Nusseli Skrevet 1. mai 2013 #41 Skrevet 1. mai 2013 Kaster ungene lego (eller andre klosser, leker etc) så fjernes lekene. Krangler de om leker, trehjulssykkel etc, så fjernes trehjulssykkelen. Er vi på tur og de vil gå selv, men nekter å høre etter så må de sitte i vogna. Hvis de krangler og sloss på lekeplasse, så går vi. Søler og griser de (med vilje) så må de tørke opp/vaske/rydde (med hjelp, de er bare 2,5 år). Etc etc.. I mange situasjoner er det jo vanskeligere å finne en konsekvens, men Time-out/skammekrok ser jeg ikke helt poenget med likevel. Forøvrig er jeg av den mening at det er en enkel løsning å ty til time-out, mye enklere enn å håndtere unger som er rasende fordi mor tok legoen eller de ikke får gå selv... Time- out (IKKE skammekrok!) är ju egentligen till för att ta barnet ut ur en situation där barnet inte klarar av att lugna ner sig. Om barnet fek är väldigt stressat, argt osv. Det är egentligen ingen form för straff men en påtvingad "paus". Jag är FÖR time-out när den används på rätt sätt. I en time-out så har man tid att förklara för barnet vad som hände och också fråga barnet om varför det tror att situationen blev som den blev. En time-out behöver inte betyda "fem minuter ensam stirrandes in i väggen" som så många tror. Jag kan erkänna att jag ibland (tidigare) har använt time-out lite fel, vissa gånger. Då har jag tex sagt nej flera gånger till att barnet inte får klättra upp på bordet och barnet gör det ändå. Sagt att barnet får tre chanser till och så börjat räkna. Det riktiga att göra i en sådan situation är att AVLEDA barnets uppmärksamhet och få det till att koncentrera sig på något annat. Men vissa gånger så fungerar inte det, och det är då time.out är bra ! Faktiskt så hade vi föräldrar också behövt göra egna "time-out" på oss själva. När jag blir stressad så så ber jag om ursäkt till mitt barn och så har jag en egen liten "time-out" i mitt huvud för att börja om på nytt. Självklart så kan man de flesta gångerna undvika att någon form av time-out behövs med riktigt mat, god sömn och bra tid. SKAMMEKROK är ALDRIG OK! Skam är den värsta känslan man kan ge till ett barn och att de dessutom ska titta in i väggen blir ju bara helt fel. Gör om, gör rätt! 1
Nusseli Skrevet 1. mai 2013 #42 Skrevet 1. mai 2013 Logisk når det er noe man kan fjerne fra barnet ja. Men om barnet slår deg gjentatte ganger, f.eks i en påkledningssituasjon? Man gör om det till en lek. Först så säger man "nej, mamma får ont när du slåss. Det är inte OK att göra så. Ok" sedan så börjar fek sjunga och göra upp ramsor om "byxan som inte skulle tas på". Plötsligt så är det kul och på ett, två, tre så är alla kläderna på och både mor och barn är lyckliga! Det är så våra dagar ser ut i alla fall. Haha, jag får ju höra så ofta att "mamma ikke sjunga. Mamma kan ikke sjunga. Mamma tyst". Men nejdå, jag sjunger och ramsar ändå
Nusseli Skrevet 1. mai 2013 #43 Skrevet 1. mai 2013 Hvordan løser du det i sitausjoner hvor du ikke finner konsekvenser og ikke bruker time out? Får barnet holde på? Anonym poster: 8053455b31d8f227a5ab6f5b52afe063 AVLEDA UPPMÄRKSAMHETEN! Man måste välja sina krig med omhu, inte allt är värt att bli sur för
onyx Skrevet 1. mai 2013 #44 Skrevet 1. mai 2013 Hvordan løser du det i sitausjoner hvor du ikke finner konsekvenser og ikke bruker time out? Får barnet holde på? Anonym poster: 8053455b31d8f227a5ab6f5b52afe063 Kommer vel an på hva det holder på med og hvorfor. Jeg har ingen superfasit som funker i alle tilfeller og i alle sitasjoner. Ulike tilnærminger for ulike situasjoner, rett og slett. Nusselig, time-out slik som det virker de fleste praktiserer (inkl supernanny) er jo skammekrok i praksis. Barnet skal sitte et sted i x-antall min og tenke på hva det har gjort, be om unskyldning/tilgivelse og så gå tilbake i situasjonen som ingenting har hendt... En pause der man er sammen med og snakker om situasjonene er noe annet, mener jeg. 1
