Gå til innhold

Endelig! Tenk at jeg er gravid ♡

Frufly

Anbefalte innlegg

Jeg syns at det er tungt å gå rundt med bilstolen så slenger heller gutten over skuldra om jeg skal en snartur på butikken. Ellers tar jeg vogna, har ikke kjøpt sånn at vi kan feste bilstolen på vogna. Vippestolen har vi knapt brukt men det er fordi vi glemmer den :P

Vi har ikke servert middag til barselbesøk, vi har servert kake og kanellboller som jeg bakte før fødselen og kjeks fra butikken. Men jeg trur at alle skjønner at man ikke orker å styre så mye med en ny baby. Er først nå vi har funnet roen her hjemme, 2 mnd etter fødsel. Anbefaler deg til å lage MASSE middager, jeg lagde mange men angrer på at jeg ikke lagde mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest roseduft

Hvilke middager er greiest å lage og fryse egentlig? :)

Tar gjerne imot tips, Yesterday :lur:

Boller, kanelboller, horn, pizzaboller og annen bakst generelt er vel ganske praktisk å ha liggende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å bære bilstolen - for korte perioder. Om hun sover så vekker jeg henne ikke for å sette henne i selen, men kan godt flytte henne over i vogna for da sover hun videre.

Akkurat der må man se hvordan barnet er. Har man barn som sjelden sover så lar man dem sove til de våkner i bilstolen :fnise:

For korte perioder ja :) Nei vekker såklart ikke om han sjelden sover :fnise: men jeg vil ivertfall prøve å tenke over at jeg ikke alltid bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk for dere som må ta heis ned med vogn ja.. Da skjønner jeg bæresjal kan komme godt til nytte :)

Smart å fylle frysa med middager ja, jeg skal prøve å være like flink og gjøre det samme når det nærmer seg.

Har du møtt noen av de du er i barselgruppe med? Hvor tid treffes man egentlig første gang, og hvor mange er det i hver gruppe? Blir det tatt hensyn til alder og om man er førstegangsfødende..?

Dere får spise lasagne restene til middag en av dagene denne uka da? :) så får alt annet som blir putta oppi der være uten løk og hvitløk :jepp:

Tror det vil komme godt til nytte medm iddager i fryseren :) Lasagne kan vi ha denne uka ja :jepp: At jeg lager en middag å fryser ned den dagen f.eks. Kjenner jeg er helt ødelagt i bekkenet etter de forbaska pizzasnurrene :ler: Vil få til alt vet du, men må vist ta det med ro.

Vi bor på en liten plass så jeg har møtt flere som har fått eller venter i den tiden jeg venter. Aner ikke hvordan det fungerer, men får sikkert en gupppe eller noe på helsestasjonen? Her har de vist akkurat slutta med grupper på helsestasjonen fordi ingen andre hadde det vist nok? teit. For jeg syns det virka bra. Da var du i ei gruppe på 3-4 som møttes hos helsesøster å diskuterte forskjellig.

Synes det er HELT greit å være litt ego og heller lage til middager og annen mat til seg selv for å ha i barseltiden :tommel: Besøk får enten ta med seg noe selv eller nøye seg med noe veldig, veldig enkelt :P

Ja var det jeg også fant ut :) Besøkene kan vell ha med seg noe ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det er tungt å gå rundt med bilstolen så slenger heller gutten over skuldra om jeg skal en snartur på butikken. Ellers tar jeg vogna, har ikke kjøpt sånn at vi kan feste bilstolen på vogna. Vippestolen har vi knapt brukt men det er fordi vi glemmer den :P

Vi har ikke servert middag til barselbesøk, vi har servert kake og kanellboller som jeg bakte før fødselen og kjeks fra butikken. Men jeg trur at alle skjønner at man ikke orker å styre så mye med en ny baby. Er først nå vi har funnet roen her hjemme, 2 mnd etter fødsel. Anbefaler deg til å lage MASSE middager, jeg lagde mange men angrer på at jeg ikke lagde mer :)

Sikker like geit :)

Jeg skal ikke servere middag til besøknene :fnise: er du gal, hehe. Vi har veldig liten fryseplass så derfor blir ikke bakst til barselbesøkene prioritert.Tror ikke jeg hadde prioritert det uansett med det dumme bekkenet. Kan ikke lage veldig mye middag heller for vi må nesten ha bittelitt plass til brød også. Må stable godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Hm... Skal man servere noe til barselbesøkende? :ler: Lag middager til dere to heller du! :)

Ang. barselgrupper så har vi møttes en gang på helsestasjonen. Snuppa var vel to uker da. Så er det opp til oss etterpå. Det var størst suksess med eldste for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm... Skal man servere noe til barselbesøkende? :ler: Lag middager til dere to heller du! :)

Ang. barselgrupper så har vi møttes en gang på helsestasjonen. Snuppa var vel to uker da. Så er det opp til oss etterpå. Det var størst suksess med eldste for å si det sånn ;)

Tror vi har igjen for det ja :) Tviler på at barselbesøkene forventer noe oppvarting. Skulle heller vært tradisjon å ta med noe til kaffen elr er det? :)

Dere har ivertfall tilbud. Synd det ikke er så bra med den gruppa du er på nå. Her skal vi bare gå en og en til helsesøster/helsestasjonen. Skal ivertfall si fra når jeg er der for jeg er sikker på at det hadde vært greit for meg som er ny her og førstegangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverte på de første besøkene, for å feire at vi har fått barn ;) Men bare servert ting som jeg lagde som sagt før fødselen. Hadde ikke begynt å bake til besøk rett etter fødselen. Er ingen som har tatt noe med til oss, bortsett fra svigers som kom med rått kjøtt (noe vi like godt kunne kjøpt selv, men greit å ha liggende). Men enig i at folk kanskje burde ta med, men i disse moderne tider er det sikkert ikke så vanlig lengre.

