Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

3D-printing er en prosess som lagvis bygger opp en hvilken som helst gjenstand. 3D-printere flest bruker i dag et spesielt plastmateriale, og ved hjelp av egne datategninger kan printeren da lagvis skape en forskjellige gjenstander.

De mest entusiastiske tilhengerne mener at 3D-printere i ytterste konsekvens kan by på en ny industriell revolusjon. Om teknologien utvikler seg rett vei er det ikke mye i veien for at du ikke trenger å gå til butikken lenger, eller at noe må produseres på den andre siden av kloden for å så fraktes til deg. Trenger du et nytt leketøy laster du nemlig bare ned en egen datafil – for så å printe ut leketøyet i ditt eget hjem.

Men det stopper ikke med leketøy av plast. Leger har printet ut implantater av titan og operert det inn i mennesker, og flere andre organiske kroppsdeler. I tillegg er man på et tidlig stadium med 3D-printing av elektronikk.

En billig og god printer med høy nøyaktighet koster i dag rundt 12 000 kroner, men et litt med rufsete byggesett kan du få for helt ned til 2000 kroner.

Det Texas-baserte selskapet Defense Distributed har produsert et funksjonelt håndvåpen som er produsert av en 3D-printer.

Dette innebærer at enhver med tilgang til en 3D-printer kan printe våpenet uten noe form for lisens eller serienummer.

http://www.hardware....de-vapen/133190

liberator_1.280x192%21.png

Defcads "Liberator".Foto: Defcad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg kjøper meg en slik printer som er så fantastisk at den kan printe 'alt', kan jeg ikke da bare begynne å printe printere og selge disse til fantastisk fortjeneste?

• Liker 5
Skrevet

På sett og vis litt "yesterdays news". Det har lenge vært mulig å lage våpen av plast, noe alle med tilstrekkelig nevenyttighet og interesse kunne få til. Først introdusert til offentligheta gjennom Clint Eastwoods film "In the Line of Fire", hvor John Malkovich spiller en vordende presidentmorder som legger en plan for å sette to slugs i den amerikanske presidenten under en fundraiser-middag.

Sentralt i planen er en Derringerlignende toskudds pistol i sin helhet bygd av plastkomponenter som han har laget selv. De eneste metalliske delene er patronene som han smugler inn gjemt i et nøkkelknippe med en smakløs harefot.

Men det var nå det. Jeg syns det er fantastisk, og det eneste som bekymrer meg, er at denne teknologien har tatt så lang tid å utvikle. 3D-printing av kirurgiske implantater har bedret resultatene for f.eks hofteproteser enormt. Man lager en 3D-modell av innsiden av knokkelen der protesen skal festes, og printer en skreddersydd plugg som passer eksakt til den knokkelen. Og resultatet er oftest mye bedre enn med den gamle teknikken, der man hadde standardstørrelser og måtte fylle ut hulrommene med beinsement og håpe det beste.

At det teoretisk sett skulle kunne bli mer våpen i omløp, bekymrer ikke meg. Det er folk som dreper folk, ikke våpen. Og i kriminelle miljøer kan allerede småforbrytere få tak i både pistoler og maskinpistoler som er av langt bedre kvalitet enn det man kan håpe på å få ut av en 3D-printer for øyeblikket, og langt billigere. At lovlydige mennesker får tilgang på våpen, burde ikke bekymre noen. Det er i det hele tatt ingen mangel på våpen i verden i dag, og dette kommer ikke til å gjøre situasjonen vesentlig verre.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis jeg kjøper meg en slik printer som er så fantastisk at den kan printe 'alt', kan jeg ikke da bare begynne å printe printere og selge disse til fantastisk fortjeneste?

Det går an å lage 3D-printere med 3D-printere. Alle delene som inngår i en 3D-printer, kan printes med en 3D-printer.

Om du kan produsere og selge 3D-printere med fortjeneste, vet jeg ikke, men de 3D-printerne som selges i dag, er ganske billige. Jeg tviler på at du kan produsere dem billigere selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er da mulig at implantater ha blitt printet med denne teknologien, men da i hvert fall ikke i titan, eller annen form for metall.

