Gå til innhold

Hvorfor stemmer ikke astrologi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som sagt, jeg tar på alvor fagfolk som har studert noe i dybde og kommer med uttalelser og ikke amatører som ikke vet hva de snakker om og ikke kjenner til stoffet. :) Dere, amatørene, mister fort tyngde i slike diskusjoner. Beklager, overfladisk kunnskap, hentet fra ukeblader, gir ikke noe solid bakgrunn for å komme med påstander som skal tas på alvor.

Min overfladisk oversikt over fysikken er god nok for å hevde at fysikken ikke virker og er bare tull. Du tar meg på alvor nå og tror på meg, ikke sant? :fnise:

Anonym poster: 0d21e0ae7c21a8ee8c2bf241924a99c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker når folk uttaler seg om noe de ikke skjønner. Bare fordi du ikke forstår det, betyr ikke at det ikke er sant. Horoskopene dere leser i ukebladene er ikke astrologi. Astrologi drives av astrologer, folk som kan det de jobber med. Det er strenge regler og tolkning, man kan ikke skrive hva som helst.

Dessverre er det mye der ute som kalles seg selv for astrologi og astrologer og alt de gjør er å ødelegge det for det ekte.

Studer astrologi i 10 år, gå i dybden, lær deg det viktigste, prinsippene, reglene og metodene, så får du uttale deg kompetent om noe funker eller ikke funker. Har du ikke gjort det, kan du ikke tas på alvor.

Anonym poster: 0d21e0ae7c21a8ee8c2bf241924a99c9

"folk som kan det de jobber med" og "strenge regler og tolkning" ? Dette høres ut som en hvilken som helst religion... Imamer, kardinaler, rabbinere og biskoper sitter også på sine sannheter.

Astrologi blir IKKE riktigere om det så finnes tusenvis av regler, prinsipper og metoder. Jeg vil vel fatisk påstå at jo flere regler og systemer man har funnet på, jo mere tullete blir det.

Astrologi har likheter med andre alternative og religiøse ideer, og felles er at man går utover det vi vet eksisterer, bryter med fysiske lover og man lager sin egen logikk. Problemet er at denne logikken ikke kan bevises på noen som helst måte. Man kan godt mene at astrologi er en vitenskap, men det har blitt gjort så mange tester av astrologens evne til å avsløre stjernetegn ut i fra intervjurer. Tester hvor man har fulgt et par tusen mennesker født på samme tidspunkt. Man har studert haugevis av personlighetsprofiler satt av astrologer, de har aldri vært bedre enn rene gjetninger.

Mange her i tråden har vært inne på hvorfor det kan føles som om astrologi stemmer. Men hvorfor vil så mange gjerne at det skal "være noe" i astrologi ? Dette er ikke bare underholdning og tidtrøyte, men har kanskje noe med ønsket om å finne hemmelige sannheter og svar som gjør livet vårt mer spennende, forståelig og betydningsfullt ?

Så snart noen kan komme opp med et skikkelig bevis på at det finnes et fnugg av sannhet i astrologi, vil jeg gjerne sette meg inn i denne overtroen ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rukket å satt meg inn i alt, men det spenner seg litt over flere fagfelt. Røfft sagt:

Historie

F.eks bruken av astrologi gjennom tidene. Dets opprinnelse. Sammenhengen mellom større historiske begivenheter og astronomiske hendelser.

Mytologi:

Astrologi og gresk mytologi går hånd i hånd. Man bruker gjerne mye tid på å lese igjennom gamle tekster og fortellinger om figurer som f.eks Venus, Apollo, Hades... da de har en direkte relasjon med planetenes egenskaper. Skikkelig kompliserte saker. :P

Etikk og psykologi

Riktig og galt. Astrologens rolle som veileder i store livsspørsmål som f.eks liv og død og store valg. Man blir jo litt som en psykolog og spåkone i ett, og da man ta hensyn til hvordan det man sier kan påvirke personen man snakker med. Samt sine egne svakheter i tolkningsprosessen, og se objektivt på det man finner.

Astronomi

Alt om planeter, kometer, meteorer, stjerner... måneformørkelser, solstormer og diverse samt avstanden mellom disse. Forskjellige grader mellom planeter utgir forskjellige effekter. Og f.eks om en meteor føk forbi da du ble født er det også noe som må taes hensyn til.

