Gå til innhold

Anbefalinger, populærvitenskapelige bøker om språk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er veldig interessert i språk, og skulle gjerne hatt tips om gode populærvitenskapelige bøker om dette emnet. Det må være velskrevne, forholdsvis lettleste bøker, og ikke bøker med tungt, akademisk språk, da dette er ren koselesning for meg. Men helst skrevet av personer med stor faglig tyngde.

For å gi en pekepinn om hva slags bøker som er aktuelle for meg, kan jeg jo opplyse om bøker jeg allerede har lest og likt:

- Helene Uris populærvitenskapelige bøker om språk.

- Følgende bøker av Peter Trudgill: Language Myths og Dialects of England.

- Steven Pinker: The Language Instinct (uhyre interessant bok hvor han argumenterer for at språk og språkevne er et instinkt vi alle er født med, det er altså biologisk betinget, og ikke noe som er menneskeskapt). Jeg har dessuten bestilt boka The Stuff of Thought: Language as a Window into Human Nature av samme forfatter, som jeg skal kaste meg over så snart jeg får den.

- Til slutt min favoritt, David Crystal: The Cambridge Encyclopedia of the English Language (http://books.google.no/books/about/The_Cambridge_Encyclopedia_of_the_Englis.html?id=Kh_RZhvHk0YC&redir_esc=y). Det er et praktverk av en bok, som inneholder informasjon om alle mulige aspekt av språk det er mulig å forestille seg. Alt fra språkhistorie (inkludert hvordan skandinavisk påvirket engelsk under Daneloven), sosiolingvistikk, reklamespråk, hvordan det engelske skriftspråket ble til, etymologi, variasjon innad i Storbritannia samt variasjon mellom engelsk i ulike deler av verden, til mer tekniske saker som syntaks og hvordan f.eks. walisisk engelsk uttale skiller seg fra den dominerende uttalen i England. Selv om den altså omhandler engelsk språk, er den ikke bare interessant for lesere som er spesifikt interessert i dette språket (det er jeg for eksempel ikke selv). Men den er virkelig interessant for alle som er interessert i språk, språkbruk, språkevnen, og alt relatert. Et must for enhver språknerd. (Det er ikke en bok man leser fra perm til perm, men som man kan sitte og bla i og lese om veldig mange ulike interessante fenomener.)

Håper på gode tips om andre bøker! :) Spesielt om språkhistorie, etymologi, filologi, språkfilosofi og sosiolingvistikk. :)

Anonym poster: d3c267f6747cbce5e10c863a2929404e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende! Noterer ned dine "tips" med stor iver!

Jeg har blitt anbefalt boken "I døde språks selskap" av Ola Wikander, men har dessverre ikke kommet så langt ennå. Skal visstnok være meget bra og lettfattelig, uten å være overforenklende.

"Latin; kulturen, historien, språket" av Tore Janson skal også være lesverdig, men igjen...har ikke kommet så langt selv.

Uff, har lest alt for få bøker om emnet på norsk/engelsk...så det ble en kort liste dette her! Håper du får flere anbefalinger, skal følge med på tråden selv! :)

Edit: rettet en tastefeil

Endret av Uglen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen. :) Igjen, jeg anbefaler virkelig David Crystal: The Cambridge Encyclopedia of the English Language til alle spåknerder. Se dessuten anmeldelsene på britiske amazon, så slipper jeg selv å skrive mer om hvordan den er. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_laught.gif' alt=':fnise:'> http://www.amazon.co.uk/product-reviews/0521530334/ref=cm_cr_pr_top_link_1?ie=UTF8&showViewpoints=0 Jeg skal også sjekke ut enkelte av de andre bøkene hans, spesielt How Language Works: How Babies Babble, Words Change Meaning and Languages Live or Die. Den høres veldig spennende ut.

Når jeg nå gjerne ønsker anbefalinger fra andre språkinteresserte, vil jeg aller helst ha bøker som ikke handler om engelsk, ettersom jeg allerede har en del uleste bøker om dette språket. Jeg vil derfor heller ha tips til bøker om språk generelt, eller om norsk/skandinavisk. :)

Anonym poster: d3c267f6747cbce5e10c863a2929404e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Noterer ned dine "tips" med stor iver!

