Gå til innhold

Hun har kjøpt en random bunad på finn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes dere er kjempeheldige dere som har bunader sydd av mødre og bestemødre, men det er jo en gang slik at ikke alle av oss har eller hadde slekt som var særlig opptatt av håndarbeid og som heller ikke har råd til å betale prisene på husfliden.

Hadde jeg skulle hatt bunad hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe en "utenlandsk" bunad. Og jeg hadde heller ikke kjøpt bunad fra der jeg fra da jeg føler så ufattelig mye mer tilknytning til der jeg bor nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes dere er kjempeheldige dere som har bunader sydd av mødre og bestemødre, men det er jo en gang slik at ikke alle av oss har eller hadde slekt som var særlig opptatt av håndarbeid og som heller ikke har råd til å betale prisene på husfliden.

Hadde jeg skulle hatt bunad hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe en "utenlandsk" bunad. Og jeg hadde heller ikke kjøpt bunad fra der jeg fra da jeg føler så ufattelig mye mer tilknytning til der jeg bor nå.

Jaja, men du sier jo her at du vil kjøpe bunad fra det stedet du bor nå! Men poenget i hovedinnlegget er jo at hun kjøpte en Telemarksbunad fordi hun syntes den er finest, men hun har ingen tillknytning til stedet what so ever.

Anonym poster: 75231a21ef0acc0bc5838bc69297079e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal ha bunad fra et sted man er tilknyttet til. Derfor har ikke jeg bunad, den som er herifra er noe av det styggeste jeg har sett. Så jeg har festdrakt. Like pent som bunad, men billigere og stedsnøytralt.

Anonym poster: c3dace6d4e7238e973105ce1e8b636f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som kjøper seg bunad i voksen alder kjøper seg den bunaden de syns er finest. Ingen som stiller spørsmål til det.

Bruker ikke 40.000,- på en støg bunad;-), for dem finnes det nok av!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som kjøper seg bunad i voksen alder kjøper seg den bunaden de syns er finest. Ingen som stiller spørsmål til det.

Bruker ikke 40.000,- på en støg bunad;-), for dem finnes det nok av!

Jeg syntes heller det er rarere å bruke 40.000kr på en bunad man ikke har noe som helst tilknyttning til!

Anonym poster: 75231a21ef0acc0bc5838bc69297079e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bunaden absolutt må komme fra stedet man har røtter må jeg dra til Afrika for å sy min. Jeg kjøpte en nydelig telemarksbunad, den ble sydd spesielt for en nonne jeg kjenner for 30 år siden. Hun ville at jeg skulle ha den (vi bor nærme). Jeg bor lang unna Telemark og har egentlig ikke noe tilknytting til stedet, men elsker bunaden min og syntes den er nydelig.

Har aldri fått noen kommentarer på bunaden, det eneste de sier er at den er fin. Har faktisk aldri tenk over det TS nevner her. Jaja, jeg hadde aldri byttet den vekk da den betyr mye for meg.

Du har jo en tilknytning til bunaden i seg selv i og med at den opprinnelige eieren ønsket at du skulle ha den. Det blir nærmest som arvegods å regne.

I min bok er det vel så viktig som at du skal ha tilknytning til stedet den kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cloud9

Jeg er en sånn som synes man bør ha tilknytning eller røtter for å ha en bestemt bunad. Men det er meg.

Jeg lurer av og til litt på hvorfor man skal kjøpe en bunad bare for at den er fin- det virker som man ikke er stolt av det stedet man har tilknytning eller røtter...

Jeg mener, jeg synes at det er mange fine nasjonaldrakter rundt om i verden, men jeg har ingen tilknytning til noe annet land, så hvorfor skulle jeg da ikle meg noe jeg ikke har tilknytning til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan jeg ikke kontrollere dette, kom det frem av mitt svar at jeg har ønske om å inneha denne kontrollen?