Horskop teknikker

Det finnes ganske mange forskjellige horoskop diagrammer, og hver av dem må leses og tolkes på forskjellige måter. Er en astrolog usikker på noe i et horskop, ser man gjerne på denne problemstillingen i et annet horoskop. Det finnes forskjellige teknikker for bla... fødselshoroskop, horoskop mellom mennesker, geografiske horoskop, for spørsmål og gjenstander og fremtiden. + + +

Herunder går også ting som...

planetenes påvirkningskraft

Husene planetene ligger i(hvor på stjernehimmelen de er)

Gradene mellom planetene og hvordan det påvirker hvordan planetenes ernergier materialiserer seg.

Yeh. Det er masse å sette seg inn i og jeg har enda ikke forstått halvparten engang. :P

På hvilken måte skulle planeter, stjerner og kometer kunne påvirke menneskers liv?

Det er ikke logisk i det hele tatt, og astrologien fungerer kun dersom man forutsetter magiske påvirkninger og "energier". Det er ingen ting ved planetenes fysiske egenskaper som tilsier at de skulle kunne ha noen påvirkningskraft.

Planetenes fysiske påvirkning kan være enten gjennom stråling i det elektromagnetiske spekteret, eller gravitasjonskraft. Og begge deler er så svake her på jorden at det er fullstendig likegyldig hvor planetene befinner seg. Eksempel: Dersom du ommøblerer stua di, vil du påføre deg selv en større endring i gravitasjonspåvirkingen, enn hva månen kan klare. Og slår du på lyset, så vil strålingen fra en enkelt 60 watts pære være sterk nok til å drukne de små variasjonene i stråling fra planetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte skulle planeter, stjerner og kometer kunne påvirke menneskers liv?

Det er ikke logisk i det hele tatt, og astrologien fungerer kun dersom man forutsetter magiske påvirkninger og "energier". Det er ingen ting ved planetenes fysiske egenskaper som tilsier at de skulle kunne ha noen påvirkningskraft.

Planetenes fysiske påvirkning kan være enten gjennom stråling i det elektromagnetiske spekteret, eller gravitasjonskraft. Og begge deler er så svake her på jorden at det er fullstendig likegyldig hvor planetene befinner seg. Eksempel: Dersom du ommøblerer stua di, vil du påføre deg selv en større endring i gravitasjonspåvirkingen, enn hva månen kan klare. Og slår du på lyset, så vil strålingen fra en enkelt 60 watts pære være sterk nok til å drukne de små variasjonene i stråling fra planetene.

Sier ikke at det er logisk. Sier ikke at jeg forstår det og at astrologi er like sant og riktig som vitenskapen. For mange år siden var astronomi og astrologi et fett. Så det er jo en grunn til at de skilte veier, og det er jo nettopp fordi det er ingen som klarer å forklare 100% hvorfor det funker som det gjør. På lik linje med alle andre som studerer et fag seriøst, ser også jeg på astrologi med et ekstremt kritisk blikk. Så om du eller hvem som helst sier at dette er tull, så er jeg også i stand til å si at ja, det kan godt hende. Men det kan også hende det er noe sant i det. Så jeg leser, studerer og prøver å sette meg inn i det så godt jeg klarer.

Månen er jo bare en liten sirkel på himmelen vår, men allikevel påvirker den både tidevannet, kvinners menssyklus, humør og selvmordsstatistikk. Til tross for at vi ommøblerer stua og bruker lyspærer som aldri før. :P Så hvorfor skulle ikke de andre planetene, som er hundre ganger større en vår lille klode, påvirke oss i en viss grad? Jeg tror vi har et litt for snevert syn på universet og hvordan det fungerer.

Jeg skal ikke diskutere dette mere, for jeg er hverken astronom eller astrolog. Det er poengløst å "forsvare" et felt jeg så vidt har satt meg inn i. Jeg sier bare at det er mye mer til astrologi enn hva det gis inntrykk av, og at ukeblad astrologi er tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det er logisk. Sier ikke at jeg forstår det og at astrologi er like sant og riktig som vitenskapen. For mange år siden var astronomi og astrologi et fett. Så det er jo en grunn til at de skilte veier, og det er jo nettopp fordi det er ingen som klarer å forklare 100% hvorfor det funker som det gjør. På lik linje med alle andre som studerer et fag seriøst, ser også jeg på astrologi med et ekstremt kritisk blikk. Så om du eller hvem som helst sier at dette er tull, så er jeg også i stand til å si at ja, det kan godt hende. Men det kan også hende det er noe sant i det. Så jeg leser, studerer og prøver å sette meg inn i det så godt jeg klarer.