Nusseli Skrevet 1. mai 2013 #45 Skrevet 1. mai 2013 Kommer vel an på hva det holder på med og hvorfor. Jeg har ingen superfasit som funker i alle tilfeller og i alle sitasjoner. Ulike tilnærminger for ulike situasjoner, rett og slett. Nusselig, time-out slik som det virker de fleste praktiserer (inkl supernanny) er jo skammekrok i praksis. Barnet skal sitte et sted i x-antall min og tenke på hva det har gjort, be om unskyldning/tilgivelse og så gå tilbake i situasjonen som ingenting har hendt... En pause der man er sammen med og snakker om situasjonene er noe annet, mener jeg. Ja, är klar över det. Det var också därför jag förklarade hur jag menade att "rätt" time-out borde vara. För jag är, precis som dig helt emot skam-krok och liknande. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #46 Skrevet 1. mai 2013 Om voksne og barn får et raserianfall, hjelper det med ti minutter for seg selv slik at man kan roe seg ned. Det har ingenting med straff og gjøre, men greit om de kan ha en fast plass å sitte de ti minuttene frem til det roer seg ned. Når man blir sint pumper adrenalinet ut, og det tar mellom 10 min og 15 min for adrenalinet å forsvinne igjen. Anonym poster: e214bc742b75390de554af6bb25f2a49
Gjest Riskjeks Skrevet 1. mai 2013 #47 Skrevet 1. mai 2013 Jeg si fra om at det ikke er lov å slå og kler på barnet og ignorerer dårlig oppførsel/ev avleder. Når mine unger er vrange under påkledning er det jo fordi de IKKE vil kles på, time-out er da rene belønningen... Helt enig... Skulle jeg gjort det hadde vi aldri kommet oss ut av døra her... 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #48 Skrevet 1. mai 2013 Det mest riktige er uansett å snakke med barnet FØR man innfører faste konsekvenser. Da er barnet forberedt. I mine øyne skal pausetid kun brukes dersom barn har utfordringer med feks utagering og vold. I de flest andre tilfeller holder det med milde konsekvenser og tydelige beskjeder. Også milde konsekvenser bør være avtalt på forhånd og brukes i de situasjonene man som foreldre kjenner er viktige skal gli. Altså feks kveldsstell, måltider eller legging. Type konsekvenser som "da tar jeg vekk...." virker ofte bra og man bør alltid gi barnet en sjanse til å slutte med handlingen, feks "det er ikke greit å kaste Lego, hvis du fortsetter må jeg ta legoen vekk" Dersom barnet fortsetter blir legoen borte i feks ti minutter. Det er ikke tiden konsekvensen varer som er avgjørende, men at du faktisk gjennomfører det du sier og er konsekvent. Uansett: ROS og positiv forsterkning bør være kjernen i oppdragelsen, ikke konsekvenser og straff! Forholdet skal være 1:5, der 1 er konsekvens og 5 ros, dette gjelder både for voksne og barn Skammekrok i ordets rette forstand er fy fy, en time out i opphetede situasjoner kan være ok. Mange barn trenger også denne hjelpen for å komme seg ut av en situasjon, og tskker for hjelpen. Jeg syns ikke barn skal sitte i time out alene. Barn kan ha behov for et fang i de situasjonene jeg tenker på " elsk meg mest når jeg fortjener det minst, da trenger jeg det mest" Anonym poster: 4e837f56f64199a6f1bd79f4fe0f6ee8
Hjarte Skrevet 1. mai 2013 #49 Skrevet 1. mai 2013 Synes det time-out-greine bare er en trendy versjon av skammekrok. Hvis ungen slår seg vrang, går det da fint an å fjerne den fra situasjonen uten å sette den for seg selv... Bedre å bare bære ungen vekk, ta den på fanget eller noe og få den til å roe seg, og så fortelle ham/henne hva han/hun har gjort galt. En unge lærer da ingenting av å sitte og glo for seg selv i 3 minutter? Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å adoptere oppdragelsesmetoder fra "Supernanny" o.l. Man må huske at det dreier seg om unger (og foreldre) med alvorlige problemer, og det er ikke noe hvermansen bare kan teste ut ut i fra hva de ser i programmene. Dette står det vel også advart om etter programmene tror jeg. Etter min mening er time-out o.l "harde" metoder man ikke bruker på "normale" barn. Å teste ut metoder man ser på TV... Ærlig talt. Det er lov å tenke litt lenger enn nesa rekker... Synes dette blir litt som "belønningssystemer" med klistremerker som også er så "in" for tida. Bare tull. Du har noen gode poenger her som jeg er enig med deg i. En annen ting å tenke på er at dette er et tv-show, og da må de finne på raske løsninger. Hun er hos familiene en uke om gangen, og da må hun bare bruke en quick fix for at seerne skal bli imponerte over henne. Dessuten så synes jeg at det er suspekt å stole så mye på en som har jobbet som nanny, og ikke har fagbakgrunn. Gjerne rett på meg om dere har annen info, men når jeg søkte på Jo Frost så fant jeg ikke noe opplysninger om utdanning. Med tanke på de store problemene som familiene har så er ikke hun den rette til jobbe, etter min mening. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 1. mai 2013 #50 Skrevet 1. mai 2013 Du har noen gode poenger her som jeg er enig med deg i. En annen ting å tenke på er at dette er et tv-show, og da må de finne på raske løsninger. Hun er hos familiene en uke om gangen, og da må hun bare bruke en quick fix for at seerne skal bli imponerte over henne. Dessuten så synes jeg at det er suspekt å stole så mye på en som har jobbet som nanny, og ikke har fagbakgrunn. Gjerne rett på meg om dere har annen info, men når jeg søkte på Jo Frost så fant jeg ikke noe opplysninger om utdanning. Med tanke på de store problemene som familiene har så er ikke hun den rette til jobbe, etter min mening. Helt enig... 1
Gjest Reza08 Skrevet 1. mai 2013 #51 Skrevet 1. mai 2013 Alle blir vi irriterte på hverandre i blant. Men å bruke dette som en løsning, er ikke bra. Barna skal ikke føle skam på noen måte, de bør heller få et grunnleggende godt syn på de gode verdiene et hvert menneske bør ha. Da er foreldrene til god hjelp, siden det er de som barna omgås med hver dag.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #52 Skrevet 1. mai 2013 Har ikke barn selv, men niesen min på to må sitte på et trinn i trappen hvis hun ikke oppfører seg. Dvs. Hvis hun er helt umulig... det skal litt til. Hun må ikke sitte der i 5 minutter da, men det funker bra selv om det bare er et minutt eller to. Anonym poster: a6e1b52354f9e99bbbad8b2b9c8c3c68
O'hara Skrevet 1. mai 2013 #53 Skrevet 1. mai 2013 Jeg prøver i stor grad å være flink til å kommentere når frøkna her i huset oppfører seg riktig, jeg tenker det er mer riktig, synes hvertfall det fungerer her hos oss. Om hun kaster et glass med vann så må hun tørke opp etter seg. Om hun begynner å tulle med gardinene f.eks så sier jeg at det vil jeg ikke at hun skal gjøre og om hun ikke slutter så kommer jeg og tar henne vekk. I påkledningssituasjoner så forteller jeg alltid en liten stund før vi skal gå at vi skal gjøre det, for da er det veldig sjelden vi har noen situasjoner. Kaster hun leker så rydder jeg de bort etter en advarsel, eller jeg tar leken bort med en gang og sier at dette aksepterer jeg ikke og hun får en ny sjanse, gjør hun det samme igjen så tar jeg det bort. Skammekrok og time-out er ikke aktuelt her i huset. Men jeg synes vi har lite problemer, men jeg har alltid behandlet henne og respektert henne for den hun er og er bevisst på at det beste jeg kan gjøre er å gå foran med et godt eksempel. Jeg er ikke hennes forelder for å kunne utøve "makt" slik man ofte gjorde før, men jeg er her for å gi henne rettledning når hun trenger det, og for å kunne være hennes trygge havn når noe er galt. Jeg er jo like glad i henne selv om hun er sint og sur, og ved å sette henne i en skammekrok så sier jeg jo at jeg ikke bryr meg om henne om hun ikke er grei. Det er da ikke ok, er det vel? 