Gå til innhold

Frekvens


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en innleveringsoppgave til kl 23 i kveld, og har selvfølgelig glemt naturfagsboken hjemme.

En vannbølge har frekvensen 0,2 Hz. Hvor lang tid tar det fra et punkt er på en bølgetopp, til neste gang det er på en bølgetopp?

En bølge bveger seg langs et tau. Et punkt på tauet bruker 0,5 s på å bevege seg fra maksimalt utslag til null utslag. Hva er frekvensen til bølgen?

Anonym poster: b3994d20fabe32e9a3a5aae3bfe19c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frekvensen f er den inverse av perioden T, altså f = 1/T. Fra én bølgetopp til den neste går det en periode.

For bølgen i tauet tar det en halv periode fra maksimalt utslag til null utslag, hvis jeg forsto oppgaveteksten riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,2 Hz innebærer 0,2 perioder per sekund. Mao, det tar 5 sekunder mellom hver bølgetopp.

En periode er definert som syklusen fra maksimalt utslag i den ene retningen, via 0-utslag, maksimalt utslag i den andre retningen, og tilbake til utgangspkt. Og det ligger vel mer eller mindre innbakt i problemet at svingningene er symmetriske som en sinuskurve. Så hvis du har en bølge som bruker 0,5 sekunder på å gå fra fullt utslag til 0, så bruker den altså 0,5 sekunder på å gjennomføre en kvart periode. Og det vil si at en full periode tar 2 sekunder. Og at frekvensen altså er 0,5 Hz.

Tror jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...