Månen er jo bare en liten sirkel på himmelen vår, men allikevel påvirker den både tidevannet, kvinners menssyklus, humør og selvmordsstatistikk. Til tross for at vi ommøblerer stua og bruker lyspærer som aldri før. :P Så hvorfor skulle ikke de andre planetene, som er hundre ganger større en vår lille klode, påvirke oss i en viss grad? Jeg tror vi har et litt for snevert syn på universet og hvordan det fungerer.

Jeg skal ikke diskutere dette mere, for jeg er hverken astronom eller astrolog. Det er poengløst å "forsvare" et felt jeg så vidt har satt meg inn i. Jeg sier bare at det er mye mer til astrologi enn hva det gis inntrykk av, og at ukeblad astrologi er tull.

Månen virker på tidevannet. Men ikke menstruasjonssykluser, og ikke humør, og ikke selvmordsstatistikk. Det er bare urbane myter. Det er ikke mer kjør på galehusene når det er fullmåne, enn ellers.

Og grunnen til at disse store klodene ikke påvirker oss i det hele tatt, er at de er så langt unna. Alle former for felt og stråling svekkes omvendt proporsjonalt med kvadratet av avstanden, slik at når f.eks en strålingskilde er 100 ganger så langt unna, er strålingen fra den bare 1/10000 så sterk.

Det er ingen som noen sinne har klart å legge frem engang et forslag til en forklaring på hvorfor astrologi skulle kunne tenkes å fungere, for ikke å snakke om en test av sammenfall mellom horoskop, personlighet og personlige hendelser som har kunnet demonstrere AT det fungerer.

Det er magisk tenking, allegorier og mytologi fra ende til annen.

Eller, kanskje det VIRKER på mensen? Jeg har lest at halvparten av alle kvinner vil menstruere i en periode enten en uke før eller en uke etter fullmåne. Ha-ha!

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, kanskje det VIRKER på mensen? Jeg har lest at halvparten av alle kvinner vil menstruere i en periode enten en uke før eller en uke etter fullmåne. Ha-ha!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En undersøkelse som ble gjort (ett eller annet sted en eller annen gang - husker ikke hvor, men tror linken til den undersøkelsen finnes på www.forskning.no) om astrologi var på en klasse med elever. De skulle skrive opp opplysninger som trengs for å sette sammen et komplett horoskop og da de fikk tilbake hvert sitt så satt alle og nikket til flere ting og var imponerte over at det faktisk stemte.

Vage horoskop vil funke på svært mange, samme teknikk bruker svært mange "klarsynte" og horoskopforfattere. Kalles "shotgunning" og er et kjent triks for å lure andre personer til å tro at en innehar kunnskap om vedkommende, som egentlig bare bunner i gjetting som personen som bruker teknikken vet favner bredt, og mange vil kunne kjenne seg igjen i.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det er logisk. Sier ikke at jeg forstår det og at astrologi er like sant og riktig som vitenskapen. For mange år siden var astronomi og astrologi et fett. Så det er jo en grunn til at de skilte veier, og det er jo nettopp fordi det er ingen som klarer å forklare 100% hvorfor det funker som det gjør. På lik linje med alle andre som studerer et fag seriøst, ser også jeg på astrologi med et ekstremt kritisk blikk. Så om du eller hvem som helst sier at dette er tull, så er jeg også i stand til å si at ja, det kan godt hende. Men det kan også hende det er noe sant i det. Så jeg leser, studerer og prøver å sette meg inn i det så godt jeg klarer.

Månen er jo bare en liten sirkel på himmelen vår, men allikevel påvirker den både tidevannet, kvinners menssyklus, humør og selvmordsstatistikk. Til tross for at vi ommøblerer stua og bruker lyspærer som aldri før. :P Så hvorfor skulle ikke de andre planetene, som er hundre ganger større en vår lille klode, påvirke oss i en viss grad? Jeg tror vi har et litt for snevert syn på universet og hvordan det fungerer.

