Gå til innhold

Hyklerisk for en ateist å tro på spøkelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ateist, men før jeg ble det var jeg katolsk og jeg hadde en sterk tro på spøkelser. Jeg har opplevd mye rart - ting som har plutselig blitt borte for å da dukke opp på et annet sted og hørt mange rare lyder. En gang hørte jeg noen komme opp trappen ved soverommet mitt så jeg tenkte at det var en av foreldrene mine, men da jeg gikk for å se var det ingen der.

Saken er at troen på spøkelser har blitt mindre de siste 8 månedene etter at jeg ikke opplevde noe utenom det vanlige da jeg bodde hos tanten mins hus, som jeg før hadde opplevd skumle ting hos.

Jeg tror ikke på noen Gud, så det må da være hyklerisk for meg å fortsette å tro på spøkelser?

Anonym poster: 4113db43e6f1dac1f667fe5157324168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er du ikke ateist, men agnostiker. Det hadde uansett ikke vært hyklerisk, bare litt rart.

Anonym poster: 40f32cf73c44d71d1ab362310097537a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ateist nekter for at det finnes guder. En ateist er det samme som en muslim eller en kristen, vedkommende er sterkt overbevist i sin tro. Bare at ateisten tror at det ikke finnes noen guder.

Agnostikere rister oppgitt på sine hoder over begge leire.

Anonym poster: d65c25cc54e49f152ee7a617bc3cc168

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ikke ateist, men agnostiker. Det hadde uansett ikke vært hyklerisk, bare litt rart.

Anonym poster: 40f32cf73c44d71d1ab362310097537a

men en agnostiker er litt usikker om det finnes en Gud, mens en ateist er fast bestemt på at det ikke finnes en Gud. Jeg anser meg selv som ateist....

Anonym poster: 4113db43e6f1dac1f667fe5157324168

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ateist nekter for at det finnes guder. En ateist er det samme som en muslim eller en kristen, vedkommende er sterkt overbevist i sin tro. Bare at ateisten tror at det ikke finnes noen guder.

Agnostikere rister oppgitt på sine hoder over begge leire.

Anonym poster: d65c25cc54e49f152ee7a617bc3cc168

De fleste ateister er egentlig agnostikere i teorien, men ateister i praksis. Om det sier deg noe?

Anonym poster: aaeceb8ed72d2feacd617c3d76b686b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ateister er egentlig agnostikere i teorien, men ateister i praksis. Om det sier deg noe?

Anonym poster: aaeceb8ed72d2feacd617c3d76b686b4

Nei, det sier meg ikke noe :klo: Vennligst utdyp. TS

Anonym poster: 4113db43e6f1dac1f667fe5157324168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske sikker på at ateisme dekker kun definisjon på at man ikke tror på Gud,du kan ellers tro på enhjørninger, spøkelser og julenissen uten at det forandrer din tro på Gud,med mindre du tror gud skapte de tingene selvfølgelig.

Anonym poster: b056e86bca29ca26edabc36da07f79ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det sier meg ikke noe :klo: Vennligst utdyp. TS

Anonym poster: 4113db43e6f1dac1f667fe5157324168

Ifølge vitenskapen kan man aldri bevise noe, kun motbevise. Derfor kan man aldri være helt sikker på at det ikke finnes en gud, fordi det er umulig å teste empirisk.

En ekte vitenskapsmann vil aldri si at h*n er 100% sikker i denne saken, men vil allikevel kunne være såpass sikker at h*n kaller seg selv ateist.

Anonym poster: aaeceb8ed72d2feacd617c3d76b686b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke hyklersk før du begynner å latterliggjøre andre som tror på slike oppdiktede skapninger, som f.eks en gud.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge vitenskapen kan man aldri bevise noe, kun motbevise. Derfor kan man aldri være helt sikker på at det ikke finnes en gud, fordi det er umulig å teste empirisk.

En ekte vitenskapsmann vil aldri si at h*n er 100% sikker i denne saken, men vil allikevel kunne være såpass sikker at h*n kaller seg selv ateist.

Anonym poster: aaeceb8ed72d2feacd617c3d76b686b4

En ekte vitenskapsmann..trodde vi snakket om ateister?

Jeg er ateist, og jeg er ikke en ekte vitenskapsmann, jeg er interessert i vitenskap,men ikke en ekte vitenskapsmann.Det jeg ikke liker med religion er at ofte er kun filosofi og ordspill.

Blir tullete å diskutere om noen er 100% kristen feks, for ingen kristne følger bibelen 100% og alle kristne baserer sin religion på "tro", vet de 100% sikker er de ikke kristne lengre, og ta-da, de er ikke 100% kristne.

Dum ordspill, selvfølgelig er man kristen hvis man fyller kriteren, slik man er ateist hvis man anser at gud ikke er på ekte

ALT kan jo eksistere, ingen har motbevist enhjørninger,men likevel gidder ikke jeg å kalle meg for "enhjørning troende" kun fordi det ikke er 100% motbevist, dt holder med at jeg rett og slett ikke tror på de.

Anonym poster: b056e86bca29ca26edabc36da07f79ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hyklersk, bare rart å tro på spøkelser i utgangspunktet.

Anonym poster: 8b6a11bf2c792461708d3d039aa88fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være ateist er å ikke se bevis for en gud, så det er fullt mulig, om enn uvanlig å være ateist og tro på spøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge vitenskapen kan man aldri bevise noe, kun motbevise. Derfor kan man aldri være helt sikker på at det ikke finnes en gud, fordi det er umulig å teste empirisk.

En ekte vitenskapsmann vil aldri si at h*n er 100% sikker i denne saken, men vil allikevel kunne være såpass sikker at h*n kaller seg selv ateist.

Anonym poster: aaeceb8ed72d2feacd617c3d76b686b4

Det er sant. :) takk for oppklaringen! ts

Anonym poster: 4113db43e6f1dac1f667fe5157324168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekte vitenskapsmann..trodde vi snakket om ateister?

Jeg er ateist, og jeg er ikke en ekte vitenskapsmann, jeg er interessert i vitenskap,men ikke en ekte vitenskapsmann.Det jeg ikke liker med religion er at ofte er kun filosofi og ordspill.

Blir tullete å diskutere om noen er 100% kristen feks, for ingen kristne følger bibelen 100% og alle kristne baserer sin religion på "tro", vet de 100% sikker er de ikke kristne lengre, og ta-da, de er ikke 100% kristne.

Dum ordspill, selvfølgelig er man kristen hvis man fyller kriteren, slik man er ateist hvis man anser at gud ikke er på ekte

ALT kan jo eksistere, ingen har motbevist enhjørninger,men likevel gidder ikke jeg å kalle meg for "enhjørning troende" kun fordi det ikke er 100% motbevist, dt holder med at jeg rett og slett ikke tror på de.

Anonym poster: b056e86bca29ca26edabc36da07f79ca

Det var poenget mitt. Du er ateist i praksis.

Anonym poster: aaeceb8ed72d2feacd617c3d76b686b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateist vs. agnostiker om den historiske Jesus. (Ateisten blir så eid! Fordi ateisme bygger like mye på tro som religion ellers.)

Anonym poster: d65c25cc54e49f152ee7a617bc3cc168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ateist vs. agnostiker om den historiske Jesus. (Ateisten blir så eid! Fordi ateisme bygger like mye på tro som religion ellers.)

Anonym poster: d65c25cc54e49f152ee7a617bc3cc168

Dette er ikke en diskusjon mellom en ateist og agnostiker. Dette er en som ikke er historiker som bare sier i mot alt som en historiker sier. Har ingenting med ateisme å gjøre.

Anonym poster: aaeceb8ed72d2feacd617c3d76b686b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist, men før jeg ble det var jeg katolsk og jeg hadde en sterk tro på spøkelser. Jeg har opplevd mye rart - ting som har plutselig blitt borte for å da dukke opp på et annet sted og hørt mange rare lyder. En gang hørte jeg noen komme opp trappen ved soverommet mitt så jeg tenkte at det var en av foreldrene mine, men da jeg gikk for å se var det ingen der.

Saken er at troen på spøkelser har blitt mindre de siste 8 månedene etter at jeg ikke opplevde noe utenom det vanlige da jeg bodde hos tanten mins hus, som jeg før hadde opplevd skumle ting hos.

Jeg tror ikke på noen Gud, så det må da være hyklerisk for meg å fortsette å tro på spøkelser?

Anonym poster: 4113db43e6f1dac1f667fe5157324168

Gud er en ting, spøkelser noe annet. Det er ikke videre rasjonelt å tro på spøkelser, siden det for det meste finnes mange bedre og naturlige forklaringer på "spøkelseshistoriene". Så det innebærer kanskje at du ikke er noen skeptisk ateist. Men det er ikke med nødvendighet slik at ateister avviser at det kan finnes en eller annen form for eksistens etter døden. De avviser strengt tatt bare at det finnes en gud. Men siden de aller fleste ateister også tror på en verden som fungerer etter naturlover som ikke tillater at spøkelser eksisterer, så ryker de gjerne med i samme farta som gudstroen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med ateisme å gjøre.

Ateisme handler om å se bort fra vitenskapelige fakta og prøve å forme verden ut fra sin innbilte verdensanskuelse. Ateister er ikke det spor bedre enn teister.

Klippet har alt med ateist vs. agnostiker å gjøre. En agnostiker ser på verden og prøver å forstå den. En ateist har en mening om hvordan verden skal være og prøver der ettere å forme verden til sin verdensanskuelse.

Anonym poster: d65c25cc54e49f152ee7a617bc3cc168

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateisme handler om å se bort fra vitenskapelige fakta og prøve å forme verden ut fra sin innbilte verdensanskuelse. Ateister er ikke det spor bedre enn teister.

Klippet har alt med ateist vs. agnostiker å gjøre. En agnostiker ser på verden og prøver å forstå den. En ateist har en mening om hvordan verden skal være og prøver der ettere å forme verden til sin verdensanskuelse.

Anonym poster: d65c25cc54e49f152ee7a617bc3cc168

Det blir som å ta en diskusjon mellom en mann og en kvinne, hvor kvinnen ikke tenker logisk, og taper diskusjonen. Dette medfører ikke at alle kvinner er sånn.

Jeg er ateist, og jeg tror Jesus, som historisk person, har eksistert.

Anonym poster: aaeceb8ed72d2feacd617c3d76b686b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...