Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Den 25.5.2016 at 16.37, AnonymBruker skrev:

Er jeg den eneste som heier på Gendry?

Anonymkode: 9f2fa...c16

Ser vi han igjen da? Ikke er han legitim og ikke har han noen slektninger. (på papiret Tommen. men...) Har vansker med å se hvilken rolle han skule fylle framover.

 

Anonymkode: eedf1...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser vi han igjen da? Ikke er han legitim og ikke har han noen slektninger. (på papiret Tommen. men...) Har vansker med å se hvilken rolle han skule fylle framover.

 

Anonymkode: eedf1...0d6

Han kan få en veldig viktig rolle i kampen mot WW. Om han er i livet så har han tross alt vært nord for muren i 6 sesonger (om han ikke fikk nok av kulden å lever sine glade dager i Essos da, hehe) og har da trolig en del kunskap å bidra med i kampen mot WW. En ting jeg er rimelig sikker på er at han dukker opp på en eller annen måte i bøkene. Syns ikke det ligner GRRM å skulle bare la han være en løs tråd på den måten han er nå. Om så bare er for å få en bekreftelse på at han er dø, selv om det selvsagt hadde vært skuffende, så tror jeg vi får et gjennsyn med ham. Men hva serien angår så er jo det en sak for seg. Jeg kan godt se for meg at de bare lar Benjen ligge. Men jeg lurer jo på om de ikke kanskje slår sammen Coldhands og Benjen (selv om vi vet at GRRM har sagt at Coldhands ikke er Benjen i bøkene) i den skikkelsen vi ser redder Meera i neste episode. Jeg er i hvert fall veldig spent på å se hvem det er (om vi får se det). :) 

Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Faith- skrev:

Han kan få en veldig viktig rolle i kampen mot WW. Om han er i livet så har han tross alt vært nord for muren i 6 sesonger og har da trolig en del kunskap å bidra med i kampen mot WW. En ting jeg er rimelig sikker på er at han dukker opp på en eller annen måte i bøkene. Syns ikke det ligner GRRM å skulle bare la han være en løs tråd på den måten han er nå. Om så bare er for å få en bekreftelse på at han er dø, selv om det selvsagt hadde vært skuffende, så tror jeg vi får et gjennsyn med ham. Men hva serien angår så er jo det en sak for seg. Jeg kan godt se for meg at de bare lar benjamin ligge. Men jeg lurer jo på om de ikke kanskje slår sammen Coldhands og Benjen (selv om vi vet at GRRM har sagt at Coldhands ikke er Benjen i bøkene) i den skikkelsen vi ser redder Meera i neste episode. Jeg er i hvert fall veldig spent på å se hvem det er (om vi får se det). :) 

Jeg tror vi snakker om ulike karakterer. :)  

http://awoiaf.westeros.org/index.php/Gendry

Anonymkode: eedf1...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, KristineS skrev:

Tror det var to samtaler på gang parallelt ;)

Ahh, hehe, ser det nå, jeg overså nok kommentaren i øverste innlegg på denne siden og tolket det som et svar på siste innlegg på forrige siden.. Begynnte å bli litt beskymret et lite øyeblikk for at masteroppgaveskrivingen min omsider hadde begynt å tære på vettet og at jeg hadde begynt å dikte opp Game og Throns diskusjoner i mitt eget hode :P Hehe, hadde ikke blitt så overrasket egneltig, for Game of Thrones er så og si det eneste impulsen jeg her utenom skrivingen om dagene :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett, når jeg skrev om Benjen da, og tullet med at han kanskje hadde dratt til Essos for å leve livets glade dager, så fikk jeg plutselig en idee. Hva om Benjen er Daario? GRRM liker jo å skjule identiteten til karakterer i andre karakterer, og ingen karakterer kan antaes død før vi har sett liket. Det er jo veldig "tinfoil theory", men det kunne gitt mening. Hva om kanskje Benjen så noe nord for muren (f.eks. hvor gigantisk hæren av wights er blitt eller noe annet fælt som har med the others å gjøre) som gjorde at han var overbevist om at Westeros trengte mer hjelp enn bare mange mennesker med dragonglass og valyrian swords. Om han på en eller annen måte fikk høre om Dany og dragene hennes, så kunne det vært at Benjen innså at de trengte dragene for å kunne beskjempe the Others. Likevel så tror jeg kanskje han også innså at de fleste i the night's watch trolig ville avfeid nødvendigheten på samme måte som at de ikke skjønte Jon sin fredsavtale med Wildlings for å sammen kunne kjempe mot the Others. Og derfor bestemte han seg for å ikke dra tilbake til Castle Black, men heller dra til Essos for å finne Dany. 