3D-teknologien bygger på et prinsip hvor er spesiell veske, flytende plast - på en måte, polymeriserer i tynne lag, på grunn av belysning med laser-lys.

Det finnes ikke noen sånne vesker som "polymeriserer" til metall.

Bemerker også på bildet av pistolen at kulen er av "standard" utførelse, og altså ikke printet

Skrevet (endret)

Det er da mulig at implantater ha blitt printet med denne teknologien, men da i hvert fall ikke i titan, eller annen form for metall.

3D-teknologien bygger på et prinsip hvor er spesiell veske, flytende plast - på en måte, polymeriserer i tynne lag, på grunn av belysning med laser-lys.

Det finnes ikke noen sånne vesker som "polymeriserer" til metall.

Bemerker også på bildet av pistolen at kulen er av "standard" utførelse, og altså ikke printet

Det finnes flere forskjellige former for 3D-printing. Alle bygger på det samme grunnleggende konseptet med at tredimensjonale former bygges opp lagg for lag av tynne sjikt.

Og det er sant nok at man ikke kan få en titan-gjenstand ut av den samme 3Dprinteren som lager dingser av plast ved hjelp av laser og polymerisering av plast.

Men du henger deg opp i det aller mest overflatiske aspektet ved teknologien, nemlig måten materialene føyes sammen på. 3D-printere som lager metallgjenstander, benytter enten en kraftig laser eller en elektronstråle for å føye sammen materiale. EN metode er sk "Direct sintering", som smelter et pulver til flytende form med en kraftig laser. Den brukes til metaller. En annen er en sveisemetode som benytter en elektronstråle og føyer sammen tynne skikt av metall til solide gjenstander.

Endret av Mann 42
Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes flere forskjellige former for 3D-printing. Alle bygger på det samme grunnleggende konseptet med at tredimensjonale former bygges opp lagg for lag av tynne sjikt.

Og det er sant nok at man ikke kan få en titan-gjenstand ut av den samme 3Dprinteren som lager dingser av plast ved hjelp av laser og polymerisering av plast.

Men du henger deg opp i det aller mest overflatiske aspektet ved teknologien, nemlig måten materialene føyes sammen på. 3D-printere som lager metallgjenstander, benytter enten en kraftig laser eller en elektronstråle for å føye sammen materiale. EN metode er sk "Direct sintering", som smelter et pulver til flytende form med en kraftig laser. Den brukes til metaller. En annen er en sveisemetode som benytter en elektronstråle og føyer sammen tynne skikt av metall til solide gjenstander.

Jo, men poenget mitt er, at i forskjell til f,eks. den nydelige pistolen, som er laget av plast (og som vel ikke avfyrer mange kuler før den er utslitt) så varer det en god stund før metall-printere blir allemannseie.

Det kommer derfor til å ta en betraktelig stund før det går an å printe en printer.

Skrevet

http://reprap.org/wiki/Main_Page

Noe av nerdetanken det, men ikke med fortjeneste.

Selv har jeg hatt en sånn noen år. ( fordi jeg er nerd )

Skrevet

Det går an å lage 3D-printere med 3D-printere. Alle delene som inngår i en 3D-printer, kan printes med en 3D-printer.

Om du kan produsere og selge 3D-printere med fortjeneste, vet jeg ikke, men de 3D-printerne som selges i dag, er ganske billige. Jeg tviler på at du kan produsere dem billigere selv.

Nuvell..

Printer den kretskortene, mikroprosessorene, for ikke å snakke om silisiumen og de andre mineralene som inngår i de elektriske komponentene, og med den toleransen som kreves? ;).

AnonymBruker
Skrevet

Link til noe annet enn obskøre nettsider om at dette eksisterer? Nei, dette er nok - nok en bisarr konspirasjonsteori. 3D-printere? lol. Det hjelper lite å linke til youtube-videoer.

Ta diskusjonen videre på nyhetsspeilet.