Men selvsagt spør jeg folk når jeg ikke vet hvor bunaden er fra.

Og når Gudrun fra Groruddalen sier at det er en bunad fra indre Toten, er mitt oppfølgingsspørsmål selvsagt om hun har røtter der. Når Gudrun blåøyd da svarer at hun slettes ikke har det, men at kusina til faren hennes bodde der mens hun studerte for å bli bonde i perioden 1978-1981 tenker jeg mitt om Gudrun, bare.

Og det er ikke høye tanker.

Hahaha! Da er det faktisk bedre å bare si at man synes bunaden er fin altså :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Om man bare kjøper den bunaden man der og da synes er finest så blir det litt som å kjøpe den kjolen man synes er finest.

Det ligger ingenting bak.

Om man derimot har en eller annen tilknyting (fysisk eller emosjonelt eller begge deler) så vil bunaden representere 'noe' for den som eier og bærer bunaden.

Og så står selvsagt hver enkelt helt fritt til å velge selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor folk har den eller den bunaden gir jeg blaffen i. Ser ikke hvordan det kan skape problemer. Greit nok at mange har bunader som de arver fra familie, eller får til konfirmasjon o.l., så betyr ikke det at andre ikke kan kjøpe seg en bunad de syns er fin/billig/grei å ha. Vi bør heller være glad for at denne venninnen vil bli en del av oss som har denne flotte nasjonaldrakten vår, og som på den måten viderebringer den flotte tradisjonen.

Anonym poster: 10b5b558a724fd811b9cb56dd1ee8796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, er hele poenget med bunaden at den skal symbolisere tradisjon og sine egne røtter. Derfor synes jeg at det er veldig rart med mennesker som kjøper bunader fra en plass som de ikke har tilknytning til i det hele tatt. For min del er det ikke bare utseende, men hele tilknytningen til den landsdelen jeg kommer fra, som gjør min bunad spesiell. Den symboliserer min tilhørighet og min arv, og den gir meg derfor identitet. Derfor kunne jeg aldri ha kjøpt en tilfeldig bunad bare fordi jeg synes den er fin å se på.

Endret av Samaysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg synest i utgangspunktet ein burde velje ein bunad frå ein stad ein er knytt til. Når det er sagt må eg vel vedgå at eg neppe hadde giddi å starte ein tråd på KG med utropsteikn i overskrifta om eg hadde ei venninne som kjøpte ein bunad på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan litt skjønne dette med at man vil ha en fin bunad, den bunaden som er vanlig i min familie synes ikke jeg er så pen, så jeg valgte en drakt i stedet. Den er virkelig flott og har ikke så strenge regler så jeg kan selv bestemme litt tilbehør og søljer og slikt.

Jeg er nok av den oppfatningen at bunader med stedsnavn bør helst bli brukt av noen som har røtter fra det stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er utrolig teit og kjøpe en bunad fordi den er fin, uten tilhørighet. Men det er MANGE som gjør det, dessverre. Du får bare gi henne et litt stygt blikk når hun svarer "nei" på om hun har røtter fra Telemark. Det hadde jeg gjort :fnise:

Er det ditt problem å reagere på hva andre velger å gjøre? Jeg hadde syntes du var latterlig om du hadde reagerte på det og sett stygt på venninna di på grunn av dette.

Jeg eier selv en beltestakk fra Telemark og kunne aldri kjøpt bunad fra en plass jeg ikke har tilhørighet til, men det betyr ikke at min mening skal gjelde for alle. Hva andre velger å gjøre, har ikke jeg noe med å gjøre, og skulle jeg blitt provosert på det hadde jeg fremstått som infantil.

Jeg har til og med en venninne som ville ha beltestakk fordi hun syntes min var så fin. skulle jeg blitt sur på henne da? Så tåpelig er ikke jeg:)

Anonym poster: 440b5aaac667dd93542f9b05edae613c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Folk er rare.

