Gå til innhold

"Synes synd i"


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Legger merke til at fler og fler skriver "jeg syns synd i henne" osv. AAAAAAARGH. HVORFOR gjør noen dette, er det noen som kan forklare?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg vet ikke om det har noe med hvor man bor. Selv sier jeg "synd på", er fra Østlandet, langt sørøst :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt. Samme som at noen skriver "var til henne" i stedet for "var hos henne".

Anonym poster: a8c209f1afc5e6702d33dd24304dcf6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du Grethe91 mener det skal være "synes synd på henne"? Jeg burker "på" i slike sammenhenger. Er det riktig?

Anonym poster: 1a05ccd0b2edd8b3d68249044aa04239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MamaQuilla

Så du Grethe91 mener det skal være "synes synd på henne"? Jeg burker "på" i slike sammenhenger. Er det riktig?

Anonym poster: 1a05ccd0b2edd8b3d68249044aa04239

Ja, 'synes synd på' er det korrekte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slik man sier det i noen dialekter og det sniker seg inn i skriftspråket.

Ja, 'synes synd på' er det korrekte.

Er du sikker? Bruk av preposisjoner i sånne tilfeller er ikke normert, så det er uansett ikke snakk om korrekt og galt. Det betyr ikke at det er fritt fram å bruke enhver preposisjon hvor som helst - man forholder seg jo til konvensjoner. For eksempel er det få som vil hevde at "synes synd for" er særlig gangbart. "Synes synd i" derimot, er såpass vanlig at jeg ikke synes det er noe ille, selv om jeg er mest vant til å både lese og skrive "synes synd på".

Jeg tror livene deres hadde blitt atskillig mye lettere hvis dere slutta å irritere dere over at andre ikke snakker/skriver som dere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MamaQuilla

Er du sikker?

Ja.

http://www.nob-ordbo...= &ordbok=begge

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=synes+synd+i&begge=+&ordbok=begge

Skriftspråket er normert, blant annet for at skriftlig kommunikasjon skal flyte lettere. Det betyr ikke at du må snakke slik du skriver, talemål er noe annet.

Endret av MamaQuilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

http://www.nob-ordbo...= &ordbok=begge

http://www.nob-ordbo...= &ordbok=begge

Skriftspråket er normert, blant annet for at skriftlig kommunikasjon skal flyte lettere. Det betyr ikke at du må snakke slik du skriver, talemål er noe annet.

Men selv om det står som en forklaring på medlidenhet i ordboka, så betyr det jo ikke at det er det eneste riktige. Les f.eks. her:

Nedenfor finner du lister med eksempler på praktisk preposisjonsbruk. De er ment som råd til den som kommer i tvil om valg av preposisjon, og utgjør ingen fasit som sier hva som er absolutt rett eller absolutt galt.

Det kan ikke fastsettes enkle formelle regler for preposisjonsbruk på samme måte som for rettskrivning og bøying.

http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Preposisjonsbruk_bm/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MamaQuilla

Jeg skrev som sagt at vi har et normert skriftspråk for å lette kommunikasjonen og at talemål er noe annet.

Ok?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev som sagt at vi har et normert skriftspråk for å lette kommunikasjonen og at talemål er noe annet.

Ok?

Nei. Ikke ok. For alle sider av skriftspråket er ikke normert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MamaQuilla

Neivel.

Du får kverulere videre om du vil, men skriftspråket følger regler, også for innarbeidede uttrykk med preposisjoner. Det står det også i artikkelen du linker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror livene deres hadde blitt atskillig mye lettere hvis dere slutta å irritere dere over at andre ikke snakker/skriver som dere selv.

Oh, beklager, skal slutte å være språkinteressert.................. Det handler ikke om at de skriver annerledes enn meg - men at de skriver feil. Man kan kanskje SI "synes synd i", om det er dialekt, men du skriver ikke "synes synd i". Dette er et forum med mye muntlig språk, så det forklarer jo hvorfor jeg leser det så ofte her, men jeg ser det også i div. artikler i aviser osv. Og ja, det irriterer meg. Hvis det irriterer deg at jeg irriterer meg, så kan du jo bare snu det andre kinnet til og så er alle glade og fornøyde. Jeg har nemlig ikke sagt noen sted at livet mitt er vanskelig pga folks skrivefeil.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neivel.

