Gå til innhold

Er skammekrok ok?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for nyttige svar. Ble litt i tvil om vi skal fortsette med dette, selv om det fungerer. Må nok oppsøke litt faglitteratur på området...

Må bare presisere at vi kaller det skammekrok ovenfor guttene. Vi bruker heller ikke ord som skam, straff eller at vi er uvenner ovenfor dem. Vi prøver å heller ikke være sinte når de må gå i kroken. Føler vi har prøvd det meste, og dette er det eneste som har fungert foreløpig. De hører bare ikke når vi snakker til dem. Vi har to eldre barn også, og de har det alltid fungert å bare snakke til, så vi er ikke så vant til å bruke slike metoder.

Anonym poster: 9d5b225d514ee98829687d4f4f32afc6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for nyttige svar. Ble litt i tvil om vi skal fortsette med dette, selv om det fungerer. Må nok oppsøke litt faglitteratur på området...

Må bare presisere at vi kaller det skammekrok ovenfor guttene. Vi bruker heller ikke ord som skam, straff eller at vi er uvenner ovenfor dem. Vi prøver å heller ikke være sinte når de må gå i kroken. Føler vi har prøvd det meste, og dette er det eneste som har fungert foreløpig. De hører bare ikke når vi snakker til dem. Vi har to eldre barn også, og de har det alltid fungert å bare snakke til, så vi er ikke så vant til å bruke slike metoder.

At vi IKKE kaller det skammekrok ovenfor guttene, skulle det være.

• Liker 2
Skrevet

Der var flere artikler jeg lenket til. Kan ta med noen utdrag, for å vise at det er ingen av de som mener det er ok å bruke skammekrok som oppragermetode (slik du svarte først). Du finner følgende uttalelse fra barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen i første lenken - http://www.klikk.no/...ticle801818.ece : "Skammekroken er – og bør forbli – avskaffet som oppdragelsesmetode.". (Den andre lenken tok jeg med for å vise at det er forskjell mellom pausetid og skammekrok - http://www.klikk.no/...ticle345420.ece - der psykolog Egil Launes definerer pausetid som en kortvarig, mild konsekvens, der hensikten er å hjelpe barnet, slik at konflikten ikke skal bli større. Barnet tas ut av situasjonen fra to til fem minutter før det får komme tilbake. – Pausetid er en vanlig, akseptert metode i barneoppdragelsen, i tillegg til å snakke barnet til rette. Dette har ikke noe med skammekrok å gjøre.". Siste lenken - http://www.psykologo...o/depresjon.php - svarte jeg på evt. skadevirkninger ved bruk av skammekrok. Psykolog Gulliksrud skriver der følgende: "Noen deprimerte mennesker forteller om en oppdragelse preget av «kald kontroll». De har hatt kjølige foreldre som har benyttet en hard og kontrollerende disiplin ovenfor barna. Andre beskriver foreldre som åpenlyst har foretrukket andre søsken, eller som har brukt skamfølelse som oppdragelsesmiddel («skammekroken»).").

Anonym poster: 966849d453429d0a671b562679803f01

Vel da har jeg missforstått hva dere mente, sorry. Jeg mente den nymoderne metoden hvor barnet må være i ro i 30 sekunder og så forklarer man hva som har blitt gjort galt, ikke bokstavlig talt skammekrok som de gjorde på 60 tallet hvor man må stå i hørnet i 10 minutt med en dum hatt på hodet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

... den tredje typen (foreldre som gir time-out, barnet føler skam, ja, men barnet skjønner hva han/hun har gjort galt og at dette skal man ikke gjøre, det er veldig viktig for barn å vite hvorfor det blir straffet).

Kilder kan du søke opp selv, jeg tviler på det finnes 1 psykolog i verden som ikke anbefaler det.

? ... Trodde "time-out" var ment som pause fra situasjonen, for å få roet seg. I alle fall ikke for å straffe... Fra http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article345420.ece - Psykolog Egil Launes uttaler at pausetid skal ikke være en form for straff...

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Time-out, skammekrok.. Samme greia.

Og ikke greit.

AnonymBruker
Skrevet

Vel da har jeg missforstått hva dere mente, sorry. Jeg mente den nymoderne metoden hvor barnet må være i ro i 30 sekunder og så forklarer man hva som har blitt gjort galt, ikke bokstavlig talt skammekrok som de gjorde på 60 tallet hvor man må stå i hørnet i 10 minutt med en dum hatt på hodet.

