Gå til innhold

Å ha besøk..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde nettopp en diskusjon/krangel med gubben om besøk. Vi venter barn nr 1, og jeg orker ikke å dra og besøke folk frem mot fødselen. Ingen av oss har bil, og tog + masse gåing blir for mye for meg, så jeg er hjemme frem til jeg føler for å besøke folk.

Jeg er tung og sliten, og det virker som det er greit, at han forstår det, og det er jo fint. Så den saken er grei.

Men så kom vi inn på temaet "besøk" da, og jeg sa det at jeg vil ikke ha besøk hver 14. dag, jeg synes det blir for mye. Det være seg min familie eller hans familie.

Så sa han at "jeg har også rett til å bestemme i dette huset", men vi må jo være enige om dette? Han kan vel ikke bare dure på og invitere sin mor, svigermor, som jeg synes er veldig slitsom hver 14. dag og så skal jeg liksom finne meg i det?

Jeg sa 1 gang i mnd er greit. Den første tida. Men vi er en egen liten familie nå, vi trenger tid for oss selv, og kan ha besøk etter behov og avtale.

Han ble sur da. Men jeg mener det faktisk når jeg skriver at hver 14. dag blir for mye. Jeg synes egentlig 1 gang i mnd er for mye også, men er litt mildere den første tiden mtp at svigermor kanskje vil hilse på babyen.

Men tenk så sliten jeg er den første tiden da, med pupp og amming, nattevåk, livet blir snudd opp ned osv, så skal man sitte og underholde en eller annen slektning attpåtil, det mener jeg må være frivillig, hva mener dere?

Er det en "plikt" å godta at folk kommer innom i hytt og pine? Eller er det greit å si ifra om hvor ofte man orker å ha besøk? Det er jo ikke snakk om 2 ganger i året heller..

Anonym poster: 9f15393acf1f5b8e242716122d2e3812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må ærlig si at jeg synes du virker litt streng/firkanta. Jeg synes også han skal ha noe å si på det. Jeg hadde reagert hvis samboern min skal bestemme hvor ofte familien min kan komme på besøk, og det er ikke snakk om at de renner ned døren her.

Endret av sebra
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

For mye med besøk en gang hver 14. dag?

Syns du er litt vel sær. Dere er jo to stykker som bos under samme tak, og da må man jekke seg litt ned.

Greit at du kanskje er litt sliten pga graviditet, men det er jo ikke slik at du trenger å gjøre så mye

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at besøksfrekvensen er 1 gang i året, og plutselig skal den bli hver 14. dag der jeg må sitte og høre på sladder og hyling og skriking? (Ja, snakk om høylytte personer).

Nå er det nok forskjell på familie til familie, men husker at besøk i min familie, da jeg var liten, var omtrent 1 gang i mnd eller sjeldnere. Hadde ingen problemer med det, man har jo sin egen familie, sitt eget liv og bor ikke på gutterommet sammen med mor, man har vel klippet navlestrengen..

Det som også trigger at jeg ikke ønsker så mye besøk sånn er at særlig svigermor prøver å styre oss, og bestemme hva vi skal gjøre. Det er det siste jeg ønsker å sitte og høre på med nyfødt baby :)

Anonym poster: 9f15393acf1f5b8e242716122d2e3812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart hun vil komme på besøk hver 14 dag, hun skal jo bli bestemor og ønsker sikkert å bli kjent med barnebarnet sitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men mener du med andre ord at du synes det for mye for besteforeldrene å få se sitt barnebarn 1 gang pr. måned? Kanskje ikke en gang 1 gang pr. måned når det har gått litt tid? Hvordan hadde du reagert på dette når ditt barn en dag kommer til deg å sier "nei mamma, du får kun se barnebarnet ditt en gang pr. måned. Med tiden gjerne også mindre enn dette".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan vel gjøre andre ting mens han får besøk, selv om du er gravid? Ta en lur, et bad, reis på cafe med veninner osv... Syns du er streng. pr 14 dag er ikke mye.

Anonym poster: 2ce26b778a5d38c42e305987e86886cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg ts. Synes du skal kjenne selv på hva som er rett for deg. Graviditet er en stor påkjenning for kroppen din og tida etter. Ta den tida du trenger. Hadde heller ikke orket noe særlig besøk i en sånn periode. Folk er forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, men dere må nesten møtes på midten.. Det er ikke bare du som bestemmer. I begynnelsen synes jeg han skal gi deg litt tid, så får hun heller komme oftere etterhvert. Jenta mi er 9 uker og jeg har friskt i minne hvor slitsomt det var med besøk i hytt og pine bare noen dager etter en slitsom fødsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom de på daglig beøsk; da skulel jeg skjønt at det blir for mye. Men hver 14.dag? Gå å legg deg litt når de kommer, så får svigermor og pappa dulle med baby og du får hvilt deg litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, er det snakk om overnattingsbesøk? Da skjønner jeg deg godt. Uansett må du få lov til å sette grensene like før og like etter fødsel. Ikke sikkert man har overskudd til å være vertinne da.

Svigers bor vel ca 30 min unna, men vi treffes ikke så ofte som hver 14. dag. Foreldrene mine bor såppas langt unna at man må overnatte. Hadde de bodd like nærme som svigers hadde jeg sikkert stukket innom dem oftere enn svigers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du kommer helt sikkert til å endre mening når babyen kommer. Du vil være så sliten at det er bare deilig å ha besøk som vil "dulle" med babyen så du får fred.

Det med at dere må være enige - du vil at han skal være enig med deg, men du vil ikke være enig med han? Det er nok du som er problemet, ikke han.

Anonym poster: 5015100aa46c3e3c37ed890f1bcdd127

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes at en gang hver 14 dag var helt greit, hun har jo nettopp blitt farmor da, og vill vell tilbringe tid med barnebarnet sitt. Og hun blir vell ikke så lenge heller 1-4 timer kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt å komme til kompromis med mannen din og samtidig ikke lagt for store planer for hvordan tiden med barn i huset vil bli, ta det litt som det kommer. Kanskje vil det være upassende med besøk hver anrde uke, eller kanskje vil det føles greit, kanskje vil du få litt avlastning, hjelp til matlaging osv.? Det er mye som blir annerledes enn man tror, husker jeg selv var bekymret for noe ala det du beskriver her, men som aldri engang ble en problemstilling når barnet (og etterhvert barna) var kommet til verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg komme med met et råd, så vil det også være å la besteforeldre som ønsker å involvere seg i barnabarna få lov til å gjøre dette. Av hensyn til barna(!) (ja, og naturlogvis besteforeldrene), men også for deg og mannen din sin del, gode barnevakter er gull verdt når barna blir litt større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...