Gå til innhold

54 stemmer

1. 1. Hva syntes du er best?

• Mac
      29
    • PC
      22
    • Samme søren
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det er som regel litt status rundt Mac og det er jevnt over gode maskiner til sitt bruk, altså først og fremst lette oppgaver som surfing, bilderedigering, skolearbeid osv. Dog så er Mac svindyrt i forhold til hva som er av komponenter i maskinen, blir litt som å kjøpe seg merkeklær, de er ikke så mye dyrere på grunn av overlegen kvalitet - men først og fremst på grunn av at merket selger.

Og til alle dere som sier at dere har prøvd begge og aldri vil gå tilbake til PC, da går jeg vel ut ifra at PCen dere brukte var i samme prisklasse som Macen - altså gjerne 13-20 tusen? Har ingenting som helst for seg å sammenligne en PC til 4-5 tusen med en mac til minst 13 tusen, slik som svært mange gjør.

Jeg støtter meg uten tvil til PC siden du jevnt over får mye mer for pengene hvis en ser bort i fra enkelte merke-pcer ala alienware, ferrari osv. Samtidig så er det flere programmer til PC, flere spill og et operativsystem som for mitt bruk er bedre.

Mac har mindre støyende/varm vifte, er enklere i bruk (når du kan systemet) og er selvfølgelig mye bedre designmessig. Føler at pc blir treg etter noen måneders bruk, men macbook forholder seg rask og knokefri etter flere år og har en MYE bedre batteritid.

Du vet at det finnes PCer som er veldig like i oppbygningen som mac, slik at designet og støyen er tilnærmet lik? Det finnes som sagt tusenvis av forskjellige PC-modeller på markedet.

Du kan gjøre det samme på en Mac som på en PC.

Dette er tull.

Endret av meh
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du ofte ut med mer cash enn du hadde betalt for en macbook...

Har du en link til PCen?

AnonymBruker
Skrevet

Mac- eller Windows-PC = et idiotisk spørsmål. Det er helt avhengig av behov og preferanser.

Anonym poster: 9aeb59fde9b2ed55bcf871dcec7af46d

Skrevet

Øystein Sunde sa en gang at hvis han skulle more seg, valgte han PC-en [og ikke kom med flisespikkeri her], men hvis han skulle jobbe, valgte han Mac-en. En generalisering som sikkert ikke stemmer, men jeg har alltid sverget til Mac.

Skrevet

Jeg har hatt HP til 15 000 og jeg har nå en Mac til litt over 10 000. HP-en var råbra i sin tid (fikk den til konfirmasjon for en del år siden), men jeg foretrekker Mac pga. brukervennligheten. For meg som er student og ikke nevneverdig interessert i tekniske duppedingser, fancy operativsystemer (eller hva det nå er) og 'siste oppdatering' av noe som helst på teknologifronten (meg og pensjonistene.. :fnise: ), så er den uansett finfin til mine behov. Mange smarte løsninger, enkel i bruk, rask, stabil og god å skrive på. Veldig praktisk, rett og slett.

Jeg prøvde en PC med den siste Windows-versjonen her forleden, og det satte spikeren i kista for min del når det gjelder PC vs. Mac i fremtiden. Noe så tungvint og elendig har jeg aldri vært borti, og det er fullstendig uaktuelt på alle punkter at jeg skal se meg nødt til å fikle med 5-6 knapper i hver ende av skjermen (først trykke et sted, så et helt annet, så holde musa nede i et hjørne for å få opp neste knapp - altså, hva er poenget??), 3 skrivebord ++ for i det hele tatt å få på maskinen. Not happening.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en eldgammel iBook (2005) som går så det suser fremdeles, hadde tenkt å kjøpe 17" Macbook pro i fjor sommer, men så hadde Mac akkurat trukket den tilbake og da er ikke de laptopene interessante for meg lenger fordi 15" blir for lite skjerm for meg selv med retina.