Jeg skal ikke diskutere dette mere, for jeg er hverken astronom eller astrolog. Det er poengløst å "forsvare" et felt jeg så vidt har satt meg inn i. Jeg sier bare at det er mye mer til astrologi enn hva det gis inntrykk av, og at ukeblad astrologi er tull.

Månens tyngdekraft påvirker et menneske mindre enn vekten av en mygg.

Ingen studier (og det er gjort mange) viser at månens plassering eller fase påvirker mennesket på noen som helst måte. Ikke på selvmordsstatestikk, menssykluser, kriminalitet eller humør.

Det er mulig noen tenker at dette må være en stor konspirasjon, at disse undersøkelsene ikke stemmer og at noe ledere legger et lokk på informasjonen slik at ikke folk skal tro det finnes en sammenheng mellom månen og mennesket...

Grunnen til at månens (og solens) tyngdekraft påvirker havet på jorden er at det er så enormt mye av det. Jorden består a rundt 1,4 millioner kubikkilometer vann. Tyngdekraften på månen er dessuten bare 17 % av jordens.

Det er normalt å trekke egne slutninger og danne årsakssammenhenger når man observerer fenomener i naturen. Men jeg vil gi deg et tips om å benytte litt av tiden din til å studere astronomi ;) Da vil du finne ut at det finnes en utrolig spennende verden der ute, med mange svar og enda flere spørsmål. Faget astronomi er på mange måter magisk og gir oss stadig ny og spennende innsikt om både oss og universet vi lever i.

Overtro som baserer seg på gamle vedtatte regler slik som homeopati og astrologi blir dessverre aldri vitenskap,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studer astrologi i 10 år, gå i dybden, lær deg det viktigste, prinsippene, reglene og metodene, så får du uttale deg kompetent om noe funker eller ikke funker. Har du ikke gjort det, kan du ikke tas på alvor.

Anonym poster: 0d21e0ae7c21a8ee8c2bf241924a99c9

Du foreslår at folk skal kaste bort 10 år av livet sitt. Dårlig forslag.

Om det ikke går ut på studere historien til galskapen da, men det er bare hårfint mindre nyttig.

Anonym poster: 6406ede651d344fc005760e50d58cef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester hvor man har fulgt et par tusen mennesker født på samme tidspunkt. Man har studert haugevis av personlighetsprofiler satt av astrologer, de har aldri vært bedre enn rene gjetninger.

Jeg tror det er umulig å ta tester på mennesker som er født på samme tid. Det må være både samme tid og samme sted. Og uansett så kan det ikke stemme det heller, fordi man har arv og miljø også.

Jeg som før var helt religiøs i forhold til Astrologi har nå blitt mer avslepen jeg også... har studert og satt sammen flere horoskoper og har hatt program på pc'n og slikt.

Et fullstendig horoskop er også veldig selvmotsigende. Ene planeten i det og det huset kan bety noe, men så har du plutselig en annen planet i det huset og den vinklingen som oppveier det som ble sagt først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er umulig å ta tester på mennesker som er født på samme tid. Det må være både samme tid og samme sted. Og uansett så kan det ikke stemme det heller, fordi man har arv og miljø også.

Jeg som før var helt religiøs i forhold til Astrologi har nå blitt mer avslepen jeg også... har studert og satt sammen flere horoskoper og har hatt program på pc'n og slikt.

Et fullstendig horoskop er også veldig selvmotsigende. Ene planeten i det og det huset kan bety noe, men så har du plutselig en annen planet i det huset og den vinklingen som oppveier det som ble sagt først...

Og deri ligger det kanskje enda et argument mot astrologien, på prinsipielt grunnlag. For hvordan skulle man kunne kommer frem til disse tolkningsreglene, hvis de ikke engang kan verifiseres i ettertid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på horoskoper som er satt sammen av en astrolog - en som kan se på himmelkartet da personen ble født og så sy det sammen til en helhet.

Hvorfor skulle "himmelkartet" ha noen betydning for livet ditt?

En undersøkelse som ble gjort (ett eller annet sted en eller annen gang - husker ikke hvor, men tror linken til den undersøkelsen finnes på www.forskning.no) om astrologi var på en klasse med elever. De skulle skrive opp opplysninger som trengs for å sette sammen et komplett horoskop og da de fikk tilbake hvert sitt så satt alle og nikket til flere ting og var imponerte over at det faktisk stemte.

