Gå til innhold

Mancave - er det vanlig i norske hjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skal poste dette, men regner med at moderator flytter det hvor det hører hjemme. :)

Jeg har pratet med kjæresten min om en eventuell dag vi flytter sammen. Han føler selv at han trenger "sitt eget sted" hvor jeg ikke er (tydeligvis er jeg en håndfull!), og hvor han kan få være litt for seg selv.

Har sagt at det ikke er aktuelt å flytte sammen på minst 1-2 år (har vært sammen i halvannet), så det er ikke noe som haster, men jeg lurer på om det er andre som har det noe lignende, at mannen (eller damen) trenger noe som er "sitt eget sted"? Og om da en "mancave" er godt nok (eks. i egen etg.)?

Anonym poster: afcf4363b0c31478fd54fd44cbccc223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min ønsker seg et "gutterom" den dagen vi får oss hus. Men jeg er ikke uvelkommen der. Det skal jo være mitt hus også. Men han vil ha et rom som kan brukes til guttekvelder o.l. Det blir vel i realiteten mer som en kjellerstue. Jeg syns det høres ut som en genial plan. Jeg ønsker jo også et eget rom: et eget kontor!

Anonym poster: 911ce8aa03b443d08010322d1236e0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle har godt av noe som er sitt eget. Og kanskje spesielt når man har bodd for seg selv såpass lenge. Husk å nyt det så lenge det varer forresten. Når barna (evt) kommer har man plutselig ikke noe for seg selv lenger. ;) Hehehe.

Anonym poster: 911ce8aa03b443d08010322d1236e0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Er nok ikke så veldig uvanlig. Faren min har sitt eget rom hjemme, tidligere var det røykerommet hans, men han har nå sluttet å røyke og bruker like mye tid der likevel. Akkurat det samme gjelder svigerfar også, han beholder røykerommet selv om han også har sluttet! :ler:

Kjæresten min snakker også om å ha et rom som er "bare hans". Jeg tror ikke det er så viktig for han å ha mulighet til å trekke seg unna, for vi slapper veldig godt av sammen, men mer det at han vil ha et rom der han selv bestemmer om det skal ryddes/vaskes, der han kan legge alt rotet sitt og ha sitt eget kaotiske system på ulike hobbyer. Selv vil jeg ha et eget treningsrom (han kan selvfølgelig bruke det han også, men han trener ikke ;) ), så vi får nå se om vi får oss et hus med nok rom til disse drømmene våre, hvis vi skal ha barn i tillegg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha stua i fred og fri for fotball, så skjønner behovet.

Det er ihvertfall vanlig med kjeller- eller loftstue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle mennesker behov for alenetid/pusle med ting med andre? Når det gjelder menn, så har de alltid hatt garagen med div prosjekter der blant min far og onkler, men også med min ektemann og hans kamerater. Nå ser jeg gutta har kommet seg inn i hus, egen kjellersture/rom for gaming og slikt....

Anonym poster: 6be1ee02ba0ea5863540cf7d86c512d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg (kvinne) vil gjerne også ha mitt eget rom den dagen jeg forhåpentligvis flytter sammen i et hus med kjæresten. Det rommet tror jeg at jeg vil bruke til å ha piano og gitar, da jeg elsker musikk og jeg trenger ett rom der jeg er alene når jeg spiller.

Anonym poster: 252625e0281dc982f903858bcce43ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Vi har en typ mancave i vårt hus (men aldri når vi bodde i leilighet), men jeg er ikke uvelkommen der. Vi kaller det "the den", det er kjellerstue innredet med hjemmekino, tre gode reclinere, og et par meter skrivebord med et par kraftige desktop-PC'er og en bråte unødvendig store skjermer. Rommet har nerdete bilder og nips, og en katana på veggen bl.a. Men jeg koser meg der også. At det er mest hans hule, er det ingen tvil om. I gjengjeld fikk jeg innta det minste soverommet og inndere walk-in klesskap der. Hadde jeg hatt null interesse av det, og ønsket kjellerstua annerledes, så måtte han ha møtt meg på midten. Å kreve sitt eget rom er lite kult når man er samboere, men å ytre ønske om bruken av et rom - når man har plass til alt annet vesentlig - er helt OK i mine øyne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pratet med kjæresten min om en eventuell dag vi flytter sammen. Han føler selv at han trenger "sitt eget sted" hvor jeg ikke er (tydeligvis er jeg en håndfull!), og hvor han kan få være litt for seg selv.

