Gå til innhold

54 stemmer

1. 1. Hva syntes du er best?

• Mac
      29
    • PC
      22
    • Samme søren
      3

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Macbook Air 13" (med 8GB ram) mid 2012. Den er lett nok til å ta med seg på skolen og ferie, og kraftig nok til å takle lightroom + rawfiler. Med andre ord dekker den mitt behov. Jeg er også fornøyd med batteritiden.

Den stasjonære er min hovedmaskin.

Den er deilig, men skjermen blir for lite siden jeg er så nærsynt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er deilig, men skjermen blir for lite siden jeg er så nærsynt.

Kan være enig. Foretrekker 24" (eller helst 2 x 24"). Men ellers synes jeg at 13" er en flott størrelse når man skal ha den med seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Kan være enig. Foretrekker 24" (eller helst 2 x 24"). Men ellers synes jeg at 13" er en flott størrelse når man skal ha den med seg.

Enig.

Det blir vel 21" iMac på meg i løpet av sommeren. Makse ut rammen og så vil den flyge. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Å krige om hva som er best av pc og Mac blir jo som å krangle om hva som er best av sjokolade og jordbær kroneis.

• Liker 3
Skrevet (endret)

PC med Linux.

Det hadde jeg gjort selv om Linux hadde kosta penger.

Føles nemlig mye friere enn å låse seg til noe Mac-prakk.

Respekterer at folk liker Mac, men jeg liker å komme litt under panseret om det skulle være nødvendig.

Nå bruker jeg i relativt liten grad bærbart og snakker derfor mest om stasjonære maskiner som er det jeg liker best...billigst, enklest å tweake hardwaremessig etc.

På mitt "gutteromskontor" så kan det godt mekkes i hop en midlertidig maskin med lokket åpent og diverse koblet provisorisk.....mer Laboratorie-aktig...og Linux er selvsagt selv om jeg ikke er noe ekspert på det.

Endret av slask
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Foretrekker Mac. Jeg liker å tukle minst mulig med selve dataen, og konsentrere meg om arbeidet jeg bruker den til uten at andre ting kommer i veien. Liker keyboard og touchpad bedre enn hva jeg har erfart med andre datamaskiner (er ikke fan av Apple-musene, dog). Arbeidsflyten min opplever jeg som bedre med OSX enn noe annet operativsystem.

Endret av Botch
Gjest Gjest
Skrevet

PC med Linux.

Det hadde jeg gjort selv om Linux hadde kosta penger.

Føles nemlig mye friere enn å låse seg til noe Mac-prakk.

Respekterer at folk liker Mac, men jeg liker å komme litt under panseret om det skulle være nødvendig.

Nå bruker jeg i relativt liten grad bærbart og snakker derfor mest om stasjonære maskiner som er det jeg liker best...billigst, enklest å tweake hardwaremessig etc.

På mitt "gutteromskontor" så kan det godt mekkes i hop en midlertidig maskin med lokket åpent og diverse koblet provisorisk.....mer Laboratorie-aktig...og Linux er selvsagt selv om jeg ikke er noe ekspert på det.

Jeg likte å bygge selv da jeg var i tyveårene, men pr i dag skal det bare fungere.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg likte å bygge selv da jeg var i tyveårene, men pr i dag skal det bare fungere.

Ja, jeg bygger ikke for moro skyld, men trenger jeg en pc så tar jeg enten en utrangert en eller fikler i hop et vrak så det funker. Greit å bruke kr. 0.- på pc. Og deretter så bare fungerer det - helt til det slutter...

Endret av slask
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg bygger ikke for moro skyld, men trenger jeg en pc så tar jeg enten en utrangert en eller fikler i hop et vrak så det funker. Greit å bruke kr. 0.- på pc. Og deretter så bare fungerer det - helt til det slutter...

Sant.

AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel litt status rundt Mac og det er jevnt over gode maskiner til sitt bruk, altså først og fremst lette oppgaver som surfing, bilderedigering, skolearbeid osv. Dog så er Mac svindyrt i forhold til hva som er av komponenter i maskinen, blir litt som å kjøpe seg merkeklær, de er ikke så mye dyrere på grunn av overlegen kvalitet - men først og fremst på grunn av at merket selger.

