Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en kjedelig episode som bare viser oss hva folk skal gjøre i neste sesong. Også syns jeg det var litt teit at alle stod oppstilt på båtene på vei over havet, skal de stå slik hele båtturen :P

Anonymkode: 2e419...dea

Jeg lurer på hva du synes kvalifiserer til spennende/underholdende. :P 

Anonymkode: 767da...13a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også det var kjempeteit at vi ikke fikk vite hva Lyanna sa. Endelig viser den scenen også får vi ikke vite noe særlig ?? Kunne like godt la være.

Hvor var Rhager når det skjedde forresten?

Anonymkode: 2e419...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det var kjempeteit at vi ikke fikk vite hva Lyanna sa. Endelig viser den scenen også får vi ikke vite noe særlig ?? Kunne like godt la være.

Hvor var Rhager når det skjedde forresten?

Anonymkode: 2e419...dea

Har ikke robert baratheon allerede drept rhaegar på dette tidspunktet? Også sendte han ned for å hente lyanna i tower of joy.

 

Anonymkode: 113a8...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, var det slik det var. Husker ikke så mye av det der, leeenge siden jeg så resten av serien og leste noen av bøkene

Anonymkode: 2e419...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt fornøyd. De setter opp farten, det er lange avstander å reise fra Mereen til Dorne for eksempel, og Varys drar svisj - svisj. Fram og tilbake. I forrige episode var det bare en kort seiltur til Mereen fra The Iron Islands..

Arya reiste også til Westeros, svisj, og det er svært langt opp til Riverrun. Tidligere i serien har det tatt lang tid å forflytte seg til lands og til vanns.

Bestemor Tyrell, rett fra Highgarden til Dorne, komme fram like etter dramaet i Kings Landing.

Hvor fikk Arya ansiktet fra? Pakket en reisekoffert i House of the Many Faced God? Jeg synes det gikk veldig fort fram. Jeg har sett bare to faceless men, the Waif og Jagen H'ghar. Pluss noen få tjenere. Det skulle være mange der. Og når du bruker måneder på å trene en lærling, og hun bare slutter og går sin vei, skulle Jagen vært litt pissed off. Det var ikke slik at de hadde en hel klasse der å ta nye rekrutter fra. Arya har ikke lært å preparere ansikter, så hun må ha tatt med noen, eller så har hun magisk lært kunsten og tatt livet av en uskyldig kvinne. Vel, hvis Jagen var helt happy med at hun dro, så er det klart at hun fikk en presang med. Sånn sett er det logisk. Han aksepterer skjebnen.

Hvordan skal Bran komme seg til en bosetning på den andre siden av muren, uten engang en slede, ingen pelser til å holde han varm, permafrost på bakken, ikke helt bra det heller. I neste serie har han sikkert brukt magi og warget inn i en bjørt som Meara rir på, til Winterfell. Eller så drar hun han to hundre meter til et hus like ved muren.

Og så må Whitewalkers komme seg igjennom muren, ellers blir hele spenningen borte. Plutselig finner de noe magi som har vært skjult for de i tusener av år?

Det var mye jeg likte også. Jon Snows mor var Lyanna, godt å endelig få det på det rene. Paradoksalt nok gjør det han til en svakere arving til Winterfell, men skitt, det kan jeg se gjennom fingrene med. Mannlige arvinger har førsterett uansett.

Godt at Sansa bare går bort fra Lillefinger. Jeg tror han er besatt av å vinne Jerntronen, og Sansa ville bare vært en støtte til å nå det målet. Han elsker bare seg selv.

Likte også at Cersei fikk drept Høyspurven. Han var sta til det siste, Margary var mye smartere enn han, men hun måtte dø for at Cersei skal seile opp som the big bad queen. Stakkars Tommen. Det hadde ikke vært så lett å ta Daenarys parti mot den snille Tommen og Margary.

Liker at Walder Frey fikk som han fortjente, selv om Arya reiste usannsynlig fort.