Skrevet

Jeg var veldig skeptisk til Mac først, men var så drittlei av at alle pcene med Windows klikket hele tiden, at jeg kjøpte Mac fordi jeg tenkte at jeg like så godt kunne prøve dette også. Har brukt flere forskjellige merker; HP, Dell og Acer for å nevne noen. To av disse kostet rundt 20 000, og begge skuffet like mye som de i lavere prisklasse. Jeg ble positivt overrasket over Mac, og kommer ikke til å bytte tilbake, selv om jeg fint kan bruke andre sine pcer som ikke er Mac.

Sånn jeg ser det kan man kjøpe en Mac til 10 000 som varer lengre, eller så kan man kjøpe andre pc-merker billigere, men oftere fordi de ryker fortere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Macbook til 18.000 og en gaming PC(desktop) til 20.000

Jeg bruker bare Macbooken, den klarer å kjøre alle programmer og nye spill mye raskere og med bedre grafikk vel og merke.

Folk som sier Mac suger til å spille har rett og slett ikke prøvd de nye generasjon Macene, Mac har alltid hatt en og samme bottleneck og det er GPUen, men de nye Macene kommer med gode GPUer.

Uansett finnes det ingen spill eller program som ikke kan brukes på en Mac, så det argumentet er idiotisk.

Og så er PCer mye dyrere enn Mac, siden du må bytte de ut annenhvert år mens Mac holder i evigheter. Mye bedre å bruker 15-20.000 på en Mac som varer i 4-5 år enn en PC til 10-20.000 som varer 1-2 år.

Eneste tiden jeg bruker PCen er når jeg programmerer siden alle programmene og alle spillene jeg har laget ligger på den og alle programmene til å programmere og tegne ligger på den.

Det tok meg lang tid å bytte over til Mac siden jeg voks opp med PC, elsket å mekke på de, klokke de og fikle med programmer, men jeg skal nok aldri kjøpe en PC igjen, det finnes 0 fordeler med PC lenger.

Anonym poster: 4cbecff2ba6b04a854ef5d076a04f323

Skrevet (endret)

Og så er PCer mye dyrere enn Mac, siden du må bytte de ut annenhvert år mens Mac holder i evigheter. Mye bedre å bruker 15-20.000 på en Mac som varer i 4-5 år enn en PC til 10-20.000 som varer 1-2 år.

Klart det hvis du kjøper noe piss, men leser du anmeldelser osv først og velger et merke som er kjent for kvalitet vil en PC vare mye lengre enn 1-2 år med normalt bruk. Det er forresten ikke noe særlig poeng i å kjøpe en PC til 20k med mindre du har veldig spesielle behov, en PC til 4-8k er nok i massevis for den gjennomsnittlige bruker. Nå er da de fleste PCer til over 13k bare PCer som er høye i pris på grunn av merket uansett.

Uansett finnes det ingen spill eller program som ikke kan brukes på en Mac, så det argumentet er idiotisk.

Hvis du faktisk tror dette oppriktig, så ta deg en tur innom f.eks Steam (har bort i mot alt av spill som er på markedet) og sammenlign utvalget av spill som er kompatible med Mac med spill som er kompatible med Windows.

Vedrørende programmer:

http://roaringapps.com/apps:table/p/2

Jeg har en Macbook til 18.000 og en gaming PC(desktop) til 20.000 Jeg bruker bare Macbooken, den klarer å kjøre alle programmer og nye spill mye raskere og med bedre grafikk vel og merke.

Hvis Macen din er raskere enn desktop-PCen din med windows lurer jeg veldig på hva du har brukt pengene på, kabinett til 15,000 og komponenter for de resterende 5,000?

Folk som sier Mac suger til å spille har rett og slett ikke prøvd de nye generasjon Macene, Mac har alltid hatt en og samme bottleneck og det er GPUen, men de nye Macene kommer med gode GPUer.

Sammenlignet med prisnivå, nei.

Endret av meh
AnonymBruker
Skrevet

Klart det hvis du kjøper noe piss, men leser du anmeldelser osv først og velger et merke som er kjent for kvalitet vil en PC vare mye lengre enn 1-2 år med normalt bruk. Det er forresten ikke noe særlig poeng i å kjøpe en PC til 20k med mindre du har veldig spesielle behov, en PC til 4-8k er nok i massevis for den gjennomsnittlige bruker. Nå er da de fleste PCer til over 13k bare PCer som er høye i pris på grunn av merket uansett.