På 60-tallet? Da jeg gikk på skolen på slutten av 90-tallet måtte vi stå i skammekroken.

Anonym poster: 5e546f23464e4f3266983df1a5a6f837

AnonymBruker
Skrevet

Time-out, skammekrok.. Samme greia.

Og ikke greit.

Skammekrok og pausetid er egentlig ikke det samme, men mange praktiserer det nok ganske likt. Vi har brukt pausetid noen få ganger i løpet av oppdragelsen, eksempel på det var en gang situasjonen var helt ute av kontroll, samtidig som det gikk utover andre barn som var til stede. Vi satte ikke gutten alene i en trapp e.l., men var med han ut av rommet, samtidig som vi snakket og roet han ned. Først når han hadde roet seg, fikk han gå tilbake til de andre. Skammekrok handler om å skamme seg, og straffe (slik jeg husker bruken). Pausetid brukes for å roe ned situasjonen, og pausen er en konsekvens: Enten å slutte med det som skaper konflikt, eller ta pausetid.".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At vi IKKE kaller det skammekrok ovenfor guttene, skulle det være.

Det er ikke så nøye med om dere ikke bruker ordet, for det er handlingene og opplevelsene barna sitter igjen med som teller. Det er ikke bedre å kalle det noe annet heller, hvis det er skammekrok man praktiserer, jfr. http://www.tv2.no/gmn/foreldre-og-barnehager-bruker-skammekroken-igjen-3764272.html . Du skal ha skryt for at du spør her inne, og at du er mottakelig for å søke råd videre. Håper dere finner en bedre måte å møte utfordringene på, for skam og straff kan være psykisk skadelig - selv om de virker der og da. Lykke til ! :)

Skrevet

Når man først har gitt barnet en sjanse til å f.eks slutte å kaste lego rundt seg, hun fortsetter. Hva ville du gjort?

Jeg fjerner barnet fra situasjonen (det være seg til en stol ved bordet, i sofaen eller annen egnet plass, ikke en bestemt plass hver gang) Forklarer hva barnet gjorde galt (kaste lego) hvorfor det er galt (kan treffe noen så det gjør vondt) for så å la barnet roe seg. Få minutter etter, samme samtale samt venner igjen og kos. Jeg har altså fortsatt snakket med barnet, ikke sendt det i en straff han ikke nødvendigvis har forutsetninger for å forstå.

Har du en annen metode så er jeg åpen for forslag.

Jeg fjerner legoen.. Det er ihvertfall en logisk konsekvens i forhold til å sitte i en krok og "tenke over hva du har gjort" (dvs skamme seg...). Og ja, det blir forklart hvorfor noe fjernes og det er faktisk mye mer effektivt enn man skulle tro.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er greit. Og 5ninutter er uansett veldig lenge.

Har dere prøvd med skikkelig konsekvenser for akkurat hva de har gjort? Altså straff som henger sammen ?

Kan du være så snill å gi meg noen eksempler på straff som henger sammen med handlingen? Jeg hører og leser stadig vekk om at konsekvensen må henge sammen med hva de har gjort, men det er svært få som kommer med eksempler..

Anonym poster: 8053455b31d8f227a5ab6f5b52afe063

AnonymBruker
Skrevet

Kan du være så snill å gi meg noen eksempler på straff som henger sammen med handlingen? Jeg hører og leser stadig vekk om at konsekvensen må henge sammen med hva de har gjort, men det er svært få som kommer med eksempler..

Kaste legoen i hodet på ungen, kanskje? :fnise:

Selvsagt ikke alvorlig ment.

Anonym poster: 1b59db5a237b72252e6c386650b514ab

AnonymBruker
Skrevet

supernanny bruker det. eller time out er det vel egentlig. der må de bli i 3 min vis de er 3 år. eller 5 min om de er 5 år.

Anonym poster: 231f1736bc653efa90851f0fc11241ee

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Synes det time-out-greine bare er en trendy versjon av skammekrok. Hvis ungen slår seg vrang, går det da fint an å fjerne den fra situasjonen uten å sette den for seg selv... Bedre å bare bære ungen vekk, ta den på fanget eller noe og få den til å roe seg, og så fortelle ham/henne hva han/hun har gjort galt. En unge lærer da ingenting av å sitte og glo for seg selv i 3 minutter?

Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å adoptere oppdragelsesmetoder fra "Supernanny" o.l. Man må huske at det dreier seg om unger (og foreldre) med alvorlige problemer, og det er ikke noe hvermansen bare kan teste ut ut i fra hva de ser i programmene. Dette står det vel også advart om etter programmene tror jeg. Etter min mening er time-out o.l "harde" metoder man ikke bruker på "normale" barn. Å teste ut metoder man ser på TV... Ærlig talt. Det er lov å tenke litt lenger enn nesa rekker...

Synes dette blir litt som "belønningssystemer" med klistremerker som også er så "in" for tida. Bare tull.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fjerner legoen.. Det er ihvertfall en logisk konsekvens i forhold til å sitte i en krok og "tenke over hva du har gjort" (dvs skamme seg...). Og ja, det blir forklart hvorfor noe fjernes og det er faktisk mye mer effektivt enn man skulle tro.

Logisk når det er noe man kan fjerne fra barnet ja. Men om barnet slår deg gjentatte ganger, f.eks i en påkledningssituasjon?

Skrevet

Kaster ungene lego (eller andre klosser, leker etc) så fjernes lekene. Krangler de om leker, trehjulssykkel etc, så fjernes trehjulssykkelen. Er vi på tur og de vil gå selv, men nekter å høre etter så må de sitte i vogna. Hvis de krangler og sloss på lekeplasse, så går vi. Søler og griser de (med vilje) så må de tørke opp/vaske/rydde (med hjelp, de er bare 2,5 år). Etc etc.. I mange situasjoner er det jo vanskeligere å finne en konsekvens, men Time-out/skammekrok ser jeg ikke helt poenget med likevel.

Forøvrig er jeg av den mening at det er en enkel løsning å ty til time-out, mye enklere enn å håndtere unger som er rasende fordi mor tok legoen eller de ikke får gå selv...

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Logisk når det er noe man kan fjerne fra barnet ja. Men om barnet slår deg gjentatte ganger, f.eks i en påkledningssituasjon?

Nå var det ikke meg du spurte... Men for min del, bare holder ungen fast og stapper ham/henne nedi klærne... Sikkert ikke pedagogisk korrekt. Men har ikke tid til å bruke hele morgenen på påkledning :P

Skrevet

Jeg si fra om at det ikke er lov å slå og kler på barnet og ignorerer dårlig oppførsel/ev avleder. Når mine unger er vrange under påkledning er det jo fordi de IKKE vil kles på, time-out er da rene belønningen...

Skrevet

Nå var det ikke meg du spurte... Men for min del, bare holder ungen fast og stapper ham/henne nedi klærne... Sikkert ikke pedagogisk korrekt. Men har ikke tid til å bruke hele morgenen på påkledning :P

Samme her. Skulle jeg ha drevet med time-out hadde jeg ikke gjort annet...

Gjest Marmot
Skrevet

Da fjerner jeg meg selv. Jeg forteller sønnen min at jeg ikke vil være sammen med ham når han slår meg, jeg får vondt og jeg blir lei meg, og så går jeg inn i et annet rom. Også passer jeg på å fortelle ham OFTE at jeg synes det er veldig koselig og fint å være sammen med ham (når han oppfører seg fint, men det sier jeg ikke, for det ville vært å gjøre det positive til noe negativt) og at jeg blir glad når vi har det hyggelig sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaster ungene lego (eller andre klosser, leker etc) så fjernes lekene. Krangler de om leker, trehjulssykkel etc, så fjernes trehjulssykkelen. Er vi på tur og de vil gå selv, men nekter å høre etter så må de sitte i vogna. Hvis de krangler og sloss på lekeplasse, så går vi. Søler og griser de (med vilje) så må de tørke opp/vaske/rydde (med hjelp, de er bare 2,5 år). Etc etc.. I mange situasjoner er det jo vanskeligere å finne en konsekvens, men Time-out/skammekrok ser jeg ikke helt poenget med likevel.

Forøvrig er jeg av den mening at det er en enkel løsning å ty til time-out, mye enklere enn å håndtere unger som er rasende fordi mor tok legoen eller de ikke får gå selv...

Hvordan løser du det i sitausjoner hvor du ikke finner konsekvenser og ikke bruker time out? Får barnet holde på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...