Og til alle dere som sier at dere har prøvd begge og aldri vil gå tilbake til PC, da går jeg vel ut ifra at PCen dere brukte var i samme prisklasse som Macen - altså gjerne 13-20 tusen? Har ingenting som helst for seg å sammenligne en PC til 4-5 tusen med en mac til minst 13 tusen, slik som svært mange gjør.

Jeg støtter meg uten tvil til PC siden du jevnt over får mye mer for pengene hvis en ser bort i fra enkelte merke-pcer ala alienware, ferrari osv. Samtidig så er det flere programmer til PC, flere spill og et operativsystem som for mitt bruk er bedre.

Jeg er enig med deg, men vil også legge til at for folk som ikke kan noe særlig om teknologi, kan mac virke bedre, fordi det er i utgangspunktet bedre enn en pc til 3000-6000 som er hva de fleste har eid. Dessuten skal det mere til å "ødelegge" noe på en mac (gjøre den tregere etc) fordi du har begrenset frihet til å gjøre hva du vil, sammenlignet med en PC..

En person som aktivt driver med programmering, eller generelt jobber i IT, vil alltid si at du kan få mer ut av en PC enn en mac.

Windows derimot blir en helt annen diskusjon.

Anonym poster: 637774ef3f5653f76f461b5657e58b63

Skrevet (endret)

Hva er best ? Mac eller PC?

Har eid tre Mac'er (en Performa, en iBook og en PowerBook), men må nok svare PC på dette spørsmålet (som jeg nå har gått over til).

Hvorfor? Jo, fordi man rett og slett får mye mer maskin for pengene. Jeg måtte ha betalt det tredobbelte for en Mac av tilsvarende kaliber og kvalitet (snakker da om "pro"-utgavene, ikke det "billige" dritet de også hiver ut på markedet).

Før i tiden, da Mac fortsatt oppererte i et nisje-marked, var "kvalitet" en viktig grunn til å gå for Mac. Men etter at Apple-produkter ble "in", har også kvaliteten på produktene stupt (det er ikke like viktig lengre når en baserer seg på et bredere marked uten reelle konkurenter). Det er bare å google hvor vanvittig mange reklamasjons-saker som følger Apple-produkter, det er ikke reint lite. Selv hadde jeg store problemer, både med iBooken og PowerBooken, som følge av helt opplagte produksjonsfeil (p.g.a. lite testing før de slipper produktene ut på markedet). Og så sitter man da igjen med en komplett ubrukelig maskin etter at reklamasjonstiden har gått ut (med masse reparasjoner underveis).

Performaen, derimot, var fantastisk og fungerer like bra i dag. Men den var altså fra nisje-tiden, da Apple var synonymt med kvalitet.

Allikevel, et stort pluss med Mac, som fortsatt gjelder den dag i dag, er operativsystemet. Mac OS er langt mer stabilt og integrert for Mac enn det Windows er for PC. Mac OS savner jeg fortsatt, selv om jeg syns de er litt vel kjappe med å forkaste support, oppgraderinger og kompatibilitet med eldre utgaver (hvilket gjør at du stadig må oppgradere).

Problemet med operativsystemet har jeg riktignok løst ved å kjøre Linux på PC'en og bruke det til alt som er "viktig". Vil ikke rate Linux like høyt som Mac OS, men definitivt langt bedre enn Windows. Så alt i alt er jeg veldig fornøyd med min Acer PC. Beste kjøpet jeg har gjort siden Performaen. Kommer neppe til å gå tilbake til Mac så lenge pris er en del av beregningen.

Et tips, dog, for de som vurderer Mac: Aldri kjøp første utgave av et nytt Apple-produkt. Da blir du brukt som forsøkskanin, noe som fort kan bli dyre og bortkastede penger.

Endret av Rumpenisse
  • Liker 3
Skrevet

Når dere sier at Mac/Appleting er 'låst', hva mener dere egentlig? Altså, hva betyr det i praksis? :klo:

...Dette har jeg alltid lurt på :fnise::popcorn:

AnonymBruker
Skrevet

Mac er overpriset hardware. Det kan jo faktisk ikke diskuteres en gang, for det er så sant som det går ann å bli. At noen foretrekker iOS over windows kan jeg forstå, men jeg kjøper heller en heftig PC og installerer Linux, enn å ha en latterlig dyr, middelmådig mac.