Daenarys kvittet seg med Daario, fint det. Han har alltid virket blærete og selvsikker på meg. Det har skint igjennom at Dany ikke akkurat er forelsket. Hun skulle jo gifte seg med en adelsmann fra Mereen. I bøkene gjennomfører hun ekteskapet, og har en het sexscene med Daario natten før bryllupet. Likevel bryr hun seg ikke nok om han til å be lorden stikke av.

Jeg lurer på hvordan serie 7 blir. Dany må sloss med Whitewalkers først, tror jeg. De slår gjennom muren ved en eller annen magi som plutselig dukker opp. Daenarys har gått i land, og får høre at Whitewalkers vil drepe hele Westeros. Hun må ta de ut først. Der treffer hun Jon. De er tante og nevø, hvis Rhaegar er faren hans. Ikke at det spiller noen rolle for Targaryens. Litt for klisje, at de skal falle for hverandre, men "A Song og Ice and Fire" heter bokserien, det har på en måte vært opplagt.

Hvis hun ikke hjelper mot the Whitewalkers, så har du en annen umulig situasjon. Folket i nord skal holde de tilbake helt til Kings Landing er erobret? Mot en allmektig konge som reiser opp de døde? Går rett inn gjennom flammene og dreper den Enøyde Ravnen uten vanskeligheter. Nå skal Bran holde han tilbake, lite trent og svak. Noe urealistisk, men det er fantasy.

Herregud, som jeg venter på en ny bok. Det blir lagt ut mer detaljert der, og ikke alt blir som i serien. Pokkers, det er for lenge å vente på bøkene.

Cersei og Jamie får et dårlig forhold nå. Hun kommer til å bli gal. Til slutt dreper Jamie henne? Når Daenarys står utenfor murene, og Cersei vil brenne hele byen, menn, kvinner og barn, med wildfire?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, ops2 skrev:

 

1. Og så må Whitewalkers komme seg igjennom muren, ellers blir hele spenningen borte. Plutselig finner de noe magi som har vært skjult for de i tusener av år?

Jeg lurer på hvordan serie 7 blir. Dany må sloss med Whitewalkers først, tror jeg. De slår gjennom muren ved en eller annen magi som plutselig dukker opp. Daenarys har gått i land, og får høre at Whitewalkers vil drepe hele Westeros.

2. Der treffer hun Jon. De er tante og nevø, hvis Rhaegar er faren hans. Ikke at det spiller noen rolle for Targaryens.

3. Cersei og Jamie får et dårlig forhold nå. Hun kommer til å bli gal. Til slutt dreper Jamie henne? Når Daenarys står utenfor murene, og Cersei vil brenne hele byen, menn, kvinner og barn, med wildfire?

1. WW trenger ikke nødvendigvis finne noen magisk som hjelper dem gjennom muren. Der hvor den treøyde ravnen "bodde" (Husker ikke navnet, så da får det bli slik :P ) var jo også beskyttet frem til Bran dro inn i synene sine og ble berørt av WW-kongen. Da ble magien inn til TØR brutt. Mulig han fortsatt er "merket" og at de kommer seg gjennom muren på den måten. 

2. Er mulig at Jon bryr seg da? :fnise: 

3. Cersei blir drept av enten Jaime eller Tyrion. Hun ble spådd av en spåkone som barn, hvor hun ble fortalt at hun kom til å overleve sine 3 barn OG " die by the hands of "the valonqar" (lillebror). Hvis jeg har skjønt det riktig har hun alltid hatet Tyrion fordi "han drepte moren deres", men også fordi hun mener at Tyrion kommer til å drepe henne. Men Jaime er født etter Cersei, så han er teknisk sett også lillebroren hennes..

Endret av RompeRusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sofie777 skrev:

Beste episoden denne sesongen, tett fulgt (ekstremt tett fulgt) av forrige episode. Var det flere enn meg som la merke til lysekronene i biblioteket? Det var den samme ringen som i introen til episodene. Genialt i min bok. Var dessuten glad for at Starks direwolf var tilbake på Winterfell i samme sekvens.

