Gå til innhold

Må jeg ta mørkekjøring før jeg kan begynne på lappen?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tok grunnkurset i november i fjor, og hadde satt meg opp på mørkekjøring. Problemet er at mørkekjøringen var såpass langt fremme i tid at jeg glemte av hele greien midt oppi eksamenslesing og mye jobb! Jeg har altså tatt det trafikale grunnkurset, men ikke mørkekjøringen. Er det slik at jeg må vente til høsten/vinteren med å ta mørkekjøringen, før jeg i det hele tatt kan begynne på resten av prosessen med å få lappen? Har googlet og lest litt på forskjellige sider, noen steder står det at man må ha mørkekjøring for å øvelseskjøre, mens andre steder står det at man kan kan begynne på lappen, ja, til og med ta lappen, så lenge man tar mørkekjøringen så og så lenge etter man har bestått oppkjøringen.

Jeg kommer til å kapitulere i fosterstilling og la tårene renne i strie strømmer om jeg seriøst må vente til høsten før jeg i det hele tatt kan begynne på lappen! Så, dere som har lappen/holder på å ta den, MÅ jeg ha mørkekjøringen før jeg kan begynne og øvelseskjøre både hjemme og på trafikkskole?!

Anonym poster: 34a7bf83ac17502c852c079275e13a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan øvelseskjøre uten å ha gjort mørkekjøring.

Anonym poster: 079a37c0ef1ccc7f85451be89c6aaeb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte med kjøretimer før mørkekjøring. Du kan til og med ta lappen uten å hatt mørkekjøring om du tek den i sommarhalvåret (vist ikkje dette er endra siste åra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er under 25 må du ha gyldig trafikalt grunnkursbevis for å øvelseskjøre. Har du et utgått bevis nå, må du kontakte en trafikkstasjon for å få nytt bevis. Du kan ta lappen nå uten mørkekjøring, men vil få et begrenset førerkort som må fornyes med mørkekjøring.

Anonym poster: 00535e3c06432d51404dc6d18c9b6dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt førerkortet uten mørkekjøring, kjørte opp i juli og tok mørkekjøringa i november. Det stod på førerkortet mitt at det kun var gyldig til februar året etter, altså jeg måtte kjøpe nytt førerkort etter det med mørkekjørina.

Anonym poster: 7556724936342fb597970d440049580c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...