Anonym poster: 637774ef3f5653f76f461b5657e58b63

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Et tips, dog, for de som vurderer Mac: Aldri kjøp første utgave av et nytt Apple-produkt. Da blir du brukt som forsøkskanin, noe som fort kan bli dyre og bortkastede penger.

Det gjelder for windows også ja, alle de jeg har snakket med som har bærbar maskin med windows 8 hater maskinen sin.

Skrevet

Det gjelder for windows også ja, alle de jeg har snakket med som har bærbar maskin med windows 8 hater maskinen sin.

Bare kjøp annenhver utgave av windows er vel også en greie. Windows XP var bra, Vista var forferdelig, 7 er bra, 8 er dritt. Jeg holder meg ihvertfall til 7 enn så lenge!

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Bare kjøp annenhver utgave av windows er vel også en greie. Windows XP var bra, Vista var forferdelig, 7 er bra, 8 er dritt. Jeg holder meg ihvertfall til 7 enn så lenge!

Vista har jeg prøvd. Det fungerte synes jeg. Syveren er nydelig. Jeg har prøvd 8 på touch skjerm og telefon og fikk det til å fungere tvert, men på laptop så forstår jeg at to skrivebord er et mareritt.

Skrevet (endret)

Synes denne diskusjonen er like irriterende hver gang vi har den, mest av alt fordi man helst bør ha brukt begge deler i minst 1 mnd før man kan uttale seg (etter min mening). Dette kommer av at det er to vidt forsjellige systemer som gjerne krever litt tid før man blir skikkelig vandt til dem.

Som langvarig bruker av begge deler, så er Mac det beste for meg. Jeg tar mye bilder og driver med bilde- og videoredigering på jevnlig basis, og her er Macen overlegen. Den er mye raskere enn alle PC'er jeg har eid, og den egner seg dermed bedre til generell bruk når dette ikke inkluderer spill.

PC, derimot, kan jeg forstå at er bedre for de som ikke er interessert i bildemanipulasjon eller filmredigering. Hvis man punger ut en del for en god PC med utvidet garanti, så tror jeg dette kan være vel så bra som en Mac tempomessig, og det tror jeg mange søker etter. I tillegg er PC'ene overlegne når det kommer til mesteparten av spill, noe som for mange er særlig viktig.

Jeg tror det beste er å lage en punktliste over mine synspunkter på hvorfor PC og Mac er best på hver sine ting, med forbehold om at jeg kan være på bærtur på enkelte punkter. Jeg er lite datakyndig, så mine punkter går mest på egne erfaringer og egne opplevelser(?) ift. funksjonalitet og brukervennlighet.

Mac

- Ekstremt rask

- Lekker design

- Lang tid før du må bytte den ut

- Overlegen ved bilde- og videoredigering

- Ekstremt gode skjermer

- Lett å lære seg for alle aldersgrupper

- Godt med tilrettelegging for folk med funksjonshemminger, og dette fungerer bra

- Belysning under tastende - særlig fint om kvelden

- God kundeservice, rask levering

- Tar sjelden mye plass

- Herlig virusbeskyttelse

- Kan partisjoneres så du kan kjøre Windows i tillegg

- Begrenset valgfrihet med de nyere modellene, det er få standardutgaver*

- For store begrensninger med hva du kan oppgradere med de nyere modellene

- Enten/eller-situasjoner når du oppgraderer funksjoner på din nye Mac**

- Underlegen ved tyngre spill

- Overpriset som få andre merker

- Kompatibilitetsproblemer (need I say more?)

- Helt imponerende rotete nettside når du søker spesiell informasjon (som de faktisk har på nettsiden), dog dette dreier seg mer om Apple enn Mac - tar det med siden det går utover brukeren av Mac

- Mye vanskeligere å reparere en Mac på egenhånd, og dette begrenser Mac dersom den skal brukes i jobb/skole - og på generell basis

- En langt ifra glidende overgang mellom de ulike operativsystemene (Snow Leopard til Mountain Lion...)