Eneste lille minus var at Varys må ha reist kjempefort fra Dorne til Mereen med Dornes flåte, men helt greit at de også er med, selvfølgelig!!

Ja den tur - retur båtreisen til Varys var forfjamsnede kjapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nylig sesong 1 igjen, og kom på å tenke på det med at Bran er "merket" og hvis han går gjennom muren blir magien brutt. Men i første sesongen tar jo nights watch med seg to rangers inn som er drept av WW, hvor han ene kommer til livet igjen og dør ikke ordentlig før Jon setter fyr på han. Litt dårlig forklart, men hvis det holder at WW "merker" noen som kommer seg inn i muren, hadde det vel holdt med de "døde" som ble tatt med inn igjen? I så fall hadde det vært veldig enkelt for WW å bryte magien, det er jo bare å merke noen døde rangers og lure night watch til å ta dem inn igjen. Tenker jeg helt feil her? :klo: 

Anonymkode: bb0e7...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare Varys som gjør tidshopp i denne episoden. Jamies ridetur hjem til Kings Landing tar mange uker, og det var tydelig at Queen of Thorns satte kursen mot Dorne først etter å ha mottatt budskapet om familiens død.

Pytt pytt! Dette er den beste GoT-episoden jeg har sett!  Helt magisk hvordan de filmet den første delen i Kings Landing. Og hvordan de lar soundtracket dominere lydbildet. Det var så bra! Og så ståpels ned til tærne når vi endelig fikk konklusjonen av Tower of Joy og utnevnelsen av Jon som konge. Jeg trodde vi fikk sesongens høydepunkt forrige uke, så dette gikk jeg inn i med små forventinger. Snakk om å få bakoversveis. Jeg begynte å miste trua på denne serien, men etter disse to siste episodene er jeg fra meg av begeistring!

Jeg lurer veldig på om Sansa forblir lojal mot Jon fremover, eller om hun forsøker å spille ham ut. Skuffelsen hennes var ikke til å ta feil av, så jeg frykter det siste.

Jeg har alltid hatt en mistanke om at det er Jamie som kommer til å drepe Cercei, pga spådommen. Og det blikket Jamie gir henne på slutten gjør meg sikker i min sak. Jeg lurer på om historien kommer til å gjenta seg. Når Dany kommer til Kings Landing vil Cercei forsøke å brenne byen. Og Jamie stopper nok en regent med et knivstikk i ryggen,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste noe i første boken for noen dager siden, der ble det skrevet at Ned tenkte på Rhaegar for første gang på årevis. Dersom han er Jon's far og Ned vet om det, er det ikke litt rart at Ned ikke hadde tenkt på Rhaegar på årevis? Så enten må noen andre være faren, eller så visste ikke Ned hvem faren var? For dersom han vet at han er faren, så ville jeg tro at Ned husket han hver gang han så på jon?

Anonymkode: 2e419...dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Elanor skrev:

Jeg lurer veldig på om Sansa forblir lojal mot Jon fremover, eller om hun forsøker å spille ham ut. Skuffelsen hennes var ikke til å ta feil av, så jeg frykter det siste.

Hun smilte vel både før og mens hun så på Jon da han ble utnevnt til konge,
men det forsvant da hun fikk øyekontakt med Littlefinger..
Hvis jeg ikke tar helt feil. Slettet episoden for å laste ned alle samlet :fnise:

Anonymkode: 5b19c...f4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun smilte vel både før og mens hun så på Jon da han ble utnevnt til konge,
men det forsvant da hun fikk øyekontakt med Littlefinger..
Hvis jeg ikke tar helt feil. Slettet episoden for å laste ned alle samlet :fnise:

Anonymkode: 5b19c...f4e

Jeg forstod det som at Sansa oppriktig var glad på Jons vegne, men reagerte på at Littlefinger var den eneste i rommet som ikke smilte og jubla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Jeg forstod det som at Sansa oppriktig var glad på Jons vegne, men reagerte på at Littlefinger var den eneste i rommet som ikke smilte og jubla. 

