Gå til innhold

3D printing i sola


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Artig. Var det sukker? Sand var det iallfall ikke. Du kan ikke få høye nok temperaturer til å smelte sand ved hjelp av en linse på den størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig. Var det sukker? Sand var det iallfall ikke. Du kan ikke få høye nok temperaturer til å smelte sand ved hjelp av en linse på den størrelsen.

Da trenger du å oppdatere kunnskapen, mann.Se på denne:

Anonym poster: 738445560ec4b949d2d3ffe300da9963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da som svarte, nå da?

Anonym poster: 738445560ec4b949d2d3ffe300da9963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noe videre på sand som smelter til glass i den farta vi så på videoen. Temperaturen må over 1300 *C før sand smelter til glass. Og jeg syntes det var noe merkelig med MÅTEN sanda smeltet på. Akkurat som om den smeltede sanden trakk inn i den som fortsatt var solid.

Men jeg har sett videoer av metall og lignende som smeltes med varmen fra fresnel-linser. Har man et fokalpunkt, og linsen er stor nok, så smelter den vel nøyaktig hva som helst. Men kanskje jeg bare er skeptisk på en kunnskapsløs måte her.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noe videre på sand som smelter til glass i den farta vi så på videoen. Temperaturen må over 1300 *C før sand smelter til glass. Og jeg syntes det var noe merkelig med MÅTEN sanda smeltet på. Akkurat som om den smeltede sanden trakk inn i den som fortsatt var solid.

Men jeg har sett videoer av metall og lignende som smeltes med varmen fra fresnel-linser. Har man et fokalpunkt, og linsen er stor nok, så smelter den vel nøyaktig hva som helst. Men kanskje jeg bare er skeptisk på en kunnskapsløs måte her.

http://www.dezeen.co...-markus-kayser/

Called The Solar Sinter, the device uses a large Fresnel lens to focus a beam of sunlight, creating temperatures between 1400 and 1600 degrees Celsius.

Smeltetemperaturen til ren SiO2 (mesteparten av innholdet i vanlig sand) er 1600C. Er det litt forurensninger i sanden, noe det trolig er, senkes smeltetemperaturen noe.

Så det ser ut til at fysikken stemmer noenlunde.

Men jeg er helt enig med deg at det ser ut som han lager knekk, ja.

Anonym poster: 738445560ec4b949d2d3ffe300da9963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.dezeen.co...-markus-kayser/

Called The Solar Sinter, the device uses a large Fresnel lens to focus a beam of sunlight, creating temperatures between 1400 and 1600 degrees Celsius.

Smeltetemperaturen til ren SiO2 (mesteparten av innholdet i vanlig sand) er 1600C. Er det litt forurensninger i sanden, noe det trolig er, senkes smeltetemperaturen noe.

Så det ser ut til at fysikken stemmer noenlunde.

Men jeg er helt enig med deg at det ser ut som han lager knekk, ja.

Anonym poster: 738445560ec4b949d2d3ffe300da9963

Det var bare noe merkelig med måten det er filmet på, som fikk meg til å stusse. Jeg tror så gjerne at man kan få høye nok temperaturer til å smelte sand ved hjelp av en Fresnel-linse, bare den er stor nok. Men det var noe pussig med nærbildene av sanda som smeltet.

But then again! Jeg har sett denne riggen omtalt flere steder på nettet som et spennende kunstprosjekt som roses opp i skyene, så kanskje jeg ganske enkelt er på jordet i min vantro.

Slik den er beskrevet, med en tracking-sensor som holder linsen mot solen hele tiden, og et "printebrett" drevet med kjeder, så kunne det definitivt fungere, bare det blir varmt nok i fokalpunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...