Hvis du faktisk tror dette oppriktig, så ta deg en tur innom f.eks Steam (har bort i mot alt av spill som er på markedet) og sammenlign utvalget av spill som er kompatible med Mac med spill som er kompatible med Windows.

Vedrørende programmer:

Hvis Macen din er raskere enn desktop-PCen din med windows lurer jeg veldig på hva du har brukt pengene på, kabinett til 15,000 og komponenter for de resterende 5,000?

Du er klar over at man kan ha windows på mac også? Det var nok det personen som du har sistert mente med at du kan kjøre alle programmer på en mac.

Anonym poster: 1026b67aa7ea8e91276ef65fbba15158

Skrevet

Vedrørende programmer:

Du har null peiling på hva du snakker om.

Skrevet

Du har null peiling på hva du snakker om.

Ok, utdyp.

AnonymBruker
Skrevet

Øystein Sunde sa en gang at hvis han skulle more seg, valgte han PC-en [og ikke kom med flisespikkeri her], men hvis han skulle jobbe, valgte han Mac-en. En generalisering som sikkert ikke stemmer, men jeg har alltid sverget til Mac.

At en visesanger foretrekker mac, er relevant fordi.... ?

Det er windows som gjelder i et jobbmiljø uansett, Sundes arbeidsmiljø er neppe representativt. At kunstneriske folk foretrekker mac har vært kjent siden oldtiden.

Anonym poster: 05749b75ffc02dacfc296cfd28c8fac5

Skrevet

For mitt bruk er Mac desidert best. Brukervennlig, alt flyter bra, tastaturet og touchpaden er fantastisk, skjermen nydelig og klar og fargesterk. Maskinen er rett og slett en fryd å bruke, og jeg savner ikke PC/Windows i det hele tatt.

Har en MacBook Pro 15" med eksta høy skjermoppløsning og 16 GB minne. Bruker den til nettsurfing, se filmer, Photoshop, iMovie, og litt dataspill.

Eneste ulempen med Mac er prisen. Hadde jeg måttet betale fullpris for min hadde jeg aldri i verden kjøpt den.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

At en visesanger foretrekker mac, er relevant fordi.... ?

Det er windows som gjelder i et jobbmiljø uansett, Sundes arbeidsmiljø er neppe representativt. At kunstneriske folk foretrekker mac har vært kjent siden oldtiden.

Anonym poster: 05749b75ffc02dacfc296cfd28c8fac5

Hva snakker du om?

Vet om plasser de skiftet hele maskinparken over til Mac pga resalgfaktoren. Folk har vært storfornøyde pga maskinene trengte ikke service de to årene de hadde dem.

....

Problemet er at Apple er i en aldri så nedbakke fordi de har fokusert på inntjening på consumergruppen og ikke verdiget de profesjonelle brukerne som var de som i første omgang gjorde Apple kjent. Vet om så mange som er opprådde nå fordi 17" er borte. Når iBooken går så er jeg vel nødt til å kjøpe Apples alt i ett maskin. Har kikket igjennom Finn, men våger egentlig ikke å kjøpe derfra.

Endret av Gjest
Skrevet

Bærbar mac, stasjonær PC. Til mitt bruk fungerer det ypperlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Bærbar mac, stasjonær PC. Til mitt bruk fungerer det ypperlig.

Hvilken av de bærbare da?

Skrevet

Hvilken av de bærbare da?

Macbook Air 13" (med 8GB ram) mid 2012. Den er lett nok til å ta med seg på skolen og ferie, og kraftig nok til å takle lightroom + rawfiler. Med andre ord dekker den mitt behov. Jeg er også fornøyd med batteritiden.

Den stasjonære er min hovedmaskin.

Skrevet

Dette sier vel egentlig sitt om prisnivået:

*snip*

Nja, det er ikke alltid tilfelle. Skal du ha en ultrabook er prisnivået realtivt likt.

Stasjonære (spesielt selvbygg) er noe annet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...