Men, så skulle alle sammen bytte sitt horoskop med den som satt bak seg... og da så man at alle hadde fått nøyaktig det samme horoskopet.

Dette er gjort flere ganger, blant annet av James Randi og Penn&Teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mer enn "erfaringer" og "følelser" snakker i mot astrologi?

Fakta og naturlover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukehoroskoper har aldri passet på meg... Men når jeg har sett på litt mere personlige horoskoper som tar hensyn til litt mer enn "du er løve, du er skorpion, du er kreps" så har mye av det stemt ganske bra.

Når det er sagt så må man ta alt med en klype salt.

Jupiter avgjør ikke om du står på eksamen - det er din egen innsats som gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Astrologi stemmer ikke fordi det er bygget på et grunnprinsipp som er galt. I motsetning til mye annet av spåtjenester, tankefelt-svada og pussige grener av spirituell virksomhet har såkalt profesjonell astrologi (altså ikke ukebladgreiene, men det du får hvis du går til en ekte, utdannet astrolog) en styrke som gjør at det fremstår som seriøst. Gitt grunnprinsippet til astrologi er dette en internt konsistent "vitenskap". De har klare regler og et avansert system for å lage så nøyaktige horoskoper som mulig. Du kan lese metervis med litteratur om detaljene i horoskopmakeri, og dette kan synes riktig og seriøst.

Problemet er at dette fabelaktige byggverket er et luftslott. Grunnprinsippet i astrologien (slik jeg fikk det presentert av en venn som har lest alle hyllemeterne) er basert på tanken om at "mikrokosmos" og "makrokosmos" er så likt, og at de derfor er knyttet sammen og påvirker hverandre. Tenk elektroner i bane rundt atomkjernen, vs. planeter i bane rundt solen. Dette har overhodet ingen rot i virkeligheten (bildet av atomer som små klinkekuler er bla. en grov overforenkling), og dermed forsvinner grunnlaget for den ekte astrologien. Resten, dvs. at det virker som at det stemmer, lar seg lett forklare med såkalt confirmation bias og andre basale tankefeil/enkle psykologiske mekanismer og cold reading.

Hvis du vil forstå mer om disse tingene (for min egen del synes jeg psykologi og alle de rare måtene hjernen er i stand til å lure seg selv på, er mye mer spennende enn vage overnaturlige forklaringer) har jeg noen anbefalinger:

Derren Brown er en dyktig illusjonist som blant annet driver med cold reading. Her later han som han er astrolog, i et tilsvarende eksperiment som det andre har nevnt her:

Kan også anbefale de andre programmene hans.

Noe jeg på det sterkeste kan anbefale, men som krever en liten investering (med mindre man ikke har motforestillinger mot *host* nedlasting) er boken og/eller forelesningsserien Your Deceptive Mind av Steven Novella.

http://www.thegreatcourses.com/tgc/courses/course_detail.aspx?cid=9344

Veldig informativt og lærerikt, og underholdende!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ukehoroskoper har aldri passet på meg... Men når jeg har sett på litt mere personlige horoskoper som tar hensyn til litt mer enn "du er løve, du er skorpion, du er kreps" så har mye av det stemt ganske bra.

Med andre ord: Disse mer personlige horoskopene er skrevet såpass generelt at noe vil stemme for alle. Mye vil selvsagt ikke stemme, men det tenker ikke du og andre troende på. Dere fortrenger det. Selv om du innrømmer her at mye ikke stemte, noe som betyr at også disse horoskopene er verdiløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord: Disse mer personlige horoskopene er skrevet såpass generelt at noe vil stemme for alle. Mye vil selvsagt ikke stemme, men det tenker ikke du og andre troende på. Dere fortrenger det. Selv om du innrømmer her at mye ikke stemte, noe som betyr at også disse horoskopene er verdiløse.

Det er nok mye mulig, jeg lever ikke etter mitt horoskop. :) Joa, synes det er moro å sammenligne, men grensa går nok der gett. :)

Det er også mange tilfeldigheter med stjernetegn og slikt.. Jeg har et stjernetegn som jeg ikke går overens med i det heletatt! Hvorfor? Idunno!

Btw, når jeg sier personlig horoskop så mener jeg personlig horoskop og ikke ukebladhoroskop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...