Det er jo grunn til å tro at det kanskje er Benjen som hadde gravd ned kappen med masse drangonglass som ble funnet av Ghost og Jon. Så min teori er at han var en stund nord for muren og så white walkers sammen med en helt enorm wights hær, kanskje til og med så dem drepe og "gjennoplive" noen. Og at han senere traff på Childen of the Forest og ble fortalt om dragonglass og fikk med seg en del av det, og de fortalte han også om Dany sine drager (enten fordi de allerde hadde rukket å klekke, eller fordi de hadde sett at Dany kom til å få tre store drager ved at en Greenseers så inn i fremtiden). Det kan kanskje også tenkes at Benjen selv har noe form for warg eller greenseers egenskaper og kunne selv hørt om Dany på noe måte.

Men sett at han da bestemmer seg for å finne henne og drar så til Essos og verver seg inn i en sell sword gruppe og siger der raskt i rekkene da han trolig er god til å kjempe i og med at han var First Ranger. Hvorfor han ikke avslører seg for Dany kan ha noe med at han ønsket å se hva hun var god for før han avslørte seg. Kanksje han etterhvert faktisk forelsket seg i henne og så hvordan det gikk med Jorah når hans "skjule agenda" ble avslørt og dermed fortsatte å spille rollen som Daario. Han er jo en i posisjon hvor han kan påvike hennes valg og få henne til å hjelpe til med the Others. Det gir jo også menig at han dro ut for å finne henne og risikerte livet for å få henne tilbake, da hele planen hans år til spille om hun forsvinner.

Det som står angående utseende deres stemmer også overens med at de kan være samme person (altså det er ikke noe bevis for det, men det er i det minste ikke noe motsigelser). Daario fremstår jo rett og slett som en person som ikke er den han påstår at han er. Det er riktignok vanlig at Tyroshi sell swords farger håret og skjegg og nesten fremstår som "utkledd", men hva er da bedre omm du vil skjule din identitet enn å fremstå som en Tyroshi sell swords. Han er mistenklig lojal mot Dany veldig fort, og ikke minst det at han dreper sine medledere for sell swords gruppen deres så fort, for å følge henne. De sies også at Daario har "a heavy black cloak with feathers that’s seen a lot of wear and is fraying", dette kan jo stemme godt med Benjen. I tillegg legger Dany merke til at Bootsene hans har saltflekker, og det er ingenting i historien som tilsier at han har vært ombord noe skip, altså kan det var saltflekker fra Benjens lange tur fra Westeros.

 

Som sagt: tinfoil theory! hehe, vet ikke om jeg har overbevist meg selv helt enda, men det er gøy å tenke på i det minste. Og en teori jeg ikke hadde hørt noen nevne før jeg plutselig kom på den av meg selv (dog ser jeg at den har blitt diskutert før når jeg googlet det). 

Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans
Den 23. mai 2016 at 14.49, AnonymBruker skrev:

Brienne og Thormund 😂

Anonymkode: d56cf...f46

Det bare MÅ bli et par!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg klarer ikke helt å forstå hva Arya gjør hos "the faceless men". Ja, hun kom dit fordi hun kjenner/kjente Jagen H´ghar, men hvorfor vil hun så inderlig bli hos dem - og hvorfor vil hun så inderlig bli "en jente uten navn"? Min tanke er at hun ønsker det fordi hun da kan fullføre målet sitt og lista si. Skuespill ovenfor Jagen. Hvis hun kan ta andres ansikt vil hun få en veldig fordel.

Samtidig får jeg inntrykk av at hun virkelig går inn for det - og jeg forstår ikke helt heller hva de egentlig holder på med. De både tar i mot bestilling på dødsfall mot betaling, og de lar folk dø hos seg. Leiemordere med mange ansikter, som handler på bakgrunn av en tro? Får ikke helt take på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Evans skrev:

Det bare MÅ bli et par!! 

