Gå til innhold

  

54 stemmer

  1. 1. Hva syntes du er best?

    • Mac
      29
    • PC
      22
    • Samme søren
      3


Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for interessant lesning, AB! Fint å få litt utvidet perspektiv på ting, så hyggelig at du tok deg tid til å lese alt skriveriet mitt. :icon_lol:

Ift. det med å sammenligne med moderne PC'er, så bruker jeg begge deler fast til dags dato, og min Mac(Book Pro) er en mid-2009. Det er kanskje årsaken til at jeg har dette synet på ting - Apple tok igjen Windows og gjorde at mange byttet over til Mac. Nå har du vel et poeng med at det begynner å jevne seg ut, og det er i grunn på tide. Føler Mac'en får mer og mer urimelige priser for lave specs, så er på tide at noen utkonkurrerer dem godt nok til at folk begynner å bli fristet av andre ting. Jevnere konkurranse, ja takk! :bolledeig:

En snedig ting med mac: Magsafe kontakten. Genial løsning. Bare så irriterende at de ble nødt til å bytte til magsafe 2, så da måtte vi ha mange nye strømforsyninger og/eller overganger fra magsafe til magsafe 2 (fra gammel til ny kontakt).
Japp... irriterende. Men hvis vi sammenligner litt med andre merker; er det ikke mange merker som bytter ladere forholdsvis ofte? Apple har jo brukt 1'ern ganske lenge nå.

Kort levetid: Nei, ikke mindre enn mac etter vår erfaring. En maskin er en maskin.
Kanskje, men her i huset er det kun Mac'ene som har holdt ut mer enn to år. Skal sies at vi ikke er datakyndige, så om noe går galt, er vi avhengige av at det er lett å få hjelp til å fikse det uten å punge ut mer enn hva PC'en er verdt. Kan være her det ligger for vår del. Her har magsafe hjulpet meg veldig - jeg taklet virkelig ikke når alle ladeportene ble defekte uansett merke...

-Ekstremt rask: Sannhet med modifikasjoner. Har like høy hastighet med en tilsvarende pc med Windows 7/8.
Mjeee... Slå dem på samtidig og se hvem som er oppe og går først. Spørs kanskje litt hva du mener med "tilsvarende pc" - pris og/eller specs?

Mac er erfaringsmessig ikke noe bedre når man f. eks har mange applikasjoner åpent på en gang, jeg opplever at ting tar tid både hos meg selv og ute i miljøene vi drifter.
Burde legge den til på listen... Dårlig på multitasking. Opplever dog at Mac kommer med for lite RAM, samt at den fungerer dårlig med mindre det er rikelig med plass på harddisken, noe som også irriterer meg.

Når det er sagt så er det i praksis lite som skiller pc og mac på bilde/videosiden i dag.
Var mye dette med skermkvalitet som spilte inn for min del, kanskje. Adobe har også lenge fungert bedre på Mac, men mulig det har endret seg litt de helt siste årene - aner ikke.

Har også inntrykk av at mange som bruker mac ikke har prøvd pc på 5-10 år og trekker sammenligninger på grunnlag av det, noe som blir feil.
:fnise: - er nok ikke det som er tilfellet her, er mest det at det er så innmari mye større marked for Windows-PC'er at det sikkert kommer veldig an på hva man sammenligner mer... Jeg, som brukeranmelder, har et begrenset antall jeg har anledning til å sammenligne med, hvilket er grunnen til at proffene har bedre bakgrunn (og større tyngde) enn meg.

Fleksibilitet: Er nok fortsatt litt større på Windows siden. Opplever fra tid til annen at ting som finnes til pc ikke finnes til mac/Linux. Når det er sagt så begynner denne forskjellen å bli fryktelig liten. Alle programvarepakker som vi bruker til f. eks videoredigering hos oss finnes både på mac og pc, og det samme gjør det meste annet av det som er relevant. Det som ikke finnes på begge plattformer drerier seg stort sett om unødvendig dilldall som folk strengt tatt ikke får betalt for å bruke ;)
Vet ikke helt hvilken del du siktet til nå, men anyhow... Jeg begynner å tenke på at en del spill (som mange hetser Mac'en for) fungerer mye bedre på Windowsbaserte PC'er. Cider er elendig for de dette gjelder, og selskaper utvikler gjerne ikke det av spill som mange brukere ønsker å få på sin Mac.