Du får kverulere videre om du vil, men skriftspråket følger regler, også for innarbeidede uttrykk med preposisjoner. Det står det også i artikkelen du linker til.

Det jeg sier, er at "synes synd i" er såpass vanlig å si at det ikke er noe å irritere seg over når folk skriver det, i og med at bruk av preposisjoner ikke følger absolutte regler. Det er ikke en absolutt fasit på bruk av preposisjoner, og skriftspråket skal jo til syvende og sist gjenspeile talemålet vårt. Det betyr ikke at man i alle tilfeller skal skrive som man snakker, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det blir rart å snakke om korrekt og galt.

Oh, beklager, skal slutte å være språkinteressert.................. Det handler ikke om at de skriver annerledes enn meg - men at de skriver feil. Man kan kanskje SI "synes synd i", om det er dialekt, men du skriver ikke "synes synd i". Dette er et forum med mye muntlig språk, så det forklarer jo hvorfor jeg leser det så ofte her, men jeg ser det også i div. artikler i aviser osv. Og ja, det irriterer meg. Hvis det irriterer deg at jeg irriterer meg, så kan du jo bare snu det andre kinnet til og så er alle glade og fornøyde. Jeg har nemlig ikke sagt noen sted at livet mitt er vanskelig pga folks skrivefeil.......

Som sagt: Jeg skjønner ikke hvorfor det er en ting man skal henge seg opp i og drive å grøsse og "aaaargh"-e over. Akkurat det siste du sier, tar jeg delvis til meg - jeg irriterer meg nok veldig over "dere" som absolutt tror dere besitter fasiten på godt språk, og livet mitt hadde nok vært litt enklere hvis jeg ikke hadde gjort det. Men jeg innbiller meg liksom at dere rakker ned og godter dere på andres bekostning, og det synes jeg gjenspeiler en sånn arrogant holdning som jeg ikke klarer å sitte og bevitne.

Endret av Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker! :sur:

Da tror jeg jeg har skrevet det feil hele livet. "Synes synd i" er så innarbeidet i dialekten at jeg bare MÅ ha skrevet det. Godt jeg ikke bruker det uttrykket ofte i skriftlig form.

*legge inn mental autokorrektur for fremtiden*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som skriver "argh" og lignende ting med h, til tross for at det meg bekjent ikke er noen gh-lyd i det norske språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Hva med de som skriver "argh" og lignende ting med h, til tross for at det meg bekjent ikke er noen gh-lyd i det norske språk?

...eller "awww" eller "ewww"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dialekt, så det er helt greit at folk sier det. Men nei, det er ikke greit å skrive det. Tror stort sett (med noen unntak) det er barn og unge som bruker det skriftlig også, det er i hvert fall mitt inntrykk.

Anonym poster: 4c9d5889f25b165d3c5a0c204073fb63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dialekt, så det er helt greit at folk sier det. Men nei, det er ikke greit å skrive det. Tror stort sett (med noen unntak) det er barn og unge som bruker det skriftlig også, det er i hvert fall mitt inntrykk.

Anonym poster: 4c9d5889f25b165d3c5a0c204073fb63

Opplever at alle aldre skriver det, dessverre. Jeg har ikke noe i mot at folk sier det mtp. på dialekter. Jeg kan fort finne på å si f.eks "jeg har spist mer enn du", det er jo feil skriftlig, men riktig muntlig på dialekten.

Men da har jeg faktisk funnet ut hvorfor så mange skriver det: fordi det brukes i noen dialekter, og man lett kan blande det inn i et såpass "muntlig" språk som f. eks dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Opplever at alle aldre skriver det, dessverre. Jeg har ikke noe i mot at folk sier det mtp. på dialekter. Jeg kan fort finne på å si f.eks "jeg har spist mer enn du", det er jo feil skriftlig, men riktig muntlig på dialekten.

Men da har jeg faktisk funnet ut hvorfor så mange skriver det: fordi det brukes i noen dialekter, og man lett kan blande det inn i et såpass "muntlig" språk som f. eks dette forumet.

Det er ikke feil hverken muntlig eller skriftlig. "Jeg har spist mer enn du (underliggende: har gjort)" og "Jeg har spist mer enn deg" er riktig begge deler.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...