- Forsøk på å være ekstremt brukervennlige, gir gjerne irriterende drawbacks for erfarne brukere, herunder mindre valgfrihet til å forme Macen som en vil

- De fleste i en viss alder har størst erfaring med Windows, så mange må lære seg et helt nytt operativsystem

* Synes det er få alternativer å velge mellom, så du ender ofte opp med å måtte oppgradere ting her og der, og da kommer det uforutsette kostnader som ikke umiddelbart er synlige.

** "Retina-skjerm eller cd-stasjon?" Du får ikke begge deler, så vidt jeg husker... kan hende det var noe annet enn cd-stasjon, men du får i allefall mindre alternativer når du velger Retina-skjerm, noe jeg synes man bør få med for den stive prisen.

PC/Windows-basert

- Rask og god på spill, dette gjerne for en billig penge

- Du får det du betaler for

- Mye billigere enn en Mac med samme spesifikasjoner

- Flere valgmuligheter når det kommer til merker, design, kvalitet og funksjonalitet

- Mange brukere kan dette systemet, så det er et stort nettverk av brukere som kan hjelpe deg med problemer

- Kompatibel med det meste av programmer da de fleste programmer retter seg mot Windows og har gjort dette en stund

- Mange kjente og velutviklede programmer tilhørende til Windows (Word, Excel, PowerPoint, OneNote)*

- Mye mer "allround"-data enn enn Mac ettersom den kan tilpasses det meste, i motsetning til Mac som har irriterende kompatibilitetsproblemer fremdeles

- God valgfrihet dersom du vil bruke forskjellige operativsystemer; PC'er kan gjerne formes litt som du vil

- Har irriterende problemer med operativsystemene (Vista... don't get me started)

- Virushelvete!

- Treig og irriterende med bilde- og videoredigering; mangel på gode programmer som fungerer optimalt

- Knotete oppsett og systemer innad i operativsystemene

- Lite brukervennlig sammenlignet med Mac

- Underlegen på skjermkvalitet*

- Svært varierende brukervennlighet og støtte når PC'en stryker

- Mange Windows-PC'er har kort levetid (men det er bare min erfaring, tok i snitt 1,5 år før hvert skifte)

- Kan ikke like lett partisjoneres så du kan bruke Apple sine operativsystemer samtidig som du har Windows

- Ofte lite imponerende design

- Spredt brukernettverk i større grad enn du får med Apple-produktene

- Har brukt lang tid på å utvikle gode løsninger for folk med syns- og/eller hørselshemminger

- Varierende kvalitet på operativsystemene

- Langt fra glidende overgang mellom de ulike operativsystemene

* Mac har noen versjoner av disse (unntagen OneNote), men de er langt fra like bra, spør du meg. Vet ikke om jeg skal skylde på Apple eller Microsoft akkurat der...

* Thunderbugs er jo et morsomt eksempel på dette, men det var kanskje Dell sin feil mer enn Windows... Tar det med likevel... Mente i utgangspunktet at de fleste PC-skjermer er rimelig dårlige sammenlignet med hva en Mac gir deg, og sånn har det vært en stund.

Dette er bare mine erfaringer og det jeg har fått med meg av problemer. Ikke be meg om å forsvare punktene mine; jeg hater virkelig denne diskusjonen. :fnise: Ønsker bare å gi min mening på de ulike variantene, ikke å ha en svær og enda mer irriterende debatt med alle som mener annerledes. Jeg opplever at PC og Mac fyller ulike behover, og at de begge kan tiltrekke hver sine brukergrupper. Ofte forsvarer folk bare det de selv bruker, og mange av Mac-haterne har aldri brukt en Mac over en lengre periode - noen har ikke tatt i en Mac engang! På samme måte, er det mange Mac-bruekre som later til å hate Windows fordi de selv bruker Mac, noe som ikke holder mål for meg. Blir spennende å se om noen skikkelig datakyndige svarer her (mulig jeg har misset dem allerede); jeg tror jeg har rotet med nok begreper for i dag.

Kan hende jeg oppdaterer/endrer listen etterhvert.

Endret av Elanore
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Begge systemene fungerer. Så det er noe for alle.

AnonymBruker
Skrevet

Synes denne diskusjonen er like irriterende hver gang vi har den, mest av alt fordi man helst bør ha brukt begge deler i minst 1 mnd før man kan uttale seg (etter min mening). Dette kommer av at det er to vidt forsjellige systemer som gjerne krever litt tid før man blir skikkelig vandt til dem.