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #54 Skrevet 1. mai 2013 Skammekrok og pausetid er egentlig ikke det samme, men mange praktiserer det nok ganske likt. Vi har brukt pausetid noen få ganger i løpet av oppdragelsen, eksempel på det var en gang situasjonen var helt ute av kontroll, samtidig som det gikk utover andre barn som var til stede. Vi satte ikke gutten alene i en trapp e.l., men var med han ut av rommet, samtidig som vi snakket og roet han ned. Først når han hadde roet seg, fikk han gå tilbake til de andre. Skammekrok handler om å skamme seg, og straffe (slik jeg husker bruken). Pausetid brukes for å roe ned situasjonen, og pausen er en konsekvens: Enten å slutte med det som skaper konflikt, eller ta pausetid.". Anonym poster: 966849d453429d0a671b562679803f01 Dette vil en psykolog, meg inkludert, kunne støtte. Pause hvor foreldrene er sammen med barnet og ikke forviser det til et sted alene er positivt. Skammekroken, time-out, hvor barnet mål stå alene leder til skam og sinne. Det er bedre at hjelper barnet til å roe seg ned over sammen med barnet under pausen. Mange sier psykologer støtter time-out men det stemmer ikke, litteraturen er skeptiske til dette og mener barnet trenger hjelp til å håndtere følelsene sine sammen med en voksen som kan hjelpe dem ti å sette ord på følelsene de bare der og da eller zombier sitter stille sammen med dem mens de roer ned. Da blir ikkebarnet avvist på samme måte som det blir i time-out stolen men får mer beskjed om at det er adferden som avvises og ikke barne i seg selv. Anonym poster: 236a755dd46ea690e8d5352b235bb776 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #55 Skrevet 1. mai 2013 Dette vil en psykolog, meg inkludert, kunne støtte. Pause hvor foreldrene er sammen med barnet og ikke forviser det til et sted alene er positivt. Skammekroken, time-out, hvor barnet mål stå alene leder til skam og sinne. Det er bedre at hjelper barnet til å roe seg ned over sammen med barnet under pausen. Mange sier psykologer støtter time-out men det stemmer ikke, litteraturen er skeptiske til dette og mener barnet trenger hjelp til å håndtere følelsene sine sammen med en voksen som kan hjelpe dem ti å sette ord på følelsene de bare der og da eller zombier sitter stille sammen med dem mens de roer ned. Da blir ikkebarnet avvist på samme måte som det blir i time-out stolen men får mer beskjed om at det er adferden som avvises og ikke barne i seg selv. Anonym poster: 236a755dd46ea690e8d5352b235bb776 Beklager de rare autokorrekt ordene... Ny iPad Anonym poster: 236a755dd46ea690e8d5352b235bb776
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #56 Skrevet 1. mai 2013 Synes det er feil å avvise barna (som i praksis er det man gjør når man plasserer dem i skammekroken) når de gjør noe galt. Hva lærer de av det? Anonym poster: 4add63546fb53c720f7f0da996c2795a 2
Hjarte Skrevet 1. mai 2013 #57 Skrevet 1. mai 2013 Men jeg synes vi har lite problemer, men jeg har alltid behandlet henne og respektert henne for den hun er og er bevisst på at det beste jeg kan gjøre er å gå foran med et godt eksempel. Jeg er ikke hennes forelder for å kunne utøve "makt" slik man ofte gjorde før, men jeg er her for å gi henne rettledning når hun trenger det, og for å kunne være hennes trygge havn når noe er galt. Jeg er jo like glad i henne selv om hun er sint og sur, og ved å sette henne i en skammekrok så sier jeg jo at jeg ikke bryr meg om henne om hun ikke er grei. Det er da ikke ok, er det vel? Nei, det er sant det. Vi kan jo tenke oss hvor fortvilt vi ville ha blitt hvis vi måtte skamme oss for hver gang vi ikke har følt oss glade. Skulle likt å møtt den personen som er glad hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #58 Skrevet 2. mai 2013 Skulle ønske jeg var like skråsikker og konsekvent i oppdragelsen som så mange ser ut til å være her... Anonym poster: 8053455b31d8f227a5ab6f5b52afe063 1
Gjest Riskjeks Skrevet 2. mai 2013 #59 Skrevet 2. mai 2013 Skulle ønske jeg var like skråsikker og konsekvent i oppdragelsen som så mange ser ut til å være her... Anonym poster: 8053455b31d8f227a5ab6f5b52afe063 Hehe, stikk innom "Tråden for uperfekte foreldre" i stedet, du Ingen greier å være konsekvente hele tiden. Når folk sier "vi gjør sånn og slik" betyr det egentlig "vi streber etter å gjøre sånn og slik"
Gjest Marmot Skrevet 2. mai 2013 #60 Skrevet 2. mai 2013 Ingen greier på være konsekvente på alt, nei. Men enkelte ting greier vi; det er like utenkelig for meg å plassere ungen min i skammekrok som det er å slå ham. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå