Gå til innhold

Kjæresten snakker om situasjonsbestemt ledelse: men opptrådte ikke slik?


Gjest ?

Anbefalte innlegg

Han høres ut som en dust og du skulle ikke ha ringt nødnummer. 110, 112 og 113 skal kun brukes dersom det faktisk er en nødsituasjon. Alle andre henvendelser skal gå via andre kanaler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Det du beskriver, TS, har ingen verden ting med såkalt "situasjonsbestemt ledelse" å gjøre.

Jeg tror denne såkalte 'lederen' du deler hus med ville kunne ha et solid utbytte av å lese seg litt opp på Blanchard's teorier ;)

Edit: Leif

Endret av Lille-pus
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver, TS, har ingen verden ting med såkalt "situasjonsbestemt ledelse" å gjøre.

Jeg tror denne såkalte 'lederen' du deler hus med ville kunne ha et solid utbytte av å lese seg litt opp på Blanchard's teorier ;)

Edit: Leif

Tanken er god, Pus, men jeg er redd for at det ville være perler for svin og kun bidra til økt forvirring hos nevnte mannsperson.

For å ha utbytte av å lese seg opp på ledelsesteori så må han jo ha såpass kapasitet i toppetasjen at han forstår hvordan de anvendes i reelle situasjoner. En som mister hodet så til de grader er neppe i stand til å dra til seg essensen i gode teorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert: Folk er rare.

Situasjonsbestmt ledelse fordi det er nødetater i nabobygget? jojo, paranodi much? Høres foressten ut som at du er sammen med en drittsekk..

Anonym poster: 5e95347acec6dd05a030c9b5bb7ced36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du klarte å holde deg rolig fra første stund, får meg til å tenke at dette ikke er første gangen eller tilfelle hvor dømmekraften hans er i ubalanse. Slike reaksjoner som han fikk hadde gjort meg redd fra første stund, siden jeg ikke regner med at andre "stresser opp" folk på tull. Slike redsler er utrolig ubehagelig, ergo hadde jeg blitt sur om han gjorde det på tull.

Er imponert over at du holdt deg rolig, selv om det høres ut som en ikke-første-gang situasjon siden du ikke reagerte. Mener at du tok det rette valget.

Anonym poster: eeeed8a09fcad6d0fe63b6deafba6b20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lot du han legge babyen, selv om den fremdeles var sulten? Det reagerer jeg på.

Han sa han ville ta over. Men jeg tok babyen opp igjen. Vi byttet på det etterhvert, for babyen Bøe urolig og gråt uvanlig høyt. Stakkars..jeg trodde vi var enige om å ikke skrike/krangle med baby i nærheten men han mente det var unntak i krisesituasjoner.

Anonym poster: c003c6df9d170aebf7a04644fbffcc85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mente alt stresset godt? Men han oppførte seg verken behersket, rolig eller forbilledlig når det er baby og kjæreste tilstede. Hadde klikket for meg om ikke min mann hadde tatt seg av situasjonen for barna og meg om jeg var opptatt med de.

Anonym poster: c003c6df9d170aebf7a04644fbffcc85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så aner han ikke hva situasjonsbestemt ledelse er.

For det andre så skjønte jeg ikke hva som var så veldig dramatisk med at det var sirener utenfor? Hvorfor det behvoet for å trekke for gardinene?

Så hysterisk som han ble så høres han jo både paranoid og gal ut.

Edit: Skriveleif

Endret av daemonia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han opptrådte ikke som en leder i det hele tatt, da han tydeligvis overreagerte ut fra det du skriver. Høres mer ut som om han fikk panikk og friket ut, altså en reaksjon som ikke assosieres med en god leder. En hendelse i nabobygget kun akkompagnert av sirener uten at man ser eller vet noe mer trigger ikke slike reaksjoner hos de som er vant til å jobbe i krisesituasjoner.

Anonym poster: a2dd577f3511fd6154facc6733f31176

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militærmann?

Neppe, de kan å håndtere ting.

Han her høres ut som en forvirret mellomleder, med personlige problemer. Mulig han prøver å "redde ansikt" i etterkant, men han fremstår bare som mindre tilregnelig.

Anonym poster: dfd8808c47c0803fcf01b0a1bf69ffa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Tanken er god, Pus, men jeg er redd for at det ville være perler for svin og kun bidra til økt forvirring hos nevnte mannsperson.

For å ha utbytte av å lese seg opp på ledelsesteori så må han jo ha såpass kapasitet i toppetasjen at han forstår hvordan de anvendes i reelle situasjoner. En som mister hodet så til de grader er neppe i stand til å dra til seg essensen i gode teorier.

Jeg holde det åpent at hans sider ikke har kommet frem i denne tråden, og at slik han ble beskrevet av TS gav meg lyst til å bake eget hode hardt i kontorbordet.

Dôg vil jeg ikke parkere hans alle muligheter for utvikling. Ikke legge døde ethvert håp om at en såpass enkel teori kan være en fin innfallsport til den store verden av ledelseskunnskap og -dynamikk.

Jeg velger, basert på mitt innebygde positive menenskesyn, å konkludere med at ingen er fortapt før de har tilegnet seg kunnskap, erkjent egen innsikt eller mangel på sådann, kjent på ydmykheten i praksis og kjent på stoltheten over eget team når vi lykkes. Tatt kjeft på teamets vegne så hatten passer, båret ansvaret for egne mange feilaktige slutninger og deres konsekvenser blytungt på egne skuldre, gitt retning, satt kurs, latt teamet spille sine beste roller og gjort hverandre gode under dine beskyttende vinger. Delt ut blomster, gitt gaver, holdt rundt, trøstet... og grått med.

Selv gråter du stille og for deg selv når dagene er over....

De trenger deg, du trenger dem.

Edit: Leif

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holde det åpent at hans sider ikke har kommet frem i denne tråden, og at slik han ble beskrevet av TS gav meg lyst til å bake eget hode hardt i kontorbordet.

Dôg vil jeg ikke parkere hans alle muligheter for utvikling. Ikke legge døde ethvert håp om at en såpass enkel teori kan være en fin innfallsport til den store verden av ledelseskunnskap og -dynamikk.

Jeg velger, basert på mitt innebygde positive menenskesyn, å konkludere med at ingen er fortapt før de har tilegnet seg kunnskap, erkjent egen innsikt eller mangel på sådann, kjent på ydmykheten i praksis og kjent på stoltheten over eget team når vi lykkes. Tatt kjeft på teamets vegne så hatten passer, båret ansvaret for egne mange feilaktige slutninger og deres konsekvenser blytungt på egne skuldre, gitt retning, satt kurs, latt teamet spille sine beste roller og gjort hverandre gode under dine beskyttende vinger. Delt ut blomster, gitt gaver, holdt rundt, trøstet... og grått med.

Selv gråter du stille og for deg selv når dagene er over....

De trenger deg, du trenger dem.

Edit: Leif

Du har en beundringsverdig positiv innstilling.

Men man får tro mannen har noen bra egenskaper siden TS faktisk valgte nettopp han for å stifte familie og viderebringe genene sine med.

Personlig er jeg glad for at min jobb i dag er mer aktivt rettet mot kunder og ikke så mye teamjobbing og prosjekter. Kundene er såpass mange at ingen greier å virkelig gå deg på nervene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lille-pus

Du har en beundringsverdig positiv innstilling.

Men man får tro mannen har noen bra egenskaper siden TS faktisk valgte nettopp han for å stifte familie og viderebringe genene sine med.

Personlig er jeg glad for at min jobb i dag er mer aktivt rettet mot kunder og ikke så mye teamjobbing og prosjekter. Kundene er såpass mange at ingen greier å virkelig gå deg på nervene.

Du har helt rett, Themis :Nikke:

Og den grunninnstillingen (verdien) har vært en ubetinget fordel, - og en Akilleshæl.

Jeg har beholdt den, fordi jeg ikke har hverken klart eller lystet, å endre den til en mer kynisk verdisetting.

- og har blitt i overflod belønnet, og også lurt.

Så har belønningen vært så uendelig mye større og mer vedifull enn prisen jeg har menneskelig betalt de få gangene jeg har blitt lurt eller forsøkt lurt.

Min jobb er todelt, og den foregår på alle plan. Jeg har kunder overalt, leg har leverandører overalt, - og mest av alt har jeg mennesker over alt.

