Gå til innhold

Barnevernet!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Møre og Romsdal har eget familiesenter - http://www.bufetat.n...reldre-og-barn/ . TS har ifølge henne selv bodd på institusjon. Barneverntjenesten innhenter opplysninger derfra, slik at TS har allerede blitt "overvåket og evaluert". Ut fra det som har fremkommet (og andre opplysninger fra annet hold) kan det se ut til at barneverntjenesten har kommet frem til at det ikke har noen hensikt med videre utredning etter fødselen. Det skal mye til for at Fylkesnemnda vedtar omsorgsovertakelse (det er ikke barneverntjenesten som gjør slik TS skriver) rett etter fødsel, så her er mye vi ikke vet (og heller ikke trenger å vite. TS har allerede avslørt for mye, hvis ikke dette er trolling - som jeg tror det er).

Anonym poster: 1d6d99d5d48b31dd8384228926a5cccb

Sudmanskke er et sted hvor man som mor/far blir overvåket i hvordan men er rundt ungen sin.

Men ja jeg tror det er en trolling, for gud bedre kunne ikke sett grunnlaget for at de skal ta fra henne ungen på.g av at hun har en fortid/institusjonbarn. + Bv mener at de ikke skal ta vekk ungen før barseltiden er over (6 uker) på.g av næringen den trenger fra moren ved amming osv.

Anonym poster: 07ad2f7348fdebf7e3512a6efb4556fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt om mange slike tilfeller. Unge mødre som selv er et barnevernsbarn er dessverre overrepresentert.

Skrevet

det de bruker som grunnlag var , at jeg hadde rømt mye fra institsusjon og fosterhjem de første 6årene innen barnevernet ,havnet i små slosskamper på skolen å trakk meg unna barnevernet og mistet mye skole . de trodde jeg hadde omsorgssvikt problemer osv derfor gikk jeg også til psykolog for å bevise at de tok feil , så hva har fortid å gjøre med nåtid ? når vi lever i dette sekundet og ikke i fortiden

Anonym poster: 459e3accf1cae34b11f19de807e0f329

Jeg håper du selv forstår at dette ikke er grunnlag nok til å fjerne barnet fra deg.

Det er jo ikke som om alle som har vært innunder barneverntjenesten eller har et rulleblad - automatisk mister omsorgen for barnet sitt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner flere beredskapshjem som tar imot små barn. Det skjer ekstremt sjelden at et barn blir tatt ved fødsel. Det er da alltid snakk om alvorlig rus eller veldig store psykiske problemer. Som flere over her sier tror jeg enten dette er trolling, eller så mangler du innsikt i din egen situasjon. Om det ikke er trolling, vil jeg gi deg en klem og ønske deg veldig lykke til videre. Ikke bli gravid igjen før du har blitt skikkelig voksen og fått orden på livet ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om ei hvor barnevernet kom og tok ungen rett etter fødsel pga. hun hadde blitt tatt i å ruse en gang da hun var gravid. I stedet for å gi omsorgen til faren, så flyttet de den nyfødte langt unna, og de får bare treffe barnet to timer hver måned.

Nå kan det godt være at det er mer enn denne ene gangen med rus, men jeg kan fortsatt ikke forstå at ikke faren kunne få barnet. Han har riktignok slitt med alkohol tidligere og har hatt/har(?) venner som selv er alkoholiserte, men ut fra det jeg vet så har han sluttet med dette, og det gjenspeiler seg også i det at han har sluttet å stadig misse jobben.

Anonym poster: 589ddf09849d52234250481ac2ebdeba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om ei hvor barnevernet kom og tok ungen rett etter fødsel pga. hun hadde blitt tatt i å ruse en gang da hun var gravid. I stedet for å gi omsorgen til faren, så flyttet de den nyfødte langt unna, og de får bare treffe barnet to timer hver måned.