Jeg kunne aldri tenkt meg å bære annen bunad enn den som hører til distriktet hvor jeg er født og oppvokst. Men det hadde heller aldri falt meg inn å tenkt stygge tanker om de som velger bunader fra andre områder. Jeg er heldig nok til å like "min" bunad. Men det finnes bunader jeg synes er lite pene, i feil farger osv. Blått og kremfarget feks. Eller de som er veldig mye rødt og hvitt i. Jeg liker det svarte ullstoffer med detaljer og hvit skjorte, og hadde jeg hørt til et område med knekort bunad, eller mørkeblå bunad - så hadde jeg sett meg om etter en jeg synes var pen.

Greit at de hører til forskjellige distrikt, men bunader er nasjonaldrakter alle mann. Om en fra Bærum bærer beltestakk eller nordlandsbunad, det bryr jeg meg lite om. De blander seg så mye med de som har bestemødre derfra, at det er ingenting å reagere på.

Reagerer man like mye på folk født og oppvokst i Kristiansand, som heier på Lillestrøm FK, eller Rosenborg? Er ikke det lov, klubben har jo bytilhørighet, da bør man jaggu velge fotballag der man kommer fra, der mor eller far kommer fra eller til NØDS derfor bestefar har spilt for klubben? Merkelige greier. :)

Personlig preferanse er en ting (at man selv ønsker tilhørighet til SIN bunad), men la folk legge den symbolikk de ønsker i sin bunad eller nasjonaldrakt. Bunad er flott, samme hvilken dialekt oldemoren til bæreren snakket, vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er utrolig teit og kjøpe en bunad fordi den er fin, uten tilhørighet. Men det er MANGE som gjør det, dessverre. Du får bare gi henne et litt stygt blikk når hun svarer "nei" på om hun har røtter fra Telemark. Det hadde jeg gjort :fnise:

Ja, alltid bedre å få folk til å føle seg som dritt om du ikke er enig med dem............

Anonym poster: 09f2b89f369f779b49b937ac63324f2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm kanskje hun syns bunaden fra hennes hjemsted er stygg? :vetikke:

Anonym poster: 56a8594ad6ab9c0d1a464156c0d0bade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan jeg ikke kontrollere dette, kom det frem av mitt svar at jeg har ønske om å inneha denne kontrollen?

Men selvsagt spør jeg folk når jeg ikke vet hvor bunaden er fra.

Og når Gudrun fra Groruddalen sier at det er en bunad fra indre Toten, er mitt oppfølgingsspørsmål selvsagt om hun har røtter der. Når Gudrun blåøyd da svarer at hun slettes ikke har det, men at kusina til faren hennes bodde der mens hun studerte for å bli bonde i perioden 1978-1981 tenker jeg mitt om Gudrun, bare.

Og det er ikke høye tanker.

Tror i grunn ikke at vedkommende bryr seg så mye hva akkurat du tenker om det. Folk har forskjellige meninger, og å dømme og ikke ha høye tanker om noen på grunn av noe så banalt som valg av bunad, sier mer om deg enn det sier om noen andre.

Jeg forstår ikke hvorfor folk skal legge seg opp i dette. Kunne aldri reagert på dette selv om jeg selv ikke hadde gjort det slik.

Anonym poster: 440b5aaac667dd93542f9b05edae613c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt enig i at man bør gå i en bunad som hører til det stedet/et sted der man har tilknytning. Problemet oppstår når man har flyttet mange ganger i løpet av livet ens. Jeg har rogalandsbunad. Burde nok egentlig hatt sunnhordalandsbunad da jeg har bodd der lengst, men det er begrenset også hvor lenge jeg har bodd der. Man kan ikke høre det på dialekten min akkurat. Men, min mor har sydd bunaden min, og jeg er stolt av det. Synes den er nydelig.

Edit: kommaleif.

Anonym poster: 2ea8514db3f4522e0e496d86844bb921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...