Gå til innhold

Friske gravide går for ofte til kontroll idag.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Katrine, gjest.

Dette mener leder i Jordmorforeningen Anne Marit Tangen. (dagens nettutgave av Dagbladet)

Friske gravide kontrolleres idag i snitt 12 ganger i løpet av svangerskapet. Tangen foreslår en reduksjon i antall konsultasjoner fra 12 til 7 og vil samtidig legge mer vekt på forberedelse til tiden etter fødselen.

Hva syns dere om dette?

*Gir de hyppige svangerskapskontrollene trygghet eller virker det motsatt ved at man sykeliggjør en prosess som i utgangspunktet er normal?

(husk at vi her kun snakker om friske gravide uten kjente risikofaktorer)

*Er dere fornøyd med innholdet i svangerskapskontrollene?

Brukes det for mye tid på fysiske kontroller og for liten tid til samtale, eller evt. omvendt?

*Burde man bruke mer tid på å forberede den gravide (og partneren) til

tiden etter fødselen?

Jeg jobber selv innenfor bransjen og syns det ville være veldig interessant å høre hva de gravide selv mener om dette forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her bør det være forskjell i forhold til om man er førstegangs eller flergangsfødende. Det er ingen vits at en sunn og frisk svanger kvinne går til kontroll tolv ganger med nummer to og tre. En førstegangsgravid har som regel mer behov for oppfølging.

Personlig syns jeg det brukes for mye tid på å måle vekt og blodprosent, og for lite tid på fødselsforberedelsessamtaler.

Dessuten burde det være slik at far fikk fri med lønn fra jobb for å følge på kontroll dersom dette var ønskelig.

Tex,

barnepleier og flerbarnsmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de aller fleste har sunne svangerskap og får friske barn, så gjør ikke alle det. Hvordan skal man få plukket ut dem som trenger noe ekstra hvis man ikke følger opp med testing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førstegangs, og synes det er flott å se enten jordmor eller lege en gang i mnd. de første månedene. At vi skal hver annen uke på slutten av svangerskapet synes jeg også er toppen. Jeg føler trygghet ved dette, og liker å høre at alt er som det skal. Min lege og jordmor tar seg alltid tid til å snakke og jeg kan spørre så mye jeg vil på konsultasjonene- føler ikke at det kun er fysisk kontroll.

Så nei, jeg vil ikke like det om det ble færre kontoller!

Tiden etter fødsel håper og tror jeg at jeg vil få like bra oppfølgning på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha min nr. 4 nå. Så når jeg var hos legen min første gang sa han at da kan du komme igjen om 4 uker. Og da foreslo jeg at jeg trengte vel ikke komme så ofte for det gjorde jeg ikke med 3 mann, jeg fikk 5 uker etter da. For meg syntes jeg det er liten vits når man har født så mange ganger. Men førstegangsfødende syntes jeg skal ha god oppfølging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Selv om de aller fleste har sunne svangerskap og får friske barn, så gjør ikke alle det. Hvordan skal man få plukket ut dem som trenger noe ekstra hvis man ikke følger opp med testing?

Om det er noe man finner ut (forslaget går jo ut på å ha 7 kontroller i løpet av en graviditet) kan disse få oftere kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig syns jeg det brukes for mye tid på å måle vekt og blodprosent, og for lite tid på fødselsforberedelsessamtaler.

:Nikke:

Dette er jeg helt enig med deg i Tex, og tenkte flere ganger over dette under svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg det brukes for mye tid på å måle vekt og blodprosent, og for lite tid på fødselsforberedelsessamtaler.

Jeg er så enig.

Nå har jeg vært hos jordmor bare en gang foreløpig, men jeg skal etter planen gå til henne 1 gang pr mnd. Som førstegangs synes jeg det er helt greit, men jeg fortstår jo at flergangsfødende kanskje ikke synes det er like nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kanskje mye, men jeg syns iallefall man skal få ofte kontroller på slutten, siste halvdel av svk, fra ca uke 20. Jeg er sjeleglad for de hyppige kontrollene, for de oppdaget stigning i blodtrykket mitt, og oppdaget etterhvert svangerskapsforgiftning. Tror kanskje jeg hadde gått for langt med det dersom jeg ikke hadde gått på hyppige kontroller, merka nemlig ingenting selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes også det er noget tull at man skal gå så mange gange, jeg går kun hos læge hver 4 til 6 uge da jeg er i fin form og det er nr 5 må bare ha lidt estra opfølgning med blodprøve på grund af jeg er resusnegativ men da stikker jeg jo bare indeom laburanten trænger ikke ind hos lægen for en blodprøve.

Jeg er ening med Tex om der mangler opfølgling af fødselsforberedelser til førstgangs fødende, da jeg skulle ha min første ( i Danmark ) var jeg de sidste 3 måneder af svangerskabet på hospitalet engang i ugen til fødselsundervisning og gymnastik øvelers for gravide dette var noget begge forældre kunne deltage i og det var gratis, dette burde de også indføre her i landet.

Norge er et af verdens rigeste lande men et uland når det gælder helsevæsen, lader til at regeringen synes det er bedre at bruge penge på broer, bygninger mm end at tænke på sit folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes også det er noget tull at man skal gå så mange gange, jeg går kun hos læge hver 4 til 6 uge da  jeg er i fin form .

men.... det er jo hver 4-6 uke som ER vanlig... :-? Så du går jo ikke sjeldnere enn de fleste andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry jeg mente hver andet måned lille skriv fejl hos mig :oops: det er blodprøve jeg går til lidt ofter hos laburanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...