Hvilke middager er greiest å lage og fryse egentlig? :)

Tar gjerne imot tips, Yesterday :lur:

Boller, kanelboller, horn, pizzaboller og annen bakst generelt er vel ganske praktisk å ha liggende :)

Jeg lagde lasagne og pølsegrateng med masse grønnsaker. Ellers sjokoladekake, kanelboller og horn med fyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverte på de første besøkene, for å feire at vi har fått barn ;) Men bare servert ting som jeg lagde som sagt før fødselen. Hadde ikke begynt å bake til besøk rett etter fødselen. Er ingen som har tatt noe med til oss, bortsett fra svigers som kom med rått kjøtt (noe vi like godt kunne kjøpt selv, men greit å ha liggende). Men enig i at folk kanskje burde ta med, men i disse moderne tider er det sikkert ikke så vanlig lengre.

Jeg lagde lasagne og pølsegrateng med masse grønnsaker. Ellers sjokoladekake, kanelboller og horn med fyll.

Får håpe Mamma eller Svigermor tar seg av det :) Frister sikkert ikke bake å sånn rett etter fødselen ser jeg for meg.

Hvordan er det å sitte dagene etter fødselen? Ser for meg at det er pyton å ha besøk jeg for jeg har så vondt.. Sikkert ekkelt også pga blødninger. His jeg ikke er helt i form så holder jeg senga mens gjestene hilser på mini :P

Lasagne er godt, bare at en må passe på å ikke ha løk i som vi gjorde. Vi bruker løk i det meste av maten så skal bli rart å lage maten uten løk fremover. Tenkte lage karbonader en dag, syns det er så godt jeg. Andre ting kommer jeg ikke på. Har begynt på en liste over middager som er litt sunne og enkle å lage. Ser for meg at det er greit med litt tips :) Alt for å finne på noe å gjøre om dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Hadde vært veldig praktisk dersom alle besøkende som kommer hjem til en familie med nyfødte barn kunne forhørt seg på forhånd om de skal ta med noe :fnise:

Med "barselbesøkene" mener dere selve barseltreffene man har hjemme med andre mødre og deres nyfødte, eller generelt besøkende som kommer innom mens man er i permisjon?

Besøkende kan jo ikke forvente å få noe, med mindre de har blitt invitert på kaffe og kake eller middag..

I selve barseltreff så finnes det jo mye enkelt, som ikke krever annet enn en liten tur på butikken dagen før (mannen med handleliste f.eks) :ler:

Frysa stuffed med middager er nokk veldig praktisk uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært veldig praktisk dersom alle besøkende som kommer hjem til en familie med nyfødte barn kunne forhørt seg på forhånd om de skal ta med noe :fnise:

Med "barselbesøkene" mener dere selve barseltreffene man har hjemme med andre mødre og deres nyfødte, eller generelt besøkende som kommer innom mens man er i permisjon?

Besøkende kan jo ikke forvente å få noe, med mindre de har blitt invitert på kaffe og kake eller middag..

I selve barseltreff så finnes det jo mye enkelt, som ikke krever annet enn en liten tur på butikken dagen før (mannen med handleliste f.eks) :ler:

Ja det må jeg si. Diska opp med middag og kaffemat :P Det hadde vært noe :fnise:

Tenkte mer på de som kommer på besøk for å hilse på den lille. Aner ikke hav folk forventer, men jeg tenker litt sånn at det er ikke det som er det viktigeste. De kommer jo bare for å se babyen.

På slike barseltreff blir en sikkert enig om hva en skal servere. En liten lunsj er jo greit, trenger ikke være mer enn frosne rundstykker fra butikken, pålegg og f.eks litt grønt til.

Tenker også det må være greit :) Kan hende babyen sover mye i starten slik at middagene ikke blir noe problem, men da kan en veklse på det litt at en dag lager en mat og en dag tar en middag fra fryseren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Så det er til venner og familiebesøkende folk fyller frysa si med mat?

Sikkert pratisk med ulik bakst da..

Satser på at middager ellers går seg til med baby i hus, mannen er jo også til stedet så ;)

Men noe ferdig laga som bare skal varmes opp i ovnen f.eks må jo være veldig greit å ha liggende..

Ellers finnes det jo mer og mer "ferdigmat" man kan kjøpe som er enkelt og raskt å tilberede, som er mer sunnt og ferskt i disse dager kontra før.. Hvor jeg har sett på Grandiosa og Fjordland som ikke ett alternativ :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er til venner og familiebesøkende folk fyller frysa si med mat?