Er helt enig, men det må da bli trist for en tidligere programleder av enten Schrödingers katt eller en forløper til dette programmet (altså kona hans i virkeligheten) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Faith- skrev:

Men uansett, når jeg skrev om Benjen da, og tullet med at han kanskje hadde dratt til Essos for å leve livets glade dager, så fikk jeg plutselig en idee. Hva om Benjen er Daario? GRRM liker jo å skjule identiteten til karakterer i andre karakterer, og ingen karakterer kan antaes død før vi har sett liket. Det er jo veldig "tinfoil theory", men det kunne gitt mening. Hva om kanskje Benjen så noe nord for muren (f.eks. hvor gigantisk hæren av wights er blitt eller noe annet fælt som har med the others å gjøre) som gjorde at han var overbevist om at Westeros trengte mer hjelp enn bare mange mennesker med dragonglass og valyrian swords. Om han på en eller annen måte fikk høre om Dany og dragene hennes, så kunne det vært at Benjen innså at de trengte dragene for å kunne beskjempe the Others. Likevel så tror jeg kanskje han også innså at de fleste i the night's watch trolig ville avfeid nødvendigheten på samme måte som at de ikke skjønte Jon sin fredsavtale med Wildlings for å sammen kunne kjempe mot the Others. Og derfor bestemte han seg for å ikke dra tilbake til Castle Black, men heller dra til Essos for å finne Dany. 

Det er jo grunn til å tro at det kanskje er Benjen som hadde gravd ned kappen med masse drangonglass som ble funnet av Ghost og Jon. Så min teori er at han var en stund nord for muren og så white walkers sammen med en helt enorm wights hær, kanskje til og med så dem drepe og "gjennoplive" noen. Og at han senere traff på Childen of the Forest og ble fortalt om dragonglass og fikk med seg en del av det, og de fortalte han også om Dany sine drager (enten fordi de allerde hadde rukket å klekke, eller fordi de hadde sett at Dany kom til å få tre store drager ved at en Greenseers så inn i fremtiden). Det kan kanskje også tenkes at Benjen selv har noe form for warg eller greenseers egenskaper og kunne selv hørt om Dany på noe måte.

Men sett at han da bestemmer seg for å finne henne og drar så til Essos og verver seg inn i en sell sword gruppe og siger der raskt i rekkene da han trolig er god til å kjempe i og med at han var First Ranger. Hvorfor han ikke avslører seg for Dany kan ha noe med at han ønsket å se hva hun var god for før han avslørte seg. Kanksje han etterhvert faktisk forelsket seg i henne og så hvordan det gikk med Jorah når hans "skjule agenda" ble avslørt og dermed fortsatte å spille rollen som Daario. Han er jo en i posisjon hvor han kan påvike hennes valg og få henne til å hjelpe til med the Others. Det gir jo også menig at han dro ut for å finne henne og risikerte livet for å få henne tilbake, da hele planen hans år til spille om hun forsvinner.

Det som står angående utseende deres stemmer også overens med at de kan være samme person (altså det er ikke noe bevis for det, men det er i det minste ikke noe motsigelser). Daario fremstår jo rett og slett som en person som ikke er den han påstår at han er. Det er riktignok vanlig at Tyroshi sell swords farger håret og skjegg og nesten fremstår som "utkledd", men hva er da bedre omm du vil skjule din identitet enn å fremstå som en Tyroshi sell swords. Han er mistenklig lojal mot Dany veldig fort, og ikke minst det at han dreper sine medledere for sell swords gruppen deres så fort, for å følge henne. De sies også at Daario har "a heavy black cloak with feathers that’s seen a lot of wear and is fraying", dette kan jo stemme godt med Benjen. I tillegg legger Dany merke til at Bootsene hans har saltflekker, og det er ingenting i historien som tilsier at han har vært ombord noe skip, altså kan det var saltflekker fra Benjens lange tur fra Westeros.

 

Som sagt: tinfoil theory! hehe, vet ikke om jeg har overbevist meg selv helt enda, men det er gøy å tenke på i det minste. Og en teori jeg ikke hadde hørt noen nevne før jeg plutselig kom på den av meg selv (dog ser jeg at den har blitt diskutert før når jeg googlet det). 

