Gå til innhold

Å synge på trøndersk uten å få harrystempel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge spilt piano og gitar, jeg får mye skryt for sangstemmen min, skriver også litt låter selv. Det er her problemet mitt kommer inn. Trøndersk har på en måte fått et harry-stempel på grunn av diverse harry band som DDE, Vømmøl etc. Jeg har bodd flere år i England, og behersker språket bedre enn de fleste nordmenn, men jeg synes at det blir for dumt å skrive på et språk som jeg ikke snakker. Jeg vil heller ikke skrive på "østlandsk/bokmål" slik som mange trønderske musikere har gjort (Dum Dum Boys, etc). Jeg snakker ikke østlenning, så å prøve på dette blir like dumt som å skrive på engelsk. Jeg har også hørt trønderske undergrunnsband prøve seg på et slags muntlig nynorsk, noe som også blir helt feil for meg.

Så da sitter jeg igjen. Med store komplekser og lav selvtillit på grunn av min dialekt. Jeg har skrevet et par instrumentallåter, men jeg skulle så gjerne brukt stemmen min. Går det ann å skrive lyrikk på trøndersk uten at det blir harry, eller burde jeg gi opp? Jeg ser for meg at folk vil le av meg og henge meg ut på en parodisk måte hvis jeg prøver. Hva gjør man?...

Anonym poster: 58c456e330eecc292bcd858718d8a760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:)

Du må huske at omtrent alle harry artister som synger på trøndersk (alle jeg kan komme på, i alle fall), er menn, tildels med raspestemme. (Bjarne Brøndbo, Terje Tysland, Chand, Petter Wavold, Hans Rotmo, ...) Om ei jente synger på trøndersk, blir det hele automatisk annerledes. Så jeg synes du skal prøve! :)

Anonym poster: 390ed275c604693374c6757ae0fb30bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drue

:)

Du må huske at omtrent alle harry artister som synger på trøndersk (alle jeg kan komme på, i alle fall), er menn, tildels med raspestemme. (Bjarne Brøndbo, Terje Tysland, Chand, Petter Wavold, Hans Rotmo, ...) Om ei jente synger på trøndersk, blir det hele automatisk annerledes. Så jeg synes du skal prøve! :)

Anonym poster: 390ed275c604693374c6757ae0fb30bf

Nå veit vi jo ikke om vedkommende faktisk er dame, da. Sånn har det blitt på Kvinneguiden! :)

Men ja, nei, du (TS) får jo bare prøve da. Hiv opp låtene dine, så skal vi bedømme. Jeg skjønner problemstillinga di - jeg synes f.eks. også at østnorsk ikke er et særlig pent i sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel verdt et forsøk vel :) Om sangen er harry kommer jo også an på teksten, er jo ikke akkurat rart at man ser på "Rompa mi" av DDE som harry.. Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadySizz

Her må du ikke ta alle under en kam. Ikke alle trønderske artister som synger er "harry".

Søk opp Anders Jektvik så har du ett eksempel der. Kjempeflink artist,og ikke harry selv om han synger på dialekt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit vi jo ikke om vedkommende faktisk er dame, da. Sånn har det blitt på Kvinneguiden! :)

Nei, sant nok. :)

Men ja, nei, du (TS) får jo bare prøve da. Hiv opp låtene dine, så skal vi bedømme. Jeg skjønner problemstillinga di - jeg synes f.eks. også at østnorsk ikke er et særlig pent i sang.

Men "alle" synger jo bokmål/østnorsk, det er det som er normalen. Og uansett hvilken dialektbakgrunn man har, når man synger fra sangbøker som barn, eller synger i kor eller noe, så er det også nesten alltid på østnorsk.

Anonym poster: 390ed275c604693374c6757ae0fb30bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gunnhild Sundli syng jo på trøndersk, og det høres jo flott ut. Samme med Anders Jektvik, så kjør på med dialekt, det e bærre sjarmerende!:)

Anonym poster: 262aa19a9b52fa258bf2138715d6f2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drue

Nei, sant nok. :)

Men "alle" synger jo bokmål/østnorsk, det er det som er normalen. Og uansett hvilken dialektbakgrunn man har, når man synger fra sangbøker som barn, eller synger i kor eller noe, så er det også nesten alltid på østnorsk.

Anonym poster: 390ed275c604693374c6757ae0fb30bf

Jada, og det er jo som du sier fordi tekstene står på bokmål. Men det jeg sa om at østnorsk ikke er pent i sang, er jo en høyst subjektiv sak, så det er vanskelig å forklare hvorfor jeg synes det :)

Jeg synes ikke det er noe galt med barnesanger og viser skrevet på bokmål og sunget med standard østnorsk uttale, men popmusikk på den måten...nei, ass. Det blir bare Postgirobygget og DeLillos med en gang, og det takler jeg bare ikke. Enda verre er det med Jokke, Oslo Ess og alt det faenskapet :P

(Kvinnelig vokal blir noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere av norges fineste sanger, spesielt kjærlighetssanger, er jo på trøndersk. selv fra harry-bandet dde. dialekt har ikke så mye å si, det handler mer om hvordan fremførelsen er. den alene - selvsagt sammen med teksten - utgjør hele forskjellen på om en sang er harry eller ei.

syng på trøndersk, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...