Vet ikke om jeg svarte på alt nå, for ble litt i rykk og napp. Uansett hyggelig å lese gjennom det du skrev, og jeg kommer nok til å følge litt med på den utdypende delen av denne debatten. :) Blir spennende å se hvordan det hele utvikler seg, og som sagt, så håper jeg på at Apple får mye større konkurranse. Tror alltid at det vil være en nyansert debatt, for mistenker at Apple vs Windows alltid kommer til å være litt som Canon vs Nikon.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mac eller PC?

Siden jeg er uhelbredelig gamer er pc det eneste som duger til min bruk!

  • Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje, men her i huset er det kun Mac'ene som har holdt ut mer enn to år. Skal sies at vi ikke er datakyndige, så om noe går galt, er vi avhengige av at det er lett å få hjelp til å fikse det uten å punge ut mer enn hva PC'en er verdt. Kan være her det ligger for vår del. Her har magsafe hjulpet meg veldig - jeg taklet virkelig ikke når alle ladeportene ble defekte uansett merke...

L har en gammel laptop som kjører XP fra 04, jeg skal ikke anklage den for å fly, men den er god fremdeles.

Mjeee... Slå dem på samtidig og se hvem som er oppe og går først. Spørs kanskje litt hva du mener med "tilsvarende pc" - pris og/eller specs?

Prøvd Sketch fra Bohemian Coders?

Gjest Morteno
Skrevet

Hadde det vært for 5 år siden og jeg brukte mye Adobe produkter og lignende så hadde jeg nok gått for en Mac selv om designet på OS'et er elendig.

I dag derimot så holder jeg meg unna.

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde det vært for 5 år siden og jeg brukte mye Adobe produkter og lignende så hadde jeg nok gått for en Mac selv om designet på OS'et er elendig.

I dag derimot så holder jeg meg unna.

Hvorfor?

Skrevet

L har en gammel laptop som kjører XP fra 04, jeg skal ikke anklage den for å fly, men den er god fremdeles.

Impressive! :sjokkert:

Nei, hvordan det? Er ikke den slags jeg bruker'n til selv om det definitivt så interessant ut.

Skrevet

Hva er best ? Mac eller PC?

Spørs hva du skla bruke den til da....
Gjest Gjest
Skrevet

Impressive! :sjokkert:

Nei, hvordan det? Er ikke den slags jeg bruker'n til selv om det definitivt så interessant ut.

Ok.

Skrevet

Spørsmålet er om du vil bestemme over datamaskinen eller motsatt. Å bestemme alt selv krever mer av brukeren men gir langt flere muligheter.

  • Liker 3
Skrevet

Har hatt begge deler, har en Mac nå og kan ikke si jeg synes den var verdt 21000 kr.. Når det er sagt så er den vesentlig bedre enn den bærbare HP'en jeg hadde før, tror den kostet 12-13000 kr i sin tid. Bruker data fint lite for tiden og da går det for det meste i Facebook og serier, så da sier det seg selv at man ikke trenger en så dyr data.

Ellers så er den veldig brukervennlig og rask så jeg er fornøyd med den, men er sikker på at man kan få noe tilsvarende for en mye billigere penge :)

Skrevet

Spørsmålet er om du vil bestemme over datamaskinen eller motsatt. Å bestemme alt selv krever mer av brukeren men gir langt flere muligheter.

Tror du traff spikern på hodet.
Gjest Morteno
Skrevet

Hvorfor?

Har prøvd OSX en del og det faller rett og slett ikke i smak. Forskjellen på adobe produktene er minimale så vidt jeg har sett (til mitt bruk i hvert fall) og den ekstra oppløsningen på Mac gjør ikke noe forskjell for min del når det kommer til redigering og lignende.

Jeg husker Mac så så kult ut på grunn av designet på PCene og OS'et, men i dag så er det virkelig ikke noen "Wow factor" når jeg ser på Mac eller andre apple produkter. Økosystemet til apple er heller ikke noe som særlig imponerer meg da det finnes så mange alternativer i stedet for å låse seg til Apple.