Haha, tviler veeeeldig (og sjukt teit om de bare bytter skuespiller på Benjen), men hadde vært en utrolig uventet tvist! Selv tror jeg mye mer på teorien om at Benjen fortsatt rir rundt på andre siden av muren og vil dukke opp i neste episode der han redder Meera og Bran. Savner ham.. 

Angående Gendry, så er det kanskje litt usannsynlig at han både dukker opp oog tar tronen, men jeg klarer fortsatt ikke å slutte og tenke at han vil komme tilbake. I bøkene er han vel hos den Brotherhood-gjengen? Føler ikke at vi er helt ferdige med ham. GRRM har sagt at vi i denne sesongen får se igjen en karakter vi kanskje ikke trodde at vi kom til å se igjen. Dette kan jo være så mange.. Benjen, Gendry, the Hound.. Flere gode kandidater. Haha, eller hva med Nymeria? Kanskje han siktet til Jon Snow? Eller Ned Stark i tilbakeblikkene? We'll see!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til! Gendry har faktisk Targaryenblod i årene. Den yngste dattera til Aegon V Targaryen (A.k.a. Egg) var Rhaelle Targaryen. Hun giftet seg med Ormund Baratheon. De er besteforeldrene til Robert Baratheon som vi (nesten helt sikkert) vet er faren til Gendry. Ergo: Gendry er litt Targaryen. Hva om han en av "de tre dragene"? DET hadde vært uventet ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typen er ganske sikker på at the hound kommer igjen. "Vi har jo ikke sett ham dø" :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evans skrev:

Jeg klarer ikke helt å forstå hva Arya gjør hos "the faceless men". Ja, hun kom dit fordi hun kjenner/kjente Jagen H´ghar, men hvorfor vil hun så inderlig bli hos dem - og hvorfor vil hun så inderlig bli "en jente uten navn"? Min tanke er at hun ønsker det fordi hun da kan fullføre målet sitt og lista si. Skuespill ovenfor Jagen. Hvis hun kan ta andres ansikt vil hun få en veldig fordel.

Samtidig får jeg inntrykk av at hun virkelig går inn for det - og jeg forstår ikke helt heller hva de egentlig holder på med. De både tar i mot bestilling på dødsfall mot betaling, og de lar folk dø hos seg. Leiemordere med mange ansikter, som handler på bakgrunn av en tro? Får ikke helt take på dette. 

Fordi hjertet hennes er fylt med ønsket om å bringe folk død, og hun tror at det kun er hos dem hun vil finne verktøyene hun trenger. 

Dessuten så er hun ypperlig kameleon, og tar på seg rollene som kreves for å komme seg dit hun trenger (i bøkene hvert fall), der har hun hatt så mange navn, vært så mange ulike karakterer og gjort så mye forferdelig at hun ikke lenger vet hvem eller hva hun er. Hun kastet alle spor av seg selv på havet for å understreke at hun gav slipp på identiteten som Arya. Untatt Needle, som jeg tenker viser til lista hennes og ønsket om å utslette alle som har skadet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jallatralla skrev:

Haha, tviler veeeeldig (og sjukt teit om de bare bytter skuespiller på Benjen), men hadde vært en utrolig uventet tvist! Selv tror jeg mye mer på teorien om at Benjen fortsatt rir rundt på andre siden av muren og vil dukke opp i neste episode der han redder Meera og Bran. Savner ham.. 

Angående Gendry, så er det kanskje litt usannsynlig at han både dukker opp oog tar tronen, men jeg klarer fortsatt ikke å slutte og tenke at han vil komme tilbake. I bøkene er han vel hos den Brotherhood-gjengen? Føler ikke at vi er helt ferdige med ham. GRRM har sagt at vi i denne sesongen får se igjen en karakter vi kanskje ikke trodde at vi kom til å se igjen. Dette kan jo være så mange.. Benjen, Gendry, the Hound.. Flere gode kandidater. Haha, eller hva med Nymeria? Kanskje han siktet til Jon Snow? Eller Ned Stark i tilbakeblikkene? We'll see!