Mennesker som vil bidra til suksess, som vil ses og anerkjennes for det arbeid de gjør.

De tilhører min oppdragsgiver, leverandører, drift, prosjekt, montasje...

Og vil være flere tusen mennesker av alle typer og alle slag det neste halve år.

Min oppgave er også å sette foten ned. Stanse når det ikke er forsvarlig.

Se og fortelle/forklare hvordan alt henger sammen med alt, - for å unngå å måtte utføre den siste oppgaven... en oppgave jeg etter sigende er uhyggelig god til sammen med et team... og alltid nærer et fåfengt håp om å slippe å ta ut av verktøykassen....

- det er alt man trenger å vite om det som driver mine dager tror jeg...

Edit: Liten Leif på frifot.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten mente han hadde utøvd situasjonsbestemt ledelse da det oppsto en uventet situasjon i nabobygningen hjemme hos oss der vi bor.

Jeg matet babyen og plutselig hørte vi sirener. "Trekke forbi gardinen", kommanderte kjæresten.

Jeg tenkte: "Fint om han kan følge med på hva som skjer på gaten selv, da jeg har en liten baby i armene som skriker etter mat".

Han ble skikkelig irritert/forbannet og kom med beskyldninger/anklager/kritikk av meg:

- "Du er så passiv!"

- "Du bør bare gå ut og bli der"

- "Du vet vel ikke hva situasjonsbestemt ledelse er?!"

- Jeg instruerte deg men du er så sta og vil ikke bidra

- "Du er så rar og merkelig"

- "Du er så så sta"

Så la han babyen gråtende uten at den hadde fått spist noe særlig.

Jeg sa at jeg hadde ringt aktuelt nødnummer og hørt at det ikke var noen fare på den aktuelle naboadressen. Nødmannen sa også at dersom det hadde vært fare ville vi alle ha blitt varslet.

Jeg vurderte altså situasjonen til å være grei nok og ville avvente noe før jeg eventuelt reagerte. Han mener dette er feil og passivt.

Han ville reagere og flykte ut av bygningen nå.

Han mente altså at han utøvde god ledelse på meg fordi han hadde gitt instrukser til hva han mente vi måtte gjøre. Men ser ikke en god leder an sine medarbeidere? Instrukser (instruksjonsledelse) fungerer i alle fall dårlig på meg.

Jeg sa:

-"Du som mann bør vel kunne gå og se ut på gaten hvor farlig dette er når jeg mater babyen? Vi må vel ikke begge to se ut av vinduet når vi er to? Du kunne ha sett selv og så vurdert ut fra det og kommet med "instrukser"!

Han sa:

-"Du er bare håpløs, jeg gidder ikke disuktere mer med deg".

Hjelp?

Oppførselen virker merkelig. Ledelse handler om å sørge for at en situasjon blir godt håndtert for dem det gjelder. Her virker det som om du tenkte praktisk og rasjonelt. At han viser til "situasjonsbestemt ledelse" får meg til å tenke at han har lært ledelsesteori. Jeg tror ikke ledelse er noe man egentlig kan lære på teoretisk nivå; ledelse er praktisk, det handler om å holde hodet kaldt, tenke godt og handle riktig. At han blir sint og retter fokus vekk fra situasjonen og over på krangel med deg, virker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så aner han ikke hva situasjonsbestemt ledelse er.

For det andre så skjønte jeg ikke hva som var så veldig dramatisk med at det var sirener utenfor? Hvorfor det behvoet for å trekke for gardinene?

Så hysterisk som han ble så høres han jo både paranoid og gal ut.

Edit: Skriveleif

Gardinene var trukket for så han ba/instruerte om at de måtte åpnes. Samtidig fulgte han med fra verandaen.

Jeg mente det holdt at en av oss så ut. Dessuten matet jeg babyen.

Anonym poster: c003c6df9d170aebf7a04644fbffcc85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardinene var trukket for så han ba/instruerte om at de måtte åpnes. Samtidig fulgte han med fra verandaen.

Jeg mente det holdt at en av oss så ut. Dessuten matet jeg babyen.

Anonym poster: c003c6df9d170aebf7a04644fbffcc85

Må ha vært en selsom opplevelse for deg.

Men er dette en side du ikke har sett før? Eller har han det med å frike ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...