Anonym poster: afcf4363b0c31478fd54fd44cbccc223

Håper ikke du fremstiller det sånn overfor ham, at du forsøker å gi ham skyldfølelse for et ønske selv de mest turtelduete av turtelduer gjerne kan ha. Slutt med det der.

Jeg tror ikke det er uvanlig at man har sitt eget rom, men jeg tror ikke det er mer enn mannegreie enn en kvinnegreie her i Norge. Er nok mer det i f.eks. USA. Det er vel få (om ingen) som direkte nekter sin bedre halvdel å komme innom der, men det skåner jo den andre også.

Jeg er for eksempel ikke interessert i å måtte droppe å se fotball på TV fordi forloveden skal lese, ei heller er hun interessert i å lese med fotball-lyd rungende i rommet, så om en av oss har et eget rom slipper vi det problemet. Det handler ikke om at vi misliker hverandre.

Anonym poster: 96360c23aef1ff914959cecf9ce57442

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

samboeren min fikk et rom han kunne bruke til det han ville nå når vi kjøpte hus. han valgte da å lage et verksted.

synes han fortjener en plass han kan pusle med hva han vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen har plan om å innrede kjelleren med kino (vel og merke til begge + ungene, men han er hifi-entusiasten) Spa-bad (med boblekar, tropisk dusj, badstue, helt klart mest for meg.. <3!), og et rom som sikkert går under betegnelsen Man-Cave. Der kan han styre og rote med bilgreier, datagreier, og alt som har møkkete, små deler som tar over verden. Jeg kommer til å elske det rommet kjenner jeg, siden jeg blir gal av alle tekno-duppedingesene som nå er i stua/på kjøkkenet. Så slipper han maset mitt og kan holde på med hobbyene sine. Fornøyd meg og fornøyd han. (Så setter vi på Cars i kinoen, og plasserer meg i badekaret, så blir det lørdag!) ;P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Crazycatlady

Vet ikke. Har aldri vært vant til noe sånt selv, men vet om flere som har noe man kanskje kunne kalle mancave.

Har man plass til det så ser jeg ikke problemet.

Samboer har egentlig ikke ytret noe ønske om det, selv om han kaller det ene rommet for sitt rom og et annet kjipere et er visst mitt :) (vi tørker klær og bruker det til oppbevaring) Men han bruker det bare til trening og jeg er der inne minst like mye siden ene pc'en min står der inne.

Kunne egentlig tenkt meg et rom selv jeg. Til å ha hobbygreier og annet rot som ender opp på stua nå.

I de tilfellene jeg vet om der mannen har mancave så har de det fordi dama ikke vil ha all slags duppeditter og svære tv'er osv på stua for eksempel. Samboer vil i hvert aldri møte noen motstand fra meg på det området :) , men hadde vi hatt plass og han ville hatt et eget rom så vær så god.

Endret av Crazycatlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben min har et eget datarom. Delvis fordi han av og til må jobbe hjemmefra, men mest fordi han også synes det er deilig med et eget rom hvor han kan være litt i fred. Jeg har ikke eget rom, men synes det er deilig å få resten av huset "for meg selv" når han går dit for å slappe av/spille eller hva han nå gjør der inne. :) funker iallefall veldig bra for oss å ikke måtte sitte oppå hverandre hele tiden. :)

Når det er sagt så er jo ikke den døra noensinne låst, så det er fritt frem for meg også. :-)

Endret av Lachesis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Med tanke på at jeg ikke engang eier nåla i veggen...

Jeg blander deg nok sammen med en annen, tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Errata

Syns "man cave" er litt snålt, betyr det at fruen får resten av huset?

Her har vi bare to rom, og de deler vi ganske likt. Om ikke gitaren til samboer gjør den til en "man cave" da. Men da anser jeg den delen som har platesamlingen min som min "woman cave". Den ene vinduskarmen på kjøkkenet er visst også en "woman cave"...

Men, sånn ellers, så tror jeg begge to kunne tenkt seg å hatt et rom man bestemte helt over, både stil og bruk, og der man kunne trekke seg litt tilbake. Men hadde vi bare hatt et ekstra hadde jo det blitt kontor på deling, men kompromiss-stil som resten av leiligheten og hver sin hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...