  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Har prøvd OSX en del og det faller rett og slett ikke i smak. Forskjellen på adobe produktene er minimale så vidt jeg har sett (til mitt bruk i hvert fall) og den ekstra oppløsningen på Mac gjør ikke noe forskjell for min del når det kommer til redigering og lignende.

Jeg husker Mac så så kult ut på grunn av designet på PCene og OS'et, men i dag så er det virkelig ikke noen "Wow factor" når jeg ser på Mac eller andre apple produkter. Økosystemet til apple er heller ikke noe som særlig imponerer meg da det finnes så mange alternativer i stedet for å låse seg til Apple.

Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Mac eller en PC? Hvis mac ikke er en PC, hva er det da?!!

Anonym poster: 90b4ec7b135fab76bcf63229df9ee157

  • Liker 1
Skrevet

Mac eller en PC? Hvis mac ikke er en PC, hva er det da?!!

Anonym poster: 90b4ec7b135fab76bcf63229df9ee157

Da er det en Mac.

AnonymBruker
Skrevet

Da er det en Mac.

Mac er en PC det også! Vet du ikke hva PC er, kanskje?

Anonym poster: 90b4ec7b135fab76bcf63229df9ee157

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mac er en PC det også! Vet du ikke hva PC er, kanskje?

Anonym poster: 90b4ec7b135fab76bcf63229df9ee157

I følge den klassiske terminologien var ikke en mac noen pc, men den var en datamaskin. Siden ordet pc skriver seg fra "standarden" IBM-PC kompatibel (som i årevis var erkefienden). Idag er dog den termen noe meningsløs, spesielt siden mac har gått helt over til intel hardware.

Anonym poster: 05749b75ffc02dacfc296cfd28c8fac5

Skrevet

Pc stammer fra personal computer. IBM valgte å kalle sine IBMpc.

Spørsmålet burde være "Apple eller Microsoft datamaskin?" hvis man skal nitpicke

AnonymBruker
Skrevet

Pc stammer fra personal computer. IBM valgte å kalle sine IBMpc.

På den tiden IBM begynte å forme sin standard var det mye rart på markedet, som ofte ikke var kompatibelt med hverandre. Det var bl.annet dette som var grunnen til at man ikke tenkte så tungt over å registrere årtall med mer enn 2 siffer (og naturligvis av hensyn til lagringsplass). Markedet var uoversiktlig, og man så ikke for seg at datasystemene kom til å bli brukt særlig lenge, før de ble avløst av nye.

Ja, pc betyr strengt tatt bare personal computer, men i praksis var det enten en ibm-pc eller en klon man mente når man sa "pc".

Spørsmålet burde være "Apple eller Microsoft datamaskin?" hvis man skal nitpicke

Enig i dette.

Anonym poster: 05749b75ffc02dacfc296cfd28c8fac5

  • Liker 1
Skrevet (endret)

På den tiden IBM begynte å forme sin standard var det mye rart på markedet, som ofte ikke var kompatibelt med hverandre. Det var bl.annet dette som var grunnen til at man ikke tenkte så tungt over å registrere årtall med mer enn 2 siffer (og naturligvis av hensyn til lagringsplass). Markedet var uoversiktlig, og man så ikke for seg at datasystemene kom til å bli brukt særlig lenge, før de ble avløst av nye.

Ja, pc betyr strengt tatt bare personal computer, men i praksis var det enten en ibm-pc eller en klon man mente når man sa "pc".

Enig i dette.

Anonym poster: 05749b75ffc02dacfc296cfd28c8fac5

Når har jeg skrevet en oppgave innen et teknologihistoriefag da jeg studerte ingeniør blant annet om temaet selv om det var med fokus på Commodore så jeg vet litt om det bakomliggende :)

Det er også kjent at Pc var et mål om en datamaskin som kunne benyttes av enkeltpersoner samt var av hendig skrivebordsstørrelse. At IBM og Xerox /Bell dominerte mange av miljøene blir bare litt som at" alle" trodde en ipod var ensbetydende med en mp3spiller

Endret av Guybrush

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...