Enig, fanboy diskusjoner om hva som er best, spesielt skrevet av folk uten peil blir for dumt. Fra et brukerperspektiv behøver det faktisk ikke være så stor forskjell, det er jo oppgavene folk gjør som er viktig, teknisk sett er det forksjellig da mac osx er darwin (som er bygget på bsd). Min bakgrunn er IT ansvarlig på et større sted der vi både har mac og Windows 7 i drift.

Som langvarig bruker av begge deler, så er Mac det beste for meg. Jeg tar mye bilder og driver med bilde- og videoredigering på jevnlig basis, og her er Macen overlegen. Den er mye raskere enn alle PC'er jeg har eid, og den egner seg dermed bedre til generell bruk når dette ikke inkluderer spill.

PC, derimot, kan jeg forstå at er bedre for de som ikke er interessert i bildemanipulasjon eller filmredigering. Hvis man punger ut en del for en god PC med utvidet garanti, så tror jeg dette kan være vel så bra som en Mac tempomessig, og det tror jeg mange søker etter. I tillegg er PC'ene overlegne når det kommer til mesteparten av spill, noe som for mange er særlig viktig.

Jeg tror det beste er å lage en punktliste over mine synspunkter på hvorfor PC og Mac er best på hver sine ting, med forbehold om at jeg kan være på bærtur på enkelte punkter. Jeg er lite datakyndig, så mine punkter går mest på egne erfaringer og egne opplevelser(?) ift. funksjonalitet og brukervennlighet.

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Hos oss, som driver med tung videoredigering, så er det stort sett mer effektivt å gjøre det på pc med windows som os. Man får som regel mer for pengene dersom man ser på det rent ytelsesmessige. Når det er sagt så er det i praksis lite som skiller pc og mac på bilde/videosiden i dag. Tidligere var Windows dårligere på dette, men bruker man f. eks Adobe pakken så kan en gjøre det samme på begge plattformer. Har også inntrykk av at mange som bruker mac ikke har prøvd pc på 5-10 år og trekker sammenligninger på grunnlag av det, noe som blir feil. En kan ikke sammenligne en mercedes som er 10 år gammel og en bmw som er ny, og så påstå at mercedesen er dritt fordi det er så mye feil og bugs med den. Skal man sammenligne skikkelig foreslår jeg at man prøver det man ikke har prøvd i minst et år slik at en kan luke bort tullete og subjektive meninger fordi folk ikke er vant til å bruke det man ikke liker.

Mac

- Ekstremt rask

- Lekker design

- Lang tid før du må bytte den ut

- Overlegen ved bilde- og videoredigering

- Ekstremt gode skjermer

- Lett å lære seg for alle aldersgrupper

- Godt med tilrettelegging for folk med funksjonshemminger, og dette fungerer bra

- Belysning under tastende - særlig fint om kvelden

- God kundeservice, rask levering

- Tar sjelden mye plass

- Herlig virusbeskyttelse

- Kan partisjoneres så du kan kjøre Windows i tillegg

- Begrenset valgfrihet med de nyere modellene, det er få standardutgaver*

- For store begrensninger med hva du kan oppgradere med de nyere modellene

- Enten/eller-situasjoner når du oppgraderer funksjoner på din nye Mac**

- Underlegen ved tyngre spill

- Overpriset som få andre merker

- Kompatibilitetsproblemer (need I say more?)

- Helt imponerende rotete nettside når du søker spesiell informasjon (som de faktisk har på nettsiden), dog dette dreier seg mer om Apple enn Mac - tar det med siden det går utover brukeren av Mac

- Mye vanskeligere å reparere en Mac på egenhånd, og dette begrenser Mac dersom den skal brukes i jobb/skole - og på generell basis

- En langt ifra glidende overgang mellom de ulike operativsystemene (Snow Leopard til Mountain Lion...)

- Forsøk på å være ekstremt brukervennlige, gir gjerne irriterende drawbacks for erfarne brukere, herunder mindre valgfrihet til å forme Macen som en vil

- De fleste i en viss alder har størst erfaring med Windows, så mange må lære seg et helt nytt operativsystem

Nå var det mange punkter her, tar ikke for meg alle på grunn av tid, men skal ta de som i mine øyne er viktigst:

-Ekstremt rask: Sannhet med modifikasjoner. Har like høy hastighet med en tilsvarende pc med Windows 7/8. Mac er erfaringsmessig ikke noe bedre når man f. eks har mange applikasjoner åpent på en gang, jeg opplever at ting tar tid både hos meg selv og ute i miljøene vi drifter.

