligg med nåla på fartsgrensen, og ikke ta med at speedometeret viser så og så mye feil. Akkurat den timen som oppkjøringen varer er man en liten sinke i trafikken ;)

Pass på filplassering og plassering i vegbanen når du skal svinge av osv

Bruk speilene flittig

Antakeligvis har kjørelæreren din noen lure tips også :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vikeplikt og at man kjører for fort inn på en hovedvei uten å stoppe for å se seg skikkelig om.

Anonym poster: 737d197506075a334debab4b25baa5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TinaT

Husk å la sensor føle seg trygg med deg bak rattet.

Kjør rolig og kontrollert inn mot rundkjøringer og pass vikeplikten.

Dersom sensor må bremse deg så kommer du mest sannsynlig til å stryke, derfor kjør kontrollert og vis at du er en trygg sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelighet (blinklys, plassering), fart, vikeplikt. Noe annet veldig mange stryker på er stopp-skiltet. De bare ser på det som et vanlig vikepliktskilt, og stanser ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjørte opp la han veldig vekt på fartstilpasning mot kryss, rundkjøringer ol. Samt holdt fartsgrensen og en jevn fart ellers.

Han la også vekt på å legge seg riktig i rundkjøringer.

Kjørte også i boligstrøk, og han ville da sjekke at jeg kunne fartsgrenser, høyreplikt ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig at du får med deg det som skjer rundt deg, sånn som fotgjengere og veiarbeid osv. I tillegg er det viktig at du tilpasser farten til kjøreforholdene. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huske å kikke i speilet når du har kjørt inn på en ny vei for å se hva som skjer bak deg, og ikke kjøre for fort inn i svinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vikeplikt, og at du kjører for fort inn i et kryss tror jeg er den mest vanlige grunnen til at folk stryker.

Anonym poster: 04b10e40a404f48e915419433b69af39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, gjør det du kan for å føle deg trygg bak rattet. Ikke tenk på "hva er typiske ting å stryke på", for det vil bare gjøre deg nervøs. Kjør så mye som mulig, gjerne også den dagen du har oppkjøring. Jo mer trening, jo tryggere du føler deg bak rattet, jo lettere er det å kjøre avslappet når du har oppkjøring. Avslappet kjøring er lettere å bli godkjent med, selv om du skulle gjøre noe eller til og med noen småfeil. Sensor er ikke Hitler som ser etter en grunn til å sende deg i gasskammeret. Sensor er der for å sjekket at du behersker kjøring i trafikk. Om du glemmer å blinke en gang men ellers er avslappet og viser god samarbeidsevne i trafikken så stryker du ikke for den ene feilen. Hvis du derimot er supernervøs, virker holder hardt om rattet så knokene blir hvite og glemmer blinkersen en gang så kan det være sensor gjør mer ut av det.

Så (øvelses-)kjør så mye som mulig så du blir så avslappet som mulig bak rattet.

Anonym poster: 8ce8dd80787503f2bfa8893c53a653b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe som jeg tror ofte blir gjort feil:

Høyreregel

For fort inn mot rundkjøringer og kryss

Feil fart: for fort eller alt for sakte (spesielt i krappe svinger)

Anonym poster: 4d96f3fca58887b8d022b40557c9a8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at sensor sa til meg at han syns jeg var flink i rundkjøringer, flink til å utnytte luker i trafikken (altså komme meg ut på forkjørsvei), se i speilene før jeg svingte og holde fartsgrense, samt ta hensyn til syklende og gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke om det er en vanlig feil, men jeg strøk i alle fall på at jeg lå for tett bak en buss/trailer på motorveien, så det er også noe å være obs på.

Anonym poster: e6e6798cbbddb208a2d477b83cd1be45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det er en vanlig feil, men jeg strøk i alle fall på at jeg lå for tett bak en buss/trailer på motorveien, så det er også noe å være obs på.

Anonym poster: e6e6798cbbddb208a2d477b83cd1be45

3 sekunders regelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :) Har ikke tenkt til å henge meg alt for mye opp i dette, men det slo meg på langkjøringen hvor mye jeg faktisk ikke er sikker på enda! Kan jo være litt greit å ha det i bakhodet til neste gang :) Tar meg selv i å gjøre de merkeligste feil, så jeg blir jo litt usikker på mine kjøreferdigheter... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...