Hehe, ja teorien er veldig "far-fetched", det skal jeg innrømme, med hadde vært en stilig twist. Tror uansett ikke showet kunne brukt samme skuespiller tilbåde Benjen og Daario selv om teorien var sann, det ville jo fått folk til å spekulere med det samme. Så det er vel en sånn greie som fungere kjempe flott i bøker, men på langt nær like godt i formater der seeren kan se alle karakterene. Tror showet enten måtte ha skaffet en ny skuespiller som tilfeldigvis viste seg å være Benjen (de har jo byttet skuespillere før, blant annet på Daario, the Mountain og Bloodraven) eller så måtte de droppet hele skjult identitet plottet og funnet en annen vei til Rom (f.eks droppet Benjen sin videre historie helt og bare la Dany finne veien til krigen med WW på egenhånd). Så jeg må si at jeg har mer tro på en slik twist i bøkene enn i serien. Men som et siste argument; se hvor like ansiktstrekk Daario og Benjen har! Dette er bildene av dem på den offisielle appen til GRRM, så vil jo tro de er langt mer tro mot hva GRRM har forestilt seg at karakterene hans ser ut:

IMG_0923.png

IMG_0922.png

Men nå skal jeg gi meg! :P hehe. Får vente noen år på at bøkene skal komme ut før man kan vite noe med sikkerhet. MEN det skal sies at jeg har mer tro på denne teorien enn at Daario er Euron Greyjoy som jeg har hørt en del om før. 

Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Faith- skrev:

Hehe, ja teorien er veldig "far-fetched", det skal jeg innrømme, med hadde vært en stilig twist. Tror uansett ikke showet kunne brukt samme skuespiller tilbåde Benjen og Daario selv om teorien var sann, det ville jo fått folk til å spekulere med det samme. Så det er vel en sånn greie som fungere kjempe flott i bøker, men på langt nær like godt i formater der seeren kan se alle karakterene. Tror showet enten måtte ha skaffet en ny skuespiller som tilfeldigvis viste seg å være Benjen (de har jo byttet skuespillere før, blant annet på Daario, the Mountain og Bloodraven) eller så måtte de droppet hele skjult identitet plottet og funnet en annen vei til Rom (f.eks droppet Benjen sin videre historie helt og bare la Dany finne veien til krigen med WW på egenhånd). Så jeg må si at jeg har mer tro på en slik twist i bøkene enn i serien. Men som et siste argument; se hvor like ansiktstrekk Daario og Benjen har! Dette er bildene av dem på den offisielle appen til GRRM, så vil jo tro de er langt mer tro mot hva GRRM har forestilt seg at karakterene hans ser ut:

IMG_0923.png

IMG_0922.png

Men nå skal jeg gi meg! :P hehe. Får vente noen år på at bøkene skal komme ut før man kan vite noe med sikkerhet. MEN det skal sies at jeg har mer tro på denne teorien enn at Daario er Euron Greyjoy som jeg har hørt en del om før. 

Om man går etter utseende til tegninger har jeg troa på at Jaqen er Rhaegar Targaryen (som jeg også har en slags teit teori på, venninna mi slakter den totalt 😐😂) 

Screenshot_2016-05-27-10-38-43.png

Screenshot_2016-05-27-10-37-52.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde jo aemon targaryen levd og blitt konge. Men han er jo både dau og var 100 år eller noe.

Jo, bakom Jaqen kan det nok gjemme seg noe, eller hun der jenta (waife) som trener arya. Kanskje en eller begge to er mye vktigere for jerntronen enn det vi tror?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, min teite teori på jaqen=rhaegar. 

Rhaegar ble drept og "kremert". Men jeg tror at han var datidens "lord of light",  som gjorde at melisandre eller en annen prestinne klarte å fikse sårene hans. Han ble "kremert', i hermetegn fordi hvis han er like fullblods som Danys vil han ikke bli påvirket av flammer. Så han lever, men Targaryens kan ikke avsløre noe fordi det vil føre til enda mer oppstandelse. Så han blir en "no-one", noe han kan bli etter å ha blitt påvirket pga døden. 

Arya comes along. Venninnen min mener at han hjelper henne fordi "kanskje han så potensiale i henne", men jeg tror ikke GRRM gjør noe så tilfeldig. Jeg tror han vil trene henne opp fordi hun er den eneste forbindelsen han har til Lyanna, som jo er hans livs kjærlighet. Og han skal trene henne opp til å bli en no-one, og sørge for at hun dreper resten av Baratheon-familien som hevn for det de gjorde mot familien hans. Og det er derfor hun akkurat har sett skuespillet med faren, fordi hun skal bli  blodtørstig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...