-Lang tid før man må bytte de ut: Tja. Nyere utgaver av mac osx fungerer erfaringsmessig bra på eldre mac'er også, men til gjengjeld er det begrenset hvor bakoverkompatibel mac osx er før det rett og slett ikke fungerer på en eldre mac.

-Bedre skjerm. Stort sett sant etter min erfaring. de nye retina skjermene er svært gode.

-God kundeservice og rask levering. Vel, her har vi nok ganske forskjellige erfaringer. Kundeservicen kan være bra, det avhenger rett og slett av hvem du treffer. Er man heldig så treffer man noen som hjelper deg veldig godt, mens i andre sammenhenger innser man at som profesjonell så kan du mer om maskinen enn de som prøver å hjelpe deg. Det er veldig frustrerende når man jobber i et miljø som skal ha operative maskiner 24/7. Leveringsdyktigheten opplever jeg ofte som elendig, venter ganske ofte på en måned eller to på appleprodukter, spesielt nye. De greier rett og slett ikke dekke markedet.

* Synes det er få alternativer å velge mellom, så du ender ofte opp med å måtte oppgradere ting her og der, og da kommer det uforutsette kostnader som ikke umiddelbart er synlige.

** "Retina-skjerm eller cd-stasjon?" Du får ikke begge deler, så vidt jeg husker... kan hende det var noe annet enn cd-stasjon, men du får i allefall mindre alternativer når du velger Retina-skjerm, noe jeg synes man bør få med for den stive prisen.

PC/Windows-basert

- Rask og god på spill, dette gjerne for en billig penge

- Du får det du betaler for

- Mye billigere enn en Mac med samme spesifikasjoner

- Flere valgmuligheter når det kommer til merker, design, kvalitet og funksjonalitet

- Mange brukere kan dette systemet, så det er et stort nettverk av brukere som kan hjelpe deg med problemer

- Kompatibel med det meste av programmer da de fleste programmer retter seg mot Windows og har gjort dette en stund

- Mange kjente og velutviklede programmer tilhørende til Windows (Word, Excel, PowerPoint, OneNote)*

- Mye mer "allround"-data enn enn Mac ettersom den kan tilpasses det meste, i motsetning til Mac som har irriterende kompatibilitetsproblemer fremdeles

- God valgfrihet dersom du vil bruke forskjellige operativsystemer; PC'er kan gjerne formes litt som du vil

- Har irriterende problemer med operativsystemene (Vista... don't get me started)

- Virushelvete!

- Treig og irriterende med bilde- og videoredigering; mangel på gode programmer som fungerer optimalt

- Knotete oppsett og systemer innad i operativsystemene

- Lite brukervennlig sammenlignet med Mac

- Underlegen på skjermkvalitet*

- Svært varierende brukervennlighet og støtte når PC'en stryker

- Mange Windows-PC'er har kort levetid (men det er bare min erfaring, tok i snitt 1,5 år før hvert skifte)

- Kan ikke like lett partisjoneres så du kan bruke Apple sine operativsystemer samtidig som du har Windows

- Ofte lite imponerende design

- Spredt brukernettverk i større grad enn du får med Apple-produktene

- Har brukt lang tid på å utvikle gode løsninger for folk med syns- og/eller hørselshemminger

- Varierende kvalitet på operativsystemene

- Langt fra glidende overgang mellom de ulike operativsystemene

* Mac har noen versjoner av disse (unntagen OneNote), men de er langt fra like bra, spør du meg. Vet ikke om jeg skal skylde på Apple eller Microsoft akkurat der...

* Thunderbugs er jo et morsomt eksempel på dette, men det var kanskje Dell sin feil mer enn Windows... Tar det med likevel... Mente i utgangspunktet at de fleste PC-skjermer er rimelig dårlige sammenlignet med hva en Mac gir deg, og sånn har det vært en stund.