Anonym poster: 194853ee27625a9e3c869a9cdf7ce7c9

Gjest Gjest
Skrevet

Link til noe annet enn obskøre nettsider om at dette eksisterer? Nei, dette er nok - nok en bisarr konspirasjonsteori. 3D-printere? lol. Det hjelper lite å linke til youtube-videoer.

Hvis du tviler på at det eksisterer 3D-printere, kan du kjøpe en selv. Her er en tilsalgs, for kr 21 990,-

http://www.printerno...CFWd7cAodoncAJg

Gjest Gjest
Skrevet

Firmaet Defense Distributed har lagt ut CAD-filer av alle våpen og våpendeler de har utviklet på www.defcad.org. Disse kan lastes ned gratis av alle interesserte.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tviler på at det eksisterer 3D-printere, kan du kjøpe en selv. Her er en tilsalgs, for kr 21 990,-

http://www.printerno...CFWd7cAodoncAJg

Ja jøss. Tør ikke trykke på den viruslinken din ass.

Skrevet

Er det noen spesiell grunn til at du tror at dette ikke er mulig? Det finnes polymerer i dag som har større strekkfasthet enn stål, og som utmerket godt tåler de belastningene som kreves i et skytevåpen.

Det innebærer at man kan lage selv deler som fjærer av plast. Og det samme firmaet lagde bøljer da de gikk ut med demonstrerbart funksjonelle deler til AR-15. Ikke løp og denslags, men tilbehør og magasiner. Det var iallfall nok til at amerikanske politikere fikk kalde føtter og begynte å snakke forvirret om forbud.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Et våpen laget av en 3D-printer holder ikke særlig. Man kan fyre av et par skudd så er den ødelagt.

Vil man lage seg et våpen så er det mye "bedre" å bruke en trekloss og et par småting man finner i de fleste hjem...ja så har man et våpen man kan bruke mye lengre

• Liker 1
Skrevet

Et våpen laget av en 3D-printer holder ikke særlig. Man kan fyre av et par skudd så er den ødelagt.

Vil man lage seg et våpen så er det mye "bedre" å bruke en trekloss og et par småting man finner i de fleste hjem...ja så har man et våpen man kan bruke mye lengre

Har du noen kilde for disse påstandene?

Skrevet

Jo, men poenget mitt er, at i forskjell til f,eks. den nydelige pistolen, som er laget av plast (og som vel ikke avfyrer mange kuler før den er utslitt) så varer det en god stund før metall-printere blir allemannseie.

Det kommer derfor til å ta en betraktelig stund før det går an å printe en printer.

Dine ideer om plastikk er noe utdatert. En slik pistol vil nok ikke være spesielt presis på avstand, siden jeg tviler på at funksjonelle riller i løpet er mulig å få til. Men å lage et kammer og en sluttstykkebunn som tåler mange avfyringer, er ingen umulighet. Dette er bare et spm om dimensjonering og materialvalg.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Har du noen kilde for disse påstandene?

Nei. Et kjapt søk viste meg at de har blitt litt bedre. I begynnelsen, sist jeg leste om det, så kunne man bare skyte et par runder med en 3D-gun...så jeg var ikke helt oppdatert der :)

Eller ville du ha kilder til hvordan man bygger en pistol med en trekloss og noen småting?

Skrevet (endret)

Nei. Et kjapt søk viste meg at de har blitt litt bedre. I begynnelsen, sist jeg leste om det, så kunne man bare skyte et par runder med en 3D-gun...så jeg var ikke helt oppdatert der :)

Eller ville du ha kilder til hvordan man bygger en pistol med en trekloss og noen småting?

Nei. Det er ikke vanskelig. En hvilken som helst idiot kan bygge en zipgun. Uskolerte tullinger har gjort det i getthoer over hele verden i evigheter. Det største problemet er vel ammunisjon.

Og egentlig så er vel dagens 3D-printede våpen bare en mer forseggjort og dyrere versjon av en zipgun.

Endret av Mann 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...