Gå til innhold

Sier alltid motsatt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen jeg kjenner sier alltid motsatt, eller bruker synonymer i ord eller sammensatte ord, og det synes jeg blir veldig slitsomt i lengden. Eksempler kan være..

Har du lyst på litt storvondt? (smågodt)

Skal vi spille spagettik? (RISK)

Kjenner du ingentingkrig? (Alfred)

Jeg vil gjerne spise Sioux-skøyter til middag i dag (sushi)

Do you like hamburgers and such train? (hamburgere og sånt òg (sånn tog))

Jacket, else do you like? (Ja, kva ant lika du?)

Farmout (gardin)

Jeg spurte om hva som var poenget med alt dette, og svaret jeg fikk var noe fra en film eller noe (Ocean's Eleven, tror jeg=, hvor noen snakket om noe problemer og sa "Guys, we are in Barney", som altså henviste til Barney Rubble, altså trouble, altså en dobbelt avledning. Den var jo litt morsom, men det er da også noe annet enn de eksemplene jeg nevner.

Hva synes dere om å holde på sånn? Skjønte dere disse "ordspillene" før dere leste "fasiten" i parantes bak? Føler meg så dum når jeg ikke skjønner det før jeg får det forklart, men kanskje det ikke er så lette, vet ikke..

I tillegg går det ofte i feiloversettelser med vilje, som tooththread osv. Aah!

Anonym poster: 64659b29acef4ddefa90901488816738

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snoken-

Du mener vel antonymer? Det var mye jeg ikke forsto, fordi det ga rett og slett ikke noe mening. Uansett gadd jeg ikke tenke så mye over det, da det bare var slitsomt å lese det. Hadde ikke orket å henge med en person som var så spesiell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde vært gøy et par ganger rett etter filmen. Ellers veldig slitsomt!

Anonym poster: 293c645d401cf5244630261e7ee0832c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye jeg ikke forsto, fordi det ga rett og slett ikke noe mening.

Ikke forstod? Selv etter forklaringen? Som hva?

Anonym poster: 71572d0db3136e1e3173b82cca58bf5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Borghild

Haha, så teit. Hadde nok syntes det var litt morsomt første gangen, men må være slitsomt når de snakker sånn hele tiden. Hadde aldri giddet å henge med sånne sære folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som en av disse tale feilene jeg leste om på universitetet som man fikk som følge av en hjerneskade i et spesielt område:P Husker dessverre ikke flere detaljer enn det. Men høres slitsomt ut om de gjør det med vilje.

Anonym poster: bbbf9a2ce839841481997438e18e3daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg har ikke sett den filmen du nevner, men det høres ut som de er bruker "rimeslang", og det er ikke det den irriterende vennen din driver med, i alle fall. ;)

Anonym poster: c68dbe0c65a01346ea3a780ff9ec698e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker veldig slitsomt, og jeg skjønner godt at du irriterer deg. Håper for Guds skyld at de snart skjønner at sånn de holder på bare er sært og irriterende, sånn at du slipper å gå rundt å irritere deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelet fra filmen er vel en type Cockney rhyming slang. Som i apple and pears = stairs osv. Eksemplene fra kompisen din er jo helt annerledes og utrolig tidkrevende å forstå. Skikkelig irriterende ting å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, Ocean's Eleven er cockney rhyming slang fordi Don Cheadle spiller en cockney. Poenget med cockney er at alle vet hva man refererer til, f.eks Trouble and Strife for wife eller "let's go for a Ruby" = Ruby Murray = curry.

Denne vennen hørtes rett og slett umoden og dust ut. Det er morsomt med et par slike linjer hvis folk skjønner poenget, men så holder det. Han kommer ikke til å innføre motsattsnakking i Norge for å si det sånn.

farmout for gardin betyr jo at man har en lik del og en motsatt del, mens storvondt for smågodt er to motsatte deler. Nei gud så teit.

Anonym poster: d262b350827ee1b4735e561ea1febd29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...