Gå til innhold

Hvordan ta opp at jeg vil ha barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan dere tok opp dette temaet med mennene deres? Føler at dette er et litt farlig tema å begynne å snakke om. Vi har snakket om oppdragelse og tullet litt om slikt, men vi har aldri snakket om når VI skal få barn, snakker alltid om det som at det er veldig lenge til. Er redd for å skremme han, at han skal gi etter selv om han ikke er klar enda og liknende.. Jeg kunne tenke meg å få barn om 1-3 år, så synes det er på tide å snakke litt om det.

Anonym poster: 3f92cc6c464a2daac6c80034b269c402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å si den siste setningen din til mannen?

Du må bare hoppe i det. Spør når han ser for seg at dere skal ha barn, f.eks.

Me snakka om barn allerede når me blei kjæresrar, og la ein tidsplan med det samme. Planen (som også innebar flytting/jobb/husbygging) snakka me stadig om, og justerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Den siste setningen var kanskje ikke så dum nei :) Jeg har spurt han om når han ser for seg å få barn, men det er flere år siden så det kan jo ha endret seg. Vi ble sammen veldig unge så har ikke vært aktuelt før de siste årene egentlig, men nå skal vi snart kjøpe hus så håper det ordner seg med tiden :-D

Anonym poster: 3f92cc6c464a2daac6c80034b269c402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syne det er naturlig å snakke om sånt jevnlig. Om man skal gifte seg, få barn, hvor mange barn, hvor man skal bo osv.

Anonym poster: 2b55bd3de40a45e03405a117f91a89c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre at ta det opp så fort som mulig, enn å finne ut senere at dere i alle år ikke var enige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er bare 22 og 23 så har ikke vært så naturlig for oss å prate om slikt før nå. Vi vet at vi vil gifte oss og få barn en gang, og er som sagt på husjakt, har bare følt at det kanskje er litt tidlig å begynne å planlegge barn, men har bestemt meg for å ta det opp mer seriøst løpet av sommeren :)

Anonym poster: 3f92cc6c464a2daac6c80034b269c402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var et vanskelig tema å ta opp. Vi snakket ikke om d før vi hadde vært gift i 3 år faktisk... Vi pratet liksom bare litt tullete om det osv

Jeg var heller ikke klar for å få barn før etter 3 år, så da jeg var klar begynte jeg å hinte frampå litt oftere og til slutt måtte jeg bare være direkte. Og da viste det seg at han også var klar, så da var det jo ikke så farlig allikevel :P Jeg tror bare man må hoppe i det.

Anonym poster: cb22ba2d3097e69bb67b0c47528827ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Situasjone er litt vanskeligere for meg. Vi er 30 og 35, bor ikke sammen. Har ikke snakket om barn og prøving enda.



Anonymous poster hash: 89621...673
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til mannen at jeg hadde lyst til å planlegge mer konkret rundt dette å få barn, fordi jeg følte det snart kunne passe. Jeg sa at jeg ønsket å begynne og snakke om det i god tid, slik at en av oss ikke kommer en dag og vil ha barn NÅ. På den måten kan vi begge forberede oss og gjøre oss tanker rundt hva som kommer. Ikke vent, men gi også han tid til å fordøye det du sier! Det er så lett at vi jenter går å tenker på det, og venner oss til tanken, også blir vi skuffet når mannen ikke er like forberedt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke barn et tema som bør komme relativt tidlig i forholdet?? Tenk om du ender opp med å gifte deg med en som absolutt ikke vil ha barn mens barn er din store drøm?

Tips: snakk om fremtida og hva dere begge ønsker at den skal bringe.



Anonymous poster hash: 1c32d...57e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt hvorvidt man vil ha barn og gifte seg en gang kan komme tidlig i forholdet. Det trenger ikke bety en spesifikt "du og jeg", men i vanlig samtale. Det ville jeg visst dersom jeg skulle innlede noe langvarig og jeg ville skygget unna om en mann ungikk selv generelle spm.

Når det gjelder spesifikt om han vil ha barn med deg, så er ikke det noe man akkurat diskuterer på tredje date, men det burde absolutt komme innen man inngår noen forpliktelser. Jeg ville ikke blitt samboer med noen jeg ikke var forlovet med, og da vil jeg også ha klargjort slikt.

Etter et år synes jeg man skal ha det klart hva man vil i fremtiden og hvor det hele leder hen. Tyveårene er viktige år, og selv om man enda har god tid fertilitetsmessig, er det ugunstig å kaste bort flere av dine mest attraktive år, samt masse emosjonell energi, på et forhold som ikke kommer til å vare.

Dere er veldig unge så om han (og for så vidt du) ikke vil ha barn med en gang er det veldig forståelig. Men det burde ikke stå i veien for en samtale om når barn skal skje i fremtiden. Jeg synes det er litt bekymringsverdig at dere er på husjakt og du vegrer deg for å ta opp dette. Det er jo en naturlig del av diskusjonen - hvor mange rom dere skal ha til det som evt. en dag blir en familie.



Anonymous poster hash: 6d6c1...f10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del var det han som tok opp at han ønsket at vi skulle begynne å prøve innen et halvt år. Jeg måtte i tenkeboksen i en måned, men ble mer og mer vant til tanken. Så da satte vi et omtrentlig tidspunkt for når jeg skulle slutte med prevensjon.

Vi hadde tidlig avklart at vi begge ønsket barn, uten at vi hadde blitt enig om noen tidshorisont. Jeg vet om et par der de tidlig i forholdet (3mnd) satte opp omtrentlige tidspunkt for giftemål og barn 2-3 år frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte han bare et par uker etter at vi ble kjærester.. "Vil du ha barn?" "Ikke nå!!!!" "Men i fremtiden?" Og så fikk jeg vite at ja, i fremtiden ville han ha barn. Jeg syns slike ting er viktige å ha rede på helt fra starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi snakket om når vi trodde våre venne par kom til å få barn. Så spurte jeg han når vi skulle prøve å få barn, og da sa han; nå?.

Så da tok jeg ferdig pille brettet og vi begynnte å prøve :)

Du må nok bare hoppe i det, prøv og bland det tilfeldig inn i en samtale kanskje?

Anonymous poster hash: 1b4d9...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt er vel greit å diskutere tidlig i forholdet slik at det ikke blir noen lite hyggelige overraskelser senere :)

Snakka med samboeren min om det før vi i det hele tatt flyttet sammen, om vi ønsket barn, hvor mange og når.
Jeg hadde i utgangspunktet ikke lyst på barn, men rart med det når man treffer "den rette" ;) Vi ble raskt enige om at vi ville ha barn og har nå begynt å tenke på å gjøre alvor av det.

Det er bare å hoppe i det, men om du ikke vil skremme han så vær i alle fall tydelig på at det ikke er snakk om å starte produksjonen med en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...