Nå kan det godt være at det er mer enn denne ene gangen med rus, men jeg kan fortsatt ikke forstå at ikke faren kunne få barnet. Han har riktignok slitt med alkohol tidligere og har hatt/har(?) venner som selv er alkoholiserte, men ut fra det jeg vet så har han sluttet med dette, og det gjenspeiler seg også i det at han har sluttet å stadig misse jobben.

Anonym poster: 589ddf09849d52234250481ac2ebdeba

Så de skulle bare gitt barnet til faren, med den fortiden og den omgangskretsen du beskriver, og brukt barnet som en hvilken som helst prøveklut for å se om far var skikket? Kanskje han til og med rakk å ødelegge ungen skikkelig før noen fanget opp at det bar galt avsted, også var det kanskje for sent for denne ungen også?

Jeg synes det er bra at de fjerner unger fra uskikkede foreldre så tidlig som mulig, så har de ogspå en reell sjanse til å unngå å bli ofre for den sosiale arven. Jeg har sett så mange foreldre få sjanse på sjanse, på bekostning av sårbare barn. Det tar overraskende kort tid å ødelegge et barn for livet, vet du det?

Anonym poster: a13398edcf5baf547ff5202b3f0d676f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS: jeg tror deg faktisk, fordi jeg har sett hvor jævlig BV kan være noen ganger, to av mine gode venner er nå nygårdsparkgjengere!(dvs, nygårdsparkgjenger = tunge narkomane)

En venninne av meg er knust og nedfor fordi de tok sønnnen fra henne på et syltynt grunnlag. leste rapporten og er rystet over løgnene som ble servert der!

Sudmanske mødrehjem er en rein overvåknings anstalt , og et farlig sted og være for mødre... nuff said!

Sier jo seg selv at de ikke er skikket som mor når de havner i parken.

Anonym poster: 3bbd0982cef2dade0d8a6aa2556feda3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ALDRI hørt om at barnevernet har tatt barnet fra sin mor så kort tid etter fødsel - ikke en gang barn som blir født av mødre i fengsel blir behandlet på denne måten, så her må det nok være noe alvorlig galt.

Anonym poster: 6821b46fa5813b5d58950dd7846de057

Det skjer i Norge. Jeg er i Barselgruppe med ei dame som har et fosterbarn som ble tatt fra mor ved fødsel.

Anonym poster: 0955baf3be89465af5ba98cd1f7b5251

Skrevet

Du vant i tingretten, men barnevernet trosset det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får kontakte media en gang til da, nå som det er mindre fokus på Breivik.

Anonym poster: 6e7c04abd722a1c985b1cfea99891fcf

Skrevet (endret)

Det leste jeg om i en annen artikkel om for et par dager siden også.

Hvor høyt i rettssystemet har barnevernet råderett egentlig? Over tingretten tydeligvis, men hva med lagmanns- og høyesterett?

Endret av Chloe-
AnonymBruker
Skrevet

Det leste jeg om i en annen artikkel om for et par dager siden også.

Hvor høyt i rettssystemet har barnevernet råderett egentlig? Over tingretten tydeligvis, men hva med lagmanns- og høyesterett?

Barneverntjenesten har ikke "råderett" over rettsystemet. Når Tingretten har avgjort en sak, så skal det veldig mye til for at Barneverntjenesten kan få saken tatt opp i Lagmannsretten. Det er som tidligere nevnt mye i saken til TS som ikke stemmer med virkeligheten. Fra http://atsm.no/barnevernsak-for-lagmannsretten/

"Vilkårene for å slippe inn en barnevernsak for lagmannsretten er svært strenge

Vilkårene er hjemlet i tvisteloven § 36-10, hvor det i 3. ledd fremkommer følgende:

(3) Anke over tingrettens dom i sak om fylkesnemndas vedtak etter lov om barneverntjenester kan ikke fremmes uten lagmannsrettens samtykke. Samtykke kan bare gis når a) anken gjelder spørsmål som har betydning utenfor den foreliggende sak, b) det er grunn til å behandle saken på ny fordi det er framkommet nye opplysninger, c) det er vesentlige svakheter ved tingrettens avgjørelse eller saksbehandling, eller d) dommen går ut på tvang som ikke er vedtatt av fylkesnemnda.