Det var også slik jeg tolket og fanget det opp.
Ser jeg ikke er den flinkeste til å ordlegge meg, hehe.
Det er veldig kjipt at vi nå må vente 10 måneder på neste episode, for jeg er veldig spent.

Anonymkode: 5b19c...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se på Sansa at hun blir skuffa når det ikke er henne Lyanna Mormont gir sin støtte til. Hun ser ned og prøver å bite det i seg. Og det er en forståelig reaksjon. Kampen hadde vært tapt, hadde det ikke vært for Sansa, men like vel er det Jon som får all anerkjennelse. Så prøver Sansa å seg sammen og smile forsiktig når de begynner å messe "King of the north". Det funker helt til hun møter Littlefingers blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey
1 time siden, Elanor skrev:

Jeg kan se på Sansa at hun blir skuffa når det ikke er henne Lyanna Mormont gir sin støtte til. Hun ser ned og prøver å bite det i seg. Og det er en forståelig reaksjon. Kampen hadde vært tapt, hadde det ikke vært for Sansa, men like vel er det Jon som får all anerkjennelse. Så prøver Sansa å seg sammen og smile forsiktig når de begynner å messe "King of the north". Det funker helt til hun møter Littlefingers blikk.

Slik tolket jeg det og.  Jon er edel og god,  men ingen leder.  Dette har vi sett når han var Lord Commander og vi fikk det bekreftet igjen nå når han forviste Melissandre. (Å forvise er den feige løsningen). 

Littlefinger tjener bare seg selv,  men Sansa begynner å ligne ham og er vel den som forstår ham best.  De hadde blitt et utrolig bra powercouple! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva du synes kvalifiserer til spennende/underholdende. :P 

Anonymkode: 767da...13a

Episoden med battle of the bastards var interessant. Er også interessant når vi får litt avsløringer om plott som går helt tilbake til begynnelsen. Men den siste episoden var bare merkelig.

Jeg syns måten de bygde opp wildfire eksplosjonen på var kjedelig og til slutt satt jeg bare og ventet på at de skulle bli ferdige. Mye av det de viste oss visste vi fra før av, vi trengte ikke så mye tid på å bli vist wildfire.

Tommen sitt selvmord kom ut av det blå, i serien så syns jeg ikke vi har sett en side av han der det var naturlig å hoppe ut av vinduet. Det med hun septa-dama var uinteressant. Greit nok å vise at hun ble straffet for de som mislikte henne, men det var uinspirert scene, trengte ikke være så lang.

Visningen av biblioteket var fin, men de kunne spart den til neste episode. Det skal jo være sesongavslutning med noen plottwist og action syns jeg, ikke sånn fortelling som ikke gir noe annet enn å vise oss hva sam kommer til å drive med i neste sesong.

Røde dama som ble forvist, tja hun kommer vel til å ri rett bort til Dany siden flere tror hun er den profeterte, så det var ganske dårlig manøver av dem, det kan slå tilbake. Scenen var ok sikkert, men på det tidspunktet kjedet jeg meg fordi episoden hadde vært kjedelig.

Tyrion virker nesten forelsket i denne episoden. Samtalen mellom Dany og han var ok, det skjedde i det minste noe nytt.

Arya drepte Frey, meh. Men hun er i det minste tilbake på den siden av havet.

Sansa og Littlefinger, dette har vi sett før.

Som sagt, synet tilbake i tid var skuffende da vi ikke fikk vite hva Lyanna sa. Hvem er faren til Jon? Hvorfor er kingsguard der? Hvorfor sloss de med Ned? Mange spørsmål vi ikke er klokere på. Veldig skuffende !

Jon King of the North. Dette ar vi sett før med Robb.

Cersei tar tronen. Er ok nok. Syntes alt var så mørkt og litt stusselig gjennomført, men de ville vel lage en vel dyster scene. Lurer på om white walker greiene kommer til å ta over Jaime og det er den "døde" Jaime som dreper Cersei. Kanskje Cersei inngår allianse med de eller noe, for hvordan de tenker vet vi ikke så mye om enda?