Jeg har blitt anbefalt boken "I døde språks selskap" av Ola Wikander, men har dessverre ikke kommet så langt ennå. Skal visstnok være meget bra og lettfattelig, uten å være overforendklende.

"Latin; kulturen, historien, språket" av Tore Janson skal også være lesverdig, men igjen...har ikke kommet så langt selv.

Uff, har lest alt for få bøker om emnet på norsk/engelsk...så det ble en kort liste dette her! Håper du får flere tips, skal følge med på tråden selv! :)

Tusen takk, Uglen! :) Bøkene du nevner høres veldig interessante ut, og høyaktuelle for meg. Jeg skal virkelig sjekke dem ut nærmere! :)

Og ja, for meg er det også viktig at bøkene er bra og lettfattelige, uten å være overforenklende, slik jo for eksempel introduksjonsbøker til et emne har en tendens til å være. :)

Anonym poster: d3c267f6747cbce5e10c863a2929404e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen: Jeg undersøkte Ola Wikander litt nærmere, og fant ut at han også har skrevet en annen bok som ser veldig spennende ut: Ett träd med vida grenar: de indoeuropeiska språkens historia. På Wikipedia står det følgende om denne boka:

Wikanders genomlysning av de indoeuropeiska språkens historia (2008) är en folkbildargärning som blivit väl mottagen av recensenter i såväl Svenska Dagbladet[1] som Dagens Nyheter.

Ser lovende ut! Og dessuten midt i blinken for meg. :)

Anonym poster: d3c267f6747cbce5e10c863a2929404e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte forresten å ta med en annen stor favoritt, nemlig Metaphors We Live By, av George Lakoff og Mark Johnson. Det var visstnok en banebrytende bok i sin tid (den er over 30 år gammel), og den viser at hvordan vi tenker, snakker og skriver er påvirket av enkelte underliggende metaforer. For eksempel: "kjærlighet er en reise", "krangel er en reise", "glad er opp", trist er "ned", "kjærlighet er krig", osv., og at disse underliggende metaforene påvirker ordvalget vårt når vi skal skrive om disse tingene, helt uten at vi tenker over det.

Populærvitenskapelige framstillinger er virkelig undervurdert i akademiske miljøer. I alle fall er det slik innenfor mitt eget fagfelt (statsvitenskap). Jeg er jo enig i at det er viktig å publisere i ledende tidsskrifter, delta på viktige konferanser, samt la forskningen komme undervisningen til gode, men det er også viktig å la forskning komme "befolkningen" til gode.

Anonym poster: d3c267f6747cbce5e10c863a2929404e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett träd med vida grenar är en inledande bok om [den jamförande indoeuropeiska språkvetenskapen]. Vi får lära oss hur språkljud regelmässigt förändras, hur man kan följa deras omvandling ned genom seklerna. Vi får se hur man ur dem på ett nästan magiskt sätt kan återskapa tidigare språkstadier som inte ens är bevarade i skrift. Vi kan ana det gemensamma mönstret bland dessa myller av språk och ord och se hur de logiskt hänger samman. Bit för bit kan vi förstå något om de människor som en gång måste ha talat det språk från vilket hela vår språkfamilj stammar - som vida grenar på ett stort träd med rötter över 5 000 år tillbaka i tiden.
(http://www.boktipset.se/bok/ett-trad-med-vida-grenar--de-indoeuropeiska-sprakens-historia)

Bestilt! Sammen med I døde språks selskap. Takk for glimrende tips, Uglen! :)

Anonym poster: d3c267f6747cbce5e10c863a2929404e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest den selv, men "Norsk etymologisk oppkok" skal visst være humor for språkinteresserte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

*dytter*

Er det virkelig ikke noen flere her som har interesse for språk? :)

Anonym poster: d3c267f6747cbce5e10c863a2929404e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Experiences in Translation av Umberto Eco

Mouse or Rat av Umberto Eco

Rena grekiskan av Ebbe Vilborg (om gammelgresk, på svensk)

The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics av Jean Aitchison

Le Ton Beau De Marot: In Praise Of The Music Of Language av Douglas Hofstadter

:)

Anonym poster: 6ffbae80faaa8bc90494b6f2abf8c2a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...