En av de viktigste argumentene for denne begrensede prøvningsretten av barnevernsak i lagmannsretten, er at barnevernsaker først blir prøvd av fylkesnemndene før de kan prøves av tingretten. Fylkesnemndene sin saksbehandling og gjennomføring er stort sett veldig lik domstolsbehandling av liknende saker. Fylkesnemndene settes med tre medlemmer, hvor en er jurist, en er fagkyndig og en er lekmann. Fylkesnemndene behandler dessuten veldig mange saker etter barnevernloven og det må antas at de har en særlig kompetanse innenfor området. Selv om det altså ikke er en domstol, men et forvaltningsorgan, er likhetene såpass store at man ved mulighet for rettslig overprøving i tingretten, mener at rettssikkerheten er godt nok ivaretatt og at behovet for en behandling av en barnevernsak for lagmannsretten kun vil være nødvendig i særlige tilfeller som altså kommer frem i tvisteloven § 36-10 3. ledd.

"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere beredskapshjem som tar imot små barn. Det skjer ekstremt sjelden at et barn blir tatt ved fødsel. Det er da alltid snakk om alvorlig rus eller veldig store psykiske problemer. Som flere over her sier tror jeg enten dette er trolling, eller så mangler du innsikt i din egen situasjon. Om det ikke er trolling, vil jeg gi deg en klem og ønske deg veldig lykke til videre. Ikke bli gravid igjen før du har blitt skikkelig voksen og fått orden på livet ditt.

Veldig viktig poeng som omfatter mange barnevernssaker. Selvsagt forekommer det feil, men overvekten av de som hevder seg feilbehandlet evner rett og slett ikke å se sine egne feil. Når de så klager i offentlig rom blir detaljer de anser som bagateller men som har stor betydning for overtagelsen utelatt og det er umulig for tilhørere å ane hva som egentlig ligger til grunn. Og siden barnevernet (selvsagt) har taushetsplikt blir omverdene kun fòret med ensidige historier som overhodet ikke er noe å gjøre seg opp en mening utifra.

Anonym poster: f3779f22e2844226a860201ed041495f

• Liker 5
Skrevet

Barneverntjenesten har ikke "råderett" over rettsystemet. Når Tingretten har avgjort en sak, så skal det veldig mye til for at Barneverntjenesten kan få saken tatt opp i Lagmannsretten. Det er som tidligere nevnt mye i saken til TS som ikke stemmer med virkeligheten. Fra http://atsm.no/barnevernsak-for-lagmannsretten/

"Vilkårene for å slippe inn en barnevernsak for lagmannsretten er svært strenge

Vilkårene er hjemlet i tvisteloven § 36-10, hvor det i 3. ledd fremkommer følgende:

(3) Anke over tingrettens dom i sak om fylkesnemndas vedtak etter lov om barneverntjenester kan ikke fremmes uten lagmannsrettens samtykke. Samtykke kan bare gis når a) anken gjelder spørsmål som har betydning utenfor den foreliggende sak, b) det er grunn til å behandle saken på ny fordi det er framkommet nye opplysninger, c) det er vesentlige svakheter ved tingrettens avgjørelse eller saksbehandling, eller d) dommen går ut på tvang som ikke er vedtatt av fylkesnemnda.

En av de viktigste argumentene for denne begrensede prøvningsretten av barnevernsak i lagmannsretten, er at barnevernsaker først blir prøvd av fylkesnemndene før de kan prøves av tingretten. Fylkesnemndene sin saksbehandling og gjennomføring er stort sett veldig lik domstolsbehandling av liknende saker. Fylkesnemndene settes med tre medlemmer, hvor en er jurist, en er fagkyndig og en er lekmann. Fylkesnemndene behandler dessuten veldig mange saker etter barnevernloven og det må antas at de har en særlig kompetanse innenfor området. Selv om det altså ikke er en domstol, men et forvaltningsorgan, er likhetene såpass store at man ved mulighet for rettslig overprøving i tingretten, mener at rettssikkerheten er godt nok ivaretatt og at behovet for en behandling av en barnevernsak for lagmannsretten kun vil være nødvendig i særlige tilfeller som altså kommer frem i tvisteloven § 36-10 3. ledd.