Sikkert pratisk med ulik bakst da..

Satser på at middager ellers går seg til med baby i hus, mannen er jo også til stedet så ;)

Men noe ferdig laga som bare skal varmes opp i ovnen f.eks må jo være veldig greit å ha liggende..

Ellers finnes det jo mer og mer "ferdigmat" man kan kjøpe som er enkelt og raskt å tilberede, som er mer sunnt og ferskt i disse dager kontra før.. Hvor jeg har sett på Grandiosa og Fjordland som ikke ett alternativ :fnise:

Ja flere gjør det.

Det er helt sant at det er :jepp: Selv om jeg liker å lage det meste selv fordi da vet jeg hva som er oppi og fordi det er gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt problemer med å sitte - med en del sting. Jeg har tro på å ikke tro det verste på forhånd.

Godt å høre det :) Har i det siste fått høre av flere at ingen fortalte hvor grusomt vondt det var å sitte og veldig vondt nedentil. Er ikke så rart da etter at en baby har komt ut, men å høre det sånn gjør jo at en tenker det aller værste.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe Mamma eller Svigermor tar seg av det :) Frister sikkert ikke bake å sånn rett etter fødselen ser jeg for meg.

Hvordan er det å sitte dagene etter fødselen? Ser for meg at det er pyton å ha besøk jeg for jeg har så vondt.. Sikkert ekkelt også pga blødninger. His jeg ikke er helt i form så holder jeg senga mens gjestene hilser på mini :P

Lasagne er godt, bare at en må passe på å ikke ha løk i som vi gjorde. Vi bruker løk i det meste av maten så skal bli rart å lage maten uten løk fremover. Tenkte lage karbonader en dag, syns det er så godt jeg. Andre ting kommer jeg ikke på. Har begynt på en liste over middager som er litt sunne og enkle å lage. Ser for meg at det er greit med litt tips :) Alt for å finne på noe å gjøre om dagen :P

Jeg fikk sånn høvelig sterke smertestillende i 3 dager etter fødselen, for å kunne klare å bevege meg. Var bare å plinge på og be om, men det viste jeg ikke først :) etter de dagene hadde jeg ikke problemer med å sitte. Og den fysiske formen sånn sett var fin når jeg dro hjem etter 5 dager. Det verste var å gå på do! Vondt å tisse og vondt å bæsje, så takk og lov hadde mitt sykehus en dusjslange til doen, så jeg spylte med i underlivet mens jeg satt på do, det var deilig (smertelindrende) og noe jeg savnet når jeg kom hjem :fnise:

Det som feilet meg når jeg dro hjem var at jeg var utslitt både fysisk og psykisk, å ligge på barsel var ikke noe for meg. Jeg var der i totalt 7 dager og sov kun den første natta, resten av nettene ca null søvn, også var det det ammemaset. Neste gang drar jeg hjem så fort som mulig om fødselen gikk bra. Jeg ble igjen ekstra denne gangen pga veldig bekymret fordi jeg ikke fikk til ammingen, så ble der frivillig og kunne blitt der lenger faktisk og de maset faktisk om det men jeg klarte ikke bli der lenger.

Så det jeg ser tilbake på som ille var overhodet ikke smertene, fysisk smerte takler jeg, å bli utslitt takler jeg ikke. Så neste gang vil jeg ikke grue meg til smertene men selve oppholdet :( Huff nå babla jeg masse, sorry!

Mange sier det samme men jeg håper at du og alle andre slipper det, at dere får hvile og ha en koselig tid på barsel ;)

Jeg kom ikke på mer å lage, tenkte på å lage annet men så plutselig gikk vannet, og hvem vet når du føder ;) Det kan jo skje i natt eller om 2 dager eller 4 uker :hoppe:

Jeg hadde ingen probleme med å servere mine gjester :) Var bare å tine opp og koke kaffe. Men nå hadde vi ikke besøk den første uka (ikke neste heller fordi vi havnet på sykehuset igjen). Jeg syns at det er mer naturlig å ikke ha besøk med en gang enn å ikke servere gjester noe enkelt, var deilig å nyte tiden alene, og spesielt når man er sliten.

På de barseltreffa som jeg er med på (ikke igjennom helsestasjonen men skal snart på det for første gang) så serverer vi lunsj, dvs brød og pålegg. Enkelt og greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, de smertene er så vonde :s Har nesten (!) blitt vant med dem i våken tilstand, men nå våkner jeg av de om natten også. Vi bør få igjen for disse forberedelsene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Auuu.. Plutselig begynte det å komme stikkende smerter i underlivet. Merket at kroppen forbereder seg.

Spennende! Tenk om han kommer før jul :hjerte:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, de smertene er så vonde :s Har nesten (!) blitt vant med dem i våken tilstand, men nå våkner jeg av de om natten også. Vi bør få igjen for disse forberedelsene :P

Ja veldig :(

Får heldigvis en fin premie ut av det :)

Skulle nok ikke bakt pizzasnurrer i går heller :roll: Får igjen for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...