Gå til innhold

Hiterst og diterst


super-s

Anbefalte innlegg

Jeg tok meg selv her forleden i å si at noe lå "diterst", men hørte i det jeg sa det at det hørtes veldig rart ut. Jeg sier også "hiterst" når jeg snakker om ting som ligger nærmere.

Er det noe som egentlig heter hiterst og diterst? Er det to trønderske ord (siden jeg er trønder), eller er det bare to tulleord? Hva heter det egentlig i så fall? Nærmest og..bortest? Blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg tenker på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nærmest og lengst unna?...

Anonym poster: 8d064f927c6868034f071b1bdfed78ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Østlandet, og vi sier både "hitterst" og "borterst". Ditterst blir liksom overflødig når man allerede har borterst, men jeg ville allikevel skjønt hva du mente. Om jeg skulle lagt fra meg dialekten ville jeg nok sagt "nærmest" og "lengst unna", men borterst (evt. bortest) og hitterst er visst vaskeekte ord:

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=bortest&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=hitterst&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt det selv, kan ikke huske om jeg har støtt på det før - men jeg skjønte med en gang hva du mente! Det er morsomme uttrykk som jeg gjerne vil ta i bruk selv! Jeg er østlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg tok meg selv her forleden i å si at noe lå "diterst", men hørte i det jeg sa det at det hørtes veldig rart ut. Jeg sier også "hiterst" når jeg snakker om ting som ligger nærmere.

Er det noe som egentlig heter hiterst og diterst? Er det to trønderske ord (siden jeg er trønder), eller er det bare to tulleord? Hva heter det egentlig i så fall? Nærmest og..bortest? Blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg tenker på det!

Dette har jeg aldri tenkt over. Jeg er østlending og sier av og til "hitterst" i betydningen nærmest. Nå har jeg sett i Tanums, bøyningen er hit-hitre-hitterst. Det er ikke noe tilsvarende for "dit", annet enn bortre-bortest/borterst, som også andre skriver i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen! Konklusjonen er da at det heter hitterst og borterst, og ikke hiterst og diterst ;-)

Edit: men jeg kommer nok til å bruke diterst selv om det ikke er et ord! Det høres så morsomt ut!

Endret av super-s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trønder, og jeg sier også diterst.

"Deinn hær ligg hiterst og deinn dær ligg diterst"

Anonym poster: 69b510ce950683bf7abb5af6d088c424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ord i trøndersk. :) At det ikke fins i bokmål, har ingen betydning for dette. Trøndersk er trøndersk, bokmål er bokmål. :)

Anonym poster: e7ecf0fa6b24043dc4f6bf784f36fb7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ord i trøndersk. :) At det ikke fins i bokmål, har ingen betydning for dette. Trøndersk er trøndersk, bokmål er bokmål. :)

Anonym poster: e7ecf0fa6b24043dc4f6bf784f36fb7f

Hehe, det har du jo rett i!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier diterst og er fra Oslo. Har det fra mormor (som også er fra oslo)

Anonym poster: 85fa92cbc91e97b97d1cac58d3ccfbfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er trønder, og jeg sier også diterst.

"Deinn hær ligg hiterst og deinn dær ligg diterst"

Anonym poster: 69b510ce950683bf7abb5af6d088c424

Også vanlig brukt i nordnorske dialekter

Anonym poster: a5039d9ee7306a636f5e9714fb502e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...