"

Det var denne saken jeg siktet til http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=1.10982028&a=1.10982028&f=/nyheter/norge/&h=www.nrk.no der lagmannsretten konkluderte at far er skikket til å ha omsorgsretten for datteren. Men det var vel bare i forhold til mor, ikke en sak mellom far og barnevernet. Ser jeg misforsto litt.

AnonymBruker
Skrevet

Dette stusset jeg også på. Vinner man i tingretten, så kan ikke barneverntjenesten "trosse" det. De kan imidlertid anke til Lagmannsretten, men det skal veldig mye til for å få en sak opp der, jfr. http://atsm.no/barnevernsak-for-lagmannsretten/ . Nei, enten har ikke TS fått med seg sakens innhold eller så er dette trolling.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ALDRI hørt om at barnevernet har tatt barnet fra sin mor så kort tid etter fødsel - ikke en gang barn som blir født av mødre i fengsel blir behandlet på denne måten, så her må det nok være noe alvorlig galt.

Anonym poster: 6821b46fa5813b5d58950dd7846de057

Jo bla unge mødre serien, er det et par som blir fratatt ungen rett etter fødselen. De får ikke mulighet til engang å vie at de kan være forelsre. Også ei venninne av meg mistet ungen uten mulighet til å få vise at hun kunne vre en god mor. Pga hun selv har vært under BV pga foreldrene sine.

Anonym poster: b25dd4ffc6304bdde283657465281db2

AnonymBruker
Skrevet

Jo bla unge mødre serien, er det et par som blir fratatt ungen rett etter fødselen. De får ikke mulighet til engang å vie at de kan være forelsre. Også ei venninne av meg mistet ungen uten mulighet til å få vise at hun kunne vre en god mor. Pga hun selv har vært under BV pga foreldrene sine.

Skremmende og trist.

At folk går rundt og tror det er årsaken..

Det er ingen automatikk i at man blir fratatt omsorgsretten til barnet sitt fordi man selv har fått bistand fra barnevernet. Men dersom man er vokst opp i en familie med omsorgssvikt er det en viss sjanse for at man blir preget såpass av dette at man ikke har tilstrekkelig omsorgsevne. Og "selvfølgelig" er dette barnevernet sin feil..?!

Anonym poster: f3779f22e2844226a860201ed041495f

• Liker 5
Skrevet

Var ikke det Unge Mødre Danmark?

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det var Unge Mødre Danmark. Og de var under oppsyn fra barnevernet i flere måneder før barnet ble født, uten at de greide å vise at de kunne skjerpe seg. Dette var folk som hadde flere dyr, satt og spilte PC-spill hele dagen, ryddet ikke, søppel og gammel mat lå og fløt osv.

En på Unge Mødre Norge mistet barnet sitt til barnevernet også, men hun hadde fått lov å ha ham ett års tid tror jeg. Hun påsto i bloggen sin at de bare tok ham, uten at det var iverksatt tiltak, og at barnevernet dermed hadde handlet feil. Det var bare det at hun ikke hadde skjønt at alle de samtalene hun hadde vært inne til over flere måneder var nettopp tiltak. De førte tydeligvis ikke frem.

Anonym poster: a13398edcf5baf547ff5202b3f0d676f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De foreldrene i unge mødre var lettere psykisk utviklingshemmet. Når man tar det i betraktning pluss at de ikke var i stand til å ta vare på sitt eget hjem (dyreavføring og rot overalt) og at de jevnt over virket ustabile, så synes jeg faktisk at barnevernet gjorde en ypperlig jobb. Det handler tross alt ikke om foreldrene, men at barna skal få en så god oppvekst som mulig.

Anonym poster: e98a8d26f914eac4799394e3ea17829e

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...