Hehe, syntes den siste scenen med dany og co er litt rar. Alle står og ser fremover og later som ingenting mens de blir filmet. Klarer ikke ta den scenen helt seriøst. På tide at de reiste over havet.

At de hopper i tid ser jeg ikke på som problematisk

 

Anonymkode: 2e419...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dorey skrev:

 

Littlefinger tjener bare seg selv,  men Sansa begynner å ligne ham og er vel den som forstår ham best.  De hadde blitt et utrolig bra powercouple! 

Kanskje en stund, men så vil de begynne å ha egne meninger om ting, og forholdet deres vil bli en maktintrige lik de man har sett på slottet. Det kan koste Sansa dyrt om hun blir nødt å gå imot Littlefinger i et forhold, det er farlig. Og når han etterhvert får arving, så vil han nok bli mer opptatt av dem enn Sansa. Dersom de blir et par ser jeg for meg en dyster fremtid for Sansa når Littlefinger føler han ikke har nok kontroll over henne lenger

Anonymkode: 2e419...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Episoden med battle of the bastards var interessant. Er også interessant når vi får litt avsløringer om plott som går helt tilbake til begynnelsen. Men den siste episoden var bare merkelig.

Jeg syns måten de bygde opp wildfire eksplosjonen på var kjedelig og til slutt satt jeg bare og ventet på at de skulle bli ferdige. Mye av det de viste oss visste vi fra før av, vi trengte ikke så mye tid på å bli vist wildfire.

Tommen sitt selvmord kom ut av det blå, i serien så syns jeg ikke vi har sett en side av han der det var naturlig å hoppe ut av vinduet. honymkode: 2e419...dea

Angående Tommen, så har det virket som at han oppriktig elsker kona si, og ønsker å gjøre det rette som konge for folket sitt. Han har fremstått som Anti-lannister hele veien, og som en følsom type som bryr seg om andre. Så at han tok selvmord etter noe så grusomt synes jeg virker helt tro mot hans karakter! 

Anonymkode: 84080...072

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Episoden med battle of the bastards var interessant. Er også interessant når vi får litt avsløringer om plott som går helt tilbake til begynnelsen. Men den siste episoden var bare merkelig.

Jeg syns måten de bygde opp wildfire eksplosjonen på var kjedelig og til slutt satt jeg bare og ventet på at de skulle bli ferdige. Mye av det de viste oss visste vi fra før av, vi trengte ikke så mye tid på å bli vist wildfire.

..

 

Anonymkode: 2e419...dea

Kom på mer. Det med Sansa og hæren hun kom med i siste sekund ble aldri forklart. Hvorfor sa hun ingenting om det?

Det var også rart at Bronn eller hva han heter plutselig skulle ta på treet. Hvorfor der? De er ikke trygge, de har ingen hest til å bære seg osv. Det var bare rart at han valgte det tidspunktet å gjøre det på, virket fremtvunget slik at de skulle få vise den skuffende tower of joy scenen i denne episoden.

Det med barna. Vi vet at de er små spioner, men hva er greia med at de plutselig er mordere? Og hvorfor løper de slik rundtomkring. Syntes ikke det passet inn med det vi har sett og hørt om/ fra de.

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Angående Tommen, så har det virket som at han oppriktig elsker kona si, og ønsker å gjøre det rette som konge for folket sitt. Han har fremstått som Anti-lannister hele veien, og som en følsom type som bryr seg om andre. Så at han tok selvmord etter noe så grusomt synes jeg virker helt tro mot hans karakter! 

Anonymkode: 84080...072

Hadde de vist oss følelsene hans etter at det skjedde, så hadde det vært mer naturlig. Men den scenen hadde merkelig pacing. Virket som om de var mer opptatt av å gjøre det overraskende enn realistisk.

Anonymkode: 2e419...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...