Fleksibilitet: Er nok fortsatt litt større på Windows siden. Opplever fra tid til annen at ting som finnes til pc ikke finnes til mac/Linux. Når det er sagt så begynner denne forskjellen å bli fryktelig liten. Alle programvarepakker som vi bruker til f. eks videoredigering hos oss finnes både på mac og pc, og det samme gjør det meste annet av det som er relevant. Det som ikke finnes på begge plattformer drerier seg stort sett om unødvendig dilldall som folk strengt tatt ikke får betalt for å bruke ;)

Design: Til dels enig for bedritsmodeller (som gjerne har et litt kjedelig design), der scorer nok apple litt bedre fordi det utseendemessig ikke finnes forskjellige modeller for forskjellige segmenter. Mac er mac rett og slett. Men, ting har begynt å skje, og etterhvert vil det kunne være aktuelt for oss å kjøpe inn f. eks Dell xps som er mye penere og tiltalende maskiner enn tradisjonelle bærbare pc'er.

Virus/Trusler: Mac er nok fortsatt sikrere, men bare fordi det ikke er utviklet så mange trusler mot mac. Problemet med det er at risikoen for det vil stige etterhvert som flere tar i bruk Mac. Et argument som hyppig brukes mot dette er at det egentlig ikke finnes noen virus til mac, bare trojanere og ting som folk installerer selv. Om det er bekreftet eller ikke vet jeg ikke, men det er likevel irrelevant, det er det totalte trusselbildet som teller i profesjonell sammenheng. Rene virus til pc (altså som sprer seg fra maskin til maskin helt uten at brukeren gjør noe) er et mindre og mindre problem, det er alle tingene som trojanere og ormer, som folk bidrar til selv som fremstår som den største trusselen. Og der hjelper det ikke om folk sitter på pc eller mac, man har en tendens til å svare "ja" på alt uansett, og den eneste grunnen til at mac er forholdsvis skånet til nå er at det (heldigvis) ikke er utviklet til mac ennå. Antivirus ville jeg uansett ha kjørt inn uansett hva du bruker. Ikke bare for din egen maskin, men man samhandler jo med folk som sitter på andre plattformer, og internt i bedriften er det selvfølgelig nyttig å redusere sannsynligheten for å gi fra seg en trojaner selv om den ikke kan skade den enkelte mac'en.

Partisjonering for andre os: Kan like enkelt gjøres på en pc, men man kan ikke offisielt installere OSX på en pc på grunn av maskinvareavhengighet. (Det finnes uavhengige varianter av OSX som er laget til pc, men det er ingen garanti for at det virker på alle pc'er og juridisk sett er det heller ikke helt lovlig. Apple gir overhodet ingen support på det, tvert i mot. Tar derfor ikke det med her.)

Kort levetid: Nei, ikke mindre enn mac etter vår erfaring. En maskin er en maskin.

En snedig ting med mac: Magsafe kontakten. Genial løsning. Bare så irriterende at de ble nødt til å bytte til magsafe 2, så da måtte vi ha mange nye strømforsyninger og/eller overganger fra magsafe til magsafe 2 (fra gammel til ny kontakt).

Dette er bare mine erfaringer og det jeg har fått med meg av problemer. Ikke be meg om å forsvare punktene mine; jeg hater virkelig denne diskusjonen. :fnise: Ønsker bare å gi min mening på de ulike variantene, ikke å ha en svær og enda mer irriterende debatt med alle som mener annerledes. Jeg opplever at PC og Mac fyller ulike behover, og at de begge kan tiltrekke hver sine brukergrupper. Ofte forsvarer folk bare det de selv bruker, og mange av Mac-haterne har aldri brukt en Mac over en lengre periode - noen har ikke tatt i en Mac engang! På samme måte, er det mange Mac-bruekre som later til å hate Windows fordi de selv bruker Mac, noe som ikke holder mål for meg. Blir spennende å se om noen skikkelig datakyndige svarer her (mulig jeg har misset dem allerede); jeg tror jeg har rotet med nok begreper for i dag.

Kan hende jeg oppdaterer/endrer listen etterhvert.

Hos oss er brukergruppene stort sett de samme. Totalinntrykket mitt er at både mac og pc/windows fungerer nær sagt like bra til samtlige oppgaver som gjøres hos oss.

Anonym poster: ac4c4a05b70406db67fa6fdcf5aeee13

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...